2.136 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Hundeloven, og de forbudte racer. Hundeloven, og de forbudte racer.

Nu har der været meget debat om hundeloven, og om de racer der er forbudt i flg den lov.

Hundeloven er meget mere og andet, end lige forbud af visse racer.
Men den del af loven, som omhandler de forbudte racer, er nok den mest diskuteret del.
Ingen er enige om hvordan loven burde se ud.

Så nu er mit spørgsmål : Hvordan synes DU at loven skulle se ud ? Hvilke ting ville du gerne have lavet om ? Hvilke racer burde være forbudt ? er der overhovedet nogle der burde være forbudt ? Og hvorfor, hvis du mener at nogle racer skulle være forbudt ?
Kom frisk med jeres mening, men hold en sober tone smiley
Tør I ?

Det skal lige understreges at hvis nogen går i total selvsving i tråden, bliver jeg nødt til at rasle lidt med det papir der hedder filter smiley smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeloven, og de forbudte racer.
  • #3   16. dec 2016 Det er jo netop problemet, ikke mange er fan af selve listen smiley
    Jeg er slet ikke fan af at de hunde som så enten er blevet indført, eller avlet efter forbudet, blot skal aflives smiley Dødsdommen hænges på den uskyldige.
    Det er menneskene bag der skal straffes, og ikke hunden smiley
    Men hvad man så burde gøre med konfiskerede ulovlige hunde, har jeg ikke lige en ide til smiley

• #5   16. dec 2016 Er egentlig imod raceforbud også aligevel ikke helt smiley

Omkring hvordan loven skulle se ud er det meget svært, det optimale ville nok være en form for kursus som man skulle have for at have hund. Men hvordan det skal administreres samt finanseres er svært

Omkring racerne mener jeg at disse som minimum burde forbydes : Pittbull, amerikasnk bulldog, amstaf samt ulvehybrider.

• #7   16. dec 2016 Inden man starter med forbud og restriktioner skal vi have en bedre dyreværnslov. Ærlig talt så burde man bruge resurserne på at rydde op, alle de steder hvor dyr bliver mishandlet, sultet osv. Jeg kan slet ikke forstå al den ballade der er om hundeloven når man tænker på alle de dyr der ikke har det godt. Sæt kræfterne ind der.

• #9   16. dec 2016 Egentlig er jeg enig med Iben.

I forhold til hundeloven, synes jeg aldrig, at en skulle have været lavet. Jeg mener, at nogle hunderacer ikke hører til i det gennemsnitlige, danske hjem, men i stedet for et egentlig forbud burde man lave en form for ansøgning man så kunne lave på at have de typer af hunde. Jeg har dog ingen ide til hvordan det skulle fungere i praksis. Vil du have en bestemt race, er det jo alt for nemt at importere dem ulovligt. Samtidig kan man heller ikke styre avlen, så har man fået en ulovlig hund ind, er det heller ikke så svært at få lavet et kuld hvalpe.
    Ellers skulle man kaste sig ud i et hundekørekort, men det ved jeg heller ikke hvordan skulle fungere i praksis. Når en del danskere kører rundt på vejene uden kørekort, så kan man nok også nemt få fat i en hund uden at have kørekortet.

• #10   16. dec 2016 Umiddelbart ikke tilhænger af liste, dog synes jeg det kan blive farligt at lovliggøre racer der nu opdrættes med kamp til formål i udlandet.
    Om det skal være med tavletvang på nogle racer, og evt med en godkendelse eller snorpåbud ved jeg ikke helt smiley

Synes da der er mange kompetente ejere der før har haft de andre racer som er skiftet til min, fordi den ikke er ulovlig.

Og så kunne jeg måske godt ønske at ressourcerne blev brugt anderledes end nu. Har flere venner og bekendte der er blevet meldt for "ulovlig hund" (det var de så ikke), men der tager politiet jo ud til deres adresser. Kunne da godt tænke mig det var ligeså nemt at få respons når man oplever hunde der er til gene (fx den løse i lokalområdet der angriber alle) eller i dyreværnssager.
    Synes ikke det kan være så svært hvis man med potent race skal tage et kursus og bestå. Så stejler folk helt over det kræver ressourcer, ja, men det gør alle forandringer jo. Man kunne jo evt give dem chiplæsere så man kan se at det menneske der render rundt med hunden er ejer, og om denne har bestået hundekurset. Det er da slet ikke så omstændigt igen, og kræver da mindre tid lige at "bippe" hunde man ser, end at tage ud til folk

