1.068 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Bitch fight Bitch fight

Jeg var vidne til en noget anderledes oplevelse i går, og jeg kunne godt tænke mig at høre jeres tanker om det.

Hundene det drejer sig om, er to tæver som bor under samme tag, og går til dagligt sammen. Den ene er en rottweiler (muligvis blanding) og den anden er en boxer, muligvis blanding, og de er næsten jævnaldrende.

De har to gange før været oppe at slås, og der har den umiddelbare årsag været ressource forsvar. Der har været enten legetøj eller mad i nærheden, de første par gange det skete, og dette er selvfølgelig blevet fjernet, og de får ikke mad eller lignende sammen.

Men i går skete der så det der ikke måtte ske. En kylling fik forvildet sig ind til hundene. En af dem har haft fat i den, og rottweileren flyver på boxeren. Der er umiddelbart ingen advarsler inden. Vinduerne er åbne og vi høre derfor med det samme at de kommer op at slås og løber ud for at skille dem ad. Og dette var ikke nogen nem opgave!

Der blev forsøgt med råb, uden noget resultat, så næste forsøg var at tage hver vores hund i bagbenene og håbe på at de slap. Og det hjalp tildels, for boxeren slap to gange, men rottweileren fortsatte og slap ikke sit tag, hun bare forsat med at ruske, og så bed boxeren igen. Da tag i bagbenene ikke hjalp, og da rottweileren havde godt fat i snudepartiet og vi var faktisk bange for at hun måske kunne smadre kæben, hvis vi fortsatte med at tage fat i bagbenene, blev der forsøget med et par spark på rottweileren, men dette tændte hende blot mere.

Det var ikke som om at vi rigtig kunne komme i kontakt med hende. Først da hun mistede pusten slap hun kort, og det lykkes os hurtig at skille dem. Men vi kunne se på hendes kropssprog at hun var klar til at flyve på hende igen.

De havde fået en del bidemærker, et par enkelte dybe, men små huller i boxeren, hvorimod rottens øre er ret grimt, og skal renses og sikkert også på penicillin kur. Nå, men hundene overlever, men jeg kunne godt tænke mig at høre hvorfor rotten er så, ja jeg synes sgu ordet der beskriver hendes opførelse er utrolig svær at sætte ord på.

Men hun får et bestemt blik i øjnene, hun reagere ikke på os, og det vi gør/siger. Og selv 12-15 timer senere var hun stadigvæk oppe at køre og lignende en der var klar på at give boxeren endnu en tur, hvis hun havde haft muligheden, men den får hun selvfølgelig ikke da hundene ikke længere kommer til at være sammen.

Jeg har før set hunde slås, men jeg synes ikke jeg kan genkende at have set den her adfærd før, og det reaktions mønster der er i disse her situationer. Vi så som sagt ikke, da det skete, men vi hørte ikke noget knorren eller noget inden det gik løs, og det har været samme mønster de andre gange. Rotten har også en enkelt gang fløjet på en ældre tæve på en 6-8 år, og som der også bor der, så det er ikke ”bare” den jævnaldrende tæve det går ud over, og hun har set sig sur på.

Hvordan ville I takle denne adfærd, og sådan en situation. Hvordan får man en hund til at slippe, når den ikke er kontaktbar og reagere. Boxeren slap jo, mens rotten bare fortsatte ind til den nærmest ikke kunne trække vejret. Jeg endte med at føle mig ret så magtesløs da ingen af de ting vi prøvede hjalp, og det selvfølgelig ikke skal fortsætte til de nærmest falder om af luftmangel.

Og nogle der kan give et bud på hvad der sker i hovedet af hunden, altså hvad bliver ”tændt” og hvorfor? Har I oplevet lignende før og hvad var løsningen. Vi endte med at kalde det ”killermode” da vi efterfølgende snakkede om hændelsen, men ved sgu ikke hvad den rette betegnelse er.
Uanset hvad, så blev jeg faktisk ret utryg pga. rottens adfærd, og at hun ikke faldt ned igen. Det synes jeg ikke at jeg har set eller oplevet før. Ejer kunne også fortælle at der sidste gang, gik flere dage før hun faldt helt ned.
Jeg ved ikke om det har noget at sige, men hunden virker generelt til at have et ret højt stress niveau, men jeg kan sgu ikke helt finde ud af om det måske kan være medvirkende til at det går så galt, når hun "går amok".

