Adoption af hund {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen!
Så er tiden endelig kommet, hvor jeg skal have hund. Jeg er efter lang tids overvejelse (nærmest flere års overvejelse, haha) kommet frem til, at det rette for mig, er at adoptere en hund. Jeg skal adoptere en lille vaps gennem en organisation, jeg finder yderst professionel og som jeg føler mig tryg ved. Hunden kommer til mig fra Nuuk i slutningen af januar, den er ca. 10 måneder gammel, kan være alene hjemme i ca. 5 timer, men er stadig ikke helt renlig og uheld kan derfor forekomme
Jeg er i tæt kontakt med organisationen omkring forberedelse og forløb, men vil nu stadig alligevel høre jer om, hvordan jeg bedst muligt forbereder mig? - man kan nemlig aldrig få for mange input
Hvor lang tid tror i jeg skal regne med at tage fri? (Hvor lang tid ville i selv tage fri?)
Og hvordan sikre jeg mig, at hunden får den bedst mulige start ift den, for hunden, uhyggelige rejse, den lige har været ude på?
Åh, det er et ønske jeg har haft så længe, der endelig bliver en realitet, så jeg vil simpelthen bare gøre mit bedste for, at det bliver en succes. Godt nok har jeg "sprunget hvalpestadiet over" men jeg får jo så også hunden, i unghundealderen. Jeg forbereder mig mentalt på, at det hele ikke bliver en dans på roser, men håber da på, at jeg med positiv træning og en hel masse tålmodighed kan få det bedste ud af den lille snude! Hvordan er jeres erfaringer med hunde i den alder?
Er der evt. andre der har erfaringer med at adoptere en hund? Og hvordan var den oplevelse for jer?
Kan i anbefale nogle gode bøger omkring hundeopdragelse mv.?
Andre gode råd, inputs og sjove historier modtages med kyshånd
Jeg vil gerne frabede mig negative kommentarer (men ikke konstruktive kommentarer ) da jeg blot søger råd hos alle jer hunde-kyndige mennesker
dec 2015
Følger: 12 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 15
Jeg havde selv 2 måneder hjemme med min hvalp inden jeg skulle på arbejde - det er måske lidt utopia, men det var rart for mig og hunden. Det er vel ret individuelt hvor lang tid det tager før hunden er faldet til og er tryg ved sit nye hjem. 2-3 uger måske?
Held og lykke med projektet, hvor bliver det spændende for jer!
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
Jeg har haft to Nuuk-hunde, og har fået begge gennem internatet - dog som hvalpe.
Du skal nok regne med, at du skal starte helt forfra med træning af både renlighed og alene-hjemme. Mine hunde deroppe-fra har bla. skullet bruge lidt tid på at forstå, at man godt kunne/måtte tisse på græs, fordi de aldrig havde set det før.
Har du hørt noget om, hvordan din hund er af sind? For selvom der er visse karakteristika for Nuuk-hundene, så er der selvfølgelig også en del individ-forskelle.
Det har været en ubetinget god oplevelse for mig at få hunde deroppefra.
dec 2011
Følger: 1 Emner: 12 Svar: 66
De sender hunde til Danmark, fordi deres internat på Nuuk er proppet, og samarbejder derfor også med både dyreværnet og derfra hvor jeg adoptere
De skriver, at den er glad af sind, fyldt med energi og nysgerrighed og at hun "stadig er en stor hvalp", så regner helt klart med at starte forfra
Hunden hedder Sita, jeg skriver fra computeren lige nu, hvor jeg ikke har et billede, men prøver lige at finde iPad'en frem senere, så i kan se Åh hvor jeg glæder mig, og mange tak for jeres råd og oplevelser
okt 2007
Følger: 38 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 241 Svar: 15.391
Det er mange år siden jeg havde hvalp, så jeg ved ikke lige hvad de nyeste og bedste titler på bøger omkring emnet hedder ...