• #11   16. dec 2016 jeg er imod forbuddet, det går ud over så mange uskyldige "måske ulovlige hunde", så hellere have nogle konsekvenser der bliver håndhævet hvis folk ikke formår at have visse racer, og måske en udvidet kontrol af avl af disse, ingen stamtavle, ingen avl.
    Og at der er nul tollerance hvis der opstår en situation hvor en hund skambider uden en virkelig god grund, men det skal gælde for alle racer.

kørekort og hvad der ellers har været fremme af forslag tror jeg ikke på, hvem pokker skal rende og holde øje med de mange hundeejere i landet, og det forhindrer ikke, på trods af et erhvervet kørekort at uegnede folk får disse hunde.

et bilkørekort forhindrer jo heller ikke folk i at køre hasarderet med hovedet under armen..

• #12   16. dec 2016 Den nuværende hundelov, er i sig selv egentligt ganske fornuftigt skruet sammen, hvis man ser bort fra listen med forbudte racer. Det største problem er nok, at der ikke er resourcer nok, til at loven bliver overholdt. Det har stort set ingen konsekvenser at bryde loven i dag = kun ganske få overholder loven smiley

Hvis det stod til mig, skulle vi have fjernet forbudslisten, og istedet indført en hundelicens, som bl.a skulle indeholde et kort kursus med fokus på hundeforståelse, racekendskab, hundeloven osv. Hundeejerne skal selv betale for kursus, samt give et årligt beløb for at beholde deres hundelicens. Pengene der kommer ind ved at indføre hundelicens, skal bruges til at tilføre penge til dyrepoliti, der har fokus på at hundeloven overholdes (dyrepolitiet må meget gerne være specialuddannede politifolk).
    Ved visse racer kan man evt. stille ekstra krav. F.eks at pittbull, amstaff og lign. skal være iført mundkurv og snor ved færden i byen. Visse racer må kun holdes i landzone, f.eks boerboel, fila osv. Visse racer må kun ejes af folk over 21 år osv.
    Opdrætter har pligt til at sikre sig at hvalpekøber er i besiddelse af hundelicens, inden salg af hvalp/hund.
    Mener at hunderegister burde være offentligt tilgængeligt, så alle kan checke at vi hundeejere har de nødvendige tilladelser = lettere at kontrollere om RockerBrian og Amalie rent faktisk må eje de 2 pittbulls, som de har på matriklen.

• #14   16. dec 2016 Synes ikke, der bør være et raceforbud af den simple årsag, at hundene stadig er individer, og det ikke giver mening at forbyde en hel race.

Derudover synes jeg, at man bør kunne forbyde folk at få dyr (også hunde) fremover, hvis de gentagne gange er snuppet for dyremishandling og vanrøgt.
    Fx ham med hvalpefabrikken, som også før har fået fjernet næsten alle sine dyr, både hunde, heste og geder. Han har sågar været i tv siden med "ny" hvalpefabrik.

Der er sikkert plads til andre forbedringer, men de her er nok de største i mine øjne.

• #15   16. dec 2016 Jeg tror, at listeloven har mange tilhængere blandt personer, der erkender, at de ikke selv ville kunne magte en race med karakter. Så skal andre fanme heller ikke have lov.

• #18   16. dec 2016 Jeg tror først og fremmest det kan være ligegyldigt hvor mange love vi har, når der ikke er ressourcer til at de kan håndhæves.

De idioter der vil have ulovlige/farlige hunde, skal nok gøre det alligevel. Jeg synes det er synd at vi straffer de fornuftige repræsentanter for racerne, i samme ombæring.

Så jeg er som sådan ikke for et forbud af racer, men tror helt klart at der skal strammes op andre steder, og det skal ramme ejerne.

Jeg kan stadig godt lide idéen om at hundeforsikring/-licens mv fungerede lidt ala biler, at det afhænger af hvor gammel man er, har man haft hund før, hvor bor man, hvad race hund er det osv. - og så kan man f.eks. tage div. kurser, for at få nedsat forsikringsprisen noget.
    - Og der skulle jo så være ressourcer til at tjekke op på det, og blev folk taget med en hund uden gyldig forsikring m.v. skulle der uddeles en bøde der gjorde av - og det skulle gå på ejeren, så blev denne taget x-antal gange med hund uden papirerne i orden, stiger bøden og fx efter 3 gange frakendes retten til at holde hund.

