{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.545 visninger | Oprettet:

Vi får muligvis en brugt hund {{forumTopicSubject}}

Hej alle

Vi overtager muligvis en brugt Cairn terrier på ca 5 år, og det vil vi jo godt forberede os så meget som muligt på - jeg kan bare ikke helt overskue hvor jeg skal starte...

Vi kender hende (det er en tæve), da hun er vores venners hund, og de er gået fra hinanden.
Hun er ikke steriliseret, og også en smule for tyk. Og uopdragen smiley
Hun har et godt sind, vist nok stamtavle, og fejler ikke noget. Får dog renset tænder pga. tandsten.

Vores egen Milo er Jack russel, og de plejer at lege super godt sammen. Dog ikke med legetøj, for det kan Milo ikke håndtere. Milo er kastreret, og 6 år gammel.

Milo bliver råfodret, og det skal hun også, hvis vi får hende.

Men hvad skal jeg forberede mig på?
Jeg er lidt blank. Skal vi have hende på besøg nogle gange først med nuværende ejer (vi ser dem ikke så tit med hunden), så vi lige kan se hundene sammen igen igen?
Hvad gør jeg hvis hun "savner" sin gamle ejer?
Hvordan får jeg hende langsomt vænnet over på ben og råt? (bare gradvis udskiftning af tørkosten?)
Skal de være sammen når vi ikke er hjemme, eller adskilt?
(Jeg sørger for at være hjemme i hvert fald 1 uge når vi får hende, men er det nok?)

Hun skal self. omregistreres og alt det der til os.

Og så skal hun ellers have noget mere motion, "på kur", opdrages (især til ikke at gø), og i bad - men det skal vel ske stille og roligt, så hun ikke bliver udsat for voldsomt mange ændringer på en gang?

Jeg har masser af hundebøger liggende, skal jeg genlæse dem? Milo er der jo ingen problemer med, så jeg har ikke kigget i dem i flere år.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vi får muligvis en brugt hund
  • #1   27. jan 2016 Robin er den ældste hund jeg har haft.

Og siden han er i live har jeg ikke oplevet det ved hunde smiley

Men har oplevet det ved diverse gnavere, de lever desværre ikke så længe. Men har også selv måtte ty til aflivning af gnaveren, kommer helt an på situationen.

Jeg vil hellere aflive en der lider end at vente på moder natur gør det smiley

• #2   27. jan 2016 Hov forkert emne smiley

• #3   27. jan 2016 Må hellere svare rigtigt herinde også smiley

Jeg fik Robin som 5 årige.

Han tog lidt tid om at falde til, han ville i starten slet ikke spise før jeg holdte hans skål, i dag er der ingen problemer og vi har helt droppet madskålen, nu får han tørfoder ud på gulvet.

Men ellers spurgte jeg meget ind til ham inden jeg fik ham hjem, og der har faktisk ikke rigtig været nogle overraskelser, de uvaner han har blev jeg advaret om smiley

• #4   27. jan 2016 Kunne du ikke aftale, at I starter med at du passer den anden hund fx i en weekend, det burde give en forsmag på hvordan hverdagen kunne blive?

• #5   27. jan 2016 Jo det kunne jeg sikkert sagtens. Den er bare lige blevet flyttet før jul fra sit vante hjem, til et midlertidigt hjem med ejeren - og hvis vi får får den på weekend, hjem til sig selv og ud til os igen, bliver den så ikke snotforvirret?

• #6   27. jan 2016 Det lyder dom Robin, han havde været hos dem jeg fik ham af i en måneds tid. Han virkede ret forvirret i starten.

Jeg ville ikke anbefalde weekend så tideligt smiley

• #8   27. jan 2016 at passe hende ka være en super ide smiley
    Du kunne måske læselidt op på racen, med hensyn til overægt så kan du jo altid sætte hende på kur smiley

• #10   27. jan 2016 Tak for de mange svar.

Jo hun vil nok se sin "mor" igen, sådan et par gange om måneden måske.
    Vi kunne sikkert godt have hende i påsken, men jeg tror egentlig at vi får hende før... Det håber jeg i hvert fald for min veninde, for pt. bor hun ved sine forældre smiley
    Måske er det bare en ide, at de har en legedag, så vi lige kan få genopfrisket deres kemi, og så ellers bare overtage hende helt. Så hun ikke skal frem og tilbage.
    Jeg har lidt tænkt at få hende steriliseret, fordi det er nemmest - men gør man bare det med tævehunde? Vi var næsten 2 år om at beslutte det med Milo. Milo reagere ikke på tæver i området, men han har også en fast kæreste herhjemme i vores grønne tæppe i sofaen smiley smiley Men det kan jo sagtens være noget andet, når "søsteren" er i løb.
    Jeg har læst om den race, og den er "sart" om man vil, lige som en jack. Det er positiv forstærkning, og minimal skæld ud (helst ingen skæld ud, men selv jeg er kun et menneske). Ja og så minder den meget om jacken i det hele taget. Med tendens til at blive tyk. Men de kan vel lege sig slankere smiley

