{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.522 visninger | Oprettet:

Jesper N
Jesper N
Følger: 7 Emner: 1 Svar: 7

Spørgsmål om ny hund {{forumTopicSubject}}

Hej alle smiley

Jeg har aldrig haft hund før men er begyndt at undersøge om det egentlig kan lade sig gøre, derfor søger jeg nogle ekspert råd.

Jeg har en travl hverdag med fuldtidsjob og bor både hos mig selv, men også hos min kæreste.

Derfor ved jeg ikke helt om det er forsvarligt at have en hund der både kan være alene men også tage med mig i de forskellige hjem.

Samt ville jeg gerne have en hund der er meget rolig og som ikke gør så meget.

Findes sådan en hund som kan trives i sådan en hverdag, og hvis der gør hvilken race? smiley

Mvh Jesper

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Spørgsmål om ny hund
  • #1   7. okt 2016 Alle hunde tager meget tid uanset race, så hvis man har en travl hverdag og ikke kan prioritere at have tiden til en hund, så bør man ikke købe en.

Når du allerede nævner travlhed og hunden skal være rolig og nem, så kan du næsten kun blive skuffet, hvis du får en hvalp.. de kræver meget arbejde.

• #2   7. okt 2016 Hmmm..

For mig lyder det ikke så optimalt - men jeg får også lidt alarmklokker, der ringer, når man prioriterer det, at hunden skal være meget rolig over stort set alt andet.

Hvis en hund ikke må "fylde" i ens hjem og hverdag, så synes jeg faktisk ikke man skal anskaffe sig den.

Dertil kommer, at for at en hund er rolig, så kræver det for langt det meste at man har arbejdet med den, så den er velstimuleret. Det kræver tid, energi og engagement.
    Det kræver at man er villig til en ordentlig relation til hunden - det er ikke bare en klappe-kage-levende-bamse...

• #3   7. okt 2016 Jeg vil sagtens mene du kan få hund selvom du også tager hunden med hjem til kæresten. Spørgsmålet er bare HVOR travl en hverdag du har. Som Louise siger skal du være forberedt på, at en hvalp og unghund ikke er den "meget rolige" hund du forventer... det kan gerne tage op til 2 år... smiley Og igen kommer det nok også an på hvad du forstår ved "meget rolig"

• #4   7. okt 2016 Uanset hvor rolig en hund man finder, så bliver man overrasket over hvor meget tid de kræver... Så derfor lyder udgangspunktet bare ikke godt nok til at anskaffe sig en hund.

• #5   7. okt 2016 Tillægsspørgsmål: på hvilken baggrund vil du have hund? Har du overvejet om en kat måske vil være et bedre valg i din situation? smiley

• Jesper N
    Jesper N Tilmeldt:
    okt 2016

#6   7. okt 2016 Jeg vil rigtig gerne bruge meget tid med hunden, alt det jeg kan, men det er også det at jeg gerne vil kunne tage hunden med forskellige steder. Men jeg kan jo ikke være der når jeg er på arbejde, så ville den være alene.

Jeg har tænkt på kat, men mange af de mennesker jeg omgås kan ikke tåle kat, og heller ikke min kæreste, så det bliver lidt svært. smiley

• #7   7. okt 2016 Hvad for en rolle er det et kæledyr skal opfylde i dit liv?

• #8   7. okt 2016 Vi havde efter lange overvejelser fået os en hvalp, fransk bulldog. Jeg gik ud af gymnasiet i sommer og har derfor sabbatår. Det gjorde at tiden til hvalp var til rådighed, lige så længe vi mente at vores hvalp behøvede os tæt på og tid til alene hjemme træning.

Vi har på ingen måde skulle ud midt om natten for at lufte hund. Ham vi har sover helt til vi vågner og efter gåtur, sover gerne lidt igen. (Jeg er sikker på at det afhænger af race)

Vi trænede alene hjemme i 5 uger, (nok omkring de 3 uger, vidste han meget positive tegn når vi gik og vi kunne efterlade ham på hvilket tidspunkt på dagen og gerne flere timer ad gangen)
    Han har hele stuen, samt lukket terrasse.
    Han kunne godt virke en smule nervøs ved adgang til hele lejligheden.
    Så derfor har han indtil videre kun stuen, men den er også stor :o)

Derudover har vi hunden med over alt, som i overalt, både hos forældre, venner, spisesteder, legepladser, skove, kæmpe arealer, vandet, Indre by (vi bor 10 min fra København) op til hesten, og på arbejde.