Men generelt skulle bøderne og straffene være hårdere, jeg fatter ikke at vi herhjemme ikke kan fratage folk retten til at holde dyr! Det er til GRIN! Når man ser hvad straf de fx får i England - sammenlignet med herhjemme, puha.

Men det hele handler i sidste ende om hvad der er ressourcer til, og det er jo der problemet strander.

Men forbudslisten som den ser ud i dag, synes jeg er ualmindeligt dum - jeg synes folk der avler og har hunde der potentielt ser ulovlige ud, er idioter, men jeg synes også det er forfærdeligt at man risikerer hundene sidder i 2 år og venter på en dødsdom. Selv hvis de så blev frifundet, vil det jo aldrig blive til "hund" igen. Det er ikke rimeligt.

• #19   16. dec 2016 Jeg kan godt acceptere en variabel pris afhængig af racen, men denne variabel kunne mere passende ligge på ansvarsforsikringen eller selvrisikoen på samme. Forsikringsselskaber er virksomheder og de prissætter ud fra reelle forhold. Modsat politikerne, der lader populisme og forstilt handlekraft definere, hvad der er farligt.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #20   16. dec 2016 At sige at det ikke har en konsekvens,passer jo ikke, set i lyset af de mange sager hvor man har aflivet ulovlige hunde.

De fleste er ligeglade med hvad andre har af hund,så længe de ikke genere andre. Sådan var det så desværre ikke.

Ser desværre ikke nogen alternativer. For mange ødelagde det for dem der kunne finde ud af det.

• #21   16. dec 2016 Uanset hvad er jeg dog imod omvendt bevisbyrde, det er et helt hul i hovedet koncept uanset i hvilken udformning. Tænk om den var på andre fronter, så politet ringede og sagde at de havde fået info om jeg havde kørt 120km/t, uden sele og snakkende i telefon - og så skulle jeg lige bevise at det havde jeg ikke gjort smiley Good luck

• #22   16. dec 2016 Jeg ville foretrække et tavle-påbud, fremfor en forbudsliste. Det tror jeg ville være mere effektivt og positivt smiley

Men når nu vi ikke har det, så synes jeg forbudslisten er et ok alternativ.

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 244
    #23   18. dec 2016 Du er en modig kvinde, de sidste par ugers løbske tråde taget i betragtning:)

Jeg er i syv sind omkring raceforbuddet. Som udgangspunkt er jeg IKKE af den holdning at hunde er hvad man gør dem til, men at der er en ideel ejer til alle racer. Og det er i den matchingsprocess, eller mangel på samme, at det går galt. Og så længe at der ikke er en realistisk og velfungerende løsning kørt i stilling, hvormed at hunde kommer ud til ejere som kan give dem det de har brug for, så er restriktionerne i mine øjne nødvendig. Når det så er sagt kan jeg komme i tanke om mange andre rene racer og blandinger som kræver lige så mange kræfter som en amstaff eller pitbull. Men de er indtil videre internaternes problem ?? Den dag hvor folk sætter sig ind i hvor meget det kræver af en, at anskaffe sig en hund, bliver i sandhed en glædens dag.

• #25   18. dec 2016 #23 : Næ egentlig ikke særlig modigt smiley

Den værste til at spolere disse slags emner er sat på filter, og et par elementer holder sig bevist fra mine tråde, så faktisk kan den sikkert holdes på et saligt neutralt grundlag smiley

Jeg har sagt hele tiden at jeg er ikke for, at vi forbyder visse racer, men har dælme svært ved at se et realistisk bud på hvad pokker man ellers kan gøre ved problemet.
    Et er at de hunde, uanset race skal aflives ved overfald og skambidning af dyr eller mennesker, det kan jeg følge. Men at hunde bliver opdaget og taget i at være født efter lovens indtræden, bliver prombe dømt til døden uden at have gjort andet end at eksistere smiley Det kan jeg slet ikke forholde mig til skulle være retfærdigt, men ved heller ikke hvad man så skulle gøre smiley
    Og netop skambidning, så igen, fordi 2 hunde ryger i totterne på hinanden, og får lavet et lille hul på hinanden, så hedder det skambidning og deraf aflivning smiley det kan man da slet ikke betegne som skambidning.
    Jeg tror vi alle ved hvad skambidning vil sige smiley

• #26   18. dec 2016 Dog vil jeg holde på at tosa og pitten skal stadig være forbudt, kun ganske få danskere kan finde ud af at admindstrere sådan en slags hund.
    Hvis man går racerne i gennem ( alle racer, ikke kun de forbudte ) er der sikkert flere som absolut ikke høre hjemme i danske villa-kvarter.

