4.339 visninger
|
Oprettet:
At sælge hund til en hjemløs {{forumTopicSubject}}
Hej HG
Da jeg gik rundt i København i dag og så alle de hjemløse med deres hunde, kom jeg til at tænke på hvor de mon får deres hunde fra. Så jeg er lidt interesseret i at høre jeres holdning, til om I ville sælge hund til en hjemløs?
Personligt tænker jeg, at det må være skønt for en hund at være sammen med sit menneske hele tiden, men jeg tænker også, at hvis et mennesker har svært ved at tage vare på sig selv, så kan de sikkert ikke passe på et andet levende væsen.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Hvis jeg havde hunde der egnede sig til livet som hjemløs, og en sådan egnede sig til en af mine hunde, og en hjemløs viste interesse, ville jeg istedet lave en form for aftale.
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Jeg tvivler på at der er så mange, der frivilligt vælger at være hjemløse og samtidig har økonomi til at få en "normal" hverdag til at fungere. Når der laves store indsamlinger af mad osv til hjemløse, så ville jeg under ingen omstændigheder overlade min hund til en, der ikke med det samme kunne tage hende til dyrlægen hvis der var behov for det. Har man svært ved bare at finansiere eget mad og tøj, så er det ikke hund fra MIG man får
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.805
sep 2016
Følger: 1 Svar: 7
apr 2008
Der er jo ingen der siger, at de er "dårlige dyrevenner", men det handler ikke om, hvor højt man elsker sin hund. For mig er det flere faktorer, blandt andet økonomien. Jeg vil personligt gerne have at min hund kommer til dyrlægen når det kræves.
sep 2016
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
sep 2016
apr 2008
sep 2016
sep 2016
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Jo jo, de bruger tid med deres dyr, men de forstår hverken hundesprog, adfærd, prægning, træning, etisk korrekt opførsel omkring sygdomme, forplantning osv osv.
Alt stritter på mig, når jeg ser hunde bragt i den situation. Det er sgu ikke lutter lagkage at leve på gaden, og at ejer har tid med dyret, godtgør da overhovedet ikke alle følgevirkningerne ved livet som hjemløs.
mar 2009
Ja, den sætning siger jo det hele. For det VIL de. Men det KAN de ikke, for de har hverken evner eller midler til at behandle en hund, som den bør behandles.
sep 2016
sep 2016
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
Hvordan skal han også kunne registrere en hund, når der ingen adresse er...
apr 2008
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
mar 2016
Følger: 11 Følgere: 208 Hunde: 5 Emner: 56 Svar: 1.473
mar 2016
maj 2009
Følger: 2 Følgere: 31 Annoncer: 16 Emner: 186 Svar: 10.469
Hjemløse burde ikke have hund, fordi de ikke har ret mange penge og ikke kan betale for dyrlægen.
Hjemløse bør ikke have hund da de er misbrugere.
Hjemløse skal ikke have hund fordi de ikke får et ordentligt foder og at hundene er for tykke.
Hjemløse skal ikke have hund fordi de ikke ved ret meget om hunde og ikke forstår hundesprog.
Hjemløse skal ikke have hund fordi de fleste har psykiske sygdomme.
Osv, osv, osv.
Det samme gælder da lige så meget for dem, som ikke er hjemløse.
Alene her på hundegalleriet popper da den ene tråd efter den anden op af ikke hjemløse, som fodrer deres hunde med skodfoder.
Der popper masser af tråde op, hvor ejerne ikke har den fjerneste forstand eller viden om hunde.
Der popper tråde op med folk, som ikke opsøger dyrlægen når hunden er syg.
Og helt ærlig og det er ikke for at blive personlig, men hvor mange af hundegalleriets medlemmer er det lige, som er psykisk syge og/eller har et misbrugsproblem ?
De tilfælde her på hundegalleriet som har samme problemer som de hjemløse, bortset fra bolig, er kun en lille bitte brøkdel.
Ude omkring i det ganske land sider der mange mange flere som falder ind under alt det der her bliver skrevet som årsag til at hjemløse ikke burde have hunde.
Men bare man har et hjem, så er det åbenbart helt ok at have hund, selv om man fodrer med skodfoder, ikke går til dyrlæge, ikke har ret mange penge, er psykisk syg eller har et misbrugsproblem
Dobbeltmoral så det basker.
maj 2009
Nå, men det er åbenbart ok, at man ikke har penge/remedier/resourser nok til at tage sig af sin hund bare man har en bolig ?????
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Nu er det hjemløse der debatteres, derfor er det naturligvis holdningen til dette folk nævner. Men laver du en tråd med "ville du sælge hund til en narkoman?", så ville du jo altså fra de samme mennesker nok få et nej, også selvom vedkommende har bolig.
Jeg ville heller ikke sælge til en hjemløs. Jeg tænker den der rosenrøde drøm om lykkelige hjemløse-hunde er lidt naiv.
