{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.570 visninger | Oprettet:

Hunde Ernæring {{forumTopicSubject}}

I denne tråd: http://www.hundegalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=63103

bliver der sagt følgende :

"Hunde har ikke noget specifikt behov for kulhydrater og foderet bør ikke indholde mere end max 65% af disse stoffer"

Dette er sagt af en person som siger at vedkommende har stor erfaring og viden om hunde og deres ernæringsbehov.

Kulhydrater - hvad er det så?

Ja det er blandt andet korn, ris, pasta, majs og mange af de ting som det meste tørfoder indeholder - op til 60 % af.

Gad vide hvem der siger at man max må fodre op til 65 % af det??

Så spørger jeg bare - hvorfor vælger man at fodre med noget som ens hund ikke har brug for??

Kan den overhovedet optage det - og få næring ud af det?

Eller er det bare fordi det er billigt og nemt, og at der tit er et stort overskud af disse produkter i landbruget?

Så er der nogle smarte mennesker der har fundet på at det kan tilsættes lidt kød og rester fra slagteri branchen - og så kan man sælge det for 450 pr. 15 kg sæk?

Det er sku da smart - men er det sundt for din hund??

Hvorfor fodrer du med tørfoder og hvad synes du om den udtalelse fra en "ekspert" om at hunde ikke har brug for kulhydrater??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hunde Ernæring
  • #1   14. okt 2006 jeg fodrer med tørfodder og har altid gjort det.....
    hvorvidt at det er sandt at der ikke må være mere end 65 % kulhydrat i foderet, ved jeg ikke om er sandt.....???

    Men det ville da være rart hvis der fandtes en tabel over hvor meget protein, kylhydrat osv. at ens hund skal have på dagligt basis...


  • #2   14. okt 2006 Det er da ikke billigt.. Er du klar over hvor dyrt knækbrød egentlig er?

  • #3   14. okt 2006 ja Mark, men det kunne du jo bare give din i form af kød. fedt og knogler

    Hvorfor give den så meget som den ikke har brug for??

    Kan du ikke se at det lugter lidt af nogen tager røven på os og bilder os ind at det er bedre??


  • #4   14. okt 2006 Jeg fodrer med tørfoder, fordi jeg ikke lige har haft "modet" til at barfe. Derudover ville det blive alt alt for dyrt for mig at barfe, da jeg har en fryser hvor der kan ligge 2 pakker kød og så er den fyldt - og har ikke pladsen til et større fryser hvor jeg bor.
    Tror faktisk det er det, der holder mig mest tilbage.

    Mine hunde fungerer fint på tørfoder, men har kigget meget på barf siden og synes det er spændende.

    Nicola, hvor meget bruger du ca om måneden på at barfe i kr?


  • #5   14. okt 2006 Søster - korn er billigt!!!

    Majs er rigtig billigt også ; )


  • #6   14. okt 2006 Og så skal jeg være 100% sikker på hvad jeg gør hvis jeg skal barfe, så mine hunde får hvad de har brug for og jeg ikke gør noget forkert.

  • #7   14. okt 2006 Murphy koster ikke det store - max 500 kr for 2 hunde og det kunne sagtens gøres billigere hvis jeg gjorde mere ud af det!

    Jeg synes bare det lugter langt væk - af misinformation og bedrag...

    Og jeg vil aldrig fodrer med så meget som min hund ikke har brug for - jeg synes virkelig det er skidt!


  • #8   14. okt 2006 Mark, hvad fodrer du med??

    Og hvor meget protein er der i??

    Tit er der jo fx 22 % protein og 12 % fedt - hvad mon resten er????


  • #9   14. okt 2006 Det var godt nok meget fedt synes jeg...

  • #10   14. okt 2006 Nicola - okay, det var ikke så slemt igen...



  • #11   14. okt 2006 Nej Annette - det er ikke spor slemt - Nelly allergi tørfoder kostede mere end det om måneden!

