{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.520 visninger | Oprettet:

Den sidste tid {{forumTopicSubject}}

Jeg vil lige foretage en lille intern undersøgelse her på galleriet.
Hvor mange af jer har oplevet jeres hund sove stille ind uden hjælp fra en dyrlæge?

Jeg spørger fordi jeg var hos dyrlægen med vores gamle Brutus Han hoster en del og det viser sig så at det er på grund af overvægt smiley
(gudskelov var bange for hjerte/lungeorm).

Men bortset fra det og nogle fedtknuder er han sund og rask.
Brutus sover tit meget tungt, så tungt at det nogle gange virker som om han simpelthen glemmer at trække vejret og flere gange har jeg da også skubbet til ham for at være sikker på om der er liv. Det fortæller jeg dyrlægen og så siger hun at jeg behøver ikke at frygte at han dør i søvnen for det sker ikke ??? Jeg blev så paf så jeg fik ikke spurgt hvorfor men hun sagde at de som regel bliver aflivet når tiden er.
Så nu tænker jeg har hun virkelig ret i at vi mennesker er pine død nød til at vælge sprøjten for vore hunde hver gang? Er der slet ingen som bare sover ind mæt af dage?

Det er måske et lidt åndet emne, men nu er jeg nysgerrig efter at se udfaldet smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Den sidste tid
  • #1   27. jan 2016 Mine forældres gamle hund døde selv. Min mor så det endda.

  • #2   27. jan 2016 Robin er den ældste hund jeg har haft.

    Og siden han er i live har jeg ikke oplevet det ved hunde smiley

    Men har oplevet det ved diverse gnavere, de lever desværre ikke så længe. Men har også selv måtte ty til aflivning af gnaveren, kommer helt an på situationen.

    Jeg vil hellere aflive en der lider end at vente på moder natur gør det smiley


  • #4   27. jan 2016 Håber da den udtalelse er fordi ejer ofte mener at nu er hunden så dårlig enten ben, øjne eller andet at den bør få fred ved hjælp af sprøjten.
    Alle levende væsner kan dø selv uden hjælp, bare mange hvor hunden blir dårlig på ene eller anden måde og vi som ejere ikke vil lade hunden skulle igennem det inden den dør..


  • #5   27. jan 2016 Kan dyrlægen ikke have sagt at det sker sjældent at en hund selv sover ind? Oftest er der jo en forhistorie om sygdom og så er det vel op til hver enkelt familie hvor længe man trækker "pinen" ud.

    Jeg husker en bruger herinde for mange mange år siden. Han havde en tæve som havde det rigtig skidt. Han valgte at fotografere hende imens hun fandt en busk at lægge sig under for at dø. Han fotograferede ganske simpelt hans hunds død. Skal vi ikke bare sige at DET blev der ikke set på med milde øjne fra HG folket. At han sad og filmede at hans hund lå og klagede sig i smerter istedet for at få fat i en dyrlæge. Og det hele blev lagt på HG bagefter.


  • #6   27. jan 2016 #4 chi *DKK* Ja det var naturligvis på grund af skavanker at hun mente Men jeg mener er det virkelig sådan at alle hunde dør med en eller anden skavank sygdom som grund.

  • #7   27. jan 2016 Okay..
    Jeg selv tror at de fleste de blir aflivet i stedet for at dø selv, da man oftest høre at pludselig blir hunden eller dyret dårlig nærmest fra ene til den anden dag.


  • #8   27. jan 2016 Mette, døde hunden så?

  • #9   27. jan 2016 Mette med de to sorte lig-slæbere smiley meget aktuelt navn smiley Det er jo heller ikke i orden at lade dyret lide Det er også ulovligt Så han blev forhåbentlig meldt.
    Dyrlægen sagde at folk vælger at aflive inden.
    Jeg ville da helst at min gamle hund bare sov ind mæt af dage


  • #10   27. jan 2016 Vel og mærke uden at lide selvfølgelig

  • #11   27. jan 2016 Mette - føj det kan jeg sagtens forstå ikke er iorden. De dyr jeg har haft der er døde af sig selv har de bare sovet uden lyd, og så er deres hjerte lige så langsomt gået i stå.