De færreste vælger sådan 100% frivilligt at være hjemløs. Ofte er der problemer bag som f.eks. stoffer, alkohol, psykiske lidelser osv.
Og jeg vil altså ikke sælge hund til en narkoman eller en der er SÅ psykisk dårlig, at vedkommende slet ikke kan tage vare på sig selv/sit liv. Så er det altså lidt ligemeget at de virkeligt ville elske hunden osv.
jan 2007
apr 2008
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Jeg har set rigeligt i kbh til, at det der lyserøde billede der males af hjemløse og deres hunde er ren utopi. Jo de elsker sikkert deres hunde, men de elsker deres misbrug endnu mere, og de hunde har et hårdt liv!
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 38 Svar: 1.472
Om den havde den godt eller ej ved jeg ikke, men jeg ved at min bror gjorde alt hvad han kunne for at den skulle have det godt. Han boede det meste af sin hjemløse-år i en campingvogn placeret ulovligt i kbh's sydhavn uden strøm og vand.
Grunden til ar hans hund måske ikke havde det perfekt, var at den var er skravl både fysisk og psykisk.
Hvis man tror at det er svært at få fat i en hund, fordi man ikke kan side til en samtale ved et kaffebord med småkager hos en seriøs DKK-opdrætter og fortælle at hunden kommer til at gå til hvalpemotivation tre gange om ugen på de bedste steder, så har man hovedet pænt meget oppe i røven. Der er MASSER af mennesker som bare får en hund: naboens tæve fil hvalpe med en ukendt hanhund, ungerne plager og ja, så har familien hund. En af mine kollegaer har her i sommer med vilje lavet et blandingskuld mellem noget stående blanding og en labrador og fil da overtalt en af mine andre kollegaer til at få hund, med ordene: den passer nærmest sig selv og den kan jo bo i haven det meste af tiden.
Og det er akademikere med velfungerende liv og jobs der er tale om her.
Så mange hunde er bare lidt til overs og bliver delt ud til dem der lige er i nærheden.
mar 2008
mar 2008
Mit største problem med hjemløse hunde er, at der ofte er en grund til at folk bliver hjemløse og at det ofte er misbrug af alkohol/stoffer, måske pga underliggende psykiske problemer og har man det, kan det i mange tilfælde være svært at tage vare på en hund.
Jeg synes nu egentlig det er færre og færre hjemløse der har hund og det synes jeg er fint. Selvfølgelig er det skønt at have en hund til at passe på en og varme en hvis man sover ude, men gudskelov er det de færreste der er hjemløse for evigt og det kan være rigtig svært at få en lejlighed i de store buer hvis man har en hund. Der er så mange steder i DK, hvor det er strengt forbudt med en hund og det besværliggør altså også den hjemløses liv ret meget.
mar 2009
Jeg kender ved Gud ingen, der ville sælge hund til folk uden de rette ressourcer - bolig eller ej!
Det er helheden, det kommer an på.
maj 2009
Det er helheden, det kommer an på.
Tja, så undrer det mig, hvor alle de mennesker som kæmper med samme problemer som de hjemløse - bortset fra at de har bolig - får deres hunde fra ?
mar 2016
du skal tænke på mange af de hjemløse kæmper med misbrug eller andre problemer, samt det bestemt ikke er billigt for dem at Leve. det koster at bo på diverse "hjem" der hvor mange sover, samt at brødføde sig selv fra dag til dag da de ikke bare kan lave maden selv er det ofte fastfood der står på menuen det er ikke billigt at leve fra dag til dag.
majbritt jeg tror ærlig talt ikke du ved så meget om hjemløse, der bliver samlet ind fordi de ikke er istand til at klare tingene selv mange af dem er udsatte og andre vælger livet på gaden fordi der er et sammenhold. samt der altså også er mange såkaldte "hjemløse" folk på varmestuer som har hjem men som bare ikke kan komme videre fra deres misbrug.
mar 2016
majbritt hvis folk stoppede tror jeg ærlig talt ikke det ville gøre så stor en forskel, det handler om så små glæder de får fra dag til dag en gang imellem, du skal huske at mange af dem kun har meget få ejendele.
så at du tror det hjælper at donere alt muligt er for åndsvagt det de fleste får glæde af er tøj, tøj og atter tøj.
at de mennesker ikke er i stand til at styre en økonomi har jo intet med 'ingen penge' at gøre. de har penge men de bruger dem på bras.
jeg har bestemt aldrig sagt at største delen kan tage sig af en hund. mem nogle kan sikkert godt da det trods alt for nogle mennesker er en livsstil.
mar 2011
Jeg synes det er en rigtig interessant debat, men jeg er enige med flertallet om at jeg ser langt flere negative ting end positive om at de hjemløse har hunde. Jeg har også selv oplevet en del ustyrlige hunde da der lå et refugium på samme vej som der mine forældre bor.