En bog jeg dog altid vil anbefale hundeejere, at have læst, er Alfasyndromet af Anders Hallgren.
Tillykke med din nye vov. Jeg glæder mig til at se billeder senere
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.812
mar 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
Held og lykke med hundebarnet og som de andre skriver, forvent at du skal starte forfra med al træning
mar 2014
Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
Men jeg tænker, at det hænger sammen med tanken om, at man overtager en hund en anden har haft først.
Selv siger vi, at vi har købt hund fra internat eller købt en genbrugshund.
aug 2007
Lanka er heller ikke købt, for hun havde heller ingen ejer.
Så man er vel nødt til at bruge et andet ord end "køb"
aug 2007
Og jeg har heller ikke skrevet under på nogen kontrakt
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Forvent at de ingenting kan, så bliver du ikke alt forskuffet Betragt hunden som en hvalp, der skal lære alt, dvs. både renlighed, gå i snor, diverse kommandoer osv. Så kan det ikke gå helt galt.
Det vil være en god idé at tage så meget fri, som muligt, så du har god tid til at træne alenehjemme med den. At hunden har kunnet være alene hjemme hos plejefamilien, er ikke ensbetydende med at den kan være alene hjemme hos dig.
Og hold for guds skyld rigtigt godt fast i den. Mange genbrugshunde kan finde på at smutte, hvis de bliver forskrækkede, eller får muligheden for at smutte.
Held og lykke med "projektet"
dec 2011
Og JA det er hende, i fandt på billedet dér, ååhhh <3 Som sagt regner jeg på INGEN måde at det bliver en dans på roser, derfor er det altid godt at få andre inputs fra jer herinde
Det er også dejligt at høre alle de succesoplevelser, har i måske billeder af jeres "genbrugs-vapser"? Det kunne da være sjovt at se ??
Jeg mener nu selv at jeg har taget et meget gennemtænkt valg, og jeg prøver da også at være realistisk. Hellere regne med at det bliver hårdt, også måske blive positivt overrasket, end omvendt! Desuden har jeg et super godt netværk i form af min familie, der står til rådighed, hvis det hele en dag skulle brænde helt på - det er rart at vide, at man har den tryghed også
haha, sjovt med diskussionen omkring at "adoptere" eller at "købe" en hund, jeg må indrømme at jeg ikke har lagt de store tanker i ordvalget, men tror jeg hopper på forklaringen om, at det at "købe" en hund, lyder lidt koldt
dec 2010
Mød Alba, tidligere spansk gadehund i afblegede farver, nu forkælet sofahund i DK. Hun er verdens skønneste og sære lille gamle dame Hun er nok ca. 12 år, og har boet her i ca. 9 år.
feb 2005
Følger: 9 Følgere: 22 Hunde: 5 Emner: 80 Svar: 438
feb 2005
okt 2010
feb 2005
• Ejer er indforstået med at der er tale om adoption/formidling, dvs. ikke et køb og hører dermed ikke under købeloven. Efter indgåelse af denne aftale, frasiger DFA sig enhver form for fortrydelses- og reklamationsret.
• Ejer er selv forpligtet til at finde nyt hjem til hunden i henhold til punkt 7. DFA tilbagebetaler ikke formidlingsgebyret.
• DFA hjælper gerne med at finde nyt hjem, i det omfang det er os muligt. Der tages et genformidlingsgebyr på kr. 1000,- som tilfalder DFA’s arbejde for dyrene eller de udgifter DFA har i forbindelse med genformidlingen (annonce, foder hvis DFA kan tilbyde pleje af hunden, dyrlægeregning mv.)
Hunden forbliver hos nuværende ejer, indtil ny familie er fundet, enten af nuværende ejer eller DFA."