  • #12   27. jan 2016 Jeps, hunden døde. Om han blev meldt ved jeg ikke. Jeg var ny på HG (så det er et par dage siden) men jeg husker at det var en chokerende oplevelse.

  • #13   27. jan 2016 Jeg er så egoistisk at jeg vil hellere gå til dyrlægen og få aflivet. Jeg vil være der til det sidste og ikke spekulere på om hunden har haft smerter de sidste timer/minutter. Eller om den har været bange/utryg.

  • #14   27. jan 2016 Enig mette

  • #15   27. jan 2016 Men hvis din hund ikke fejler noget Mette hvornår vil du så gøre det?

  • #16   27. jan 2016 Hvis min hund ikke fejler noget, dør den vel næppe? smiley

  • #17   27. jan 2016 Vores springer spaniel døde af sig selv mens min plejemor, plejefar og jeg selv sad ved hende. Det foregik stille og roligt smiley

  • #19   27. jan 2016 Mette Hvorfor så skrive at du vælger aflivning ? Det er jo det som er min pointe når hunden ikke fejler noget så vælger man vel ikke aflivning Så du modsiger lidt dig selv ikk


  • #20   27. jan 2016 Jeg er så ikke opfattet at tråden går ud på at det er en rask hund der bare dør af sig selv. men det GØR raske hunde jo ikke. Hvis de er raske, hvad dør de så af?

    Jeg har skrevet mine kommentarer ud fra mine syge hunde.


  • #21   27. jan 2016 Dejligt Louise G Fredfyldt og træt af dage

    Birgitta Netop Selvfølgelig vælger vi hvis de er syge og ja det er ikke nemt Det kan i også læse i min beretning om den sidste tid med Amy Jeg trækker ikke pinen for min skyld det har jeg aldrig gjort. Men jeg ville nu gerne være fri for at skulle tage den beslutning hver gang.


  • #22   27. jan 2016 Alderdom er jo ikke en sygdom, så hvis de dør af det dør de jo raske

  • #23   27. jan 2016 Mette Jeg spørger om ingen har oplevet at hunden dør mæt af dage af sig selv Mæt af dage er = alderdom smiley

  • #25   27. jan 2016 min 2. Zita døde i hjemmet midt om natten i mine fars og storebror arme smiley
    har aldrig kendte andre der døde i hjemmmet.


  • #26   27. jan 2016 Jamen, man dør ikke af alderdom. Alderdom er jo ikke en sygdom.

  • #27   27. jan 2016 kender en hans hun var af ældre dato godt nok var kommet i behandling for livmoder betændelse og han havde lige besluttet at den kære tæve skulle aflives men en dag han kom hjem fra arbejdet lagde hun i sin kurv og var sovet stille ind. så han nåede aldrig til dyrlægen med hende.

  • #28   27. jan 2016 Jeg har taget beslutningen 5-6 gange i mit liv. Og nej, gu er det ej en rar beslutning. Men i det mindste kan jeg gøre MIT til at jeg er hos min hund. Jeg holder om den. Jeg er det sidste den hører inden den sover ind.

  • #29   27. jan 2016 har desværre haft en basset der blev kørt ned da hun uheldigvis var løbet væk og ud på motorvejen. og en anden basset hvor efter lang tids kamp med sygdom i bugspytkirtelen og prøvet alt for at rede denne store hvalp måtte til dyrlægen og få ham aflivet da det var synd for ham at gå rundt og det ikk fungerede en dyrlæge sagde at det ku han godt leve med og ham der aflivede min dejlige dreng sagde at det var nok os bedst når intet hjalp. og han vil ha anbefalet dette. Men shit det hårdt at tage en beslutning og med hvornår det skal være at man skal tage afsked med sin firbenede ven

  • #32   27. jan 2016 Præcis Birgitta L Det er måske det som dyrlægen aldrig hører om,


  • #33   27. jan 2016 ja men den var kommet i behandling men det hjalp ikk rigtig men hun var os 12 år. min basset tæve der blev kørt ned var blevet steriliseret også pga livmoder betændelse.

