{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.404 visninger | Oprettet:

Hunde forstår hvad vi siger... {{forumTopicSubject}}

Mange af os finder det nok ikke som nogen stor overraskelse, men sjovt at der nu er lavet forsøg, der peger i retning af, at hundene rent faktisk forstår mere af vores sprog end blot enkelte ord og kommandoer...

Jeg tror vi skal være glade for, at de i det mindste ikke taler smiley

http://videnskab.dk/naturvidenskab/din-hund-forstaar-bogstaveligt-talt-hvad-du-siger

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde forstår hvad vi siger...
  • #1   30. aug 2016 10 år senere: Hunde har nu succesfuldt lært at tale vores sprog!

Ej, min søster har faktisk en teori om, at hunde også kan kende forskel på hinandens sprog. Altså, at der er forskel på "sproget" hos en tysk og en dansk hund. Bandit reagerer ikke på danske hunde i videoer, men hører han udenlandske, så er der en reaktion, haha.

• #2   30. aug 2016 Jeg kunne godt forestille mig, at der også er dialekter blandt hunde.

Der er hos fugle - ret udtalt, endda, så hvorfor ikke også hos hunde, især når de har sprogforståelse.

• #3   30. aug 2016 Jeg er slet ikke i tvivl om, at Joy forstår virkelig meget af det jeg siger smiley
    I går skulle hun til dyrlægen og vaccineres hun kan ikke foredrage, at blive stukket, men okay hvem kan det smiley
    Men hun elsker jo opmærksomheden og at blive nusset hos dyrlægen smiley
    Inden vi tog der hen forklarede jeg hende om, hvad vi skulle og at hun skulle stikkes, men også nusses.
    Og at jeg godt kunne forstå, at det gjorde ondt men, at det ville være hurtig overstået.
    Og det gik så fint det var virkelig som om, at hun forstod smiley
    Og sådan er der virkelig mange situationer smiley

• #4   30. aug 2016 Det kunne være spændende, hvis de valgte at forske i det - Men okay, der er også lært rigtig meget om hunde bare de seneste 10 år. Jeg kan huske det der med intelligenserne også, som Lenschow postede på et tidspunkt.

• #10   30. aug 2016 John D - dermed kaster du uden at blinke de resultater over bord, som netop er fremlagt?

Mange pionerer er blevet kaldt tosser.... Det er i bund og grund ikke andet end et dogme, når vi siger at hunde kun forstår simple kommandoer. Indtil nu er det ikke undersøgt og det ser så ud til at den første undersøgelse peger på noget ganske andet...

• #15   30. aug 2016 Joy forstår virkelig mange ting smiley :-D smiley
    http://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/44088-joy_henter_sin_dyne__d_

• #16   30. aug 2016 Anine hi hi Spot er simpelthen så dejlig smiley
    Prøv igen er bare så genial den bruger vi også her smiley smiley
    Jeg bruger også jeg tænkte på om.....
    Og så ved hun, at der skal ske noget spændende smiley

• #17   30. aug 2016 John D - hvad mener du med bevis i denne forbindelse?

Hvad siger du til den opdagelse, der her er gjort med den dokumentation, der foreligger.
    Tror du ikke på det, de har lavet?

• #18   30. aug 2016 Og jeg der troede videnskab og forskning producerede beviser.... smiley

• #19   30. aug 2016 Netop, Obsternasig.... undrer mig også lige over hvordan det her kan tolkes anderledes smiley

• #21   30. aug 2016 Birgitta - men lur mig, om hun ikke har gjort da hun var ung og havde friske ører smiley

• #22   30. aug 2016 Som jeg skrev indledningsvis, så er vi jo mange, der ikke er i tvivl om, at det er sådan.
    Simpelthen fordi, det, når man har en nær nær relation med hunden, kan mærkes at hundens respons ofte passer til det, man siger.
    Og så kan det i øvrigt også mærkes helt intuitivt...

• #31   30. aug 2016 Jeg bruger faktisk også ofte sætninger, fremfor ord.