  • #12   14. okt 2006 ¤ Nicola - nu med Murphy ¤

    Det kunne jo være at man skulle klage til Wasa over deres priser... hmmm

    Nåmmen for at svare på dit spøgsmål: Jeg fodrer også med tørfoder (Olivers), og jeg gør et ulideligt stort nummer ud af at tjekke deklarationen på foder før jeg køber. Så hudt jeg visker ligger Olivers ret godt kulhydratmæssigt (2,5% fiber), men hæng mig ikke op på det.
    Jeg forventer dog at gå over til rå-fodring når vi er færdige med sækken, fordi jeg hellere vil være 100% sikker på hvad min hund indtager.


  • #13   14. okt 2006 Det mine får er der 15% fedt og protein 25%

  • #14   14. okt 2006 glem lige de 2,5%.. det var fiber, ikke kulhydrater.. dumme annemie

  • #15   14. okt 2006 Mark - hvad er fedt % - det er det vi snakker om...

    hvor meget der er kød og hvor meget der er fedt - for hvad er resten så?


  • #16   14. okt 2006 Nå jeg skal lige ind og lave mad - kigger ind senere og håber på en masse gode svar!

  • #17   14. okt 2006 www.markblom.dk .

    Jap.. og jeg fangede forresten godt det du skrev om procentfordelingen.

    Det er ikke foderets indhold, men fordelingen af det optagede energi (hvor meget der burde komme fra hvilken kilde). No?


  • #18   14. okt 2006 Jeg bruget tørkost, Olivers.
    Tør ikke kaste mig ud i BARF, og Nala spise ikke NÆR det hun skal. Så det kommer til at koste en formue i kød og andet, der ligger i skålen og ikke bliver spist.


  • #19   14. okt 2006 Øhhh et foder med 60 % kulhydrat det er jeg ski aldrig stødt på HMM

    Her ex hvad der er i det foder vi bruger når vi træner rigtigt meget eller ved fæld

    20% fedt
    8,0% aske
    2,0% fibre
    9,0% fugtighed
    31% kulhydrater
    30% protein
    Ingredienser: Kornprodukter (ris, majs), kød og animalske biprodukter (kylling 30%), hydrolyseret kylling protein, olie og fedt, vegetabilske biprodukter (roemasse, majs), plante protein extrakt, mineraler og vitaminer, lectin, æg og ægprodukter, tørgær, F.O.S., fiskeolie, yucca ekstrakt. Ikke tilsat farvestoffer.


  • #20   14. okt 2006 Nu gider jeg ikke hente frolicen ude i traileren men tror ski heller ikke det indeholder 60 % kulhydrat.


  • #21   14. okt 2006 Her er hvad der er i det vi bruger når vi ikke knokler på

    16% fedt
    8,0% aske
    3,0% fibre
    9,0% fugtighed
    38% kulhydrater
    26% protein
    Ingredienser: Kornprodukter (majs, ris), kød og animalske biprodukter (kylling 30%), hydrolyseret kylling, protein, vegetabilske biprodukter (majs, roemasse), olie og fedt, vitaminer og mineraler, æg og ægprodukter, tørgær, lectin, F.O.S. yucca ekstrakt. Ikke tilsat farvestoffer.


  • #22   14. okt 2006 Er nu godt tilfreds, for tror det vil være svært at styre, da vi tit skru op og ned på hvor meget energi vores skal have i forhold til hvad vi træne op til og syntes heller ikke det er så fedt med rå kød på sporet, måske bare mig.....

  • #23   14. okt 2006 Nå så bler her stille ;o)

  • #24   14. okt 2006 Synes jeg kan høre Nicola trykker på sit tastatur ;o)

  • #25   14. okt 2006 Jeg bruger Royal Canin, og det gjorde sig ikke helt dårlig i testen.