• #28   18. dec 2016 UPS smiley

Okokokok.... jeg har fortjent en over nallerne med linialen, for den stave-bøf smiley smiley

• #29   18. dec 2016 Jeg syntes at der er et par racer som er havnet på listen og ikke burde være der, men jeg er for et forbud mod alle racer som er lavet med hundekamp som formål.
    Jeg er for omvendt bevisførelse, simpelthen fordi det er umuligt for politiet at bevise at en given hund ikke indeholder en ulovlig race, vil man apsolut have en race eller blanding som kan forveksles med en ulovlig, så må man sørge for at have dokumenterne i orden;)
    Jeg har bare så enormt svært ved at forstå hvordan det kan være umuligt at finde en lovlig race man kan lide, der er utrolig mange racer, hvorfor skal det så lige være en af de racer der er ulovlige??

• #31   18. dec 2016 Bodil: Lige den der bemærkning om at der jo findes masser af forskellige racer at vælge imellem, i stedet for de forbudte, har jeg læst en del gange i disse debatter, og jeg undrer mig over den bemærkning gang på gang.

Alle racer er jo unikke, og lavet med et bestemt formål. Det vil jo så også sige, at de fleste racer ikke bare sådan lige kan erstattes af en anden race. Jo, du kan finde en der ligner, men ikke én der indeholder præcist det samme.

Jeg kan give dig et eksempel. Min egen yndlingsrace, bullmastiffen, var tæt på at ryge på forbudslisten. Den lå på observationslisten i et stykke tid.

Min bullmastiff, var det perfekte match til mig, min once in a lifetime-hund, og da han var ved at blive gammel, begyndte jeg selvfølgelig at kigge efter en afløser til ham. Fordi han havde en del helbredsproblemer, turde jeg ikke at få en ny bullmastiff igen, og valgte derfor at kigge på andre racer. Uanset hvilken race jeg kiggede på, og jeg kiggede på rigtigt, rigtigt mange, så var det ikke en bullmastiff. Jeg kiggede bl.a på: engelsk mastiff, dogue de bourdeaux, boerboel, fila, mastin espaniol, broholmer, grosser schweizer sennehund, sct. Bernhard, cane corso, dogo argentino, mastino, dogo canario, amerikansk bulldog, grand danois, tibetansk mastiff osv. De var enten for følsomme, for aktive, for reserverede eller ?
    Jeg endte med at købe engelsk mastiff, 2 stk med 1 års mellemrum. Dejlige hunde, men meget langt fra at være en bullmastiff. Man kan simpelthen ikke finde en race, der kan matche en bullmastiff. Er sikker på at det samme kan siges om de racer der er på forbudslisten. Så hvad gør man så, hvis det lige præcis er én af de racer, der har taget én med storm ?

Jeg kan i det mindste glæde mig over at min yndlingsrace ikke røg på forbudslisten (endnu), så jeg rent faktisk har muligheden for at få racen igen. Men hvad nu hvis det ikke var muligt ? smiley

• #33   18. dec 2016 Vogterne er fantastiske og skønne hunde smiley Jeg har efterhånden mødt rigtigt mange af dem, i min søgen, og interesse for disse typer. Men uanset hvor søde de er skal man dog aldrig forvente at få en labrador ud af en vogter smiley

• #34   18. dec 2016 Og så er vi sjovt nok igen igen rakket ned af voldemort på hans egen private hjemmeside.
    kan man tillade sig at smide et link ? Nej nok ikke, for så slettes tråden her.
    Men der henv til denne tråd i hans blog og sjovt nok en tråd mere her på HG.
    Og gæt selv hvilken tråd der selvfølgelig er *saglig* !
    Kan kun sige at det er ikke denne her.
    For her sidder der en rotwieller-ejer og en SBT ejer og forsvare deres hunde frem for amstaf og pit.
    Jamen dog, jeg må vist hellere læse min tråd her grundigt i gennem, når her er skjulte agenda`er mod andre racer . .... jamen hov, hvad var det jeg spurtge om i startindlægget ? jooo... hvilke racer synes folk hørte hjemme på en forbudsliste og hvilke gjorde ikke.
    Nå ja... så er det jo tilladt at nævne racer.
    Bortset fra at jeg kræver ikke ekspert-viden, men søger folks egen private mening smiley

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

#35   18. dec 2016 Jeg undrede mig også lidt over hvor pænt folk snakkede til hinanden ved første gennemlæsning ?? Godt skuldret TG, indtil videre en vellykket (omend meget lidt saglig) tråd om forbuddet.