Jeg kan godt forstå dine pointer Anni, men jeg håber da, at de fleste seriøse opdrættere i hvert fald ikke bare sælger til Gud og hver mand. Der er selvfølgelig altid nogle, som bare vil tjene hurtige penge, men jeg tror nu heller ikke, at disse mennesker ville have problemer med at sælge til hjemløse.
mar 2016
og selvfølgelig skal man ikke bare sælge sin hund til en hjemløs! der er jo stor sandsynlighed for personen har en skavank der gør personen ikke kan tage sig af en hund, men man laver forhåbenligt også "baggrunds" tjek før ens hvalpe kommer til en helt normal familie. det gør jeg i hvert fald mine små skal have den bedste chance som overhovedet muligt!
mar 2016
at de donere er da vildt dejligt og det gør en fattig mand glad for en dag når de får ting, men dem der har hunde på gaden får for guds skyld ikke alt doneret for at have hund, de bruger da deres egne penge på hunden at de får lidt ekstra er jo bare skønt.
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
dec 2010
Følger: 89 Følgere: 66 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 932
apr 2008
Der er jo en GRUND til at vi samler ind. Jeg har aldrig hørt teorien om, at det skulle være luksus-indsamlinger for at de kan få "lidt ekstra", men dejligt at vide, at de indsamlinger bare er noget fis
apr 2008
Det er lige før man skulle have et "PS: ville heller ikke sælge til folk som...." sidst i hvert indlæg. Det her handler om hjemløse, så at man ikke nævner folk, der i andre sammenhænge ikke kan tage vare på deres hund, det er sådan set ret naturligt, og ikke fordi man implicit synes det er tip top.......
jan 2008
Følger: 79 Følgere: 16 Hunde: 1 Emner: 100 Svar: 867
jan 2007
Det er super, at der er dyrlæger der frivilligt vil sørge for behandling til hjemløses hunde, at nogen vil donere foder osv. Men at det er nødvendigt skyldes jo at de mennesker faktisk ikke har råd til deres hunde. Og så synes jeg da ikke det er en skidegod idé at sælge til dem.
Ingen kan forudse hvad der vil ske i fremtiden, og har man allerede hund, når tingene går galt, så må man jo tage bedst muligt vare på den. Men at anskaffe sig hund når man allerede ER i en situation, hvor man ikke kan tage fornuftigt vare på den, er altså ikke smart.
aug 2016
Følger: 1 Svar: 1
mar 2016
synes det er sjovt hvordan det pludseligt er "spild af tid" at hjælpe udsatte mennesker der ikke selv kan. Man hjælper sqda også børne familier der ikke har den store økonomiske gevinst for at gøre dem glade, det kan man ikke gøre for en hjemløs eller hvad? jeg kender flere som får udbetalt omkring 16.000 eller mere om måneden fordi de har børn, men stadigvæk får ting som jule pakke, ferie pakker og alt muligt fra folk der ikke synes de har nok fordi det er en "udsat" familie. Har da på ingen måde sagt donationer ikke glæder eller gavner de hjemløse. Synes bare det er meget groft stillet op at "donationer og indsamlere skaffer mad til de hjemløses hunde" det er bare ikke sådan det fungere..!
jeg har fint økonomisk overskud men jeg får også doneret hunde foder, ikke fordi jeg mangler men fordi folk i mit nabolag ved jeg passer hunde hver dag og har mindst 5 hunde i hjemmet til daglig, så de gør dagens gode gerning ved at give mig en sæk hundemad til de hunde jeg passer så det ikke går ud over min egen økonomi da jeg køber forholdsvist dyrt foder. Det har da intet at gøre med om jeg har råd til mine hunde, får da også rabat ved dyrlægen fordi han kender mig og er frivillig ude på et dyrværns center som også i stor grad donere foder til mig, mine kaniner og marsvin. Igen jeg har fint råd selv og køber også i store mængder ind selv,men de gør det fordi det gør dem glade at se mig glad, jeg ELSKER da når jeg får lidt ekstra det betyder da noget for mig at der er folk der er så betænksomme at give mig de ting? men igen det har INTET at gøre med min økonomiske situation.
apr 2008
Kærlighed kan bare ikke rette alting op
mar 2016
Og et "baggrundstjek" er når man finder ud af ting om evt. køber som arbejde, familie, plads samt hvilke forventninger de har til hunden, finde ud af om de har haft hund før, spørg ind til hvad deres meninger er på forskellige emner og beder dem sende eventuelle billeder af dem selv og generelt lærer dem "at kende" man sælger jo ikke bare en hund til den første og den bedste man vil jo gerne vide om de har sat sig ind i tingene og hvad deres mening omkring hunde opdragelse er.
mar 2016
og det kræver jo også noget når de skal sælge aviser og du skal ikke slå alle over en kam for det er ikke alle der gør det, det er ikke alle der "arbejder" for deres tilværelse.
det er også det jeg siger hele tiden, nogle ville godt kunne tage sig af en hund fordi de har taget et livsstils valg mens andre ikke ville kunne fordi de har så mange andre skavanker som misbrug af diverse ting.
