{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.544 visninger | Oprettet:

Chihuahua om vinteren {{forumTopicSubject}}

Hej allesammen!

Jeg har (endnu) ikke en chihuahua, men påtænker at tilføje en til flokken, når tiden er rigtig. Jeg forsøger derfor at forberede mig så grundigt, jeg kan.

En af de ting, det virker som om, der er meget delte meninger om, at hvor meget kulde, denne race kan holde til, og hvor meget man kan opholde sig udendørs om vinteren. Jeg har da altid tænkt, at hvis hunden ikke står stille, og man måske iklæder hunden et varmt dækken eller en sweater, kan de vel sagtens være med ude (medmindre der er en halv meter sne, selvfølgelig) smiley Men det lader til, at nogle ejere er meget ovenbeskyttende overfor deres små hunde, så de næsten ikke kommer udenfor ud over tissepauser i vintermånederne.

Jeg er selv relativt aktiv og er som regel en del udenfor, så jeg vil da lige høre, hvad den generelle opfattelse er. smiley Jeg tænker bare også, man skal passe på ikke at pakke sin lille hund for meget ind i vat (i overført betydning!) - det er jo stadig en hund, ikke? Selvfølgelig skal man tage hensyn og vurdere sin hunds velbefindende løbende, og fryser den åbenlyst har man selvfølgelig overskredet grænsen.

Men hvad tænker I? smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Chihuahua om vinteren
  • #1   6. nov 2016 Der er ingen tvivl om, at min Chihuahua fryser betydeligt hurtigere end mine andre hunde. Også selvom hun får sok på... Du skal tænke på, de er så små, og har så lidt fedt og blod på/i kroppen, at der går meget kort tid før de små poter og ben er kølet meget ned, selv i bevægelse. Men selvfølgelig skal de da ud og gå tur alligevel.
    I vinterhalvåret gør jeg dog turene kortere i forhold til min Chihuahua, og så får hun lov at blive inde med gode tyggeben, mens jeg går lidt længere ture med de 2 andre.

• #2   6. nov 2016 Jeg tror det er forskelligt fra Chihuahua til Chihuahua smiley nogle vejer jo kun lige 1 kg, og er korthåret, og nogle vejer 3-4 kg, og er langhåret. Man må bare prøve sig frem, være opmærksom på sin hund, og huske at tjekke regelmæssigt om den er for kold eller varm.

Min tibbe (5 kg), er også betydelig mere sart overfor vejret end fx min lab. Hun har derfor vindtæt dækken på allerede nu. Gå turene bliver nu ikke mindre af den grund smiley

• #3   6. nov 2016 Et varmt vind og vandtæt dækken, som beskytter brystkassen og går godt ned omkring den store lår muskel, kan gøre en kæmpe forskel.
    Jeg syntes tit man ser, at de små hunde bare for en eller anden lille strik ting på, men sådan en hjælper altså ikke meget i den danske vinter.
    Jeg har selv været forskellige dækkener igennem(med en lidt større hund) og Hurtta's produkter er klart de bedste, de er varme, slid stærke, har en super god pasform også for hunde i bevægelse og bare helt igennem nogle niveauer højere end andet der er på markedet.
    Hurtta har også lavet en super god overall til hunden, jeg har selv en til Mille, som hun får på når det virkelig er koldt. Der er vist et par billeder i fotoalbummet hvor hun har den på.

• #4   6. nov 2016 Min chi frøs ret hurtigt om vinteren, indtil hun fik et godt dækken. Hun kunne fint være med på ture i skoven om vinteren.
    Dog skal det siges, at hun frøs hurtigere som hvalp/unghund, så der røg hun bare ind under min jakke, hvis hun begyndte at fryse (fordelen ved en hund i "lommestørrelse" smiley ).
    Tror at det er meget individuelt for den enkelte hund, hvor hurtigt de kommer til at fryse. Men du skal helt klart være indstillet på at sådan en lille fætter kræver et godt dækken om vinteren, evt. en heldragt.

