En tanke fra en bekymret hundemor... :/ {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg er førstegangs hundemor til en lille chihuahua dreng på nu 3 måneder.
Han spiser stadig ALT mulig, selvom han alligevel er blevet lidt bedre.
Min tanke- og mit spørgsmål går på: Hvordan faen overlevede/overlever I den periode, hvor de spiser ALT, uden at I er "døde" af stress og skræk over, hvis de spiser/kommer til at spise noget forkert/de ikke må, hvis det nu fx. er giftigt?
(Det skal lige siges, at jeg er kørestolsbruger og har et handicap, der gør, at det kan være rigtig svært fx. at nå og stoppe ham i "det forkerte", og dermed nå fx. at pille det ud af munden på ham i tide.
Jeg har dog hjælpere ved mig døgnet rundt, som også hjælper mig med opgaven i at have ham. Men selv de, har nogle gange svært ved at følge med i hans hurtighed - især ift. det med at han spiser alle mulige mærkelige ting. Og nogle gange ser jeg også bare ting, som mine hjælpere ikke nødvendigvis altid ser, fordi jeg er mere nede i hans højde end de er (i kraft af at jeg sidder ned og derved er tættere på jorden sammen med ham end de er).
Jeg er desværre bare blevet så paranoid omkring det til tider, at jeg tror han nærmest spiser alt muligt forkert og farligt hele tiden - ISÆR, når vi er ude på vores gåture.
Og desværre formår det derfor ind imellem - i perioder ret ofte (som lige nu) - at slå skår i glæden og den forelskelse, jeg ellers har ved- og i ham.
Men hvad har I andre gjort for at komme igennem hvalpe-spise-alt-perioden, med nogenlunde ro i sindet, og med en frisk, glad, sund og rask hund med ude på den anden side?
(Jeg tænker ikke på chihuahua'er specifikt, men hvalpe/hunde generelt ).
På forhånd tusind tak.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Vi havde besøg fra udlandet da Lia havde den alder og deres lille pige som lige var begyndt at snakke, lærte lynhurtigt at sige "Nej, Lia" - lidt pinligt.
sep 2016
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
Hvordan lavede i "nej-øvelser" ?
apr 2013
Følger: 8 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 19
Håber du forstår hvad jeg mener held og lykke.
sep 2016
I dag er jeg fx. bekymret for, om han måske har spist en lillebitte hvid svamp i en græsplæne i den park, hvor han bliver luftet.
Min hjælper så ham ikke spise noget. Jeg synes, jeg så ham spise noget, men igen ved jeg ikke, om det bare er mig, der er paranoid og ser syner, eller om det måske bare var en fjer eller nogle andres hundehår, han spiste (for det lå der nemlig også lige deromkring). Eller om der rent faktisk var noget om det...
(Det skal lige siges, at han tidligere har haft spist nogle meget uheldige ting, som fx. chokolade. Men der fik han noget at kaste det op på på hospitalet).
Jeg synes bare, det gør det ekstra svært, når hunde fra naturens side, er skabt til at skjule, hvis de har det dårligt. Så de kan være på en måde derhjemme, hvor de kan slappe af og have det dårligt i fred. Og er man så bare ude at gå en tur, eller er taget til dyrelægen for at få tjekket op på det, så virker det som om, at intet er galt og at alt er helt fint, fordi de er mestre til at skjule det, selvom det så kan være helt anderledes, når man så er hjemme igen.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Når den har fattet pointen, så opgraderer du til åben hånd. Herefter lægges godbidden på gulvet (her skal du måske have hjælp, da du skal være klar til at dække for godbidden hvis hvalpen prøver at tage den)... osv. Til sidst skulle du gerne kunne tabe en håndfuld godbidder på gulvet, sige nej, og stole på at den ikke snupper en eneste.
Når nej'et sidder, så kan du bruge den til at stoppe hvalpen hver gang den har gang i noget den ikke må - altså ikke kun i forbindelse med mad.
sep 2016
Men dejligt, at han stadig lever i bedste velgående og nu er 2 år gammel.
sep 2016
sep 2016
sep 2016
For mig var det bare mest handy med en lille hund pga. mit handicap.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Racen har tendens til nervøsitet og utryghed, samt en hel masse alarmstress. Så et træningshold er faktisk et must. Der ville I også lære en såkaldt nej-øvelse', der kan bruges i rigtigt, rigtigt mange situationer, og som faktisk er basis at kunne
feb 2007
Følger: 36 Følgere: 51 Hunde: 4 Emner: 76 Svar: 2.741
aug 2016
Hunde: 1 Emner: 30 Svar: 245
sep 2016
Ift. det med hundetræning, havde jeg helt klart også tænkt på, inden jeg overhovedet fik ham, at vi skulle gå til det (i form af mine hjælpere).
Er der nogen, der kan anbefale en god og dygtig hvalpe/hundetræner på Sjælland?
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
sep 2016
Jeg er hele tiden bare så bange for, at han hele tiden kommer til at spise noget, når vi fx. er ude og gå eller andet, så han får det så skidt af det, at han dør.
Især fordi, at han ikke rigtig er "kaste-op-typen". Han spiser bare...
maj 2004
Følger: 5 Følgere: 358 Hunde: 2 Emner: 42 Svar: 1.351
sep 2016
Men jeg synes faktisk det er sværest at gå de sidste turer om aftenen med ham, hvor det er mørkt (ift. at holde godt øje med, hvad han spiser). Og jeg tænker, at det jo desværre kun bliver værre og værre jo længere hen vi kommer på efteråret og vinteren ift. mørket.
Men hvad har I andre gjort/eller hvad gør I?
Lige nu går vi nogle gange med lommelygterne på telefonerne for at kunne holde bedst muligt øje med ham, men det kan nogle gange også godt bare være lidt svært, når min hjælper skal gå med min kørestol samtidig med.
En tanke fra en bekymret hundemor... :/