{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.449 visninger | Oprettet:

Naboens kat vs vores hund {{forumTopicSubject}}

Hvis en andens kat kommer ind på vores grund, og vores hund gør skade på den - i værste tilfælde slår den ihjel... På vores grund - indhegnet have.

Ved I så, hvem der står med ansvaret?
Risikere vi en bøde eller måske aflivning af hunden? Eller er det kattens ejer, der selv er "skyld i det", eftersom den ikke blev holdt på egen grund? (som alle dyr jo skal ifølge loven)

Det er ikke sket, men det var meget tæt på for få minutter siden...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Naboens kat vs vores hund
  • #1   22. jul 2016 Kattens ejer,, der er samme regler for hunde og katte, det med at man skal holde sin kat på egen grund osv,, kommer min kat en dag hjem og er "smadret" og jeg ved hvem der er skyldig, ville jeg aldrig nogensinde pålægge dem skylden, for jeg kunne bare at holdt mit kræ hjemme , så det vil være min skyld smiley

• #2   22. jul 2016 Tak.

Jeg tænker om du eller en anden kender til den nøjagtige paragraf, evt. et link? så den lige er til at hive frem, hvis vi er så uheldige at det sker?
    For katten bliver sgu aldrig klogere.... smiley

• #5   22. jul 2016 Tusind tak smiley

• #13   22. jul 2016 jeg kan godt fortælle dig at det er kattens ejer som selv skal have dyret på egen grund. hvis uheldet er sket.Vores ene hund har taget vores nabos ene kat. sket er sket. smiley

• #14   22. jul 2016 Det skal afgøres i den konkrete sag.
    § 8. Besidderen af en hund er forpligtet til at erstatte den skade, hunden forvolder. Oplyses det, at den skadelidende har medvirket til skaden, kan erstatningen dog nedsættes eller helt bortfalde.

Så medmindre man kan finde en afgørelse inde på Ankenævnet For Forsikrings side, så kan man ikke sige om erstatning nedsættes eller bortfalder.
    Det vil f.eks måske være relevant hvorfor katten er end i naboens have

• #15   22. jul 2016 Den er i vores have fordi den gerne vil skide i vores bede og sand, og kigge på vores kaniner.

• #16   22. jul 2016 Det drejer sig ikke om hvad katten vil.
    Det der har betydning er om kattens EJER er 100% skyld i at katten er endt i have på lige den dag en tænkt skade sker.

• #17   22. jul 2016 Nåå, jamen de ved det godt og sagde til os dengang vi flyttede ind, at vi bare skulle jage katten ud af haven, hvis den var til gene. Så fik de svaret, at det skal hundene nok sørge for.
    Det var bare lidt for tæt på, at den ikke nåede ud af haven i morges.

Det er vel ejeren skyld, at den er i vores have, når de bare lader den rende frit, tænker jeg? smiley

• #18   22. jul 2016 Kattens ejer skal betale.

• #21   22. jul 2016 vi skulle ikke betale. dem noget som helst. da manden godt ved vi har jagthunde og har fået op til flere Advarsler både fra os af og selve Politi af .ja det er synd for katten men der er ikke ret meget der kan gøres ved det (:

• #22   22. jul 2016 Jeg gider ikke rende efter katten. Vores have er hegnet helt ind, så hunden ikke render ud, men katten kan jo nemt rende ind..
    For at være ærlig, så er jeg ligeglad med om hunden får fat i katten - eller helt ligeglad er jeg ikke, da jeg ikke vil have at min hund kommer til skade. Men vil naboen ikke have at katten kommer til skade og i værste fald dør eller skal aflives, så kan de jo holde den hos dem selv. smiley

Har selv to - snart tre - indekatte, og der er en masse gode grunde til at de bliver holdt på egen grund. Kan slet ikke se, hvad de skulle gøre godt i naboernes haver.

Hunden var allerede ude i haven, da katten kom ind i haven. Den er så dum, og kommer helt sikkert igen!

• #24   22. jul 2016 Ja det er den da. Men jeg vil ikke gå og holde øje med andres katte hele tiden, fordi de ikke selv gider at holde styr på dem. Hunden har fri adgang til haven hele dagen, fra vi står op til vi går i seng, og der kan jeg jo ikke stå hele dagen og holde øje med om katten nu skulle være så dum at komme ind i haven igen.

Jeg tror desværre kun at disse naboer lære det på én måde... smiley

• #25   22. jul 2016 vores kat løber os rundt i byen her. men vi har snak det til vores naboer og de ved det godt (:

profilbillede
  • #27   22. jul 2016 Helt enig. smiley

• #28   22. jul 2016 de er vant til heninden her. bare ikke med en fremme kat -bare de hører noget katte er oppe og såls så løber de rundt i haven og kigger rundt efter dem smiley

profilbillede
  • #29   22. jul 2016 Min farbrors hunde flåede naboens kat, da den hoppede ind i hundens løbegård. Han fortalte bare naboen at den var død. Den var ikke pæn, efter at 3 terriere havde haft fat i den.