• #5   6. nov 2016 Vores chihuahua havde aldrig tøj eller dækken på og frøs ikke på gåture eller leg i haven om vinteren, han var langhåret

• #7   6. nov 2016 Vores to chihuahuaer og en chihuahuablanding fryser alle sammen tydeligt på gå turene, specielt hvis de bliver våde. Langhåret er jo ikke lig med underuld. smiley

Mine får vinterdækkener på fra Hurtta, eller en striktrøje med en hurtta regndækken uden på, og så fryser de betydeligt mindre. Med det på kan vi godt gå ture på 1 time, men deres små poter fryser også... Her havde jeg susces med små hundestrømper og balloner uden på, da vi skulle træne om vinteren. Det fungerede åbenbart ikke i år i følge hunden. Hun sparkede dem af og holdt fast i, at vi ikke skulle lave noget så længe græsset var vådt. smiley

• #8   6. nov 2016 Lenschow: BOT er rigtig godt, min erfaring er bare at pasformen er virkelig dårlig, hvis hunden skal løbe rundt og være hund.
    Derfor har jeg selv kun net BOT dækken som hundene så kan få på efter en lang gå tur, hvor vejret har været som i dag(kold, blæsende og regnede). Den ene hund(den gamle) har et Hurtta vinter dækken på og min Kelpie har ingen ting på udenfor.
    Men jeg kan godt finde på at give Kelpien en net BOT på, når vi er kommet hjem fra tur eller hvis hun skal ligge i bilen efter træning, til hun er varm og tør igen. Hun har helt sikkert ikke brug for det, men hun skal være min konkurrence hund i mange år, så jeg kan lige så godt passe godt på hende allerede nu.

• #10   7. nov 2016 Palle: Uenig smiley

Min chi var den første hund, som brugte dækken. Af den simple årsag at hun frøs uden det. Hendes datter, har aldrig haft brug for et dækken. Man er bare nødt til at se på den enkelt hund. Fryser den om vinteren, skal den selvfølgelig have dækken på.
    Generelt er jeg ikke begejstret for at klæde hunde på, men nogen gange er man bare nødt til at acceptere at det kan være nødvendigt.
    jeg har lige måttet bestille et par dækner til én af mine gamle hunde. Hun er halvblind, og derfor ikke særligt aktiv, så hun kommer hurtigere til at fryse nu, i forhold til da hun var ung. Da jeg jo også gerne vil have hende med ud og gå her om vinteren, har jeg så investeret i et par dækner, så hun kan holde varmen.

• #11   7. nov 2016 Palle: Det er fint nok at have den holdning, men den nytter ikke meget, hvid man står med en syg hund.

For 10 år siden syntes jeg også, at det var noget pjat at give hunde dækkener på, indtil jeg en vinter selv stod med en hund, som var blevet syg og måtte til dyrlæge.
    Dyrlægen nævnte dengang, at det nok kunne være en god ide at købe et dækken til hende og det må man sige at det var, fordi hun har ikke været syg siden.
    Så nej, alle hunde kan ikke klare sig i det danske omskiftelige klima uden dækken, men det er en individuel sag fra hund til hund. Der er forskel for dem ligesom der er på os mennesker, jeg ville i hvertfald være rigtig ked af det og blive rigtig syg, hvis jeg gik klædt som nogle gør om vinteren. Men sig er også en kæmpe frysepind, til gengæld om sommeren når folk går og beklager sig over varmen stor trives jeg.

• #13   7. nov 2016 Jeg havde også den holdning indtil jeg selv fik chihuahua.

Vores dyrlæge og kiropraktor anbefaler dækken så de ikke spænder for meget i musklerne, og laver skader på sig selv.
    Og så er det bare ret tydeligt, at nogen hunde fungere bedre med dækken på.

Hellere et dækken på end gigt eller andre skader i en alt for tidlig alder.

• Griffen
    Griffen Tilmeldt:
    jul 2015

Følger: 1 Emner: 2 Svar: 93
    #16   7. nov 2016 Jeg tror det er Coppinger der har lavet nogle beregninger over kropsvægt/ overflade og dermed hvor stor en hund skal være for at kunne holde varmen. Dertil kommer andre faktorer.