Jeg sover nogle gange hos mine forældre med ham, hvis min kæreste skal noget andet. Her sover hunden også med. Ingen problemer, sover i sin hundekurv og elsker selskabet af min familie.

Han viler så godt i sig selv, at han ikke er påvirket af lidt skiftende hverdage.

Nu har jeg også fuldtids arbejde ligesom min kæreste. Og hunden skal til at være alene hjemme en arbejdsdag.
    Det er 6-7 uger EFTER vi har fået ham (vi købte ham som 12 ugers)
    Vi har gjort det på den måde at han har været med på min kærestes arbejde (fra da jeg fik fuldtids)
    Nu har vi fundet en hundelufter der skal komme 3 gange på en uge i tidsrummet 12-14. Så han ikke skal være alene i såå mange timer endnu.
    De andre to dage, skal han være alene hjemme i en hel arbejdsdag, så han også vender sig stille og roligt til at være alene så længe :o)

Derudover vil min kæreste en gang i mellem tage ham med på job. Men hensigten er at han skal være alene hjemme en hel arbejds dag x2 på en uge lige nu. Og de andre 3 dage på ugen, kommer en sød pige og passer ham i et par timer smiley

DESUDEN har vi stortset lige fra starten ladet hunden sove i SIN hundekurv inde hos os på værelset. (Han sov oppe i sengen i starten, men det resulteret at jeg mærkede at han ikke blev så selvstændig og gerne vil gå efter os hele tiden) efter han kom i kurven om natten, gav det så meget fremskidt, at han nu sover inde i stuen ALENE med lukket dør. Her sover han fint, ingen uro, ingen lyde smiley

Det har også gjort, at vi kan efterlade ham om aften/natten, hvis vi skal noget uden han bliver ked af det.

Så skønt :o)
    PS. Han er en rolig hund. Virkelig. Det er ikke noget jeg bare siger, det mener jeg. Han kan få et 'buller-flip' lige inden senge tid, hvor han lige løber rundt i lejligheden med sit legetøj og så er det det. Han sover for det meste hele tiden og når han ikke gør, så er han med os på tur :o)

• #9   7. okt 2016 Nu er hunde et flokdyr, og ja selvfølgelig vil de være sammen med flokken, så at hunden skal være alene om natten og så igen om dagen er ikke ret optimalt.

• #10   7. okt 2016 Det passer fint hos vores hund. Jeg tror det er meget indviduelt. Vores gamle hund var meget utryg om natten, hvis vi gik.

• #11   7. okt 2016 Altså jeg synes jo ikke hunden skal være en "erstatning" for kat bare fordi der er mange i din omgangskreds, der er allergiske. Vi kan jo have kat på forskellige måder, men sådan som jeg har oplevet det er der stor forskel for MIG rent tidsmæssigt på hvor meget gåtur/træning/opmærksomhed hunden skal have frem for katten.

Hvis du i bund og grund egentlig gerne vil have kat, men tænker hund fordi hund er jo hyggeligt, hund er jo dejligt, så tror jeg du får lidt af en overraskelse ift. hvor meget den rent faktisk kræver med hensyn til gåture, træning mm. smiley

• Jesper N
    Jesper N Tilmeldt:
    okt 2016

#12   7. okt 2016 Jeg kan godt høre at det er et stort ansvar og det ville kræve meget tid og også gode råd og en viden om hvordan hunden bør opdrages. Det er også derfor jeg søger svar her, da jeg vil have hunden skal kunne klare en hverdag med mange skift. Og ville gerne kunne stå til ansvar for at min hund har det godt. Og Østergaard det er dejligt i har fået en dejlig hund, det er også vigtigt at give hunden et stabilt og trygt fundament, især i starten af dens liv smiley
    Jeg ville gerne have at hunden skulle være min tro følgesvend, det er nok den rolle jeg tænker, hehe.

• #13   7. okt 2016 Hvad lægger du i ordet "tro følgesvend" ?
    Er det fordi du godt kan lide den tanke dér om at have en dejlig blød kammerat du kan tage med dig overalt?

Jeg dømmer dig ikke - for det er en dejlig tanke smiley Men der er bare så meget mere i dét at have hund end at man kan stoppe den i tasken og tage den med. Jeg synes det virker til, at du vil have mere gavn af fx. en kat. Det lyder dog ikke til, at det er muligt, men på mig lyder det til at du er interesseret i et roligt dyr der altid venter derhjemme på dig - mere end dét at have hund og dedikere sin tid og energi til dette smiley

• #14   7. okt 2016 Jeg synes du dømmer Fünke. Han spor blot om ekspert råd. Du overanalyserer.

