1.856 visninger
|
Oprettet:
Hund i lejlighed {{forumTopicSubject}}
Jeg har ofte høret folk sige at det er synd af havde hund når man bor i lejlighed nu bor jeg selv i en lejlighed på 60kvm min hund kommer til forskel for nogle af de hunde der bor i huse i nabolaget ud og gå flere gange daglig og bruge næsen så jeg har svært ved at se problem i af havde hund når man bor i lejlighed (måske man ikke lige skal havde den største hund) fordel ved af værre hund i en lejlighed er at ejerne blev nød til at gå tur lige mange hvad vejret siger da hunden ikke bare kan lukke ud i haven (ved godt nogle husejer som har hund også gå tur med den)
aug 2008
Følgere: 1077 Hunde: 2 Emner: 87 Svar: 2.754
Jeg har selv hund i lejlighed og han kommer ud 3 gange om dagen. Da jeg i sin tid boede i hus med have, skete der oftere smuttere hvor man lige nøjes med at bruge haven og det er jeg egentlig gerne fri for.
feb 2016
Følger: 22 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 55
Han gør, hopper fra sofaen og ned på gulvet, hopper fra buret og ned på gulvet (Ja det larmer når han rammer gulvet..)
Men altså.. Han har sit eget værelse på ca 5 kvm, som han bruger de 8 timer vi er på arbejde, det er HANS STED(!)
Vi bor på 1 sal, så ingen have han ka komme i, men... Man bliver da aldrig for gammel til at hoppe i gummistøvlerne og så smutte en tur ud i regnen! Jeg gør ihvertfald ikke!
Men.. må nu helt ærligt indrømme at jeg glæder mig til vi står med nøglen til det nye hus med have, her den 28
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Men ja, derudover tænker jeg også som Erika at størstedelen herinde er enige i at de fleste hunde sagtens kan trives i en lejlighed, endda også meget små lejligheder. Så længe man tager hensyn til de ting, der nu skal tages hensyn til - er det en race der har mere behov for en have, er der mange trapper, vil gøen være et problem osv osv - så tror jeg nu ikke det er så stor en diskussion.
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.072
Man skal barevære obs på hvilken race. Jeg ville personligt ikke have det godt med enten en meget stor race, eller en lille hund der ikke selv kan tage trapperne skridt for skridt, altså så den ikke "falder" ned på hvert trin
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.141 Svar: 38.615
mar 2011
Følger: 7 Følgere: 32 Hunde: 2 Emner: 25 Svar: 2.021
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1266 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.251
jan 2006
Følger: 19 Følgere: 59 Hunde: 2 Emner: 1.742 Svar: 21.787
Arbejder i ferier ofte 10 timer af gangen og de dage, der går vi heller ikke de daglige 10 km.
Floyd kan heldigvis rigtig godt lide at flyde i sofaen og kravler ikke på væggen fordi der lige springes et par dage over
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 508 Svar: 12.441
Huskyerne derimod foretrækker klart, at kunne tulle rundt, eller bare ligge og kigge i haven. De tilbringer SÅ meget tid derude året rundt - uanset hvor mange timer i dagens løb, vi så ellers har været afsted på gåture, til træning osv.
jun 2005
Følger: 19 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 13 Svar: 652
Jeg har papillon og det er slet ikke noget problem at have i lejlighed og hun får i hvert fald den stimulans hun har behov for. Og 100 kvadratmeter at boltre sig på i lejligheden.
maj 2008
Følger: 6 Følgere: 19 Hunde: 5 Emner: 30 Svar: 5.451
Jeg har ikke som Isabelle et fast krav om have, men jeg har kun 2 gange i 13 kuld gået på kompromis med have, og det ene hold ledte efter ny bolig, da de købte hvalpen og var ude af deres lejlighed inden, der var gået en måned. Det andet var en lidt speciel situation med en køber, jeg kendte godt og en hvalp, der ikke var så vild med at være ude som normen ellers er med racen. Han var 5 mdr., da jeg solgte ham, så der var noget at vurdere ud fra.
Det jeg egentlig vil sige er, at jeg vurderer hver situation individuelt, men det tæller ned, at man bor i lejlighed uden have.
Som opdrætter er det ens opgave at finde de bedst egnede hjem til netop ens egne hvalpe, og jeg har meget svært ved at forstå, at det kan forarge nogen.
maj 2008
Og for mig er det haven, der gør forskellen. Jeg tænker på lejligheder som boliger uden have, og det er vel også normalt spørgsmålet have/ikke have, der er omdrejningspunktet, når vi debattere for og imod hunde i lejligheder her inde.