• #17   7. nov 2016 Hvis jeg som trådstarter lige skal give mit besyv med, betvivler jeg på ingen måde nødvendigheden af et godt, varmt, dækkende stykke tøj i de kolde måneder, måske endda en heldragt. Det ER en meget lille hund med en meget stor overflade i forhold til vægt og samtidig en temmelig sparsom pels (som hovedregel), så selvfølgelig har de brug for ekstra beskyttelse, når der står udendørsaktiviteter på programmet. smiley

Mit spørgsmål gik mere på, hvor længe ad gangen, man bør være ude, hvis man elles har taget sine forholdsregler, men jeg kan godt se, at der er individuelle forskelle og ukendte faktorer som kolde fusser, underuld/ingen underuld osv.

Måske må konklusionen som i det meste andet være, at man vurderer løbende og tager hensyn til sin hund. Som ejer kan man forhåbentlig fornemme, hvornår lillefisen synes, man har fået nok frisk luft smiley smiley

• #18   7. nov 2016 Præcis, vurder løbende - og som en anden skrev, en Chihuahua er så lille, at den lige kan komme ind under jakken og få varmen igen, hvis det skulle blive nødvendigt.

• #19   7. nov 2016 Forresten var det mega fedt at høre nogle forskellige holdninger og forslag, og endda erfaringer i forhold til specifikke dækkener! Det er derfor, Hundegalleri er sådan et fedt sted at være!

• #20   7. nov 2016 Ts det er som du siger meget individuelt. Men hvis den ellers kan holdes tør og varm,så kan den sagtens være ude i noget tid om vinteren smiley

Jeg har desværre det problem, at specielt den mindste af mine ikke kan få noget i vand og vindtæt materiale der passer, hun er simpelthen for lille (1,2 kg) så jeg er tvunget til at skære ned på hvor længe vi er ude af gangen, hun kan simpelthen ikke holde varmen, hun bliver jo kold med det samme nærmest. Men så går vi bare flere gange smiley

• #22   9. nov 2016 Palle, jeg har forsøgt, men folk der syer den slags, siger at det bliver alt for stift, så hun slet ikke ville kunne gå. Det er mere eller mindre umuligt at lave noget så småt som samtidig ikke ødelægger bevægelsen. Hendes ben er jo ikke tykkere end mine fingre smiley

• #23   9. nov 2016 My Only. Min veninde har en chihuahua på 1,5 kg (ideel vægt 1,6-1,7) og hun bruger str. 20 i hurtta-dækken. Det er lidt for stort i længden, men ikke noget der genere hunden. smiley

(Edit: Så lige at der stod 1,2 kg - havde set det som 1,4 kg)

profilbillede
  • #24   9. nov 2016 Simone, hun er ellers super fin din venindes hund smiley
    Men ja Rosa vejer kun 1,1-1,2 kg lidt afhængig af hvornår man vejer hende og hvilken vægt man bruger smiley
    Lucky vejer dog omkring 1,8 kg, så han ville nok godt kunne gøre brug af sådan et dækken, problemet er så bare at han SKAL have heldragt pga hans PL (kulden fucker det op åbenbart) men så længe hans ben bliver holdt varme er der ingenting, og han er bare umulig at finde heldragter til som er vind og vand tæt, så han må som Rosa nøjes.. Men det ville jo blive korte ture alligevel, for de går altid sammen på tur, så han ville ikke komme ud længere tid af gangen så længe Rosa ikke kan være med.
    Det er nok den største ulempe ved at have en SÅ lille hund som Rosa, at alting bliver lidt ekstra besværligt når det kommer til tøj og udstyr smiley

• #25   10. nov 2016 Solvej: Du må i gang med at lære at sy og strikke, så du selv kan kreere fancy og varme dragter til lille Rosa smiley

• #26   10. nov 2016 Det er desværre som sagt ikke strik eller dragter der er problemet, det har hun, det er vand og vind tætte dragter der er problemet, det kan ikke laves i hendes str smiley
    Den heldragt hun har er syet efter mål, men skulle den være vind og vand tæt som hende der lavede den også laver, ville dragten blive alt for stiv, hun ville simpelthen ikke kunne bevæge sig..

