{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.490 visninger | Oprettet:

Anja M
Anja M
Følger: 8 Emner: 1 Svar: 4

Adfærd - Belgisk hyrdehund {{forumTopicSubject}}

Hejsa,

Min søn har en belgisk hyrdehund (Groenendael). Den er meget energisk og livlig, men en super dejlig hund smiley

Når man sidder og eks. ser fjernsyn eller lign. har han en tendens til at presse næsen mod armen eller benet og nippe med fortænderne i tøjet (ikke bide, dog får en ind imellem fat i skindet). Det er som regel op langs overarm eller rundt på ryggen. Jeg opfatter det kærligt og der er ikke på nogen måde aggressiv adfærd indblandet, men jeg er nysgerrig på om det er specielt for Belgiske hyrdehunde?

Jeg har selv altid haft Golden Retrievere og ingen af dem har gjort sådan. Det skal siges, at han også gør det på mine 2 hunde, eksempelvis på ryggen/skulderen.

Er der nogen der ved hvad han vil sige med det?

Tak for hjælpen smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Adfærd - Belgisk hyrdehund
  • #1   5. feb 2016 Det han laver er 'grooming' og det er ikke noget der er specielt for Belgiske Hyrdehunde. Min Dobermann gør det rigtig meget, når man hygger sig med hende og nusser hende. Hun gør det også meget gerne på andre hunde som hun er glad for; de fleste finder dog det meget underligt og går når hun starter smiley Stormy havde vænnet sig til det, så han blev liggende og fandt sig i behandlingen (det var typisk noget hun gjorde ved ham når de havde lagt sig i bunke i sofaen for at slappe af om aftenen).

• #2   5. feb 2016 Det er meget normalt smiley
    De kan også finde på at dutte, skubbe til ens arm specielt når man er ved at drikke kaffe så det ryger ud over det hele + at de render med sænket hovede lige i hælene på en og napper lidt i anklerne smiley

En Belgier er en rigtig dejlig hund, jeg har en Tervueren, og hun kan alle de påfund en Belgier skal + lidt ekstra som bare er hendes egne tics smiley

• #4   5. feb 2016 Min Groenendael gør det også, men min Tervueren gjorde ikke. Som Mette Marie siger, så er det "grooming", så det er kropspleje/pelspleje og social hygge - og hænger ikke specielt sammen med race. smiley

Han sørger simpelthen bare for at alle er loppefri med en fin og velplejet pels, og det er da pænt gjort. smiley

• #5   5. feb 2016 Må jeg spørge, er det sådan hvor de netop liige tager fat med de yderste tænder og så nipper/gnaver hurtigt? Sådan at næsen bliver presset helt, som du siger? Det var svært at beskrive - nu er Freja ingen belgisk hyrdehund men det er lige præcis sådan hun nogle gange har gjort på sine bamser smiley

• #6   5. feb 2016 Min ruhåret gravhund gør præcis det samme smiley
    Resultat:små bitte nippemærker når hun bliver for ivrig smiley

• #7   5. feb 2016 @Fünke: Ja, det er lige præcis sådan.

• #9   5. feb 2016 Det er nu hyggeligt. Vores tæve gør det, når man nusser hende - hun giver bare tilbage, hvad hun får.

At mit nus så ikke indebærer små blå mærker er en anden ting, det tager hun sig ikke voldsomt af *GG*

• #10   5. feb 2016 Jackie gjorde det også på vores katte de elskede det, og sagde selv fra når de synes at det var nok smiley
    Vi har altid kaldt det at de gnapper eller gamser smiley

• #11   5. feb 2016 Sjovt, hun har aldrig nogensinde gjort det på andre dyr eller mennesker. Jeg synes ellers det ser så sødt ud, det må da være lidt hyggeligt at nusse sådan.. trods mærker smiley

• #12   5. feb 2016 Coffey får også en tur af Bellen en gang imellem - han er så ikke specielt begejstret for det.
    Så er hun vist mest den irriterende lillesøster, tror jeg smiley

• Anja M
    Anja M Tilmeldt:
    feb 2016

#13   5. feb 2016 Tusind tak for alle jeres svar smiley
    Det giver rigtig god mening at det er socialt relateret da jeg kan se han slapper af når han gør det. Men vidste ikke det var "grooming" kropspleje smiley
    Ja det er som du skriver Fünke "netop liige tager fat med de yderste tænder og så nipper/gnaver hurtigt" smiley

Jeg tænkte blot at det var race relateret når ingen af mine andre hunde (har haft 5) har gjort det, men blev da meget klogere.

Mine 2 golden retrievere er heller ikke altid lige begejstret for det, men accepterer det.

Tusind tak smiley

• #14   5. feb 2016 Mine hunde gør det også, når jeg klør dem smiley Katten gør det også, og endda min hest smiley Og ja, altid i forbindelse med jeg klør dem, og som de andre siger - er det en form for fælles pleje smiley

• #15   5. feb 2016 Både mine langhåret schæfer gjorde det og Saiga (leonberger) gør det også. Hos os hedder det kærlighedsbid smiley

• Anja M
    Anja M Tilmeldt:
    feb 2016

#18   6. feb 2016 Det har mine egne heller aldrig gjort, derfor tænkte jeg at der nok var nogle herinde der vidste det smiley
    Jeg har lagt mærke til, at han nyder det fuldt ud hvis jeg forsøger at imiterer det med mine fingre på hans ryg smiley

• Anja M
    Anja M Tilmeldt:
    feb 2016

#19   6. feb 2016 Forresten, her er et billede af "synderen" smiley flot fyr!

profilbillede
  • #20   6. feb 2016 Smuk dreng smiley

Her er et feminint modstykke, en Tervueren-pige smiley

profilbillede
  • Anja M
    Anja M Tilmeldt:
    feb 2016

#23   6. feb 2016 Lækre tøser må jeg sige smiley smiley smiley Tervueren er en flot hund også, Belgierne har en rigtig flot statur smiley

Kommentér på:
Adfærd - Belgisk hyrdehund

Annonce