    Men jeg vil ikke barfe, idet nogle af de aminosyrer hundene skal have tilført udefra, ved jeg med sikkerhed de får i tørfoderet


  • #26   14. okt 2006 Næh vist bare mig der ikke kan ramme rigtigt ;o)

  • #27   14. okt 2006 jeg fodrer kun med tørfoder fordi jeg pt ikke har råd til at barfe, og ej heller fryserplads til det. samme fryser som annette, der kan intet være i den

    men jeg er på jagt efter en fryser mere, og håber osse på at jeg snart skal i gang

    jeg har en hund der er umulig at fodre på, så tørfoder duer ikke til ham


  • #28   14. okt 2006 Jeg har købt lammeben til kamp-ræven... Jeg har godt nok ingen grønsager, men mon ikke det går når det bare er én aften?

  • #29   14. okt 2006 Sorry skulle lige spise og nu kommer der jo matador om lidt : )

    Tina - jeg synes at 38 % kulhydrat er alt for meget når man tænker på at din hund slet ikke har brug for det!!

    Jeg bruger skinke, kyllinge eller lever tern som godbidder - det vand man koger leveren i er super til at bruge som spor, hvis man ikke kan få blod som jo er det Schweiss folkene bruger...


  • #30   14. okt 2006 Aske og fugtighed - hvad skal det forestille at være sådan rent næringsmæssigt for din hund??

  • #31   14. okt 2006 Nicola:
    Hvor meget kulhydrat har hunden brug for? Du skriver at 38% er alt for meget...


  • #32   14. okt 2006 Ja vand skal de nu en gang ha, jeg har min holdning, syntes da barf er ok, vil bare ikke bruge det selv, da jeg ikke har kendskab nok til at fodre vores med det og jeg har et behov for at meget nøjagtigt at kunne skrue op og med og det kan jeg som jeg gør nu.
    Og forstå ikke lige hvordan hunde ikke har behov for kulhydrater, hvorfor i så lige giver grønsager, for der er da masser af kulhydrater i og så vidt jeg husker er det vist oxe at finde i kød......

    Jeg kan ikke lige bruge suppe på sporet.
    og skinke er der da en masse ting og sager i.

    Og de 38% bruger vi nu kun når vi træner lidt ellers det andet, kan lige se os med to hunde til udtagelser i 3 dage så skal vi vist have en større trailer, men ekstra køl på ;o)

    Men hatten af for jer der gør det, så læge jeg kan se jeg har en sund og velnæret hund, så mener jeg det er godt nok.


  • #33   14. okt 2006 Og desuden har hunde jo heller ikke god af for meget protein og ej heller fedt og et sted skal energien jo komme fra..

  • #34   14. okt 2006 Men kunne da godt tænke mig at vide hvor meget barf min tæve skal have om dage.
    hun vejer 33 kg og er ekstremt aktiv.
    Bare ca.


  • #35   14. okt 2006 Mark: Helt enig men måske den anden jeg bruger med 31 % så er lidt bedre ;o)
    Og jo dine hunde se kerne sunde ud, trods tørfoder *S*
    Dor er der et problem med den og det er protein og fedt indholde og hvis hunden ikke er meget meget aktiv , ja så bliver den fed...

    En anden ting der er vigtig for mig er at kende mine hundes skide mønster, for den holder jo ikke at den skal midt i programmet, så taber man ;o)
    Og der er super mønster med tørfoder, næsten på klokkeslet hver dag....

    Og så er der flere sponsor penge i tørfoder ;o)
    Gratis foder og tøj mm.


  • #36   14. okt 2006 Tina - hvorfor må hunde ikke få for meget protein og fedt??

    Mine lever næsten udelukkende af det - med skinnende smuk pels, krid hvide tænder blandt andet...

    Mine skider da også - i et fast møster - det er da ikke nogen grund til ikke at ville fodre med BARF

    Mark - hvorfor har hunde brug for kulhydrat??

