HD, ser man spøgelser? HD, ser man spøgelser?
*suk* jeg har endelig modtaget det officeille resultat på Bacardis hofter fra DKK.
Jeg vidste det jo godt, så selv billederne, men dybt inde, håber man alligevel at dyrlægen er inkompetent og jeg er svagtseende... Dommen lyder på to E-hofter...
Nu synes jeg så jeg ser spøgelser hele tiden, eller gør jeg?
For hvordan kan man vide at hunden har ondt? Efter hvad dyrlægen siger og hvad jeg kan læse mig til, så viser en ung hund ikke nødvendigvis de samme tegn på smerte som en gammel.
Med E hofter, har hun jo været vant til det altid, eller hva'?
Sammenlignet med Kenzo på samme alder, så opfører hun sig som en gammel hund. Leger ikke de vilde lege, som jeg synes en 2-årig burde gøre, løber ikke stærket, lægger eller sætter sig ofte.
Men... hun er super glad altid, altid logrer hun og kommer os i møde, elsker at gå tur, elsker at træne i marken og ja elsker selvfølgelig jagt... Hun er ikke halt, piber aldrig og viser ellers ikke tegne på smerte. Men hvordan kan man være sikker på at man læser hunden ordentligt?
Selvfølgelig tager jeg hensyn til hende, hun tvinges ikke til at tage lange søg og får den tid til tingene hun skal bruge, men... Har hun ondt?
Jeg har svoret hun skal have et godt og aktivt liv, så længe eller kort det måtte være, men ved jo jeg skal se tingene i øjnene på et tidspunkt, jeg er bare i tvivl om, hvad jeg skal se?
Hvorfor hulen kan hunde ikke tale, jeg vil så gerne gøre det rigtige, men hvad er det?
Argh, det var vist bare en bunke frustrationer der skulle ud...
nov 2005
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 1.246
Mange varme tanker til dig herfra... Når det er sagt kan jeg kun fortælle at jeg personligt selv er indstillet på at min hund ikke må havde HD har den det skal den havde lov til at sove ind... Netop fordi det er meget svært at bedømme hvornår den har ondt... Hunde har det jo desværre med at skjule at de har ondt da de ikke vil virke svage over for resten af flokken.... Derfor har de tit haft ondt i længere tid når man først opdager det...
Jeg er ved godt at det desværre ike hjælper dig noget men der er så mit syn på HD...
feb 2006
Følger: 85 Følgere: 86 Hunde: 4 Emner: 182 Svar: 15.253
Hvis jeg var dig, så ville jeg være sikker på at hun fik et godt foder(det får hun sikkert nu ;O) og evt give tilskud, som hokamix eller foder tilsat glukasamin(staves?) Endelig ikke begynde at holde hende i ro - hun skal bruges, så musklerne er stærke nok til at støtte hofterne, men selvfølgelig undgå spring og ligende.
feb 2006
Det er jo facts at mange hunde lever et godt liv med HD - feks har den dyrlæge vi bruger til HD-foto aldrig aflivet en boxer pga HD, da boxerne ikke er så hårdt medtaget. Man mener det er pga de har stamme muskler i bagparten
nov 2005
Følger: 20 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 36 Svar: 1.246
Jeg siger ikke en hund ike kan få/havde et godt liv med HD... Jeg siger bare at hvis det er/var min hund ville jeg være ked af at den muligvis gik rundt og havde ondt uden at jeg lage mærke til det...
Kristina skriver også at hun ikke mener at den opføre sig som en hund i den unge alder men som en gammel hund for mig ville det være svar nok til hvad for en svære beslutning jeg ville være nød til at træffe..
feb 2006
okt 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 1 Svar: 12
Bacardi har altid virket rolig og velovervejet, hvilket jeg faktisk hele tiden har sat stor pris på, hun spurter ikke hovedløst rundt uden formål...
Jeg er selv tilbøjelig til at give Susanne ret, hun er overhovet ikke stiv efter at have været på jagt en hel dag, træt ja... men det er andre hunde også. Hun springer hellere end gerne på hovedet i det koldeste vand (man er vel retriever) og vil stadig hellere sidde ud på trappen, end at ligge ind i varmen...
Jeg tror og formoder ikke hun har ondt og er ret sikker på jeg "bare" skal holde hende igang som altid...
Jeg har overvejet at lave forsøg med hende, altså to nøjagtig ens træningssessioner, den ene med smertestillende "et eller andet", den anden uden... er der synlig forskel, giver svaret jo sig selv... Ved ikke lige om man kan det, men vil da lige tage en snak med Dr. Dyr
Jeg tror selv på jeg vil kunne gennemskue hvis hun bliver nedtrykt eller andet. Men "måske'et" er der alligevel...
Må hellere nævne, at ja... hun får ordentligt foder og diverse tilskud, der kunne jo være en chance for at det hjalp... *s*
Kan man omplacerer et par hofter? Nogen der vil bytte?
feb 2006
Det lyder som et fornuftig forsøg - det med smertestillende. Er sikker på at du derved får ro i sjælen. Jeg så også spøgelser i den første tid efte at Safir var blevet røntgenfotograferet, men som tiden gik så glemte vi alt om de billeder og hun tonsede rundt, som en damp boxer nu gør.
jan 2006
Følger: 88 Følgere: 125 Hunde: 5 Emner: 395 Svar: 9.576
Håber du kan nyde din hund istedet for at gå og være angst for denne frygtelige sygdom...
/ Trine
jul 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 5 Svar: 236
jeg har også en hund med E-hofter og jeg træner ham for fuld damp.
Jeg er dog meget bevidst om hans HD og evt. smerter. jeg svømmer med ham en gang om ugen, han får glucosamin tilskud, fiskeolie tabletter og så er jeg til massør med ham ca 1 gang om måneden.
Jeg har valgt at bruge penge på massøren, da hun kan mærke om han får nogle uhensigtsmæssige spændinger, hun har erfaring i at se på hundes gang-mønster, om det ændrer sig etc. Min hund er glad for at være ved massøren og det er tydeligt at se, at han nyder når musklerne bliver løsnet o
HD, ser man spøgelser?