{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.631 visninger | Oprettet:

Et hundeliv at være allergivenlig hund {{forumTopicSubject}}

Det er mit kedelige indtryk at alt for mange af de allergivenlige hunde, ikke bliver børstet korrekt ofte nok og i bund.

Jeg har læst i Alt om pelspleje, og har fået indblik i hvor stort et arbejde det faktisk er at have pelshund.

Her tænker jeg især cotton.
Men det er aktuelt for alle de pelsede selskabsracer.

Er der allergi eller risiko for allergi i familien så er der jo ikke mange racer at vælge mellem. Alle har et stort behov for korrekt pelspleje. Om den holdes i fuld pels eller puppy cut.

Mange burde måske lige stoppe op, og gøre op med sig selv om de har lyst og tid til det omfattende arbejde det er at holde hunden filterfri.

Synes i hvert fald at jeg lærte en del af den bog, bla om hår i ørerne eller filter ved rumpen. Samt trædepuderne. Se billede.

Tænk at må rende rundt med sådan poter, pga ejers uvidenhed eller blot manglende lyst til at pleje pelsen rigtigt

Det forpligter at have pelsracer!

Synes der kan være tendens til at så klipper man bare vuffer ned, også midt om vinteren! Så får den bare dækken på.
Så kan den så gå og filtre til igen indtil næste gang klip...

Lige en lille aftenbøvs fra en salla der følte sig frustreret på hundenes egne....

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et hundeliv at være allergivenlig hund
  • #2   4. feb 2017 Jeg synes også at det helt ok, at vælge at holde hunden i puppy cut smiley det er trods alt nemmere end at holde hunden i udstillingspels.

Min kæde hopper bare af når folk lader hunden filtre og så får den klippet, lader den filtre klippet igen ect. ..det er simpelthen ikke fair! smiley

• #3   4. feb 2017 Max er faktisk forbløffende nem. Filtrer hans pels, så smider vi ham i bad. Vupti så falder næsten alt det filtrede af, og resten kan vi tage med en kam.

Det skal siges, at han er svær at komme i bund af, og vi gør vores bedste, men der skal ikke springes meget over, før der er filter.

• #4   4. feb 2017 Jeg er helt enig, det er så synd at lade pelsen filtre.
    Jeg tror bare også desværre, at mange faktisk børster hunden - overfladisk. Men trækker du bare en børste over hunden, så er der stadig så mange filtre som kan gemme sig rundt omkring, selvom pelsen ser noget så fin og nybørstet ud.

Jeg kan til tider sidde og bruge laaaang tid på at gå Tucker helt igennem med en meget tæt kam og når vi så sidder et kvarter senere og nusser, så finder man lige et sted hvor noget alligevel har gemt sig.
    Jeg ved hvor hans besværlige steder er og derfor bliver de ofte gået igennem.

Jeg kender en af de hunde med mellemlang pels, som mere eller mindre bare bliver klippet hver 3. måned og når han møder til klip, så er halvdelen af pelsen bare filtknuder, det må være så ubehageligt. Samtidig er ulvekløerne så også nærmest vokset ind i hunden - så TJEK dog hunden, så lang tid tager det altså ikke! smiley

• #5   4. feb 2017 Åh Erika. Stakkels hund.

Det lyder dog netop til at være en af de ejerer jeg føler trang til at sparke bag i.

Det forpligter altså at købe en pelshund!

Noget andet, findes der andre bøger om hold af pels end den jeg har? Vil virkelig gerne suge til mig af viden, både fordi jeg er nysgerrig, men også fordi det jo kan komme kunderne til gode smiley har så sent som i dag anbefalet den bog, alt om pelspleje til nybagte ejerer af en coton (som desværre ikke havde hentet endnu og derfor ikke havde den med i butikken. Der burde være en lov om at hunde altid skal med i butikken uanset hvad de skal købe til den smiley )

At få løn for at gramse på hundehvalpe smiley det er fedt!

• #7   4. feb 2017 Jeg har aldrig fået læst en bog om pelspleje, har dog flere gange kigget lidt på den du nævner. Ellers ved jeg at der findes en der hedder "pelspleje og pasning af Coton De Tulear" men tænker at den anden netop kommer mere bredt omkring.