Taget fra den kontrakt jeg skulle underskrive.
feb 2005
Ja, købeloven gælder ved salg, men adoption er jo netop ikke et salg. Det er ikke hunden man betaler for.
okt 2008
Følger: 37 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 88 Svar: 3.788
Det er jo derfor man bruger ordene adoption eller videreformidling.
Det er jo netop ikke et køb, da man ikke betalet for hunden, men betaler et administrationsgebyr.
dec 2010
Vedr. bruge af ordet adoption, så må jeg indrømme at jeg finder det forkasteligt at DFA åbenbart fralægger sig ethvert ansvar, når først hundene er kommet til DK. Men det forklarer da hvorfor der er begyndt at dukke udenlandske gadehunde op på de danske internater
Da jeg fik mine spanske gadehunde, tog foreningerne totalt ansvar for hundene, hvis de skulle skifte hjem. Og det mangler da bare. Det giver ikke mening at hente hunde til DK fra udenlandske internater, for så at smide dem af på danske internater Det bør ikke forekomme !
Om foreningen, der stadig henter hunde i Spanien, stadig tager fuldt ansvar for "deres" hunde her i DK ved jeg ikke ? Men det går jeg da stærkt ud fra.
dec 2010
dec 2010
De er begge faldet til super hurtigt, så det er bare dejligt
dec 2010
okt 2008
Der er forskel på, om du betaler 2.500kr for en internathund eller en gadehund fra udlandet og en tavlehund til 10.000kr.
Hvordan internaterne er kommet frem til beløbets størrelse, kan vi kun gisne.
Påfaldene er det måske, at det er det samme beløb, som DKK sætter som kostpris i forbindelse med opdræt?
okt 2008
Hvis du er ude for et uheld, og din tæve bliver parret af to hanner, skal du få foretaget en såkaldt DNA-test af hvalpene og de mulige forældredyr.
Hvalpe født i samme kuld kan stambogsføres med to forskellige fædre.
Vejledning om DNA-test.
Hvis dine hvalpe ikke kan stambogsføres, f.eks. fordi man ikke kender faderen til kuldet, skal hvalpene afhændes til kostpris, ca. 1.000 – 1.200 kr. svarende til prisen på en hund fra et dyreinternat.
Min venindes gamle dyrlæge fik ved et uheld et kuld på sin Boston Terrier og fik at vide, at hvalpene skulle "sælges" til kostpris, som dengang var 2.500 kr. ellers stod han til en disciplinærsag.
Min veninde var racerepræsentant dengang.
Om "prisen" er steget siden da, ved jeg ikke.
Ting man køber er omfattet af købeloven, deraf navnet
Normalt sælger man ting for at tjene penge.
Her videreformidler man dyr for at "gøre en god gerning" og ikke for at tjene penge,
okt 2010
okt 2008
okt 2010
mar 2008
Så søger man efter personer, der rejser til Danmark og overdrager midlertidig hunden i deres varetægt. (altså i perioden fra lufthavn til lufthavn)
Har en veninde, der et par gange har været hundeledsager, når hun har været hjemme i DK. Hun arbejder ellers i Grønland i længere perioder.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.493
Jeg siger ikke, det ikke er tilfældet, mærkelige ting sker, men jeg tillader mig at undre mig, så har du belæg for den udtalelse evt. et link eller lign.
okt 2010
okt 2010
Der står intet i købeloven om hvad en vare som min. skal koste.. Altså kan den koste 0 kr.. Så det er ikke noget jeg påstår
https://www.retsinformation.dk/forms/r0710.aspx?id=142961
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Så må det jo være transporten som købeloven dækker.
DFA lægger jo ikke skjul på deres adoption.
Jeg spurgte selv ind til, hvad der ville ske, hvis jeg mistede Melanie efter 14 dage. Jeg får ikke noget retur, da alle pengene er gået til internaterne. Jeg har ikke betalt hunden.
Jeg tror nu det er legit nok.
Kan ikke forestille mig, at det er meget anderledes hos dyreværnet og de andre internater?