Noget der er lidt sjovt er, at efter jeg én gang forklarede Nicki, hvorfor hun skulle være alene hjemme, har hun INTET ballade lavet. Hun er derudover også blevet vildt god til, hvis kun en af os går. Førhen blev hun urolig og pivet, hvis en af os gik - enten var det begge, ellers var det ingen!

Nu ligger hun sig bare og sover med det samme, det er dejligt smiley Det er nok også i takt med at hun bliver ældre - men jeg sværger, dagen hvorpå jeg forklarede hende, hvorfor hun skulle være alene, stoppede alt! Hun har ikke sagt en lyd eller været urolig!

Vi snakker ofte sammen - som Isabelle, så bruger jeg faktisk ofte forklaringer fremfor direkte kommandoer. "Gå nu ud af køkkenet, der er ikke plads", "læg dig lige her i stedet for", "vent lige til jeg har lagt mig" og sådan smiley

• #32   30. aug 2016 Er slet ikke i tvivl om, at Baby forstår en hel del, af hvad jeg siger... Jeg gør meget i, at fortælle ham ting! smiley

Der er selvfølgelig de meget brugte sætninger, som "pys far" "skal vi ud og gå tur" osv. Som nok er blevet kommandoer.

Men når jeg snakker til ham, så ligner han virkelig en der lytter. Hvor meget han forstår ved jeg ikke, men han holder en klar interesse for det jeg siger!
    Og det er ligegyldigt om jeg har haft en lorte dag, eller fortæller ham hvor sød og dejlig han er....

• #34   30. aug 2016 Mine forstår meget af det jeg siger.
    Især Zenta. Det beviser hun gang på gang.
    Selvfølgelig forstår de, de gængse ting som om de skal ud og tisse, have mad og sådan. Og nej det handler ikke kun om tonefaldet, for de kender forskel på om de skal have mad eller om de skal ud.

Men Zenta forstår feks. hvis jeg siger til hende at noget at varmt. Altså hvis jeg giver dem rester fra maden der er varmt. Så tøver hun allerede inden hun når hen til maden og tager den MEGET forsigtigt, og nej det er ikke fordi hun kan fornemme at det er varmt, for hun gør det samme hvis jeg snyder hende og siger at noget fra køleskabet er varmt.

Den anden dag havde hundene taget een bold med ud og den ville de begge have.
    Jeg bad så Zenta hente en mere inde i huset.
    Hun stiller sig i gangen og kan åbenlyst ikke lige få øje på en bold mere. (De har ellers en million stykker legetøj).
    Jeg ved så at der ligger en i sengen fra da de havde været alene hjemme og jeg siger til hende at der ligger en bold i sengen .. Indrømmet, her regnede jeg ikke med noget.
    Men hun vendte rundt, løb ind i soveværelset og hentede bolden som hun kom med.

Siger jeg til Zenta at hun lige skal komme hen fordi hun har noget i pelsen, så smider hun hvad hun har, også selvom det er midt i leg og kommer hen til mig mens hun ligner en der har fået et lag tæsk.
    Altså hun udstråler at hun har noget klamt i pelsen og det skal jeg lige fjerne før alt er godt igen.

Siger jeg til hende om jeg må se maven, så smider hun sig på ryggen.

Zenta forstår virkelig mange ting og er ekspert i at skelne imellem dem.
    Laika virker ikke til at forstå lige så mange ting, hvilket egentlig er sjovt, for Laika er virkelig skarp når der omhandler hjernearbejde. Der er hun virkelig en klog hund.
    Men samtidig er hun ikke glad for at være i centrum og jeg tænker om det er derfor hun "virker" til at forstå mindre.

• #35   30. aug 2016 John, du forholder dig ikke en pind til forskningen, der er lagt frem - det kunne være rart om du ville gør det en gang.
    Har du læst artiklen overhovedet?

Endnu engang - hvad er det for noget bevis, du eftersøger når nu denne dokumentation ikke på nogen måde giver dig åbenhed overfor dette fænomen?