• #15   7. okt 2016 jeg er selv en der har brug for hunden er rolig.

derfor vil jeg anbefalde du finder en voksen hund istedet for hvalp/teenager

• #16   7. okt 2016 Østergaard, du har været heldig at din hund har været tilpasningsdygtig...

Men det er og bliver et kompromis for hunden at leve isoleret fra sine mennesker så stor en del af døgnet.

• #17   7. okt 2016 Østergaard fint at din hund finder sig i det.. men jeg ser ingen grund til at man køber en hund og så den skal være alene både om natten og når man er på job. Kan virkelig ikke se problemet i at hunden sover i en kurv i soveværelset, så den er tæt på sin flok.

• #18   7. okt 2016 Hvad dømmer jeg, og hvad overanalyserer jeg? Det er ganske realistisk at en hund tager tid og energi, og det bør man altså forberede sig på INDEN man står med en 8 uger gammel hvalp... smiley

• #19   7. okt 2016 TS, hvad for noget målrettet hundeaktivitet vil du lægge ind i din hverdag?
    Er du villig til at lave om på dine rutiner, vaner og gøremål for at erstatte dem med hundeaktivitet?
    Er du villig til at gå på kompromis med din måde at leve på for at gøre plads til hunden?

• Jesper N
    Jesper N Tilmeldt:
    okt 2016

#21   7. okt 2016 Jeg har heller aldrig sagt at det skulle være en hvalp, det kunne netop sagtens være en hund der var lidt ældre.
    Og med hensyn til aktiviteter, så skulle den med på en masse gå og løbeture, ud i naturen, lege, måske hunde træning, men også kunne slappe af og bare være hjemme på sofaen. Min hverdag ville helt sikkert ændre sig og jeg ville tænke på hundens ve og vel.
    Men ville i mene at det var mere forsvarligt med en ældre hund i hvor at den netop ville få alenetid ?
    Og jeg kunne ikke se at hunden ikke skulle kunne sove i samme rum som sin ejer, det er ihvertfald ikke noget jeg har sagt. Så det med at hunden både er alene dag og nat passer ikke.

• Jesper N
    Jesper N Tilmeldt:
    okt 2016

#23   7. okt 2016 Jamen, det er jo netop det med racer. Jeg har undersøgt lidt, men jeg ved det ikke. Har overvejet en fransk bulldog eller en mops, så ikke en hund der er alt for stor smiley Det var også derfor jeg spurgte om racer, da det godt kunne være der var nogle specifikke racer der tåler flere skift i hverdagen end andre. Mht. pelspleje så ved jeg ikke så meget, andet end jeg ville gøre hvad der skulle til for at den havde en sund pels.

• #24   7. okt 2016 Hej Jesper N

De fleste hunde er generelt rigtig gode til at omstille sig, så længe hunden er sammen med sin ejer så tror jeg ikke du vil få problemer med det, men man skal jo selvfølgelig tage udgangspunkt i den enkelte hund, jeg tror også at det at få en hund der er over 2 år for dig ville være vejen frem, dog skal du være opmærksom på hvor du anskaffer dig denne hund, da der kan være adfærds problemer.
    Det ville nok være en go ide at sætte sig ned og skrive, hvad kan du tilbyde i hverdagen, træning, stimulering, lufteture osv. Derefter kan du bedre finde den racer der passer bedst til dig. Også er der jo også det økonomiske i det af ha hund, der er altså nogle racer der har tendenser til sygdomme, som kan koste en del i længden, mit råd der ville klart være har du 1000 kr du kan ligge til side hver måned, det er ca omkostninger til en større hund på budgettet til mad, forsikringer, div og dyrelæge, samt er det en god ide at have en hunde konto med 10.000 kr stående til hvis uheldet skulle være ude og man skal afsted akut til dyrelægen.

• #25   7. okt 2016 Blot et lille indspark til debatten om meget rolig hund.
    Langt størstedelen af de unge Bulldogs og andre fladnæsede hunde, der er utroligt rolige, er det fordi deres luftgennemstrømning ikke er optimal. De får simpelthen ikke ilt nok ind i systemet.
    Det er utroligt skræmmende!
    Jeg har set mange ejere med 'rolige' hunde, der senere er opereret i luftvejene, hvor efter resultatet er en hund der pludselig kan lege, læbe og gå tur med fart på.
    Flere af ejerne havde først beskrevet deres hunde som loyale og trofaste, eller endda dovne, men de kunne simpelthen bare ikke trække vejret!
    Det er værd at tænke over.