• #13   27. jan 2016 Tak Birgitta. Men ændrer de ikke sind også?
    Milo startede jo med at tabe sig efter kastration, nu spiser han lidt for godt, for han har taget 1.5 kg. på. Det arbejder vi så stadig på at få ned igen.
    (Han har i øvrigt fået konstanteret stofskiftesygdom, og alleregi for husstøvmider, 2 slags lagermider og loppespyt - endelig udredt efter 3 års kamp!!)

Jeg må få lavet en lightfoderplan til hende så, for jeg er altså ikke meget for det tørkost der.. Slet ikke når hun også får tandproblemer af det.

• #15   27. jan 2016 Men en kastrat delle gør jo ikke dyret er tykt.

• #16   27. jan 2016 En hva for en delle?

• #17   27. jan 2016 Kastrat delle.

Det er nogle neutraliseret dyr der får det, det er en delle der får maven til at ligne en slasken ølvom

• #18   27. jan 2016 #17 - det er sgu da sådan en jeg har - ajjjj jeg er jo ikke neutraliseret smiley

• #19   27. jan 2016 Ja jeg er bange for at Milo ikke kun har den delle smiley han har taget 1.5 kg. på knap. Og hende den lille er bare for tyk nu, fodret for meget og bevæget for lidt.

• #20   27. jan 2016 min Cairn tæve er steriliseret, og hun har bestemt ikke ændret sind, det forløb helt uden problemer af nogen art, og kan kun anbefales, især når i har en han i forvejen.
    Jeg kæmper en kamp med hendes vægt, det gjorde jeg også før hun blev steriliseret smiley
    Hun får også råt.

Jeg ville nok ikke bekymre mig så meget, og bare lade hende flytte ind.
    tage nogle forholdsregler, og så lade tiden arbejde, og lade hende indgå i dagligdagen.
    Jeg ville fjerne legetøj til en start, og fodre dem adskilt, lige lure af hvordan de er hver især omkring mad og guffer, så det ikke udløser noget fnidder.
    gå nogle gode ture med dem, og ellers lade dem vænne sig til livet sammen.

Det skal nok gå helt fint smiley

• #21   27. jan 2016 tak MLA

Jeg tager dine råd til mig smiley

Kan jeg egentlig bare give hende det samme som Milo? Ham har jeg jo fået lavet en foderplan til, og hun vil jo få samme aktivitetsniveau.

• #22   27. jan 2016 Du kan jo prøve og så regulere hvis det ikke passer smiley

• #23   28. jan 2016 Jeg ville give hende 1- 1,5% af hendes IDEALVÆGT smiley
    IKKE ud fra nuværende vægt..
    Så skal det nok regulere sig selv

• #24   28. jan 2016 Jeg har to gange overtaget en hund (en på 6 mdr og en på 3 år). Begge gange tog jeg bare hunden med hjem. Ikke noget med tilvænningsperioder osv. Jeg har aldrig oplevet at de savnede tidligere ejer. Hundene har bare indgået i vores helt almindelige hverdag fra dag 1 - selvfølgelig med de hensyn de hver især krævede fx i forhold til alene hjemme træning. Hunde er heldigvis helt utrolig tilpasningsdygtige og det der med savn er nok mest noget tidligere ejer vil føle smiley
    Stormy (ham der var 3 år) mødte sin tidligere ejer (hans opdrætter) til en udstilling 5 mdr efter vi havde hentet ham. Bevares han blev da glad for at se hende, men det var også meget tydeligt at hun ikke var 'hans menneske' mere. Dette gjorde både hun og jeg meget glade; så var det jo ikke helt forkert at jeg tog ham med hjem den dag i januar, da jeg mødte ham første gang smiley .

• #25   28. jan 2016 PS kastrat deller har jeg nu aldrig hørt om smiley
    Og tæver tager altså ikke nødvendigvis på af at blive steriliserede. Alle mine tæver har været steriliserede og ingen af dem har altså været blevet tykke. Det er et simpelt spørgsmål om energiindtag og energiforbrug smiley

• #26   28. jan 2016 Har overtaget en del genbrugshunde efterhånden. Har taget den nye hund med hjem, gået en god tur, hvor den og mine egne hunde kunne hilse, og så er vi gået hjem. Det er meget forskelligt fra hund til hund, hvor lang tid det tager før de falder til i det nye hjem. Men de fleste hunde plejer at falde til ro, i løbet af 14 dage - 2 mdr.

