Valg af hunderace {{forumTopicSubject}}
Kære jer der læser dette forum
Jeg er interesseret i at vide hvordan I finder den perfekte hund, som matcher det man som ejer kan tilbyde hunden.
Jeg ved at man skal sætte sig ind i hvad man kan tilbyde hunden, og vælge ud fra det. Dog synes jeg er det er som at svæve på en lyserød sky, for jeg er simpelthen forelsket i alt for mange racer.
Jeg har dog hunderacer som jeg udelukker grundet størrelse, men jeg kan have rigtig svært ved at eks. vælge 5 alternativer, som kunne være oplagte muligheder.
Jeg kan prøve at lave krav og tilbud, og så vil I måske komme med jeres bedste input?
Krav til hunden:
Størrelse: 4-12 kg.
Pels: Gerne lidt langhåret, men ikke et krav.
Lydighed: Skal ville arbejde, lave tricks, evt. hundetræning, og samtidig være en sofahund. Ikke en alt for gøende hund, da vi bor i lejlighed (selvfølgelig gør hunde, men det skal kunne læres hvornår det er okay og ej).
Jeg (og min kæreste) kan tilbyde:
Jeg er vokset op med alle slags dyr, og 2 hunde. Begge blandingshunde. Min kæreste har aldrig haft hund før.
Vi bor i lejlighed på 1. sal, 63 kvm.
Vi er begge meget rolige mennensker, og byture forekommer kun et par gange om året.
Vi har fuldtidsjobs med faste arbejdstider og igangværende trainee-uddannelse, hvor jeg har svingende arbejdstider.
Hunden vil typisk være alene hjemme i ca. 8 timer, maks 9 timer,hvor der kan være andre dage på 6 timer, osv.
Hunden ville komme ud og tisse inden jeg tog på job (kl. 05), og få en tur på ca. 15 min. inden min kæreste tog på job (kl. 08).
Når den første kommer hjem fra job, ville hunden få en ca. 45 min. tur, og til aften igen en 30-60 min. tur.
Hunden vil komme til hvalpetræning, og hvis det fanger vores interesse, vil vi fortsætte med hundetræning.
Vi bor lige ud til en hovedvej, men lige bag os er der grønne områder, hvor der er mere ro og andre hunde.
Vi tager til Bornholm ind i mellem for at besøge vores familier, så der vil hunden komme med rundt. Generelt hvor vi tager hen, ville hunden kunne komme med.
Skal vi på ferie længere væk, og det ikke er muligt at tage hunden med, vil vi få arrangeret pasning af privat eller pension hos Dyreværnet.
En masse nus, kys, kæl og leg er en selfvølge, så det vil hunden få rigeligt af.
Jeg har tænkt en del på:
Finsk Lapphund (lidt større, pelset)
Whippet (den er så smuk og speciel)
To umiddelbare modsætninger, men er faldet for begge. Derfor har jeg brug for jeres viden!
Jeg håber at I kan guide mig lidt
aug 2010
Følger: 2 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 28
aug 2010
Alle hvalpe skal trænes til at være alene hjemme. Det ved jeg godt
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Ang racer så kig indad og vær ærlig over for jer selv, hvor meget aktivitet I "gider" og hvor vigtigt det er for jer med at komme i hundeskove og lign steder.. nogle racer egnet sig ikke til hundeskove feks.
dec 2008
dec 2008
Jeg giver ikke 5 flade øre for, at man kan sidde her bag en skærm og være hellig... for jeg tror sandheden er en anden.
Jeg har det fint med at have min hund i lejlighed, lufte ham min. 3 gange dagligt, være ude 3 timer om dagen og længere om sommeren og træne dagligt, og ja han sover, når han er alene... hunde sover meget, så hvorfor skulle det ikke være fint i de 8 timer han er alene.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 77 Svar: 7.936
Det i skal være obs. på er, at alene hjemme træning med en whippet tager tid, det er en social hund, der trives bedst i selskab med andre levende væsner, men det kan læres.
I skal tænke over, hvilke muligheder i har for at slippe hunden løs. Specielt de unge whipper har et stort behov for at bruge deres krop og får de ikke muligheden har de en tendens til at blive destruktive.
Gåtur i snor dækker ikke det behov, de er skabt til at løbe og skal have mulighed for at strække ud. Det kræver så ikke timer, 10-15 minutters frit løb om dagen er nok.
dec 2008
Jeg kender en, kun en, og den går meget løs her i byen... men kender kun den ene.
okt 2010
Det veksler meget, hvor meget jeg går med mine i går gik vi 8 km, i dag ikke mere end 3-4 stykker.
Min mand har Cala med ude og løbe 3-5 gange om ugen, her løber de 7-10 km. og vi har været på ferier, hvor vi har gået 15-20 km dagligt.