    Det udsagn jeg citerede er fra en der er for tørfoder og imod BARF!

    Ja de får grønsager - for vitaminernes skyld

    korn, ris, pasta og majs osv - det spiser de ikke noget af overhovedet!


  • #37   14. okt 2006 Jeg vælger nu heller ikke foder ud fra sponsor gaver og lign, men jeg vælger den bedste ernæring og kvalitet

  • #38   14. okt 2006 Men Mark synes det ikke det er bemærkelsesværdigt at ulve ikke render rundt og spiser korn og lign og de har overlevet i ret mange år ; )

    Hunde og ulve er samme art - de kan få fertilt afkom og man kan nærmest ikke se forskel på deres maver - de er begge rovdyr og skal fodres som sådan et!!

    Kød, fedt, knogler og lidt grønt for vitaminernes skyld!


  • #39   14. okt 2006 Ja men den får sku ikke op til 60 %

    det som jeg synes er det dårlige - eller de dårlige kulhydrater - det er korn, ris, majs osv - alt det som det slet ikke er naturligt for en hund/ulv at spise

    Grønt får de jo igennem deres byttedyrs maver ligesom de kan finde på at spise bær og frugt i naturen - men ulve går ikke lige amok på en korn mark!

    Kan du se hvad jeg mener!


  • #40   14. okt 2006 Nicola: hvorfor vender du hele tiden tilbage til de 60 %
    En af DKs bedste dyrlæger siger foder med øjet og mine øjne sige at mine hunde er sunde og velæret ellers ville de ski ikkekunne yde det de gør, det samme med Marks.
    Kan bare ikke se Barf i sammenhæng med mit træningsnivau, sådan er det bare.


  • #41   14. okt 2006 Mark - nej det står i den tråd som jeg henviser til men man må jo ikke nævne navne

    Jeg fodrer kun med kød og grønt - det er sku mere end 60 % protein

    men Mark min pointe er jo netop at tørfoder er forkert - lige meget hvilket mærke

    Alle kornprodukterne som slet ikke hører hjemme

    Og Mark som sagt skider de bare det calcium ud som de ikke skal bruge - i det mindste er jeg sikker på de får lige det de skal bruge - da det er naturligt kalk og ikke syntetisk som de ikke selv kan regulere...

    I øvrigt vil jeg vædde med at mine to hunde skider mindre end Izo gør alene : )

    Og mængden af afførring siger enormt meget om ens foder - om hvor meget der bare ryger ud igennem som kroppen ikke kan bruge!


  • #42   14. okt 2006 Stine - i naturen spiser de fleste små byttedyr mere græs end korn -

    Jeg har fået fortalt om en anden der barfer, hvor hun havde den oplevelse at når hun gav kanin maver - så nippede hundene helt instinktivt hul på hinden og lod alle kornene falde ud inden de spiste det!



  • #43   14. okt 2006 Jeg forstår ikke de i siger med barf og træning - jeg kender en schæfer hunde kennel der udelukkende fodrer med barf

    en hund er vel ikke mere mæt fordi den får råt??


  • #44   14. okt 2006 Tina - fordi jeg synes det er absurt at basere op til 50 % af hundens kost på noget som den slet ikke har brug for!!

    Hvorfor ikke bare give de ting de har brug for i det rigtige forhold??

    Hvorfor give dem korn hvis de ikke skal bruge det???


  • #45   14. okt 2006 Nicola: Det du skriver med dine to guldklumper ikke skider så meget, har jeg lagt meget mærke til med tøsen :o))


  • #46   14. okt 2006 Mark - det citat - ja GRÆSÆDENDE DYR - stor forskel på græs og korn!

    Nej jeg kender ikke nogen dyrlæger som har nogen beviser

    Problemet er at dyrlæger ikke kan tjene penge på at anbefale BARF hvorimod de tjener kassen på at sælge tørfoder

    de bliver undervist i at tørfoder er bedst inde på landbohøjskolen hvor de bliver uddannet - derfor går der nok lang tid før de får øjene op for det - hvis de overhovedet vil!