• #8   4. feb 2017 Det har jeg ingen problemer med smiley holdes hunden blot filterfri så er bamseklip bestemt i orden smiley og det lyder som en rigtig god ordning for både hund og familien smiley

• #12   4. feb 2017 I min verden har man pligt til at holde sin hunds pels fuldstændig filtfri. Der er simpelthen næste ikke noget værre end at møde uplejede sammenfiltrede hunde eller katte osv. Det er bare slet slet ikke okay! Mine maltesere klippes og det bliver de ikke pga plsens pleje men fordi jeg ikke synes det er fair overfor em at de skal gå med en så ekstrem pels den hæmmer dem npr de skal.med ud at være hunde MEN deres oels er af g til meget lang alligevel og aldrig om de har en eneste filt for de bliver ordnet så det ikke kommer dertil. Deres pels er på trods af hvad nogle måtte tro ikke nogen stor hjælp om vinteren. De fryser selv inde har meget pels så de får dækken på uanset og ha det kan det være lidt lettere at de ikke et helt langhprede får så kan dækney få dem til at filtre.mere. Men ja som hundeejer er det Aller mindste man kan gøre at passe sit dyr ordenligt og det gælder i den grad også deres pels!

profilbillede
  • #13   4. feb 2017 Jeg oplever desværre også andre hunderacer med sammenfiltret pels fx samojeder, collier newfoundlændere mm. Her oplever jeg tit at folk tror de børster dem fordi de lige glatter deres dækpels MEN det handler jo i den grad om at komme i bund i pelsen og ikke bare lige glatte facaden

• #15   4. feb 2017 Der er rigtig mange typer hunde der går rundt med filter i pelsen. Forskellen er hvor hurtigt det sker..
    Men ja har man pelshund så skal man have lyst til pelspleje, ellers bliver det en sur tjans.

• #16   4. feb 2017 Ofte kan man altså heller ikke bare lige se det på hunden. Jeg har mødt flere hunde, der så fine ud i pelsen, men hvor man så kunne mærke knuder nederst, når man sætter "fingerne" i hunden..

• #17   4. feb 2017 Pelspleje er ikke "bare" lige noget man gør.

Fair nok at man vil have en allergivenlig hund.
    Men så må man også sørge for enten at holde pelsen filfri, eller klippe den kort...

Ser desværre alt for mange hunde med en ringe pelspleje smiley

• #18   4. feb 2017 Men selv dem der klippes kort, kan filtre. Med mindre vi snakker at klippe dem så kort at man kan se hudfarven - hvilket jeg synes er for meget.
    Kort pels filtre ikke lige så meget, men man skal stadig være obs på især armhule, lyske og øre, man går kun helt fri ved en skaldet hund.

• #19   4. feb 2017 Du har helt ret.

Med den pelstype de har, vil de nok altid kræve lidt pleje...

• #20   4. feb 2017 Jeg tror nu mere det er et generelt problem ved langpelsede hunde og Hr. og Fru Danmark, tror bestemt ikke kun det handler om de små allergivenlige hunde. Jeg ser i hvert fald jævnligt mellem og store hunde med ret så filtret pels.

• #34   5. feb 2017 Jeg kan kun tale for mig selv. Ens situation kan jo gå hen og ændre sig. Jeg personligt er gået fra sagtens at kunne holde hans pels til, at jeg har det svært med at bruge så meget tid på det.

Og ja, vi har ringet til div. hundefrisører, og enten vil de ikke tage ham, fordi han er en Collie, og ellers vil de have en større formue for at rede ham igennem.

Jeg kan trods alt kun gøre mit bedste, og han gennemgåes dagligt for de værste filter, men hans pels er ret øv at komme til bunds i. Og jeg har faktisk haft overvejet at klippe ham i bund, indtil jeg fandt ud af, at et bad løsner alt unødvendig underuld.

Desuden så er Max jo bange for fremmede. Så man kan ikke bare liiiiige.......