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Han elsker at være ved min moster. Der ligger han gerne en hel dag, ude i haven
aug 2008
Følger: 32 Følgere: 1463 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 29 Svar: 30.097
aug 2008
Mine hunde elsker også deres have, men Zenta manglede intet da hun boede i lejlighed. Hun fik SÅ mange flere gåture end hun gør nu.
Mine hunde kan bo på 10 kvadratmeter så længe jeg er der og de har hinanden.
Og det her skriver jeg trods det at jeg selv bor i hus med have.
Skulle jeg sælge et kuld Schæferhvalpe, en race der er knald på og en race der elsker at være ude, så ville jeg aldrig nogensinde vælge en god familie fra, grundet deres bolig.
Da jeg købte Zenta, der boede jeg i lejlighed.
Louise med Junior er et RET godt eksempel på i mine øjne en perfekt hundeejer, trods det at hun bor på 4 sal eller sådan noget, i indre by.
Junior får fandme flere gåture og har flere legedates end mine har.
Mine har så nogle andre ting, feks. hinanden og en have.
Man kan ikke sige noget om, om en hund trivedes eller ej, når man udelukkende kigger på boligen.
Den eneste slags jeg kan være sådan lidt bob bob med, det er slædehundene.
aug 2008
Ikke engang i den racebeskrivelse jeg lige har læst af din race står det nævnt.
aug 2008
maj 2007
aug 2008
Jeg skrev også at slædehundene har jeg det lidt sådan med.
Dem synes jeg ikke hører til i en lejlighed. Uanset hvad.
Men om du har en Schæfer, en Boxer, en Chihuahua, en Labrador eller en Eurasier i lejlighed, det har jeg intet problem med.
maj 2007
aug 2008
Og jo, min race elsker også sne, men de sover ikke i sneen som slædehundene gør.
Så fuld forståelse omkring slædehunde.
aug 2008
Jeg er opdrætter og har et kuld Schæferhvalpe.
Der kommer to familier.
Den ene bor i stort hus med en stor have, men de har ingen erfaring med racen.
Den anden familie bor i lejlighed, men det er tilgengæld deres tredje Schæfer de nu ønsker at købe og de er kendte på træningsbanen.
Hvad skal jeg så gøre her?
Prøv at sæt din egen race ind.
Der kommer to familier hos dig.
Den ene bor i stort hus med stor have til, men de har ingen erfaring med Eurasier.
Den anden familie bor i lejlighed, men det er tilgengæld den tredje Eurasier de ønsker at købe og de er kendt på udstillingerne.
Hvad gør du så?
Vælger at afvise den erfarne familie udelukkende grundet bolig og siger ja til den uerfarne familie, udelukkende fordi de har hus og have?
Et andet spørgsmål.
Du har solgt en hvalp til en familie der bor i hus og med have.
3 år senere er de af ukendt årsag nødt til at flytte i lejlighed.
Skal denne familie så skille sig af med deres hund?
Deres hund som trivedes hos dem og som de indtil nu har formået at aktivere og stimulere korrekt?
Jeg spørger sådan helt seriøst og oprigtigt.
Jeg mener ikke man kan sætte det så firkantet op.
Jeg ville kigge på den enkelte familie og på hvad de kan tilbyde hunden.
Alle har deres personlige mening omkring hvad en race trivedes med, jeg mener at min race kan trivedes både i lejlighed og hus, andre med Schæfer mener ikke at den på nogen måde kan trivedes i lejlighed, og en tredje part mener at racen bør stå hundegård for at trivedes.
Nogle hunde bor i kæmpe hus og kæmpe have, men de ser aldrig andet end indersiden af hegnet, andre hunde bor i lejlighed men er tilgengæld på tur 3 gange om dagen, svømmer to gange om ugen og er med deres ejer på job hver dag.
Jeg ved godt hvad mine hunde havde valgt der og det er til trods for at de er glade for deres have.
maj 2008
maj 2008
Jeg skal ikke gøre mig klog på eurasier, det er jeg sikker på, at Isabelle nok selv skal klare, men jeg kan jo se, hvordan ikke bare mine egne pyreneere men også de mange pyreneere i min omgangskeds vælger når de har valgmuligheden mellem at være inde eller ude i haven. Ude er klart det mest populære.
Det betyder ikke, at de ikke kan leve uden have, men jeg synes godt nok, man skal være noget svagtsynet, hvis man ikke ser det som et vink med en vognstang om, hvad de trives bedst med.
Hund i lejlighed