  • #34   27. jan 2016 Nej og hvis en gammel hund begynder at småhoste og skrante, så får man selvfølgelig tjekket hjerte og lungefunktion (eller JEG gør i alle tilfælde med mine gamle hunde minimum 1 gang om året) og her bliver det opdaget hvis hjertet er svagt.
    Men selvfølgelig. ALT kan ske. Specielt hvis man ikke er obs på sin hund.


  • #35   27. jan 2016 og han havde jo bestilt tid til aflivning da den var gammel og han syntes ikk hun skulle under kniven han syntes bare hun skulle have fred. og han er en super go hunde træner og er meget OBS på foder og dyrlæge tjek Osv. og som han selv sagde beslutningen var svær også selvom han vidste det var det bedste for sin hund. Men ja man skal være OBS på sin hund vi jo heller ikk blege for selv at tage til dyrlægen så snart der er noget med de kære vovser ?

  • #36   27. jan 2016 Argh Mette Nu strammer du da godt lige skruetvingen lidt meget Så du mener at man ikke er obs på sin hund hvis man ikke partout vælger at aflive den inden den dør af alderdom? Det er godt en noget egoistisk indstilling. Ret mig hvis jeg misforstår dig
    Min gamle hund hoster ja Men hans hjerte og lunger fejler intet ud over aldersramt (Hvilket er NORMALT) Så længe han leger og spiser og trives så kunne jeg da aldrig drømme om at aflive ham. Men det betyder da ikke at jeg ikke er obs på ham. Det tvivler jeg da på at der ikke er nogen hundeejere der er på deres hund her på HG
    De fleste lader jo dyrlægen råde når det når dertil


  • #37   27. jan 2016 Jeg har desværre ikke selv oplevet det, har heller ikke haft en gammel hund, den ældste blev 7 år, da vi fik ham aflivet pga kræft.
    men min fasters hund døde af sig selv, helt stille og roligt imens min faster var der smiley


  • #38   27. jan 2016 Kære trådstarter.

    Jeg har ikke læst hele tråden.

    Men, lidt om mig. Jeg er menneskelæge, så jeg bruger meget tid på at arbejde med mennesker og hvordan deres helbred har det... Det er mit job.
    Døden er en del af livet, så det er også noget jeg ser.

    Generelt.
    Døden har altid en årsag. Man dør ikke hvis helbredet er perfekt.
    Dette ændrer ikke på at folk (og dyr) en sjælden gang går velbefindende i seng, men aldrig vågner op. Men så er der sket noget under søvnen, fx en blodprop man aldrig nåede at mærke fordi det gik hurtigt.
    Eller, man havde noget sygdom, som man ikke nåede at mærker gener af før man døde af det. Hos mennesker med lungekræft er døden første symptom hos hver 10ende.. Underforstået, det er lungekræft de døde af, men de havde ingen gener i live.

    Normalt er der en periode med sygdom og almen svækkelse i den sidste tid.
    For mennesker (i Danmark) betaler samfundet for at man kan blive undersøgt gratis med fancy skanninger, blive behandlet med avanceret medicin og komplicerede operationer, og det betyder at normalt bliver der gjort alt som er muligt for at helbrede og lindre.
    For dyr skal ejerne betale (eller forsikring, som der måske er et maxbeløb på) og det sætter grænser for undersøgelser og behandlinger.

    Man må ikke aflive mennesker, men man må gøre alt som er muligt for at lindre og det gør vi også.
    Omendt, hunde må godt blive aflivet, og ejere gør det sikkert så tidligt at de er 100% sikre på at hunden ikke når derud, at dyrene ikke har glæde ved livet.