En sterilisation er en god ting, så slipper i for at bekymre jer om risiko for underlivsbetændelse, samt problemer med at jeres kastrerede hanhund parrer hende = forøget risiko for undelivsbetændelse, samt uro i huset.

Største ulempe ved en sterilisation hos tæver, er at nogen får mere underuld/besværlig pels, samt risiko for vægtøgning og inkontinens.

• #28   28. jan 2016 Tak smiley

Jeg kommer nok til at spørge, meget. Men vi vil rigtig gerne gøre det godt for hundene. De er vores (min!) 1. prioritet altid. Og jeg har bare glad for at vi kan give hende et godt (og nok bedre) hjem.
    (og at min hund nok ikke flår hende levende smiley )

• #29   7. mar 2016 Nå så kommer det sku tættere på.. Der er ikke ligefrem den bedste kommunikation og koordinering fra ejeren, men det lader til at sterilisation skal ske hu haj nu, så jeg ringer til dyrlægen i morgen.
    Og så er det planen at hun skal komme sig "hjemme", og så komme ud til os i næste uge, hvor jeg vitterligt håber, at jeg kan arbejde hjemme nogle dage.

MEN hvor lang tid skal hun hvile efter operationen? Jeg ved ikke om jeg kan holde de 2 kræ i ro, når først hun er rykket ind.

Og hvad skal tidl. ejer være obs på, i rekreationsperioden?

Jeg får det jo nok også af vide ved dyrlægen, jeg vil bare virkelig gerne have jeres erfaring. (det er faktisk ikke ret rart at vide, at hun skal igennem det, og at jeg ikke selv kan tage mig af hende - for ingen kan gøre det så godt som mig smiley , men når vi har en i forvejen, så er det måske det bedste, for at hun kan få ro).

• #31   8. mar 2016 Såvidt jeg husker, skal de helst holdes nogenlunde i ro, i ca. 1 uge, i hvertfald, hvis de får den almindelige sterilisation, hvor alt bliver fjernet.

Held og lykke med hende, håber at alt kommer til at gå perfekt smiley

• #32   12. mar 2016 Tak skal i have smiley
    Det bliver på onsdag, for dyrlægen kunne ikke i denne uge. Og så henter vi hende så ugen efter, for så har vi påsken til at være hjemme sammen med dem. Det bliver så spændende, men jeg er sku også lidt nevøs. Jeg har jo overhovedet ikke været sammen med hende inden hun kommer under kniven.

Hun er ikke overført til mit navn endnu, men det var ikke noget problem sagde de. Og jeg har så kigget lidt på hunderegistret, men kan ikke lige se mig ud af, hvordan vi får hende overført i mit navn?

• #33   12. mar 2016 Så fandt jeg min egens attest. troede sku ikke vi havde en smiley

Muligvis har jeg fundet ud af det nu. Koster det stadig 125 kr. for en omregistrering eller er det kun første gang? Det står ikke så tydeligt.

• #34   12. mar 2016 Det lyder spændende, og dejligt at I får det til at passe med fridage smiley

Kan faktisk ikke huske prisen for en omregistrering, men prøv at kontakte DHR. De må jo vide det smiley

• #35   16. mar 2016 Så er hun blevet steriliseret i dag smiley Det gik sådan set fint nok, men det gik ikke som jeg havde forventet. Bl.a. startede de på undersøgelse osv. INDEN vi kom, så alle de spm. vi havde, nåede vi ikke at stille smiley Vi ville jo bla. gerne have haft af vide om hun allerede nu var påvirket af hormonerne, da hun snart skulle i løb - men hun havde fået beroligende, og var tjekket inden, så det fik vi aldrig spurgt om. Desværre. Og så kom det da også lige frem at hun i efteråret havde fået fjernet 12 tænder... Øhhh sådan noget ville jeg da godt liiige have vidst, inden jeg sagde ja til at overtage hende. Nu er det fortænderne i overkæben og de bagerste kindtænder der mangler, så tyggefeltet er fortsat i orden. Men alligevel.
    Og så så vi i dag hvor langpelset hun er. Hun trænger i den grad til en trimning, så det må vi også betale for. Det er jo synd for hunden. Så alt i alt, 6200 kr. betalt i dag. De kære dyre dyrebørn smiley smiley

• #36   16. mar 2016 Kan godt forstå at I gerne ville have vidst at hunden mangler 12 tænder, men heldigvis klarer hundene sig jo super godt, selvom de mangler et par, eller 12 tænder smiley

Dejligt at hun er blevet steriliseret, men lidt trist at tidligere ejer ikke har sørget for at få hunden trimmet. Ikke så fedt at I så også skal bruge penge på det smiley