• #38   30. aug 2016 Jeg synes ikke studiet viser noget overraskende, synes egentlig det er mere overraskende at man "Tidligere har man troet, at hunde kun forstod intonationen, altså måden, som tingene bliver sagt på, men de forstår også selve ordene."

• #39   30. aug 2016 John, det er faktisk heller ikke præmissen for tråden.

Præmissen er, at hunde forstår vores sprog...

• #40   30. aug 2016 Hvor er jeres hunde kloge, men åbenbart ikke kloge nok til ikke hele tiden at skulle irettesættes og guides smiley

• #41   30. aug 2016 Så at vi er nogen med hunde der forstår hvad vi siger = at de hele tiden skal irettesættes og guides smiley
    Nå ja, det giver jo mening.

• #44   30. aug 2016 Jeg tror sgu, der er nogen der går glip af en hel masse...

• #45   30. aug 2016 Jeg tror sku du har ret ..
    Og hvor er det dog sørgeligt.

• #46   30. aug 2016 Jeg kan fint leve med, at jeg er hende tossen, der går gennem gågade og snakker med sin hund smiley
    Han giver så meget igen smiley

• #47   30. aug 2016 Jeg tror jo på, at jo mere man taler med sin hund i hverdagen jo mere lærer den, at forstå.
    Det her har jeg ikke lært Joy, men hun forstår det alligevel. Det er en lille ting, men igennem årene har hun lært, at forstå mere og mere og det gør det hele så meget nemmere smiley
    http://www.hundegalleri.dk/video/diverse-hund/44265-loeft_lige_benet_joy

• #48   30. aug 2016 Camilla den kan Baby også! Og det er ikke noget jeg aktivt har lært ham smiley han kan med alle 4 ben.

• #50   30. aug 2016 Krøllet kærlighed Det er nok fordi, at du også taler med ham smiley

• #51   30. aug 2016 Helt enig MB!

Ja Camilla det tror jeg helt sikkert også....!

• #53   30. aug 2016 Baby er blevet mit kendetegn her i byen... "Det er hende med den lille krøllede hund!" "Se, der kommer Baby".... Jaja smiley tror ikke de aner hvad JEG hedder smiley

• #55   30. aug 2016 Du har nok ret smiley

• #56   30. aug 2016 Vi var ude, at køre i tog i går og fik rejst os lidt for tideligt...og stod ved døren.
    VUF sagde Joy utålmodigt....
    Mig... Joy du kan jo nok forstå, at vi ikke kan åbne dørene når toget køre det vil jo ikke være særlig smart vel?
    Egentlig kunne jeg også have bedt hende klappe i, men det andet virker altså bedre smiley

Her jeg også kendt, som pigen med hunden, men nu ved de fleste hvad jeg hedder så nu hedder det Camilla og Joy og vi høre sammen smiley
    Og skal jeg bare lige hurtig et smut i den lokale brugs bliver jeg stoppet og spurgt om, hvor Joy er og om hun var det godt smiley
    Det er simpelthen så sødt smiley

• #59   31. aug 2016 John: Findes der overhovedet noget du er enig med folk i ? Nu har jeg lagt mærke til dig i flere tråde , og i dem jeg har set dig i er du ALTID uenig , og små negativ smiley

• #62   31. aug 2016 Slut med at diskuterer aflivning foran hundene..

• #63   31. aug 2016 Læste den også godt lige for et par dage siden.. har altid været i tvivl om hvad jeg skulle tro. Chico forstår virkelig mange ting, og måske mere end jeg regner med. Bliver spændende hvis de får lavet flere forsøg!

Men det er jo ikke helt noget nyt at nogle arter forstår dele af vores sprog. Mange papegøjer forstår efter min tro, altså også mange af de ting de lærer at sige. Der er også et eksempel med en hvidhval i fangeskab, som begyndte at imitere menneske lyde for at lyde vred så passerne/trænerne forstod at de skulle smutte smiley

Det samme med menneskeaber som har lært håndtegn for at kommunikere. Som har sat forskellige håndtegn sammen for at vise et ord som de ikke havde lært..