    Summa summarum - da man normalt ser en periode med sygdom før døden (fordi det er sjældent man dør uden varsel) er en del hunde aflivet længe før døden kommer af sig selv.
    Men selvfølgelig kan en hund dø af naturlige årsager.


  • #39   27. jan 2016 Min farfar sov middags søvn han aldrig vågnede af. Han blev obdukseret og der var intet andet tegn end at han døde fordi han var gammel. Han fejlede altså ikke noget og var selv gået fra hans kæreste og hjem for at sove

  • #40   28. jan 2016 Nu er det jo ikke mennesker det drejer sig om Jeg bryder mig ikke om at man drager den sammenligning


  • #41   28. jan 2016 Mine forældre har haft gamle hunde, der med tiden fik små skavanker.. men ikke så de på nogen måde led af det..
    Lidt alla dine.. kunne ikke gå så langt mere, hold ikke tæt om natten.. vi har et par gange oplevet at de er sovet ind..
    Men vil så også sige at vi også har aflivet hvis det var det dyreetiske var det bedste at gøre (ex da vores Jämthund på 6 år fik en hjerneblødning.


  • #42   28. jan 2016 "Nu er det jo ikke mennesker det drejer sig om Jeg bryder mig ikke om at man drager den sammenligning " Men lige præcis her synes jeg at sammenligningen er helt i orden. For som Helene B siger så er har døden altid en årsag og dette gælder også for hunde. Hunde kan sagtens sove stille og roligt ind, men der vil altid være en underliggende årsag til det som man bare ikke har opdaget. Og den helt store forskel på dyr og mennesker er at vi som ejere af et dyr kan tage en beslutning om at aflive istedet for at behandle. Måske derfor bliver langt de fleste hunde aflivet; man vælger at aflive inden hunden nær dertil at den dør af sig selv.
    Hos mennesker er der ofte en periode med sygdom og behandling før vedkommende sover 'stille og roligt ind'. Jeg har haft mange dødsfald tæt på og kun 2 af dem var den slags, hvor folk bare døde; min farfar der som knapt 70'årig gik op for at tage en eftermiddagslur og bare aldrig vågnede og min far der havde sat sig ind i lænestolen for at slappe af med lidt TV oven på sin daglige løbetur på 14-15 km. Da min mor lidt senere kom ind i stuen var han død. Han blev 56 år. Begge gange viste opduktionen at de var døde af blodprop i hjertet. Så et eller andet har de jo nok begge fejlet, der bare aldrig er blevet opdaget. Alle de andre dødsfald har været afslutningen på et sygdomsforløb og ja, det har været gamle mennesker, så det er helt naturligt at det sker. Men ofte har 'sovet stille ind' dækket over at de i virkeligheden var så dopede af smertestillende at de intet sansede mere og til sidst satte 'systemet' ud. Det er den del man 'spare' sin hund for.


  • #43   28. jan 2016 Jeg har sagt farvel til 9 hunde, og alle er blevet aflivet af dyrlægen. Og det er også mit indtryk, at det er det absolut mest almindelige.

    Mange gamle hunde - og måske specielt store hunde - får problemer med bentøjet: problemer med at rejse sig, problemer med at gå ordentlig. Det dør de ikke af, men kan man være bekendt at lade dem leve et liv, hvor de har problemer med bevæge sig rundt. Nej vel. man siger stop inden det bliver for galt.

    Selvfølgelig er der folk, der finder deres hund liggende død, og det ser fredfyldt ud osv., men jeg tror ikke, at man skal satse på, at det er det, der kommer til at ske med ens egen hund.


  • #44   28. jan 2016 Men vi kan så konkluderer at min dyrlæge tager fejl når hun påstår at hunde aldrig bare sover ind smiley Tak for jeres input

Kommentér på:
Den sidste tid

Annonce