  • #47   14. okt 2006 Jeg gik i gang med BARF fordi min lillebror er super-allergisk overfor min hund......og snart skal jeg møde ham med Zif......så får vi se om han kan tåle hende......det skulle han efter sigende.....
    Hvis det er rigtigt......må det være affaldsstofferne fra tørkosten han ikke kunne tåle....???


  • #48   14. okt 2006 Mark - råt kød bliver fordøjet MEGET hurtigere end tørfoder - som er op til 8 timer om at komme igennem - det er råt kød overhovedet ikke

    det er netop derfor man ikke må blande det!


  • #49   14. okt 2006 Lise:
    Ved ikke lige om jeg har misforstået dit indlæg...

    Skriver du at din lillebror som normalt ikke kan tåle Zif. Nu måske kan tåle hende fordi hun bliver barfet?


  • #50   14. okt 2006 Mark husk at hunde/ulve maver er MEGET anderledes end menneske maver - så du kan ikke bare oversætte din viden om menneske ernæring til hundes fordøjelses system....

    systemet er helt anderledes

    i øvrigt - bare fordi noget ikke er bevist ENDNU betyder ikke at det ikke er godt

    der er bare ikke nogen der har penge nok til at dokumentere det - som har interesse i det

    de fleste forsøg bliver jo lavet af foderfirmaerne - og Hills har nok ik noget at hente ved at foske i barf!


  • #51   14. okt 2006 Jeg er ihvertfald glad for jeg begyndte at barfe Daisy. Hun så forfærdelig ud.
    Helt vild tør hud og pels og fyldt med skæld osv.
    Nu er hun bare blevet så flot igen og pelsen er blød og hun fælder ikke mere :o))
    Så jeg bliver ved med at barfe Daisy. Synd jeg ikke kan gøre det samme med Baltazar.


  • #52   14. okt 2006 (link fjernet)

    Super online bog med mange!!! informationer fra forskning i hundes ernæring. Obs; Den tar tid!
    Bogen er fra 1985. Der er udgivet en opfølger til denne bog - det er dog ikke lykkedes mig at finde den gratis.
    Organisationerne bag er http://dels.nas.edu/banr/index.shtml og
    http://dels.nas.edu/dels/
    Og nej det er ikke foderfirmaer smiley

    Link til den nyere versions indholdsfortegnelse m.m.
    http://www.nap.edu/catalog/10668.html
    Skulle nogen finde den/noget mere af den gratis online engang ser jeg gerne et link smiley


  • #53   14. okt 2006 Mark - ja og senere præciserede jeg og sagde at de kulhydrater jeg synes er dårlige for hunde er: korn, pasta, ris, kartofler og alt lign - ikke grønsager og frugt!!

    OK??


  • #54   14. okt 2006 Hun fik olivers med olie over...

  • #55   14. okt 2006 Maria N
    Jeps.....


  • #56   14. okt 2006 Anita - spiste hun ikke Olivers før?

  • #57   14. okt 2006 Nicola: Jo hun gjorde.

  • #58   14. okt 2006 Lise:
    Det lyder da helt sindsygt... Jeg håber selvfølgelig at det hjælper, men kan ikke se hvorfor. Må jeg have lov at spørge hvorfor at han nu skulle kunne tåle hende. Det er måske nogle specifikke ting at din bror er allergisk overfor mht. Zif??


  • #59   14. okt 2006 Stine - jo en stor hund skal have meget - specielt som hårdt arbejdende hund

    3-4 % af sin kropsvægt - nok over et kilo om dagen - så må man være kreativ og købe stort og billigt ind!

    Men råt kød bliver altså fordøjet meget hurtigere end tørfoder - ik langsommere som Mark siger!