Hvad er jeres umiddelbare tanker? smiley

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Rens Terrasse+ olie 7.000 kr.
  • Se på strøm til komfur - flytte ledning til ny gruppe? 2.000 kr.
  • Fejl på opvaskemaskine 870 kr.
  • Spørgsmål 400 kr.
  • Tømrer skotrende 2.599 kr.
  • Elektriker 850 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Bitch fight
  • #1   4. sep 2016 At de to hunde da absolut ikke skal gå sammen. smiley

• #3   4. sep 2016 Rotten skal ikke gå sammen med nogen af samme køn mere, så bare rolig, det er ejer helt afklaret med smiley Og det er over flere år at de tre episoder har fundet sted, så det er ikke noget der sker ugentligt eller mere.

• #5   4. sep 2016 Jeg tænker at det er meget optimistisk at have to jævnaldrende tæver, især af den type, til at gå sammen. Og jeg ser egentlig den beskrevne adfærd om værende rimelig normal, eller i hvert fald ikke unormal.

• #6   4. sep 2016 Anne Julie F: Jeg er enig at to jævnaldrende absolut ikke er smart, da det kan føre til slåskampe mht. rangorden osv. Det er mere måden rotten reagere på, jeg blev lidt forbavset over smiley Og så også det at den også er hoppet på en noget ældre tæve, som også bor på matriklen, da de jo slet ikke er tæt på at være jævnaldrende.

• #7   4. sep 2016 Rotterne: jeg har ingen anelse om hvad og hvor meget ejeren træner med sine hunde, men det kan ikke udelukkes at problemet ligger i at hun skal bruges og arbejdes noget mere med.

• #9   4. sep 2016 Jeg tænker at det er nemmere med hanner, end med tæver, sådan generelt. Tæver kan være nogle skrækkelige kællinger.

• #11   4. sep 2016 Det lyder helt normalt, hvis man kan sige det.
    Tæver slås på den måde der og når først de har set sig sure på hinanden, så er det for altid.

• #12   4. sep 2016 Umiddelbart er egetkønsaggression mig bekendt ikke sjældent i begge racer. At det har gået så længe med to ovenikøbet jævnaldrende tæver er nok mere held end forstand. Den slags behøver ikke anden grund, end at det er en tæve og/eller, at de er jævnaldrende.

• #14   4. sep 2016 Jeg ved godt det der med tæver der ser sig sure på hinanden, men har bare ikke oplevet at de er så svære at skille fra hinanden og at der går så lang tid før pågældende hund falder ned, og har heller ikke oplevet problemet hvor det var flere tæver det gik ud over smiley

• #15   4. sep 2016 "Det er vidst som man tager det.. Jeg synes det er almen kendt at dem som har tæver altid synes at tæver er værst, og omvendt".

Det forstår jeg ikke meningen af.. Jeg har en hanhund.

• #16   4. sep 2016 Jeg har oplevet det.
    Jeg havde en tæve på prøve for mange år siden, da jeg havde Zenta.
    Nytårsaften midt i alle gæsterne hoppede de i hovedet på hinanden.
    Vi havde meget svært ved at skille dem ad og det endte, helt seriøst med at jeg satte mig oven på den tæve der angreb, og slap med mine ben, så hunden knækkede sammen under mig.
    Hun kom ikke til skade, men hun slap automatisk i takt med at hun lagde sig ned.
    Samme tæver hoppede i hovedet på hinanden da jeg var der alene med dem, lige i døren da jeg kom hjem, de blev begge glade for at se mig og det kammede over.
    Der måtte jeg helt seriøst "skubbe" Zenta ned af trappen i opgangen for at få hende til at slippe, hun slap da hun mærkede at trinene under hende forsvandt og så holdte jeg fast i den anden.
    En af gangen måtte Zenta til dyrlægen og syes i kinden. I juledagene.
    Og ja, de skulle ikke have haft chancen for at hoppe i hovedet på hinanden TO gange, men det er mange år siden og jeg vidste ikke bedre.
    Jeg troede de bare lige skulle finde en rangorden mellem dem.
    De blev selvfølgelig skilt ad og jeg fandt et ny hjem til hunden på prøve, for familien ville ikke have hende hjem igen.

