Et hundeliv at være allergivenlig hund {{forumTopicSubject}}
Det er mit kedelige indtryk at alt for mange af de allergivenlige hunde, ikke bliver børstet korrekt ofte nok og i bund.
Jeg har læst i Alt om pelspleje, og har fået indblik i hvor stort et arbejde det faktisk er at have pelshund.
Her tænker jeg især cotton.
Men det er aktuelt for alle de pelsede selskabsracer.
Er der allergi eller risiko for allergi i familien så er der jo ikke mange racer at vælge mellem. Alle har et stort behov for korrekt pelspleje. Om den holdes i fuld pels eller puppy cut.
Mange burde måske lige stoppe op, og gøre op med sig selv om de har lyst og tid til det omfattende arbejde det er at holde hunden filterfri.
Synes i hvert fald at jeg lærte en del af den bog, bla om hår i ørerne eller filter ved rumpen. Samt trædepuderne. Se billede.
Tænk at må rende rundt med sådan poter, pga ejers uvidenhed eller blot manglende lyst til at pleje pelsen rigtigt
Det forpligter at have pelsracer!
Synes der kan være tendens til at så klipper man bare vuffer ned, også midt om vinteren! Så får den bare dækken på.
Så kan den så gå og filtre til igen indtil næste gang klip...
Lige en lille aftenbøvs fra en salla der følte sig frustreret på hundenes egne....
maj 2015
Følger: 54 Følgere: 1011 Emner: 210 Svar: 5.571
Min kæde hopper bare af når folk lader hunden filtre og så får den klippet, lader den filtre klippet igen ect. ..det er simpelthen ikke fair!
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1425 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.589
Det skal siges, at han er svær at komme i bund af, og vi gør vores bedste, men der skal ikke springes meget over, før der er filter.
aug 2008
Følgere: 1082 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.757
Jeg tror bare også desværre, at mange faktisk børster hunden - overfladisk. Men trækker du bare en børste over hunden, så er der stadig så mange filtre som kan gemme sig rundt omkring, selvom pelsen ser noget så fin og nybørstet ud.
Jeg kan til tider sidde og bruge laaaang tid på at gå Tucker helt igennem med en meget tæt kam og når vi så sidder et kvarter senere og nusser, så finder man lige et sted hvor noget alligevel har gemt sig.
Jeg ved hvor hans besværlige steder er og derfor bliver de ofte gået igennem.
Jeg kender en af de hunde med mellemlang pels, som mere eller mindre bare bliver klippet hver 3. måned og når han møder til klip, så er halvdelen af pelsen bare filtknuder, det må være så ubehageligt. Samtidig er ulvekløerne så også nærmest vokset ind i hunden - så TJEK dog hunden, så lang tid tager det altså ikke!
maj 2015
Det lyder dog netop til at være en af de ejerer jeg føler trang til at sparke bag i.
Det forpligter altså at købe en pelshund!
Noget andet, findes der andre bøger om hold af pels end den jeg har? Vil virkelig gerne suge til mig af viden, både fordi jeg er nysgerrig, men også fordi det jo kan komme kunderne til gode har så sent som i dag anbefalet den bog, alt om pelspleje til nybagte ejerer af en coton (som desværre ikke havde hentet endnu og derfor ikke havde den med i butikken. Der burde være en lov om at hunde altid skal med i butikken uanset hvad de skal købe til den )
At få løn for at gramse på hundehvalpe det er fedt!
aug 2008
maj 2015
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Men ja har man pelshund så skal man have lyst til pelspleje, ellers bliver det en sur tjans.
jun 2014
Følger: 3 Følgere: 95 Hunde: 2 Emner: 344 Svar: 3.162
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Fair nok at man vil have en allergivenlig hund.
Men så må man også sørge for enten at holde pelsen filfri, eller klippe den kort...
Ser desværre alt for mange hunde med en ringe pelspleje
aug 2008
Kort pels filtre ikke lige så meget, men man skal stadig være obs på især armhule, lyske og øre, man går kun helt fri ved en skaldet hund.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Med den pelstype de har, vil de nok altid kræve lidt pleje...
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
jul 2012
Følger: 22 Følgere: 1425 Hunde: 1 Emner: 37 Svar: 7.589
Og ja, vi har ringet til div. hundefrisører, og enten vil de ikke tage ham, fordi han er en Collie, og ellers vil de have en større formue for at rede ham igennem.
Jeg kan trods alt kun gøre mit bedste, og han gennemgåes dagligt for de værste filter, men hans pels er ret øv at komme til bunds i. Og jeg har faktisk haft overvejet at klippe ham i bund, indtil jeg fandt ud af, at et bad løsner alt unødvendig underuld.
Desuden så er Max jo bange for fremmede. Så man kan ikke bare liiiiige.......
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.374
Jeg har en trimmehund som nogen gange også skal præsenteres i udstllingstrim. Det kræver en del timer på trimmebordet og så er det da rart at hunden synes det er en helt OK og hyggelig beskæftigelse istedet for at den karter rundt og helst vil ned fra bordet Min Dober elsker at komme på bordet og blive nusset
Lad det være en opfordring til alle om at komme i sving med børsten
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.374
Man skal da ikke pille meget ved pelsen før det er meget tydeligt om trimmepelsen er blevet klippet eller trimmet og efter et par ganges klip har man en blød og 'afbleget' pels, der er ca lige så vand- og skidtskyende som alm. bomuldsvat
Hvis der er tale om en korrekt ruhåret pels og trimmer man når den er moden så gør det ikke ondt på hunden. Man skal så heller ikke vente alt for længe for så står man med en gang sammenrod af ny og gammel pels og så kan det dælme også komme til at gøre ondt fordi man ikke kan undgå at få rykket nye hår med ud. At trimme en cairn 5-6 gange årligt lyder helt vildt, 2-3 gange er lidt i underkanten.
De klippede trimmehunde jeg har kendt (incl en af mine gamle foxterriertæver der blev klippet de sidste par år af sit liv pga træls pels) har alle haft pelse der sugede alt skidt til sig, som havde mistet farven og som krævede temmelig meget børstning for ikke at blive en stor filterkage.
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Ozzy får en tur ind imellem for at få fjernet noget af alt den løse underuld, men har ALDRIG i hans 7 årige liv fundet så meget som en lille bitte filterknude. Hans pels er også flot og blank.
Jeg har netop valgt Mailo udfra at jeg ikke gider have en hund der kræver alt mulig pelspleje, for jeg gider det ikke og ved jeg ikke får det gjort. Af samme grund skal jeg aldrig eje en hund med lang pels, for det ville ikke være fair for hverken mig eller hunden.
aug 2008
Igår brugte jeg over en halv time på at gå Tuckers pels helt igennem, fra top til tå. Pt. er han kun semilanghåret, så det burde ikke være svært. Der var ingen filter at finde da jeg var færdig.
- En times tid efter ligger han i sofaen og jeg kan spotte en filter på ryggen af ham Så er det heller ikke nemt!
aug 2008
Et hundeliv at være allergivenlig hund