Synes faktisk at der er mange gode bud på hvordan man kan få finansieret et dyrepoliti. For det mangler vi i den grad. Og tavlepåbuddet synes jeg også giver rigtig god mening. Så ville man også se meget færre uønskede hunde, når der kræves tanke bagved avlen.

• #41   18. dec 2016 Alle undersøgelser viser at det er hundeejeren der er problemet, når det går galt, med aggressive hunde, ikke hunden/racen i sig selv. Derfor giver det ingen mening at forbyde visse racer.

En hundelicens kunne derimod give mening, da det kunne være et effektivt redskab i kampen mod de hundeejere der ikke magter opgaven.
    En stamtavle i sig selv, kan ikke bruges til voldsomt meget, udover at give garanti for at hunden er raceren. Men stamtavlen sikrer jo ikke, at det er en seriøs og dygtig hundeejer, der har købt hunden. Er enig i at mange DKK opdrættere gør et super godt arbejde, både mht. at udvælge avlshunde og hvalpekøbere, andre opdrættere er knapt så "heldige" smiley

• #42   18. dec 2016 Hehe læste lige en hvis blog hvor jeg blev hængt ud for at være selvfed forbi jeg mente visse racer burde være forbudt. Kan hvis roligt sige jeg er total selvfed da min absolute favorit race er forbudt.

• #43   19. dec 2016 Jeg tror at en vis person kører en agenda mod loven om de forbudte racer pgå hans egen race amstaf er på den liste og han er pissesur over at listen ikke også indeholder racer som netop rottweiler og schæfer. Jeg tror han hader de 2 racer. Han hader også listen.
    Hvad godt skulle det gøre at når nu han ikke kan fjerne den liste, at så ønske flere racer på den? Man forundres smiley
    Men det kan man læse meget mere om inde på hans blog

• Albusandme
    Albusandme Tilmeldt:
    aug 2016

#44   19. dec 2016 TG. Kan man måske overtale dig til at sende adressen til bloggen på en pb?

• #45   19. dec 2016 Det kan jeg sagtens smiley Men der ligger et link til bloggen frit fremme i en anden tråd smiley
    Kan desværre ikke linke til det, da jeg ikke ønsker min tråd her trækkes ned i noget snavs smiley

• #57   19. dec 2016 Tak Mikala, der beviste du endnu engang, hvorfor vi kom så langt fra hinanden.
    Jeg kan slet ikke følge din tankegang, slet ikke at du bakker så slet et menneske op, tværtimod, vil jeg sige : Føj for pokker !!
    Dit skriveri ? jeg gider slet slet ikke forholde mig til det, du er virkelig så far out.
    Jeg smider dig ikke på filter ... endnu. Men det kommer, du er gået over i en boldgade hvor jeg som menneske ikke kan følge dig.
    Du har empati med bullies, folk der har det fedt med at tryne og true andre, og der står jeg virkelig af.
    Ha det godt Mikala, vi skal alle leve med de beslutninger vi tager og konsekvensen deraf .
    Farvel Mikala og pøj pøj smiley

• #59   19. dec 2016 Hvis det svider, så er det, det der var engang, som desværre ikke kan komme tilbage, åen er for bred, og du er blevet for mærkelig og ond i sulet.
    Jeg har ikke plads til den type mennesker i min verden. Jeg er mægtig glad for positive debatter, folk med smil smiley
    Det du har gang, gør ondt, men du passer jo fint på den anden side, så kan I jo være onde sammen, og behandle folk som lort sammen.
    Ren win win smiley
    Beklager, denne gang smider jeg ikke en bro ud, så du kan få tørre sko !

• #61   19. dec 2016 Nej selvfølgelig ikke smiley og slet ikke nu, det siger sig selv smiley

Kommentér på:
Hundeloven, og de forbudte racer.

Annonce