Ghini kan jeg gå fri med alle steder. Jeg gør det så ikke tæt på trafikerede veje, der er ingen grund til at udfordre skæbnen. Hun er "haresikker" forstået på den måde, at jeg kan stoppe hende selv om hun har påbegyndt en jagt, men jeg vil ikke garantere, at alle whipper kan lære det.
Det ved jeg ikke om jeg kan med Cala, men der er ingen problemer med indkald, hvis det blot er mennesker og andre hunde der distraherer. Jeg kan med både Ghini og Cala gå tæt forbi andre hunde, når de er uden snor, de ignorerer, også selv om den anden hund flipper ud
Whipperne er ikke så svære at træne, til almindelig hverdagslydighed, men de kræver høj "løn" i form af belønning, som de finder har værdi
okt 2010
Jo mere jeg graver, jo mindre synes jeg, at jeg ved
aug 2010
Jeg er ærlig talt ikke fan af hunde med flad snude, da jeg ikke kan klare at høre på deres vejrtrækning - simpelthen fordi jeg synes det er synd for dem.. Så jeg ville have det rigtig dårligt med at anskaffe mig noget som eks. en mops
dec 2008
aug 2010
jan 2017
Følger: 34 Følgere: 140 Hunde: 3 Annoncer: 1 Emner: 234 Svar: 1.955
Enig i, at du kan kigge på whippet
Det lyder som om en sådan hund, ville passe fint til jer. Og selvfølgelig kan den lære at være alene Så længe I ikke går ti timer fra den otte uger gamle hvalp, så skal det nok lykkes
aug 2010
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Ellers var min første tanke enten papillion eller kromfohrlænder.
Hvis i er til pelspleje måske en af bichonnerne.
aug 2010
jul 2012
Følgere: 9 Hunde: 4 Emner: 16 Svar: 2.048
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.118
Nu der har vi haven ..
Jeg arbejder hvad enten jeg bor i lejlighed eller hus og mine hunde er da skide ligeglade, de evner heldigvis at være alene hjemme.
okt 2010
Mine tre, den mindste er dog blevet lidt større siden billedet blev taget
okt 2010
Min yngste, der nu er 6 måneder
aug 2010
jul 2012
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Kan desuden også anbefale racen.
okt 2010
Det er en dejlig race, selvstændig, men samtidig utrolig kærlig og kontaktsøgende.
Jeg ved ikke, hvor du bor, men du kan evt. søge medlemskab i gruppen "whippets i Danmark" på Facebook. Her er whippetejere fra hele landet og der er altid nogle, som gerne vil vise deres hunde frem, hvis du har lyst til at møde racen i virkeligheden
okt 2010
Jeg kan vist snart ikke tåle mere ros
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
aug 2009
Følger: 4 Følgere: 10 Hunde: 2 Emner: 18 Svar: 642
Hvis vi vil have en lidt større (tættere på de 12 kg), kan i kigge på den langhårede Kromfohrlænder eller Kooikerhondje. De ligner meget hinanden, men Kooikerhondjen har tildens lidt et lidt mere "skrøbeligt" sind.
Men ja, whippet lyder også som en fin idé
aug 2010
Jeg meldte mig ind i gruppen "Whippets i Danmark" igår Kirsten, så jeg håber da at jeg kan lære en masse om de skønne hunde. Jeg har også en plan om at skrive, om der er nogle som vil vise mig deres hunde, så jeg kan få et indtryk af racen i virkeligheden
Kirsten, avler du Whippets?
Lige et helt 3. spørgsmål, som jeg har tænkt meget over angående Whippets. Er der nogle særlig grund til at de har så brede halsbånd på? Jeg tænkte om det var fordi deres nakke måske er længere end andre hundes, men jeg ved det ikke helt. Whippet'en er også lidt anderledes bygget, set i mine øjne, så de skal vel også have særlige seler, jakker osv.? Måske nogen har nogle link til sådanne sider
okt 2010
Du skal ikke holde dig tilbage for at spørge, både om møde og generelt, hvis du har brug for info. Gruppen er en god blanding af garvede og nye ejere, der gerne deler oplevelser og viden
Ja, jeg har kennelmærke og har opdrættet to kuld, et tredje er planlagt på Cala i løbet af dette år. Du kan se link til min hjemmeside på min profil.
De brede halsbånd er for at skåne nakken, egentlig gælder det alle racer, at et halsbånd, som dækker mindst to nakkehvirvler minimerer risikoen for nakkeskader, hvis hunden trækker i snoren
Jeg syer selv, men har også købt en del her:
www.whipsen.dk
men ellers er der også et par grupper på facebook, der hedder "tøj til whippets" og "loppemarked for mynder", hvor vi udveksler erfaring, deler links og køber/sælger brugte trøjer og dækkener
Hvor meget udstyr en whippet behøver, handler også lidt om, hvor meget ejer synes de ikke kan undvære Mine har trøjer til kølige dage og vinterdækkener til når det er koldt
aug 2010
Jeg vil da kigge lidt nærmere på din hjemmeside!