Så skal man heller ikke donere til børnefamilier? fordi de får jo også nok penge de er bare heller ikke altid specielt gode til at fordele dem.
mar 2016
så det da bedre jeg kan sige "jeg tror ikke jeg kan byde dig det du søger da jeg mener en hund har godt af at knytte et bånd til dig og jeg mener ikke en hvalp har godt af at blive ført fra miljø til miljø" så kan han sige "Åh det kan jeg godt se, måske jeg skulle vælge en anden tid i mit liv at få hund" end det er et sats, du kan da ikke vide hvis personen siger "hvalpen vil kun være alene i 4 timer om dagen" men så arbejder personen fra 7-17 hver dag, og bor alene, så kommer hunden jo også automatisk til at være alene i længere tid.
mar 2016
mar 2016
Jeg ser ikke noget problem i at der ikke bliver spurgt ind til arbejde, jeg synes bare det er betryggende at have en ide om hvordan hundens hverdag vil være, også ud over hvad køber fortæller, for igen hvis køber fortæller hunden vil være alene i 4 timer om dagen max, så stemmer det ikke overens med hvis personen har et arbejde som fx. dansk-lærer, ikke at personen vil blive valgt fra pga. deres job overhovedet, men vil gerne have hvalpe købere der ved hvor længe hvalpen vil være alene og som er villigt til at sætte tid af til hunden. Dette er ikke ensbetydning med jeg ville vælge køber fra pga. arbejde
mar 2016
Har aldrig påstået at alle hjemløse vil være gode hunde ejere! siger nogle ville godt kunne, fordi de har taget et livsstils valg og derfor klare sig helt fint, mens mange ikke vil kunne fordi de prioritere ting som misbrug fremfor hundende.
apr 2008
"hvis folk stoppede [med at donere] tror jeg ærlig talt ikke det ville gøre så stor en forskel", at det er for åndssvagt at tro at det hjælper at donere alt muligt, fordi "de bruger da deres egne penge på hunden" og så er det bare skønt hvis de får lidt ekstra.
Så ja, hvis man selv kan betale de månedlige udgifter til foder, dyrlæge, legetøj, mad, whatever.. som du lige har skrevet at de fleste sagtens kan.. det betyder ikke, at man ikke kan sidde stramt i det, men jeg synes pr. definition man må have en art økonomisk overskud når man har ekstra penge i sit budget til at kunne have hund og de medfølgende udgifter.
Derfor skriver jeg økonomisk overskud. Og det ved jeg jo godt, at de i realiteten ikke har. Men det er for at sætte det på spidsen efter din kommentar omkring ovenstående.
mar 2016
mar 2016
men jeg kan nu meget godt lide at vide lidt om personerne der køber hvalpe fra mig
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Er sikker på at de fleste af dem elsker deres hunde, og behandler dem godt. MEN hvis jeg lavede et kuld hvalpe, ville jeg gøre alt for at de fik de mest fantastiske hjem, der overhovedet kunne findes.
Et liv på gaden, i et misbrugsmiljø, er ikke et godt hundeliv, i mine øjne. Kan sagtens se charmen i at hunden oplever en masse, og stort set altid er sammen med ejeren.
Men jeg kan fa'me også se ulemperne: Kulden, risikoen for at blive påkørt af bil, fordi mange hjemløse åbenbart ikke synes at hunden skal holdes i snor. Risikoen for at blive overfaldet, fordi fulderikker på vej hjem fra byen, synes at det er sjovt at genere den hjemløse og hans hund. Manglende dyrlægebehandling, fordi pengene er små. Volden i et misbrugermiljø, kan også ramme hundene osv. osv.
Det er ikke et liv, jeg ville tilbyde hverken hund eller menneske.
dec 2010
dec 2010
maj 2009
Men jeg kan fa'me også se ulemperne: Kulden, risikoen for at blive påkørt af bil, fordi mange hjemløse åbenbart ikke synes at hunden skal holdes i snor. Risikoen for at blive overfaldet, fordi fulderikker på vej hjem fra byen, synes at det er sjovt at genere den hjemløse og hans hund. Manglende dyrlægebehandling, fordi pengene er små. Volden i et misbrugermiljø, kan også ramme hundene osv. osv.
Øhhhhh så vidt jeg ved, så har man også alt dette her i villaerne og lejlighederne.
Hvorfor er det, at man absolut skal udstille hjemløse som dårligere mennesker og afskum ?
De er hverken bedre eller dårligere end alle andre, som har hus og lejlighed.
