Valg af hunderace? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min familie overvejer at udvide med en hund. Jeg har altid drømt om at mine børn skulle vokse op med kæledyr. Og min søn fylder snart 8 ??
Jeg vil være ked af én der fælder og gør meget. Hvilken hund vil i erfarne folk anbefale? ?? Jeg kender godt de små bomulds typer. Jeg er bare bange for deres tendens til separations angst og gøen. Er det let at træne nogle af dem til at være alene? Den skal langt fra være alene hver dag, ej heller mere end 5 timer formentlig. Men alligevel skal jeg kunne forlade den, uden at den bliver ked af det og kradter på døren (erfaring fra en hund på prøve med meget separationsangst).
Kan i anbefale en god familiehunde, som opfylder disse behov? ??
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.771
Mange små racer har tendens til lyd. Det er ofte mere individuelt end det er racebetinget, men jeg ville nok gå uden om racer oprindeligt avlet som alarmhunde.
Tag testen på køb-hund.dk, læs om racerne og ud vælg så nogle opdrættere at besøge.
feb 2010
Følger: 6 Følgere: 2 Emner: 43 Svar: 757
sep 2020
Følgere: 20 Emner: 37 Svar: 860
God ide med at tage en test for at få sig pejlet ind på hvilken race(r) der kan være et godt match til jeres familie.
Der findes tilbud, hvor jeres søn kan deltage med hunden, det virker som det er meget vigtigt for dig at han får en central rolle i hvalpens liv (?)
Pøj pøj med at finde det helt rigtige nye familiemedlem
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.119
feb 2010
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 421 Svar: 13.119
8000 kr for en gravhund uden stambog og (formodentlig)uden diverse helbredstests af forældrene, er også noget af en pris.
feb 2010
aug 2010
Følger: 8 Følgere: 6 Hunde: 6 Emner: 5 Svar: 73
Tænker umiddelbart at mange af de små selskabshunde sagtens kan være et match. Men vær opmærksom på opdrætter, da jeg ved eksempelvis Bichon Havanais kan være fantastisk af sind, men med den stigende popularitet er alle begyndt at avle på alt, så vil ikke anbefale at vælge den første og bedste på Gul&Gratis.
De fleste hunde kan relativt nemt trænes til ikke at gø, men læs op på racerne på eks. køb hund, og så tag nogle gode snakke med eventuelle opdrættere.
Alene hjemme træning kan tage tid og skal trænes gradvist (og langsomt i starten), specielt med nogle af selskabshundene. Men hvis I evt. alliere jer med en god hundetræner, så ville jeg ikke være bekymret
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.339
Jeg har engang trænet DKK lydighed sammen med nogle Bichon Frise. Det virkede også som virkelig nemme og gode små hunde
Jeg har
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
En hund fælder og sviner, sådan er det bare, der skal støvsuges lidt mere, fjernes mudderpoteaftryk etc., men til gengæld får man så meget glæde igen.
Og så skal man finde en race, der hviler godt i sig selv, har en god opvækst/baggrund fra avler og find så en avler som i kan få hjælp af, hvis i er meget uerfarne ud i hundehold.
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.489
Det er dog stadig billigere end blandinger med fantasifulde navne.......
feb 2010
2 dyre forældre gør ikke nødvendigvis et godt kuld hvalpe, og min egen er et godt eksempel, 2 x 12.000 = 1.500 i dette tilfælde
jan 2019
Følger: 1 Følgere: 54 Hunde: 5 Emner: 33 Svar: 2.283
nov 2021
Følger: 20 Følgere: 160 Annoncer: 2 Emner: 56 Svar: 708
Vi overvejer selv sådan en
sep 2017
Følgere: 524 Emner: 136 Svar: 10.240
Der findes racer som kan gøre at nogle af ønskerne bliver nemmere at indfri, men det er pisse hårdt arbejde at have hvalp. Og det bliver kun værre, når hunden bliver unghund
Så gør dit forarbejde - overvej ALLE alternativer, prioriter dine ønsker, vær realistisk om hvor meget arbejde du reelt vil lægge i at få en god hund og brug den nødvendige tid på at overveje for og imod.
At købe en fancy blanding med et selvopdigtet navn, får dig til at starte i minus. Så det er der ingen grund til. Der er omkring 400 racer, så mon ikke der er en eller to, der kan gøre at I kommer godt fra start. Endda med en opdrætter i baghånden, som kan hjælpe med råd og vejledning, når noget dukker op. En hund med DKK stamtavle koster tit kun et par tusinde mere, end en hund uden tavle (og i nogle tilfælde er de faktisk billigere end blandinger med fancy navne), så der er ingen grund til at gå på kompromis med den del
Valg af hunderace?