• #26   7. okt 2016 Malene... ja og når man møder dem som kan trække vejret og ellers er "raske", så er der knald på dem... men ejerne tror dovenskab er helt normalt og tænker ikke på en defekt krop.

• #28   7. okt 2016 Jeg vil helt klart anbefale at finde en sundere race en Fransk bulldog og Mops. Det er vanvittigt så meget skamavl der er i de racer, også med tavle i øvrigt.

• #29   7. okt 2016 rolig og dovenskab er jo ikke det samme.

for mig må der godt være gang i en hund udenfor. men indenfor er det vigtigt den ikke er en der vimser rundt, løber på væggende og/eller gør af alt.

• #35   7. okt 2016 Hahaha edb - den tog mig lige lidt tid at fatte smiley smiley

• #36   8. okt 2016 Birgitta - man kan nu altså sagtens have hund alene... også uden at være pensionist. Det handler om prioritering.

• #37   8. okt 2016 Michelle helt enig!

• #38   8. okt 2016 Vores franske bulldog har en smule længere snude end mange fra racen. Derudover er han med tavle fra forældre der ingen vejrtrækningsproblemer har.

Dyrelægen sagde at han lå i den gode ende.

Ham her både løber, leger ligesom en anden hundehvalp, men kun udenfor.
    Han hverken puster efter vejret eller grynter.

Han snorker ikke, kun når han ligger på ryggen.

Så er det op til ejeren at holde en god vægt. Overvægt kan give vejrtrækningsproblemer.

(Jeg må selvfølgelig sige, at snorken og grynten sagtens kan opstå når han bliver ældre)

Men med lidt "sundere" gener end mange fra racen og korrekt vægt, bør han være undtaget fra de helt store problemer med vejrtrækning på længere sigt :o)

• #39   8. okt 2016 Men jeg er enige i, at være opmærksom på de franske bulldogs, da som Anne Julie F siger, er meget skamavl - også med stamtavle. smiley

• #40   8. okt 2016 Østergaard... du kan se resultatet når din hund er over 2-3 år.. højt præmieret forældre er lang fra en garanti, da dommere præmierer det ekstreme .. udstilling har ødelagt racen, og de få gode avlere der er tilbage kæmper. De franske skal som minimum have testet hofter, albuer, knæ, luftveje og ryg inden avl, og på ingen måde have døjet med huden (dette er næsten umuligt at teste, så der må man stole på avler)

Mange med fb hvalpe fortæller hvor sunde deres hunde er... men man er nødt til at vente til hunden er voksen for at se resultater.

• #41   8. okt 2016 Jesper N
    Du lyder til at du har overvejet det nøje. Og ja, jeg mener bestemt at du kan have en hund, hvor du tager den med alle steder, og som skal være alene mens du er på arbejde.
    Hvis ikke det kunne lade sig gøre, så var der ikke ret mange som kunne have en hund.
    Hunden kan fint vænne sig til at bo hos dig og komme med og sove hos kæresten uden at det giver problemer.
    Dog ville jeg gøre det, at hvis den skal være alene hjemme, så foregår det kun hjemme hos dig. I hvert fald indtil hunden er voksen.

Du skriver at du blandt andet vil have hunden med på en løbetur i naturen.
    Det egner en Mops eller Fransk Bulldog sig vist ikke, andre har været inde på problematikken med de racer.
    Hvis er forelsket i små fladnæsede racer, så prøv at kigge på Boston Terrrier, Petite Brabacon eller Griffon Belge eller Griffon Bruxellois, det er racer som ikke har så mange skavanker.

• #42   8. okt 2016 du kan prøve at lave en øvelse:
    I to uger skriver du alt, hvad du laver på en dag ned. Hvor er du henne, hvor lang tid og hvad laver du. Så sætter du dig ned og ser på, hvor mange af de ting, du ville have kunnet med en hund, hvad ville skulle laves om, og hvad havde du måttet droppe. Er det en hverdag, som du ville kunne nyde de næste 10-15 år?
    Her hjemme er reglen, at hunden max-max må være alene i 10 timer - det er sket fire gange på 10 år - og aldrig alene to gange om dagen. Og han er kun sjældent alene i weekenden, hvor vi normalt laver noget ekstra spændende med ham. Han er en nem, ældre, lille hund, som ikke kræver voldsomt meget men er frisk på alt

• Jesper N
    Jesper N Tilmeldt:
    okt 2016

#44   8. okt 2016 Tak alle for de mange gode råd smiley Jeg vil bringe det med ind i mine overvejelser og træffe det rigtige valg og prøve nogle af rådene af. Er der nogen der har nogle råd omkring hvilken race det kunne være udover de fladnæsede og er der nogen der kender til en ordning med at man har en hund i 1 år. En af mine nærmeste har en veninde som havde netop den ordning. Så tænker jeg at man kan prøve det af, inden man begav sig ud i at have en hund hele dens levetid? ??