Forskellen er nok, at mange af dem som har fast bopæl spiller skuespil og mange gange udgiver sig for at være bedre end de er
apr 2008
Seriøst, læs lige hvad folk skriver. Vi snakker om hjemløse. At man ikke nævner alverdens andre grupper betyder ikke, at forskellige omstændigheder - at man fx. ikke har råd til dyrlæge eller sætter misbrug højere end hunden - pludselig er i orden i andre tilfælde.... man vælger bare ikke at nævne at der OGSÅ er uansvarlige ejere med hus og bil, fordi det ikke er det, emnet handler om....
dec 2010
For mit vedkommende handler det ikke om at hjemløse er dårlige mennesker, som er mindre værd end hr og fru Jensen. Hjemløse har ofte et misbrug, det har hr og fru Jensen også af og til. Ligeledes foregår der vold i de små hjem rundt omkring. Helt enig. Man kan aldrig, med 100 % sikkerhed gardere sig mod at få solgt en hund til "det forkerte hjem".
Men man kan gøre sit bedste, for at finde det optimale hjem. Et hjem med ro, kærlighed, varme, overskud og økonomi til dyrlægebehandling.
Kendte jeg personligt en landevejsridder, som gik på vejene om sommeren, og havde fast bolig om vinteren, uden det store voldsomme alkoholmisbrug, så ville jeg ikke have et problem med at sælge ham en hund. Hjemløse og landevejsriddere kan potentielt være gode hundeejere, hvis de har overskuddet og ikke er ude i et voldsomt misbrug.
nov 2013
Svar: 2
okt 2010
okt 2010
dec 2010
Dog ville jeg muligvis også reagere, hvis jeg så en hjemløs med en dyr racehund (måske). For omvendt, så kan hunden jo være anskaffet, mens alt gik godt. Hmmmm.... Er ikke sikker på at jeg ville reagere, ved nærmere eftertanke
okt 2011
Følgere: 4 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.459
Selvom jeg støtter de hjemløse samt deres hunde med ting og sager, betyder det IKKE, at jeg bifalder, at de hjemløse har hunde. Uanset hvem og hvad man er, skal man ikke have dyr, hvis ikke man kan tage ordentligt vare på dem. At de elsker hunden, kan hunden sgu ikke bruge til så meget, når den sidder og ryster af kulde, er sulten eller trænger til lat komme til dyrlæge.
Så nej....jeg ville ikke sælge hund til en hjemløs. Men jeg ville heller ikke sælge til folk med bolig, der putter hunden i bur i hjemmet eller folk der lader sine hunde være alene hjemme 8-10 timer dagligt. Faktisk ville jeg slet ikke sælge til nogen, og derfor avler jeg ikke
dec 2012
Følger: 36 Følgere: 261 Hunde: 2 Emner: 34 Svar: 3.408
Det er så lille en del der er "lykkelige landevejsrøvere", et misbrug fylder ekstremt meget -det er ikke som ordlyden siger "noget der kommer først" for det er ikke en prioritering, det er en tilstand og det er et direkte behov -det er ikke et "valg" på den måde at man kan vælge til og fra...
De hjemløse der lever på gaden ser måske "glade" venlige og næsten frivilligt hjemløse ud...og de får det til at se problemløst ud i de minutter vi passerer dem og måske kaster et par småmønter. Men det er et miljø der er spidsbelastet, med vold og kriminalitet og livsbetingelser der kan ændre sig fra sekund til sekund -og det gælder så iøvrigt også humøret hos den pågældende. De har ikke "forladt samfundet og lever nu et problemløst liv fri for alle bånd". De er mennesker med det absolutte minimum af ressourcer i denne verden, der lever under de allermest krævende forhold.
Der er oftest ikke rigtige venskaber, for med misbrug kan tingene hurtigt vende og behovet er så meget større end relationer. Hunde skifter ejere, eller ender i flæng på internater -rigtig mange af de hunde man ser bla. i rødovre er blevet indleveret af politiet, og det er tit fordi de i en rus har glemt de overhovedet havde en hund.
Stofmisbrugere kan glemme sig selv i flere dage, og mange -rigtig mange- hjemløse har både et primært og et sidemisbrug -eller ti. Og en hund er ikke en prioritet...nogle af dem parkerer hunden hos venner og familier før de går på rus-tur... mens andre...ja guderne ved hvad og hvor...
Det giver ikke mening at tale om herberger, da de fleste ikke tillader hunde -hvormed de enten bare bliver efterladt, eller overladt til den første og den bedste.
Det er en rigtig smuk tanke, vores hunde giver os megen trøst og jeg er sikker på at hundene også giver de hjemløse megen trøst og glæde i hverdagen og på sin vis har hundene også nogle ting der for hunde er optimale. Og som med alt er der regler der bekræfter undtagelsen, og intet er sort hvidt, men overordnet set....
Så taler vi om nogle eksistenser der i mange tilfælde ikke får taget vare på sig selv, som lever et helt ekstremt risikofyldt liv, og hvis psykiske tilstand ofte -for helt ærligt, det er blandt en helt ekstrem sjældenhed at et velfungerende psykisk individ vælger at være hjemløs uanset hvor mange romantiske historier man har hørt om "millionæren der bare gav slip en dag..." -de slæber tit rundt på meget tunge psykiske og ubehandlede diagnoser. Og livet på gaden er så omskifteligt...og at tro ens livssituation ikke påvirker ens humør og handlinger i forhold til omgivelserne uanset hvor meget man så evt. elsker nogen eller noget -DET er simpelthen for naivt.