Men det er da værd at finde ud af
okt 2008
okt 2010
maj 2008
Nu har jeg så scannet den igen, og ser stadig ikke noget, der indikerer, at det skulle være tilfældet. Der bliver ikke nævnt nogen minimumspris for at købeloven skal træde i kræft, men begrebet køb bliver heller ikke defineret, så mon ikke købeloven dækker, det de fleste af os betragter som et køb (eller salg) nemlig at en vare eller ydelse skifter ejer mod en betaling.
Hvis en ting/vare skifter ejer uden en betaling, er der ligesom ikke så meget at lovgive om.
Men hvis du ser noget, jeg har overset, må du da gerne lige påpege, hvor det står.
okt 2010
Jeg navnlepiller ikke For mig er en adobtion et finere ord for salg når det kommer til dyr
dec 2011
Birgitta L:
Kirsten R's beskrivelse af processen er korrekt Hunden bliver, på Grønland, både vaccineret, dyrlæge kontrolleret osv (der er jo også en vis standart, før der kan udstedes hundepas). De finder så en person, som alligevel skal rejse til Danmark fra Grønland, som vil hjælpe med at få hunden med, og som bliver skrevet på som ledsager. I mit tilfælde ved jer, at de har taget kontakt til en mand, der tidligere har hjulpet dem med at få en hund til Danmark. Han skulle vist være rigtig god til at tage sig af hunden, han er blandt andet kendt for at gå tur med hunden inden afrejse, og lige lære den lidt at kende, han tager sig også godt af hunden på vejen (her tænker jeg på, at der er en mellemlanding).
Hunden bliver overdraget fra Dyrenes Venner i Grønland, som er en dyreværns organisation svarende til Dyrværnet i Danmark. De overdrager såvidt jeg har forstået det hunden, til den organisation jeg adoptere fra (jeg kan godt nævne navnet, men er faktisk i tvivl om reglerne herinde på hundegalleri), jeg skriver så kontrakt med organisationen, hvor jeg skriver hunden på en masse ting. Blandt andet skriver jeg under på, at hunden inden for de første 2 år ikke må videreformidles, aflives osv uden deres godkendelse/indblanden. Jeg skal ud over den lovpligtige ansvarsforsikring, også sygeforsikring hunden, og de har også ret til at komme og besøge hunden, når de vil. De påtager sig altså fortsat ansvaret for den hun de videreformidler til mig. Når jeg har skrevet kontrakt er hun så min
Jeg ved at Dyrnes Venner i Grønland i samme omgang som viderformidligen af den vaps jeg adoptere, også har arbejdet sammen med Dyrværnet i Danmark, der har taget imod en kat og en hund fra dem, de er vist også snart klar til adoption
Jeg håber det afklare lidt, jeg føler mig i hvert fald ret tryg ved processen, ikke mindst fordi, jeg finder den utrolig gennemsigtig, og både Dyrnes Venner i Grønland, plejefamilien hvor hunden befinder sig, samt hende jeg er i kontakt med, løbende opdatere mig og altid er klar på at besvare spørgsmål. Det synes jeg er rigtig dejligt, da jeg jo som bekendt ikke har mødt hunden endnu
aug 2007
De er virkelig fantastiske
aug 2007
Mener der skulle 6 ialt herned - nogle til Dyreværnet, og resten til den private organisation.
mar 2008
Så er ventetiden ved at være forbi, ser det ud til....
maj 2008
En sele skal være passet godt til den enkelte hund, ellers risikerer man også at hunden krænger sig ud af den. Eller at den af sikkerhedsgrunde sidder så stramt, at den er ubehagelig.
aug 2007
Vil dog så også sige, at jeg endnu aldrig har hørt om, at én af Nuuk-hundene er stukket af ...
mar 2008
Hun er ikke sådan at slå ud af kurs - tillykke med hende, TS!
Adoption af hund