• #17   4. sep 2016 Zenta: Hold da op hvor lyder det vildt! Det var da heldigt at der ikke skete mere.

• #18   4. sep 2016 Det var det også, og det var to store Schæfertæver.
    Selvfølgelig fik de skrammer her og der og pelsen fløj om ørene på os, den ene tæve var langhåret, men det endte altså kun med et hul i kinden på Zenta, på størrelse med en 5 kr.
    Det er derfor jeg skriver at det lyder helt normalt det du beskriver.
    I de episoder hos mig, slap hundene også gerne kortvarigt, for derefter at flyve direkte i hovedet på hinanden igen inden vi fik trukket dem fra hinanden.

• #20   4. sep 2016 Undskylder lige for kvaliteten, det er mange år siden jo smiley

profilbillede
  • #21   4. sep 2016 Shit en kind! Puh, hvor ser det ikke rart ud. Men det er selvfølgelig intet i forhold til hvad der var sket.

• #22   4. sep 2016 Nej det er billigt sluppet når man tænker på at de røg i hovedet på hinanden to gange! Heldigvis var det mest pels der røg og så en del bidemærker, men ikke så dybe at de skulle syes.
    Men tæt på øjet smiley

• #23   4. sep 2016 Hov, nu kan jeg ikke rette teksten. Men troede de var jævnaldrende, det er de ikke. Boxeren er 4 og rotten er omkring halvandet, og adfærden har været der siden rotten var lille.

• #24   4. sep 2016 Jeg havde et vennepar der havde to rotte tæver, der var aldrig gnidninger imellem dem, ihvertfald ikke noget vi mennesker opfattede, en dag de kom hjem havde de to tæver splittet hinanden ad, den ene måtte aflives pga skaderne,, tæver kan finde på at slås til døde, hvor hanner ofte stopper når den ene overgiver sig,, måske det kunne hjælpe at steriliserer tøserne, men nu er de jo blevet meget uvenner, så de bliver nok ikke gode venner igen og derfor er det eneste rigtige at finde et andet sted til den ene og et sted uden kontakt med andre tæver

• #25   4. sep 2016 Og da rotten på næsten halvandet fløj på den ældre tæve på 8, gik ejer og en veninde at snakkede, hvor den ældre tæven gik ved siden af, sikkert fordi den ville snakkes med, men ingen af dem rørte den. Og beklager fejlen med alderen smiley Troede tæverne var jævnaldrende.

• #26   5. sep 2016 De mere potente racer kan af og til være særdeles svære at stoppe i en slåskamp. Så rotten har ikke udvist unormal adfærd.
    Det er jo også én af årsagerne til at vi har den hundelov, som vi har i dag.

• #27   5. sep 2016 Jeg stemmer i med de andre, hunden er helt normal selvom adfærden i et menneskehjem med vores forventninger ikke er hensigtsmæssig.
    Og ja - det er svært at skille hunde ad som slås.
    Rotten har jo haft stress i hele kroppen det tar tid at komme sig over. Men tilliden mellem hende og hendes menneske kan jo sagtens komme tilbage, hvis hendes ejer accepterer at sådan en side har hun altså. Det skal hun ikke bebrejdes, men hun skal skærmes så hun ikke igen kommer i en situation hvor hun mener angreb er den bedste løsning.

• #28   5. sep 2016 Det lyder helt normalt, men er selvfølgelig en kedelig oplevelse.
    Hvis ejer var indenfor, så vedkommende ikke forspillet og signalerne. De har uden tvivl været der.

• #30   5. sep 2016 Det er jo ikke unormalt at den reagerer sådan, så selvfølgelig skal én af dem flytte smiley Det er the name of the game hvis man anskaffer sig to hunde af samme køn i racer hvor egetkønsaggression er noget der optræder ofte.