Dragten og hendes strik er ok, men det kan ikke holde hende varm nok længe, og det hjælper ingenting hvis det er meget vådt udenfor. En dag som i dag er det fint.

• #27   10. nov 2016 Solvej: Har du kigget efter tøj i udlandet ? F.eks. USA ? Det burde da kunne lade sig gøre at finde noget ordentligt varmt og vandtæt tøj til den lille ?

• #28   11. nov 2016 Det meste køber vi på Ebay, det er billigt og det passer i str smiley
    Men desværre er det jo ikke fordi det bare ikke er fremme i str Rosa, men fordi det ikke kan laves i str Rosa, det ville påvirke hendes bevægelser alt for meget, hvis hun overhovedet (og uden at overdrive) kunne bevæge sig. udover at vand og vindtæt stof er mere "stift" end strik f.eks. så skal det også være tykt (med foer) for at varme, og det er der problemet opstår.
    Jeg ville nok godt kunne finde et dækken, spørgsmålet er bare om det ville sidde godt, det gør Busters f.eks. ikke, som er det eneste jeg har kunne finde i str Rosa som er vind/vand tæt.. MEN nu kigger jeg så også mest heldragt, fordi der ikke skal særlig meget til før hendes ben er plaskvåde og kolde, og det påvirker jo også resten. Jeg har oplevet, på trods af at det ikke blæste, at Rosa frøs med en strikket trøje på, hun skal helst have dækket benene også.

• #29   11. nov 2016 My: Hurtta's nye er overhovedet ikke stift i stoffet selvom de både er vind og vand tæt, og de fås helt ned til 20 cm.

• #30   11. nov 2016 Solvej: Det er ikke let at have en lille bitte hund smiley
    Jeg har faktisk lige bestilt 2 dækner til den ene af mine gamle hunde, som passer ad helvede til (for store) smiley Så jeg overvejer, om jeg skal prøve på at finde en der er god med en symaskine, eller bare købe nogle nye ? smiley

• #31   11. nov 2016 Aboutmydogs, nu snakkede jeg om heldragter, og der har jeg altså endnu til gode (også hos hurtta) at deres små str ikke er "stive" i benene, men jeg har så også til gode at se en med så små ben som Rosas. Lucky har problemer med at passe deres mindste str i benene, så Rosa ville da blive væk i dem smiley
    I forhold til den nye (som jo er et dækken, ikke en heldragt) er længden sikkert fin nok, resten er bare kæmpe, Rosa er ca. 25 cm rundt bag forbenene, men dæknet er 30-45 cm. Rundt om halsen er Rosa omkring 17-18 cm der er dæknet 30. smiley
    Lucky ville nok passe ok ind i str, selvom han ville være til den lille side, men dæknet er for kort, men det i str 25 cm er resten af dæknet for stort smiley

Ann-marie nej det er ikke nemt at være Rosa ejer når det kommer til varmt vintertøj, heller ikke Lucky ejer for den sags skyld, for han har bare dumme mål smiley
    Jeg får mine syet i sverige, hun syer også vand og vindtæt, bare ikke i str Rosa, fordi det simpelthen er umuligt, men hun syer primært til Hårløse, så der skal det jo også være varmt, og så er hun billig, kan sende et link til hende i en pb hvis det har interesse. Det er dog mest heldragter, ved ikke om hun syer dækner, men mon ikke hun gør og det er jo selvfølgelig efter mål smiley

• #32   11. nov 2016 Solvej: Ja tak til link smiley Den pågældende tæve er skruet lidt underligt sammen. Sådan lidt gravhundelang, med en kraftig brystkasse, og en smal talje. Så måske det er en god idé med et speciallavet dækken ?

Kommentér på:
Chihuahua om vinteren

Annonce