• #45   8. okt 2016 ......
    En ordning hvor man kun har hunden i et år frem for hele dens levetid???
    Jeg syntes ellers rigtig godt om dig, men det gik dog fløjten med den udtalelse.
    Og må guderne da forbyde at sådan en ordning nogensinde kommer til at eksistere

Hunde er levende væsener, og ikke noget man eksperimenter med.
    Og hvad skal der så ske med hunden når man har haft den i et år?
    Skal den så aflives?
    Helt ærlig, hvordan tror du at sådan en arme hund ville have det hvis den skulle være forsøgsdyr det ene sted efter det andet?
    Hunden ville da blive total ødelagt.
    Føj, hvor burde du skamme dig. Alene tanken er sindssyg

Med den indstilling du har til levende væsener skal du hverken have hund eller andre dyr.

Det eneste du skal have er en legetøjshund fra BR

• #46   8. okt 2016 Man kan være plejefamilie for militærets hunde.
    Det er man i et års tid hvor man står for alt det basale med hunden og tjenestehundeføreren står for træningen.

Tror dog ikke det er den type hund, du keder efter.

• #47   8. okt 2016 Ej rolig nu Anni. Der var du lige hurtigt ude. Det er et spørgsmål fra en der er komplet ny inden for hundeverdenen og først nu er ved at navigere rundt i det hele... og som rent faktisk bare gerne vil forberede sig inden han kaster sig ud i det for real...

Jesper - jeg kender ikke til ordningen, og jeg vil ikke råde dig til det. Det er synd, hvis en hund ender med at skulle blive kastet fra hjem til hjem. Jeg vil i stedet foreslå at du besøger nogle opdrættere eller ejere i området hvis du er seriøs omkring at ville have et realistisk indblik i, hvad en bestemt race (og generelt hund) kræver i hverdagen.
    Jeg holder stadig fast i at det ikke lyder optimalt med hund, men mht. race så vil man normalt anbefale selskabsracerne ( http://www.canis-minor.dk ) hvis man søger en hund, der ikke kræver en masse motion, da disse hunde er avlet med selskab for øje. Men det stiller jo så også et helt andet krav - at førsteprioritet for de her racer netop er dit selskab smiley

• Jesper N
    Jesper N Tilmeldt:
    okt 2016

#49   8. okt 2016 Anni, jeg vil undlade at kommentere på hvad du skriver. Tak Funke, jeg vil kigge på det. Altså jeg tænkte bare at den ordning var der for en grund, da vi kender nogen der har haft den for nyligt og hunden skulle derefter bruges som førerhund.

• #50   8. okt 2016 det er jo noget helt andet smiley det er plejefamilie

• Jesper N
    Jesper N Tilmeldt:
    okt 2016

#52   8. okt 2016 Jamen det kunne jeg også godt forestille mig smiley Det hedder forresten foderværtsfamilier har jeg fundet ud af.

• #53   8. okt 2016 Ahh ja foderværtsfamilie kender jeg godt til - har hørt mest om det i forbindelse med fx. Dansk Blindesamfund o.l. smiley

• #54   9. okt 2016 Der er godt nok langt fra en Fransk Bulldog/Mops, som skal være stille og rolig og så til en Labrador/Golden/Schæfer, Storpuddel eller anden stor race.

Jeg mener så hellere ikke, at Dansk Blindesamfund udstationerer hvalpe til mennesker helt uden hundeerfaring.

En af mine gamle træningskammerater fra Schæfer klubben blev godkendt som plejefamilie for dansk blindesamfund, og hvis ikke jeg husker helt forkert, så var der ret store krav der blev stillet.

• #56   9. okt 2016 Jeg tror heller ikke der er nogen der foreslår ham at være det? smiley

• #57   9. okt 2016 Du kan også være heldig, at der er nogen der søger langtidspasning af deres hund. Evt. pga. et halvt til et helt års studie/arbejde i et andet land, eller lign.

Når det ikke haster med at finde en hund, så har du jo tid til at undersøge sådanne muligheder :o)

Kommentér på:
Spørgsmål om ny hund

Annonce