Jeg ønsker om nogen folk det bedste, og jeg kan godt se en hund også kan give dem rigtig meget. Og jeg vil ikke sige jeg er "ambivalent" for når det kommer til stykket...."skal hjemløse have en hund?..måske...det kommer an på individet og situationen men det er godt nok meget meget få"...ville jeg sælge MIN hund til et liv på gaden...NEJ!
jul 2007
Følger: 18 Følgere: 15 Hunde: 1 Emner: 2 Svar: 16
jan 2007
-ikke kan sørge for kontinuerlig og fornuftig fodring
-dyrlæge ved behov
-har misbrug
-ikke har en bolig med hundetilladelse (varmestuer mm. tillader i reglen ikke hunde, og når kommunen tilbyder dem boliger, bliver tilladelse til hund sjældent en top-prioritet)
-ikke kan sørge for sikre rammer for hunden
osv.
Har man problemer med en eller flere af ovenstående, så ville jeg ikke sælge hund til vedkommende.
Og hvad angår
Og hvis man føler sig utryg kan man lave en aftale om at de kommer tilbage med hunden hvis ikke de kan fodre den mere
Joo det kunne man da -men skulle jeg sælge en hund, skulle det dælme da ikke være med udgangspunkt i tilbagelevering pga noget så basalt som manglende evne til at fodre den.
jan 2013
Følger: 17 Følgere: 16 Svar: 54
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
Så dem jeg har set, som ikke har det godt, og ikke kommer til dyrlæge tæller ikke??
apr 2008
Men mht. "der bliver samlet ind så de har det fint" - er det ikke et tegn på, at der er noget, som ikke fungerer, hvis det er nødvendigt at samle ind for at hundene kan FODRES?
Jeg synes det er fint at der samles ind, men at det er vilkårene for at hundene får opfyldt så basale behov, det ser jeg ikke som et positivt tegn...
nov 2013
Svar: 2
maj 2009
Der er også gratis dyrlæge i København.
dec 2012
Og så bliver jeg simpelthen nød til at opponere mod den slags "overflade" oplevelser....for som jeg skriver tidligere, så foregår der SÅ meget under overfladen man ikke ser når de "bare samles og drikker på en offentlig plads" det ser jo for f***** faktisk helt vildt hyggeligt ud. Og jeg troede helt ærligt selv, heller ikke det var så slemt...men facaden krakelerer ekstremt hurtigt hvis folk tog sig tiden til rent faktisk at ville se bag den...men det er de færreste (mere eller mindre underbevidst) villige til.
Og DET er egentlig problemet, for man fikser ikke et problem ved at benægte det er der, men det er så meget nemmere at tro det er glade kompetente mennesker der bare har valgt systemet og et tag over hovedet fra. End det er at indse den barske sandhed om hvordan systemet svigter sine svageste og der egentlig ikke er noget man kan gøre -andet end at smide noget tøj eller en mønt efter dem. (Og gør det endelig!!! det gør hverdagen bedre, men ikke deres situation)
Mht. indsamlingerne...så ja, det ER godt, men forestiller i jer at de kommer forbi enten hver eneste dag så hunden får mad...at de slæber rundt på et dækken og alt andet tilbehør til hunden året rundt...eller bare foder til mere end en dag...en sæk?...de er hjemløse...! og langt de fleste af dem har kun hvad der kan være i en rygsæk...og det er vist naturligt nok den ikke er fyldt op med hundens ting.
En af grundene til at mange af dem er blevet hjemløse er jo netop at de ikke har formået at leve en struktureret tilværelse og kunne møde op kontinuerligt til ting.
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
aug 2016
okt 2010
dec 2012
Så er det altså også begrænset hvad man skal tjene for at forsørge en hund oveni...medmindre man altså lige skal sørge for sit misbrug først
okt 2010
aug 2016
Grunden til at jeg siger at de sætter hundenes behov over deres egne er bare at det er deres eneste livline. Folk der ikke magter struktur forsømmer altså tit sig selv før de forsømmer andet.
dec 2012
Nå ja og så modtager de faktisk så godt som alle sammen kontanthjælp eller andre ydelser, der bliver måske fra tid til anden lukket for udbetalingerne, men gadejuristen og gadeplansmedarbejderne er rigtig RIGTIG gode til at sørge for at det ikke sker eller bliver ophævet.
Claudia -de forsømmer også de hunde...jeg har også smilt og syntes det så fint ud på nørreport, men som jeg skriver længere oppe, det er et meget overfladisk blik på et liv levet af folk med ekstreme psykosociale problemer i nogle stunder hvor det ser godt ud...