  • #60   14. okt 2006 Maria N
    Han er allergisk overfor hunde generelt.......og har slet ikke kunne tåle Zif.......nu prøver jeg dette.......jeg har ladet mig fortælle at det er affaldsstofferne fra tørkosten (det der også giver en "tørkosthund" kedelig og tør pels)
    der skulle være skylden....


  • #61   14. okt 2006 Lise> Har du haft bror og Zif sammen siden? Er lidt spændt på resultatet smiley

  • #62   14. okt 2006 katrine G
    Ikke endnu.....men det kommer snart......


  • #63   14. okt 2006 Mark - det tror jeg simpelthen ikke på ; )

    Du siger den eneste grund er for at få energi - men hvis de får det igennem deres kød, fedt og knogler - hvorfor skal de så bruge det andet??


    Stine - mange BARF guruer siger at mavedrejning udelukkende er et tørfoder fænomen : )


  • #65   14. okt 2006 I øvrigt siger man også at barf hunde skal spise op til 25 % animalsk fedt dagligt - det er jo meget!

  • #66   14. okt 2006 Stine M
    Ja......det er også det jeg har hørt.....det med mavedrejninger.....


  • #67   14. okt 2006 Lise:
    Ok, synes nu at det lyder meget tvivlsomt. Kan ikke se hvad det skulle have med din brors allergi at gøre. Men håber da at det hjælper. Vil meget gerne høre hvordan at det går med det.
    Mener du at 'tørfoder' hunde har tør og trist pels?


  • #68   14. okt 2006 Oki Lise> Du må endelig ligge resultatet her ind smiley

  • #69   14. okt 2006 Maria N
    Efter jeg selv er gået over til BARF, må jeg sige at Zifs pels er blevet utrolig blød og lækker.......og så DUFTER den såååååå dejlig. Jeg har jo endnu ikke været igennem en fældning med hende......men jeg er hel sikker på at jeg vil kunne se en ændring (hvis den er der!)
    Zifs pels var tør og kedelig før vi startede......det kan jeg se nu.....(dengang kunne jeg ikke se det, for jeg havde jo aldrig set hende med den rigtige pels.....)


  • #70   14. okt 2006
    katrine G - godt link - det må jeg lige kigge på en anden dag

    jeg er træt nu : )

    jeg kan godt forstå at for jer med meget store hunde, at det er en større udfordring - ingen tvivl om det!!

    Men jeg ville alligevel undersøge det - og se om jeg ikke kunne få det til at fungerer!


  • #71   14. okt 2006 Århhh Britta - synes nu konstant det er dig der er spydig...

    Du hævdede da ellers selv i går at du var lidt af en ekspert...


  • #72   14. okt 2006 Stine - helt sikkert er der det, min hund var desværre bare en af de få der ikke kunne vaccineres - men gid hun kunne!!
    Så havde jeg helt sikkert også selv gjort det



  • #73   14. okt 2006 Nicola: Det har vi skrevet om før ang Balta og barf :o)
    Reese siger jo.....


  • #74   14. okt 2006 Mark - jeg aner ikke noget om human ernæring men fik til et foredrag outlinet de vigtigste forskelle på ulve/hunde og menneske maver

    Jeg prøver at fodre så naturligt som muligt og så forskelligt og med så høj kvalitet som muligt


  • #75   14. okt 2006 Lise:
    Ok det er dejligt at høre.
    Jeg er nu selv ret tilfreds med Lunas pels. Selv om hun fodres med tørfoder :o)
    Jeg har selv overvejet at barfe er dog langt fra parat til at omlægge. Jeg vil gerne vide meget mere om det inden jeg starter, hvis jeg starter. Synes ikke at jeg kan finde nok materiale om det, og tvivler derfor på at jeg kan fodrer hende korrekt. Jeg ved slet ikke nok om hundeernæring, til at jeg ville vide mig sikker på at hun vil få alle sine behov opfyldt.