• #35   6. feb 2017 Det er dælme ikke kun hos de traditionelt pelsplejekrævende racer at man ser virkelig dårlig pelspleje. Der er virkelig mange der slet ikke tænker over at alle hunde har godt af at blive børstet godt igennem jævnligt. Og en totalt usoingneret hund ser dælme træls ud. Selv min korthårede Dobermann bliver da striglet næsten dagligt. Det er godt for huden og man minimere mængden af løse hår der ligger overalt. Desuden så er det jo også en god ide daglig at gå hunden igennem for små sår, flåter osv. Det er god træning i at blive håndtere osv osv osv. Jeg har kendt mange hunde hvor det med soignering var et kæmpe problem af den simple årsag at det ikke var noget ejeren havde lagt vægt på fra hvalpetiden af. Og det er dælme en fordel at have hunde man kan pille, rode og rave ved uden at de stepper rundt og forsøger at flygte. Tænk at skulle tage til dyrlæge og få hunden lagt i narkose for at kunne få klippet kløer på den.....
    Jeg har en trimmehund som nogen gange også skal præsenteres i udstllingstrim. Det kræver en del timer på trimmebordet og så er det da rart at hunden synes det er en helt OK og hyggelig beskæftigelse istedet for at den karter rundt og helst vil ned fra bordet smiley Min Dober elsker at komme på bordet og blive nusset smiley
    Lad det være en opfordring til alle om at komme i sving med børsten smiley

• #36   6. feb 2017 "Hun har sågar klippet en udstillingshund, og dommerne bemærkede ikke, at den ikke var trimmet." Rimeligt inkompetent dommer smiley
    Man skal da ikke pille meget ved pelsen før det er meget tydeligt om trimmepelsen er blevet klippet eller trimmet og efter et par ganges klip har man en blød og 'afbleget' pels, der er ca lige så vand- og skidtskyende som alm. bomuldsvat smiley
    Hvis der er tale om en korrekt ruhåret pels og trimmer man når den er moden så gør det ikke ondt på hunden. Man skal så heller ikke vente alt for længe for så står man med en gang sammenrod af ny og gammel pels og så kan det dælme også komme til at gøre ondt fordi man ikke kan undgå at få rykket nye hår med ud. At trimme en cairn 5-6 gange årligt lyder helt vildt, 2-3 gange er lidt i underkanten.
    De klippede trimmehunde jeg har kendt (incl en af mine gamle foxterriertæver der blev klippet de sidste par år af sit liv pga træls pels) har alle haft pelse der sugede alt skidt til sig, som havde mistet farven og som krævede temmelig meget børstning for ikke at blive en stor filterkage.

• #38   6. feb 2017 Så må jeg var en slem slem ejer, vores dværgpinscher blive aldrig børstet eller noget, og han fælder minimalt og har flot blank pels . Har han rullet sig i noget klamt får han et bad, er han blevet meget våd efter en gårtur bliver han tørret, that`s it.

Ozzy får en tur ind imellem for at få fjernet noget af alt den løse underuld, men har ALDRIG i hans 7 årige liv fundet så meget som en lille bitte filterknude. Hans pels er også flot og blank.

Jeg har netop valgt Mailo udfra at jeg ikke gider have en hund der kræver alt mulig pelspleje, for jeg gider det ikke og ved jeg ikke får det gjort. Af samme grund skal jeg aldrig eje en hund med lang pels, for det ville ikke være fair for hverken mig eller hunden.

• #41   6. feb 2017 Det kan altså også være svært at holde en hund filterfri, selvom man gør sit bedste.

Igår brugte jeg over en halv time på at gå Tuckers pels helt igennem, fra top til tå. Pt. er han kun semilanghåret, så det burde ikke være svært. Der var ingen filter at finde da jeg var færdig.
    - En times tid efter ligger han i sofaen og jeg kan spotte en filter på ryggen af ham smiley Så er det heller ikke nemt! smiley

• #43   6. feb 2017 Min mor har trimmerace - dværgschnauzer som dog bliver klippet. Hun har en dejlig blød pels som er ganske nem at holde, hun bliver bare børstet et par gange om ugen - den er stadig selvrensende:

profilbillede
Kommentér på:
Et hundeliv at være allergivenlig hund

Annonce