• #30   22. jul 2016 VUF VUF nej du kommer aldrig til at betale, for skader din hund laver. Du har nemlig ansvarsforsikring på den.
    Og det skyldes at vi som hundeejere har et objektivt ansvar for skader.
    For at bruge folks erfaringer til at drage konklusioner om udfaldet af en evt. sag, skal der derfor være en afgørelse af forsikringsklagenævnet eller af en domstol

F.eks vil et forsikringsselskab til udbetale en erstatning på et lille beløb til en god kunde selvom de ville kunne vinde en sag. Og ligeledes nægter forsikringsselskaber tit at betale fuld erstatning i første omgang, men ombestemmer sig, når afgørelsen bliver anket.
    Hvis man kigger på sager hvor forsikringsselskaber har fået ret i at nægte betaling på lovpligtige ansvarsforsikringer, så er der meget få. Og så vidt jeg husker ingen vedr. hundeforsikring

• #31   22. jul 2016 Måske du kunne få held til at ramme katten med en ordentlig dosis frugtfarve ? Tænker at naboen på et tidspunkt bliver træt af at have regnbuefarvet kat, der smitter af i møblerne ? smiley

• #32   22. jul 2016 Haha genialt Ann-Marie! smiley

Housebuster - jeg ved ikke lige hvad det har med sagen at gøre? Selvfølgelig er mine hunde forsikret, men det har jo intet med en politianmelde og lov vedr. løs kat vs hund at gøre?

Har nu fået svar på det jeg spurgte om smiley

• #33   22. jul 2016 Du spørger "hvem står med ansvaret?"
    Og der er det objektive ansvar og dit forsikringsselskab yderst relevant.
    Og det er vigtigt at forstå at ingen af de relevante love, giver tilladelse til at du bevist lader dine hunde lave skader. Det er tvært imod undtagelsen at du ikke er ansvarlig.
    Og med hensyn til hundelovens §6 stk.2 så vil der være mulighed for bøde og i ekstreme tilfælde aflivning af din hund, hvis politiet vurderer at du og din hund har en adfærd der skaber frygt.

Min pointe er at du under ingen omstændigheder bevidst må lade dine hunde angribe og skade eller dræbe katten.
    Sker der et uheld, og katten bliver skadet eller dræbt. så er det op til forsikringerne og politiet at vurdere den konkrete situation.

• #34   22. jul 2016 Bevidst for mig ville være, at jeg venter med at lukke hundene ud til at jeg ved at katten er i haven, og ser muligheden for at de kan fange den?

Eftersom naboen har fået af vide, at mine hunde ikke kan lide deres kat og tydeligt har set den løbe skrigende ud af vores have, så har jeg vel gjort hvad jeg kunne? Jeg skal vel ikke kun lukke mine hunde ud under 100% opsyn, fordi jeg skal frygte at naboens kat kommer ind på vores grund og kommer til skade?
    Uanset hvad, så vil det jo være et uheld, da jeg ikke forventer at der kommer andre folks kæledyr i min have. Dem må de da holde for sig selv. smiley

• #35   22. jul 2016 Du kan simpelthen ikke på forhånd frasige dig al ansvar.
    Det gælder ikke kun hundeloven. Men det gælder i største delene af dansk lovgivning.
    F.eks vil du have et problem, hvis du lader dine hunde ud når du ved katten er der. Især når du ved det vil kunne resultere i skader

• #36   22. jul 2016 Ja du siger at jeg vil have et problem, hvis jeg lader hundene gå ud når jeg ved at katten er der - men katten kommer jo også i haven selvom hundene er i haven før den går der ind? Som jeg har skrevet længere oppe.
    Hundene er i haven hele dagen med mindre de er ude at gå, til træning eller sover indenfor.

Jeg har altså andet at lave end at gå fra kl. 7 - 22 og holde styr på om naboens kat kommer ind i haven, for at mine hunde kan få lov til at være i haven...?

Jeg synes at mit ansvar er at advare naboen - som egentlig ikke burde lade sin kat rende fri til at starte med! - og så hegne haven forsvarligt ind, så hundene ikke render med ud, når de jager katten væk. Dét har jeg gjort.
    Det er en selvfølge at hundene er ansvarsforsikret (derudover har de også udvidet ansvar og sygeforsikring).

Mere vil jeg ikke gøre.