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Det kan være svært nok at sikre sig, at de mennesker, man sælger til, lever op til den forventning, man har til dem, og det indtryk, de har gjort. Heldigvis gør de fleste det, men selv med grundig screening osv., vil en del af dem være forholdsvis fremmede. Hvorfor i al verden skulle man tage den ekstra risiko at sælge til en, der ikke har styr på sit eget liv, ingen bolig, muligt (sandsynligt) misbrug ?
Hos mig er der folk, der bliver sorteret fra, og de hjemløse vil være en del af den gruppe.
jan 2007
-bare spørg en mangeårig storryger, der er løbet tør for smøger og er på røven. Ganske mange af disse springere hellere frokosten en smøgen over,,, og dette bliver altså ikke bedre, når det er stoffer eller alkohol man er afhængig af.
Og kender du alkoholikere eller misbrugere, så ved du sikkert også, at de ikke nødvendigvis er super sjove at være sammen med, når først stoffer/alkohol går ind og hjernen ud... heller ikke selvom de ellers er dejlige mennesker i ædru tilstand.
Og virkeligheden er nu engang den, at rigtigt mange af dem, der bor på gaden HAR misbrug af den ene eller anden art... bestemt ikke dem allesammen, men mange af dem har.
Rigtigt mange af dem har også ubehandlede psykiske lidelser -ikke at man ikke kan have hund, blot fordi man har en psykisk lidelse, men har lidelsen et omfang, så man er endt på gaden, så ville jeg altså helst ikke være hund hos vedkommende.. heller ikke selvom det er et dejligt menneske, der noget af tiden tager sig godt af hunden.
Der er jo altså en grund til, at kommunen ofte blander sig, når en misbruger eller meget psykisk syg får børn -man frygter at de ikke kan tage vare på barnet. Børn og hunde er naturligvis ikke det samme, men nogen af problemerne med at tage vare på dem er.
aug 2016
jan 2007
Og selv hvis vi ser bort fra både misbrug og mentalt helbred, så er rammerne der altså ikke til at have hund, hvis man bor på gaden. Det er en usikker tilværelse for en selv og i høj grad også for den hund man måtte have.
dec 2012
"Jeg tror at hundene har det fantastisk. Selvfølgelig er der sikkert brådne kar imellem, men det er der også ved folk med tag over hovedet. Jeg tror i de fleste tilfælde sætter de hundenes behov over deres egne, fordi det er deres eneste "tro følgesvend". Og så synes jeg generelt at hundene er mega velopdragne. "
aug 2016
dec 2012
Selv hvis det var tilladt, ville jeg ikke engang have min hund med på besøg på mit job. -Ikke fordi det er dårlige mennesker, men fordi det ofte er ekstremt tilspidsede situationer og perioder de gennemgår og så er hensynet til andre -mennesker, dyr eller bare døde ting, ret lille.
Og jeg holder meget af de mennesker jeg arbejder med. Det er skønne mennesker! De er ikke onde og de fortjener alt godt i livet. Men det ændrer ikke på at deres situation ikke levner overskud til nogle ting...eller at man skal passe på med at støtte dem i en retning der faktisk er skadelig for dem på sigt, selvom det lige nu og her sikkert er en løsning.
dec 2012
Og man skal lige holde sig for mente at det er en af de mere velfungerende individer, som rent faktisk formår at have meldt sig til dette og er blevet udvalgt.
Man kan med fordel bemærke at han:
-"man får ikke solgt noget medmindre man virker positiv" -og hvordan hans attitude mærkbart ændrer sig som han træder ind på nørreport
-hvordan han behandler sin hund...alt efter hvor meget overskud han har lige i situationen. (og han selv på et tidspunkt siger at han "er ved at blive ligeglad med alting -selv "ham der"") og han er altså pt "kun" alkoholiker.
-Humøret svinger enormt, og miljøet gør det samme, venskaber svinger fra sekund til sekund og relationerne kan gå fra kærlige og venskabelige til voldsomme på sekunder. Der er også hvis man lægger mærke til det, en kort bemærkning der fortæller om hvordan selv noget så godt som hjemløseavisen kan udløse "hændelser" mellem de hjemløse fordi der er en territorieindeling.
-hunden er ikke med ham konstant...hvor er den henne imens?
Han er for mig ikke helt repræsentativ som hjemløs og sammenlignet med at folk -samt omgivelserne viser altid en pænere side på kamera så skal man altså lige tage sine egne fornuftige forbehold
...men ville folk helt seriøst finde sig i at deres hund blev behandlet sådan som hans gør?....ligemeget hvor sund og glad den ser ud når den leger med de andre hunde på diverse steder?
mar 2011
Men også det med at den ikke var med hele tiden. Hvor søren har han så gjort af den?