De kære dyr forstår nok langt mere end vi tror smiley

• #70   31. aug 2016 John: Man må skam gerne være uenig, jeg havde bare observeret dine svar i en del tråde over de sidste par dage, også tråde der ikke handler om hund smiley

• #72   31. aug 2016 Her i huset har vi også rangorden, min mand har det sidste ord, indtil jeg siger noget andet smiley

• #73   31. aug 2016 Undrer mig over at der stadig findes folk der tror at hunden skal holdes nede og at den skal være på gulvet for ikke at overtage verdensherredømmet men at samme personer samtidig mener at hunden ikke er klog nok til at forstå hvad vi siger.

• #77   31. aug 2016 Fordi folk ikke ved bedre.
    Det er jo sygt at man tror at det er nødvendigt at spille med musklerne for at have en velfungerende hund.

• #79   31. aug 2016 Isabelle...nej det gør du ikke, for skizofrene har visuelle og auditoriske hallucinationer /psykoser.. smiley de har ikke multiple personligheder -det er en helt anden sygdom smiley (sorry det er bare en af mine kæpheste) smiley :D smiley

Men derudover...så ville det da være rart hvis folk indså at det var deres eget behov for dominans...og ikke deres hunds smiley

• #81   31. aug 2016 Muhaha...hvis det er dig en trøst så skal jeg nok skrive Sale og Zale engang ved lejlighed smiley smiley

Og njah og ja smiley ok så..den er ikke helt præcis men jo smiley smiley

• #83   31. aug 2016 Emma men det er stadig indenfor genren -personlighedsforstyrrelser smiley der jo bare er en overordnet betegnelse for mange ting smiley

• #85   31. aug 2016 Emma jeg tror ikke helt jeg færdes for meget i kredse hvor folk ikke ved at det er en fællesbetegnelse for en helt masse lidelser...enten det ellers har jeg knurret for meget af folk der gør det smiley

jeg ser meget mere den der med de skizofrene og DID/multiple personligheder/personlighedsspaltning (hvad de nu end har lyst til at kalde det denne måned -det gør jo ikke tingene mindre forvirrende!)

Men altså det ER jo en personlighedsforstyrrelse... men en personlighedsforstyrrelse er ikke nødvendigvis...ja ja du ved hvor jeg vil hen smiley smiley

Og bare ret på dem...så er der da en mindre i verden der træder folk over tæerne fremover smiley smiley og ikke mere ot smiley

• #88   31. aug 2016 Emma: Åh ja, jeg føler næsten altid jeg skal sige " altså jeg er jo ikke rablende sindsyg, og så komme med en længere forklaring" . For ja folk tror netop ofte at man enten har flere personligheder, eller at man så er psykopat ( som det jo ikke hedder mere, og som også er en personlighedsforstyrrelse ) .

Og ja den med skizofreni er dælme også en klassiker, jeg får også fnidder hver gang jeg ser den smiley

• #92   31. aug 2016 Jeg tænker også at graden man er ramt af, spiller en kæmpe stor rolle. Altså ment at nogen der får en diagnose, har måske bare lidt mere krudt i røven end flertallet, er måske bare lidt mere forvirrede, er måske bare lidt mere følsomme osv.

Hvor andre er ramt i så stor en grad, at der for mig altså ikke er nogen tvivl om at man er syg.

Dernæst spiller behandling jo så også en KÆMPE rolle, men det kan igen også afhænge af hvor ramt man er. Der er jo heldigvis rigtig mange som har den ene eller anden psykiske lidelse, som lever et normalt liv med job, partner, børn, ville, volvo og vovse smiley

• #93   31. aug 2016 Søde venner, I er vældig meget Off Topic smiley

• #95   31. aug 2016 Sorry CH, jeg skal nok knytte sylten nu smiley

Kommentér på:
Hunde forstår hvad vi siger...

Annonce