Usikker hund ? {{forumTopicSubject}}
Ja jeg ved det faktisk ikke rigtig.........
Min hund kan sagtens arbejde selvstændigt på store afstande i spor, eftersøgning og felt søg, men der hjemme klæber hun nærmest til mig. Hun følger mig rundt i hele huset.. Venter uden for døren når jeg er på badeværelset.. Kommer og tjekker at jeg er der flere gange om natten.
Jeg ville jo gerne give hende nogle oopgaver hun selv kan løse, som feks. godbidder spredt ud på græsset. Det går også fint, når jeg står ude sammen med hende, men hvis jeg går ind (døren er altid åben når der er nogen hjemme) går hun med... Også selv om der feks. er pølsestykker spredt over plænen.
Har prøvet at laden den anden hund vi har søge guffer sammen med hende for at skærpe interessen, men det hjælper ikke hvis jeg går.
Hun er ellers helt elektrisk for at få lov til at arbejde
jun 2006
Følger: 4 Følgere: 67 Hunde: 5 Emner: 906 Svar: 17.432
Der er jo både min kæreste og en hund mere i huset
jun 2005
Følger: 85 Følgere: 77 Hunde: 5 Emner: 119 Svar: 8.033
Hvis det er din tervueren (staves?) går den så ikke ind under "behage" hundene?
Jeg har schæfer og har haft det i rigtig mange år. De er også behagehunde. Altså meget førerfikseret og elsker hele tiden at være i nærheden. Jeg har trænet i mange år efterhånden, men det sværeste for mig har altid været "Bliv". Ikke om de bliver, for mor går jo.
Jeg har ikke opfattet det, eller fået noget at vide om af mine trænere, det var usikre hunde jeg har stået med, men tværdigmod meget førerfikseret.
Kan den ligge begravet der????
jun 2006
Det er muligt at det bare er det der er "galt" hvis man kan sige sådan.
jun 2005
jun 2005
Når I træner ude, ved hun med sikkerhed, at det her laver I sammen. Hun ved hvor du er, og hvad du vil have hende til.
Hjemme, ja der er ikke faste "ritualer" så der må man hellere følge med ham man nu elsker højst.
jun 2006
ØØhhhhhhh. Og det er en hyrde siger du ? Der har man jo 60 % foræret i lydighedstræning.
Og jeg takker mange gange.. Får jo næsten røde ører af al den ros
jun 2006
Andre øjne på en sag kan gøre underværker
maj 2006
Følger: 105 Følgere: 99 Hunde: 6 Emner: 704 Svar: 8.242
Jeg er begyndt at arbejde på at fjerne denne dominans/besiddertrang for det er altså ikke ham der er "førerhund" overfor mig. Vi skulle helst have en god balance imellem lederskab og partnerskab, og det er så småt ved at ændre sig til det bedre.
Gitte
jun 2006
Ja det er stadig bælg mørkt ..
jun 2005
Min nye hvalp (også schæfer) lod i sidste uge (11 uger gammel) en komave hun havde fået lov til at gnaske i ligge, for mor skulle lige ind på wc. Jeg var stolt som en pave!!!!! Tænk at jeg var vigtigere end den lækre ildelugtende mad, det var så stort for mig :0)
jun 2006
Hun hilser mig som en hund hilser på alfa dyret... Dvs. når hun ser mig lægger hun ørerne ned, sænker hovedet lidt og logrer helt vildt med sænket hale, mens hun skynder sig hen til mig og hun vil meget serne lige slikke mig lidt om munden. Dette også når hun får øje på at jeg sidder i sofaen.
Jeg har ikke magtkampe med hende mere
Men ja det var også en mulighed
jun 2005
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Det kan osse komme an på hvordan hunden er i sin byttedrit.
Nogle hunde kører højt i byttedrift, og elsker at arbejde, og hjemme går de på tåneglene, og venter kun på at der skal ske noget.
Jeg havde selv en schæfer der kørte i det røde felt hele tiden, den kunne ligge og snok sove, og bare man vente sig i stolen stod han i døren, "er det nu".
Han arbejde osse selvstændig, men fulgte med mig rundt lige meget hvor jeg stod og gik.
jun 2006
Jeg har indstillet alt leg med bold og andet, der kan kastes, for at mindske stress niveauet, og det har da også hjulpet lidt
jan 2006
Jeg forstår godt dit problem -
Hunde der kører højt, kan godt få flimmer på nethinden - det vil sige, at så er der ikke noget indlæring -
Kan fortælle, at den hund jeg havde, bare at gå fra bilen til træningspladsen som normalt tager 10 cek. at gå - så snart han kom ud af bilen, så køret han op. for nu skulle der laves noget.
Jeg gjorde det, at han kom ud og begyndte han at hyle op, og trække som en fanden, ja så var det konsekvensen - han blev lukke ind i bilen igen - så snart der var ro på ham - så blev han taget ud - lige så snart han begyndte at hyle op - så var det ind i bilen.
Jeg tror at der gik ca. 1½ time inden hunden havde fundet ud af, at alt forgår stille og roligt - og han lærte det. han lærte det så meget at der kunne laves bidearbejde på samme plads hvor vi gik fri ved fod. unden at han så meget som skulede over til det der blev lavet. gjorde han det så var det i bilen -
Hunden finder hurtigt ud af, at der er en straf hvis jeg hyler op - så bliver jeg sat i bilen og kommer først ud når jeg er faldt ned på et nevu, hvor der er indlæring.
jan 2006
Om din hund er normal - det kan jeg love for den er - der er intet unormal ved den.
Men det kræver en stor indsat fra din side - og jeg håber at det lykkes for dig.
Usikker hund ?