Jeg var slet ikke klar over det med halsbåndet, men det jo rigtig god mening. Mine hunde har primært bare gået i seler, da de trak en del, så derfor kendte jeg ikke så meget til halsbåndet - det har jeg altid kun brugt som "ekstra pynt" for at fuldføre looket
Jeg har fået læst en del om racen siden jeg startede tråden igår, og jeg falder mere og mere for den - på trods af at jeg altid har været gladest for langhårede hunde
okt 2010
Alt for meget fnidder og intriger gavner ikke racen og vi er jo i gruppen på FB, kommer til udstillinger og aktiviteter fordi vi har interesse i og holder af racen, det er det som må være udgangspunktet
aug 2010
Kirsten: Det er også bare spild af tid, for det gavner sjælendt hunde eller ejere. Dejligt dejligt
aug 2010
Begge mine hunde var kastrater, så har ikke så meget kendskab til hun-hunde
okt 2010
Dog vil jeg ikke anbefale en hanhund, hvis man på forhånd ved, at man vil kastrere. Det er en blød race og jeg har oplevet flere usikre kastrater.
Det går mere smertefrit at sterilisere en tæve, hvis man ikke gider bøvlet med løbetid
aug 2010
Jeg ville nok skulle vide lidt mere om løbetid osv. da jeg er helt grøn inden for det område, men mon ikke det kommer efterhånden som jeg (FORHÅBENTLIG) får mødt nogle Whippet'er i virkeligheden
dec 2008
aug 2010
Jeg har også størst kendskab til hingste (heste), og de kan være noget frembrusende og helt forelsket i alle hopper. Så det er nok en blanding af det, samt de få hanhunde jeg har mødt, som gør at jeg har et lidt snævert syn på hanner med kugler
dec 2008
dec 2008
okt 2010
Jeg er for øvrigt enig med Louise.
aug 2010
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Jeg er vild med at det er en lille hund der er nem at have med rundt i bus osv, og som ikke fylder halvdelen af lejligheden Men samtidig er det en aktiv og robust hund, som også ELSKER at putte på sofaen, og helst under et tæppe eller en dyne . Vil man gå til træning vil de også oftest gerne det, men de kan altså også fint trives uden.
aug 2010
aug 2010
okt 2010
aug 2013
Magen til hysterisk lille bæst skal man lede længe efter, og den er tydeligt understimuleret. Men altså den bliver så også bare lige luftet på plænen for enden af blokken , eller lige e tur rundt om blokken eller naboblokken, og det er det. Og ja hold nu kæft den gør, det er helt ekstremt, vores hunde er pludselig de rene engle, ahahahaha. Den starter med at gø med det samme de åbner døren ud til opgangen, og så fortsætter den ellers alt den tid den er i opgangen, når de kommer udenfor osv, jeg erkender gerne jeg ikke er særlig begejstret
Nu har jeg mødt Kirstens, godt nok for mange år siden, men det var altså en helt anden oplevelse, men nu ved jeg også den bliver behandlet på en helt anden måde end den her i opgangen
aug 2010
Rikke: Min fars hund er en blanding af gravhund, og det kan da godt høres + det kan være svært at stoppe. Men det lyder ikke til at være noget i retning af din opgangs-hund Klart at du ikke er begejstret for det! Det runger jo også altid helt vildt i en opgang, og jeg synes sjælendt at lejligheder er 100% lydtætte, så noget må du da kunne høre
Kirstens hunde lyder bare super dejlige! Jeg er helt ærgerlig over at hun bor i Jylland, og jeg på Sjælland, for hun havde klart været en jeg ville spørge om et besøg
jul 2012
aug 2010
jul 2012
Myndeklubben holder udstilling i Køge den 18/3. Der kan du møde masser af whippets - også Kirstens
aug 2010
aug 2013
Samtidig har jeg jo også ondt af den hund, for det er jo tydeligt den er understimuleret. Men man kann bare heller ikke undgå at blive irriteret på den, når den gør og gør, eller når den hidser sig op overfor vores og prøver at snappe. Jeg går altid den anden vej hvis jeg kan, og så er jeg ligeglad med at hun ser det, for jeg vægter altså mine hundes helbred højest, og hun er typen der bare alder den fare ud i flexline, så kan jeg stå med mine helt hevedet ind til mig ( vi bruger også flex), men hvad hjælper det når hendes bare ommer farende, eller hun stiller sig og blokere døren til opgangen, eller stien ind til opgangen. SUK
Nå nok brok fra mig, haha. Ville jo egentlig bare sige at med rette behandling kan gravhunde jo altså være skønne. Og ja de af Kirstens hunde jeg har mødt både gravhund og whippets har altså været virkelig skønne.
okt 2010
Jeg har tilmeldt mine 3 tæver
Valg af hunderace