Hvis det er et reelt billede af hvordan en gennemsnits hund hos en hjemløs behandles, så vill jeg ikke ønske det liv for min hund. Nej, han er ikke voldelig overfor den, men han virker heller ikke glad for den. Det må også være hårdt for den, at befinde sig ude i det vejr hele tiden.
aug 2016
Følger: 39 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 25 Svar: 304
dec 2010
Der lå en stor hvid hund, ved hans fødder, mens de snakkede med ham. Aner ikke om det var hans hund, men kunne ikke lade være med at tænke på, hvad der skete med hunden, mens han blev kørt på hospitalet ?
okt 2011
Følgere: 4 Hunde: 5 Emner: 46 Svar: 1.459
dec 2012
Og på et tidspunkt er den revet uden for billede og jeg hører et dulmt dunk som jeg selvfølgelig ikke kan sige med garanti er et spark.
....men det er altså den adfærd han viser mens han er på tv og ved alle kigger.
Og det er ikke bare ham, jeg ser det ofte, den der pludseligt hårde ageren når livet bliver for tungt, og det gør det ofte og svingende i løbet af en dag. Når problemerne overvinder overskuddet.
Jeg tror bestemt han er glad for den hund...meget ....men relationer, overskud og indlevelsesevne i andre mennesker som dyr...kan svinge meget i livet på gaden.
Ann-Marie...forhåbentlig tænker sociolancefolkene på hunden i det tilfælde de plejer at være rigtig søde og kompetente.
dec 2010
At leve på gaden, er et hårdt liv, både for hund og menneske. Dejligt at de hjemløse kan få hjælp til diverse, men jeg er heller ikke i tvivl om at det ofte er hunden, som bliver den store taber, når tingene går galt
Men dejligt at se, at de hjemløse var glade og trygge ved socialancen, håber at det tilbud får lov til at fortsætte !!
mar 2011
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
Jeg har set hjemløse tale grimt til deres hund, men udover det er det bare en fordom jeg har, så jeg kan tage fejl.
dec 2012
Og de har ærligt problemer vi end ikke kan forestille os. Der er ekstremt meget vold på gaden, folk bliver bestjålet og livet er generelt bare hårdt.
Sidst jeg så tallene hed den ca. 1/3 hjemløse pga. økonomiske problemer 1/3 pga misbrug og 1/3 pga. psykisk sygdom...
Dertil skal man lige holde sig i mente at både misbrugere og en meget stor del af de psykisk syge har anosognosi (altså manglende sygdomserkendelse). Så der er en meget stor margen der vil benægte både psykisk sygdom og/eller misbrug.
Og så er langt de fleste der udelukkende er hjemløse pga. økonomiske problemer -ikke gadehjemløse som vi ser dem. De bor på sofaer hos venner og familie eller evt. herberg.
Og så er der et helt tredje aspekt;
Ved at have en hund så forhindres den hjemløse faktisk ofte i at tage vare på sig selv, i måske at få en vej ud af hjemløsheden osv.
Misbrugsbehandlingssteder, mange væresteder, varmestuer, herberg tillader ikke hunde...det samme gør sig gældende for fixerum, sundhedsrummene, og jeg ved ikke med mange af de hjælpende organisationer...sociolancen gør ikke, den blå bus mener jeg heller ikke, gadejuristen og gadeplan ved jeg heller ikke.
Og det er i hvert fald helt sikkert at kommunen IKKE tager hensyn til husdyr når der bliver uddelt boliger...
Det bliver en tungtvejende krykke...og lidt som at ja..."p**** i bukserne for at holde varmen..." med en hund. Det hjælper i hvert fald ikke den hjemløse på sigt i mange tilfælde.
For ja..de elsker deres hunde -det benægtes ikke, heller ikke selvom de ikke altid kan tage vare på dem, eller de nogle gange bliver besværlige, eller får et lag tæsk eller andet....så elsker de dem jo på den måde de formår....
dec 2010
dec 2010
apr 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 2 Svar: 15
Jeg ville nok også lave en aftale med personen om, at hvis der skete noget med hunden, så skulle han på en eller anden måde kontakte mig, for jeg ville nok ikke kunnet lade være med at træde til, hvis der opstod noget, som den hjemløse økonomisk ikke kunne klare. Kærligheds mæssigt, er jeg absolut ikke i tvivl om at hunden ville få det som blommen i et æg, og det er derfor den er svær. Men jeg kunne sagtens finde på det, så længe jeg stadigvæk kunne følge hunden og træde til når/hvis der opstod noget.
jan 2007
Der vil være folk med bolig, der ikke kan leve op til disse ting -f.eks. fordi hunden vil blive ladt for meget alene i en travl hverdag med børn og arbejde, og så skal de jo bare ikke have hund fra mig (hvis jeg da opdrættede). Men jeg kan næsten med sikkerhed sige at ingen af de hjemløse vil kunne opfylde de krav jeg ville stille til et fornuftigt liv til hunden. Et af de helt basale er tryghed -det er en ganske utryg hverdag for en hjemløs hund (også selvom ejer selv hverken misbruger eller har psykiske problemer). Det er jo ikke til at vide om der er tag over hovedet når det er - 15 grader udenfor, en skal være ok med at leve blandt folk der er skæve/fulde osv. også selvom ejer ikke selv er det osv.
At sælge hund til en hjemløs