Når man har sådanne to skal man forbygge situationer hvor de kan se sig sure på hinanden, for sådan en episode kan lave uoprettelig fysisk og mental skade smiley

Jeg har aldrig oplevet mine slås, den ene har en gang sagt fuck af til den anden, og den anden har sagt det samme hvor den unge dog blev ved med at være en idiot. Sådan en diskussion kunne jo have udløst et slagssmål. Jeg løftede problembarnet i halsbåndet, så hun ikke kunne skændes mere. Det er måske ikke den dyrevelfærdsagtige korrekt måde, men jeg har absolut nul-tolerence for den slags.

Oplevede jeg et reelt slagssmål, og jeg ikke umiddelbart kunne skille hundene, ville jeg nok forsøge at kvæle angrebshund ved at dreje dens halsbånd - pas på hænder og fingre, for de er tændt når de slås! smiley

• #32   5. sep 2016 Jeg har af flere omgange haft egetkønsaggressive tæver sammen. Heldigvis ikke i den størrelse smiley Det er noget jeg simpelthen ikke gider igen. Det er et evigt bøvl med at holde dem adskilt eller under skarp observation og en enkelt smutter er nok til at der går huller i dem. Og det der med at de ikke er kontaktbare er helt normalt; der er så meget adrenalin i kroppen på dem at de rent fysisk hverken ser eller hører jer; de er kun fokuseret på modstanderen. Med tanke på hundenes størrelse og hvad de rent faktisk kan gøre ved hinanden og - ikke mindst - ved jer, hvis i kommer i mellem, så ville jeg finde et nyt hjem til den ene (eller aflive, hvis ikke i kan finde noget nyt hjem). Hellere i dag end i morgen ! En af mine venner kom slemt til skade da hendes Hovawarttæve og en af mine Irer-tæver røg i hovedet på hinanden; hun forsøgte at få fat i sin hund og jeg fik fat i min. Hendes Hovawart ænsede ikke at det var dens ejers arm den tyggede i.

• #33   5. sep 2016 Okay, jeg har bare aldrig oplevet før, at man slet ikke kunne få kontakt med hunden, og har da alligevel set et par forskellige hunde komme op at toppes, men fælles for dem alle, var at det hurtigt blev stoppet, og de reagerede på ejers tilstedeværelse. Det gjorde boxeren jo så også, men rotten gjorde ikke, og så hjalp det jo ikke så meget. Og tanken om at det kan være ejer, eller andre det går ud over når de skal skilles ad, den er tænkt. For vil hun i det tilfælde reagere, eller vil hun fortsætte til hun nærmest falder om igen.

Men nej, jeg gad godt nok heller ikke det der, for det er godt nok besværligt at skulle holde dem adskilt konstant.

• #34   5. sep 2016 Ingen af mine (terriers) har været kontaktbare når de er røget på hinanden og der har gået et stykke tid bagefter før de var 'tilbage'.

• #35   5. sep 2016 Og det gør det jo ikke bedre af at den ældste hund i huset, også har fået en tur, og det er selvom hun er 8, så hun er jo langt ældre end rotten.

• #36   5. sep 2016 Er det normalt at der kan gå op til en uge plus, før at hunden er faldet ned igen, og er sig selv?

• #37   5. sep 2016 Du skriver at du undrer dig over rottens måde at reagere på under slagsmålet, sådan reagerer mange hunde når de slås, så er de kun fokuseret på modstanderen og så kan du som ejer ikke komme i kontakt med hunden. Jeg har desværre prøvet det mange gange i en periode, med flere forskellige hunde racer. Den ene gang var det er velopdragen münsterlænder tæve som vejede, ja hu vejede vel omkring 16 kg, vi var 3 voksne om at få hende til at stoppe sit angreb og "hægte" hende af tævens som hun havde set sig sur på. Så det er ikke kun større hunderacer.

• #38   5. sep 2016 Nå okay. Jeg har heldigvis ikke oplevet den del før, at de går helt i "sort" smiley

• #39   5. sep 2016 Nej det er heller ikke rart at opleve smiley

Kommentér på:
Bitch fight

Annonce