• #37   22. jul 2016 Det er jo 2 forskellige situationer.
    Og det er netop min pointe.
    Det kommer an på den konkrete episode. Fordi det er en undtagelse, hvis du ikke er ansvarlig for skader(og forsikringen betaler). Og på samme måde er det de konkrete omstændigheder der afgør om du får problemer med hundelovens §6.
    Man vil aldrig kunne konkludere, at du har ret til at lade dine hunde skade eller dræbe naboens katte

• #39   23. jul 2016 Selvfølgelig skal du ikke rende og tjekke om naboens forbandende kat kommer ind i din have. No fucking way.
    Så længe din have er forsvarligt hegnet ind og dine hunde ikke bryder ud af haven og jagter naboens kat, så har du dit på det rene.
    Naboen skal holde deres kat hjemme.
    End of story.

• #43   23. jul 2016 Den lever i bedste velgående.
    Den anden dag var der en i en FB gruppe for min by der smed op at den eller de katte der pisser op af hans tøj på tørrestativet lever livet farligt, der blev han gjort til skurken ...
    Han skrev endda bare vejen han bor på og at ejer skulle se at få styr på sin kat inden han fik fat i den, i selve startindlægget.

"Held og lykke med at holde en kat på egen grund"
    "En kat er sku sin egen, kan ikke holdes på matriklen"
    "En kat skal have lov at komme ud, at holde den inde er synd,"
    "Det kan da kun være et altan tørrestativ, for de rigtige kan en kat ikke nå" Wtf?!?!?! Skulle det være en undskyldning???
    "Hvad med at lette røven og fjerne vasketøjet fra græsset?"
    "Køb en lejlighed hvis du er utilfreds" Øh?

• #46   25. jul 2016 Det ville være dejligt at få sidestillet hunde og katte rent lovgivningsmæssigt. Begge arter holdes primært som kæledyr, så hvorfor det skal være OK at katte dræber vilde dyr (fugle, små gnavere, krybdyr og padder), men ikke OK hvis en hund gør det samme, forstår jeg simpelthen ikke.
    Jeg har en hunderace, der som regel har et megajagtinstinkt. Jeg skal være meget opmærksom på, at de ikke kan komme til at 'leve det ud' i fri dressur, mens min nabo må lukke sin kat ud og fange præcis de samme byttedyr. Det er da lidt skævt.....
    Mange gange er katteejere sådan lidt ligeglade med deres dyr: Der hvor vi boede før fik vi engang nye naboer. De havde en kat med og den rendte jo selvfølgelig også ind i vores have, der var indhegnet med et 90 cm højt trådhegn. Vores hunde jagtede den selvføglelig ud af haven 1000-vis af gange. Jeg snakkede med naboen om det, men de var af den holdning at det var katten selv ude om. En dag sprang den ene af mine hunde så over hegnet efter katten og ind i naboens have. Jeg hentede min hund og gik ind og undskyldte mange gange og spurgte om de ville have noget imod at vi satte et højere hegn op ind mod dem så hunden ikke kunne springe over. Svaret var at det var da ikke nødvendigt; katten måtte da lære ikke at gå ind til hundene smiley Jeg tror ikke rigtigt at det var trængt ind at den ene af hundene rent faktisk godt kunne finde på at dræbe deres kat (hun havde dræbt vildkatte der var kommet ind på grunden og stak engang af hjemmefra og tog en ræv). Vi valgte at sætte et meget højt hegn op rundt om hele vores grund så katten ikke kunne komme ind og hunden på ingen måde kunne springe ud. Naboerne var lidt undrende overfor det. Men jeg ville altså ikke have at mine hunde kunne komme til at hapse naboens kælekat for uanset hvad de sagde, så er jeg ret sikker på at de ikke ville reagere helt så pænt når den dag kom, hvor jeg måtte gå ind og aflevere en død kat til dem. Der hvor vi bor nu er der massere af kælekatte der render løst rundt, mens folk er helt hysteriske med at der ikke må være løse hunde. Kattene tager massere af fugle. Fx har en af dem lige dræbt 9 ællinger, som en and har udruget i vores urtehave (jeg fik jaget katten væk men for sent). En familie et par huse væk har lige mistet et helt hold kyllinger til deres nabos kat. Ikke ligefrem noget der fremmer der gode naboskab smiley Vores nabo har pralet med at deres kat fx har fanget flagspætter og egern. Der ville da lyde et ramaskrig, hvis jeg gik og pralede med at min hund havde fanget et egern (det har den så aldrig gjort smiley ).
    ... der var så ikke nogen der øffede da en af mine hunde lige napsede 5 rotter, der sad og gemte sig i en tom bigbag.

Kommentér på:
Naboens kat vs vores hund

Annonce