Håber at hun hurtigt bliver frisk, og at I bliver super glade for hende smiley

• #38   17. mar 2016 Vi bruger også gerne pengene, når det giver hende et godt liv. Man kan næsten se det som velgørenhed smiley

Vil det være ok at få hende trimmet i næste uge, sådan mht. sår osv? Hun skal ikke trimmes på maven, for der er ingen hår smiley

• #40   17. mar 2016 Jeg ville IKKE trimme en nyopereret hund. Vent en 14 dages tid. En trimning kan være ret anstrengende for hunden; den er fx nødt til at stå op under det meste af sceancen. Jeg ville da også lige lure hvordan det rent faktisk har det med pelspleje; der kan jo være en grund til at den er utrimmet, så det er noget du skal arbejde på at gøre den fortrolig med.

• #41   17. mar 2016 Det vil jeg gerne have nogle flere bud på, om muligt. Altså trimning, om det er en skidt ide 7 dage efter operation.

Vi kan godt vente, os mennesker. Jeg tænker mere på hende. Hun ser skrækkelig ud.

Og jeg ved heller ikke om jeg kan få en tid endnu. Jeg ved ikke hvordan hun har det med trim, for tidl. ejer gjorde det selv. Og jeg har ikke hørt noget dårligt om det. Hun var nok bare ikke god nok til at tage sig af hende måske.. Andre prioriteringer.

• #42   17. mar 2016 Jeg ville også vente med trimning, til hunden er kommet sig over operationen, og er faldet lidt til. Specielt når hunden ikke har været vant til at blive trimmet af andre end ejer.

Så længe det kun er rent kosmetisk, at pelsen ser forfærdelig ud, så er hunden ligeglad. Men hvis den er sammenfiltret og generer hunden, så ville jeg tage afsted, lige så snart operationssåret er helet.

• #43   18. mar 2016 Det er muligvis kun kosmetisk. Jeg har talt med hundetrimmeren i dag, og vi venter til 1. april. Hun virker i øvrigt virkelig virkelig søde trimmedamen. Så det er jeg spændt på. Hun bliver (forhåbentlig) så fin.

Jeg glæder mig virkelig meget! Meget meget. VI skal ud og besøge hende i morgen. Det bliver dejligt.

• #44   23. mar 2016 Så er hun kommet hjem i dag smiley

Hun er egentlig faldet ok til. Stressede i bilen på vej hjem, men faldt hurtigt i leg med Milo - efter en kort gåtur, for kræet trækker som en sindssyg. Og hver gang hun trækker stopper jeg. Og så blev turen altså ikke så lang..
    Men de jordede rundt i haven, og legede.

Det er jo kun første dag... men vi bliver sku udfordret her. Hun er DØV undtagent når der er mad i spil. Hun lystre på ingen måde sit navn, eller tager øjnkontakt - det er milo jo så god til.
    Hun gør ofte, et højt skingert gø, ud i det blå. Og så gør Milo.
    Hun kan ikke lide at gå på gulvet (trægulve), så hun har boet på et tæppe i stuen siden vi kom hjem.
    Milo er jo kontaktsøgende og kærlig. Hun er asocial - og det håber jeg ændre sig. Det er jo kun første dag, men hun søger slet ikke kontakt.
    Hun er dog super træningsbar med mad. Hun er dybt uopdragen, men med mad er hun så lærenem.
    Men Milo er snotforvirret, og træner med på livet løs - og han kan slet ikke forstå det...

Så har i nogle gode råd til mig, som jeg selv har glemt?

Hun bliver rost meget, når hun gør det rigtigt.

• #46   23. mar 2016 God pointe.
    Planen er, i starten i hvert fald, at gå nogle ture med hende alene, og at jeg træner hende, mens Jesper går med Milo.

• #47   24. mar 2016 Tillykke med hende smiley Det bedste råd er, at give hende masser af ro, og tid til at falde til.
    Har selv overtaget en del genbrugshunde. Nogle er faldet til med det samme, andre har brugt lang tid.

Men det er absolut en fordel, at hun er madglad, det fremmer samarbejdet, og de positive relationer gevaldigt smiley

• #48   25. mar 2016 Tak smiley

Det går sådan set ganske godt. Hun er jo helt ny her. Hun har allerede "lært meget" træningsmæssigt siden i foregårs. Det var sku drøjt indtil i går middag, fordi hun var bange for gulvet, men det går da bedre nu. Klikkertræning virker også rigtig godt, men det sidder der jo ikke første gang self.
    Nu reagere hun da, når vi siger hendes navn.

Jeg glæder mig bar så meget til, at hun bliver trimmet. Desværre skal der gå 14 dage efter trim før hun må komme i bad. Og hun er virkelig ikke lækker da!

Kommentér på:
Vi får muligvis en brugt hund

Annonce