  • #76   14. okt 2006 Hermann - kallun som jo er komave skulle være noget af det mest nærrende og mest vitamin fyldte - så det tror jeg da gerne på

    det er jo også mega klamt og min erfaring er at jo klammere jo bedre synes hundene det er ; )


  • #77   14. okt 2006 Gud var den der nu igen Hermann - det havde jeg slet ikke set... Men ja, ulve starter ikke ved maven for at spise indholdet!!! Men fordi der er huden lettest at få hul på!!!

  • #78   14. okt 2006 Britta - jeg forsøger at efterligne det så godt jeg nu kan - og det er immervæk mere naturligt end det mel med lidt kød du hælder op til dine hunde i pille form : )

    Som du selv sagde i går - så forsvinder der jo ekstremt meget næring ud ved opvarmning - det slipper jeg for - tænk på hvor mange vitaminer jeg "sparer"



  • #79   14. okt 2006 Britta: Det har jo ikke så meget med MÅDEN at fodre på, men foderet. Altså det man giver sin hund at æde ;o)


  • #80   14. okt 2006 Stine, jeg vil bare lige fortælle dig at jeg fodrer barf, og Karla får lige under et kg mad om dagen, og det én gang om dagen, for det meste om aftenen så hun hviler efter sit ene måltid om dagen.. Og det fungerer rigtigt godt her, netop fordi at hun er meget aktiv og at jeg ikke vil risikere at hun stormer rudt i løbet af dagen med mad i maven..

  • #81   14. okt 2006 Og Britta - der er ret mange der køber hele kaniner og giver deres hunde - hele kyllinger osv...

    jeg fodrer med and, kanin, okse, kylling, lam, hest, kalkun og en masse indmad og knogler fra diss dyr - det er sku da varieret og sundere end et tørt fuldfoder


  • #82   14. okt 2006 Britta J
    Jeg har snakket med Mogens......han ville bede dig læse hans bog "Raw Food for Dogs" ......der skulle du kunne finde alle de svar du ønsker....
    Han har meget travlt og kan ikke overse en direkte kontakt til dig......så du må undskylde at jeg lovede dig det......
    Du kan også følge med i hans udgivelser.....
    http://k9joy.com/feedyourdog.php
    http://k9joy.com/TheWolfsNaturalDiet
    http://k9joy.com/RawFoodForDogs
    http://k9joy.com/dogarticles

    Hilsen Lise


  • #83   14. okt 2006 Britta - enig - da hunde/ulve meget dårligt kan nedbryde grønt selv - deres mavesyrer er ikke gearet til cellolose men til kød : )

    Mark - held og lykke i morgen - det bliver spændende!


  • #84   14. okt 2006 Hi hi - hvad kalder du så de der tørre kugler du fodrer med : )

    Mel med lidt kødsmag : )



  • #85   14. okt 2006 Nicola> Hvodan ved i egentlig at grunden til hunde (og i vil jo gerne have ulven med også) f.eks. ikke spiser f.eks. korn i naturen er grundet en/et ernæringsmæssigt grund/behov? Kunne det ikke tænkes at der som korn i tilgængelig form var tilgængeligt for den vilde hund - at den så ville spise af dette? Eller at denne "ikke spise korn"-adfærd var grundet netop adfærden hos hunden og ikke nødvendigvis ernæringsbehovet? Kunne det tænkes at nu hunden lever hos mennesker, der kan gøre dette ernæringsmidel tilgængeligt for hunden, at den så kan have gavn af dette? Eller det dette nonsens fra et meget træt hovede...

  • #86   14. okt 2006
    Britta J
    De dyr der bliver brugt i tørpillerne er vel de samme.....eller?
    P.S. han har lige fået en kontrakt i hus.....så nu kommer bogen snart på dansk....


  • #87   14. okt 2006 Stine - jeg kan godt følge dig - i din bekymring

    men som tidligere skrevet - jeg ville alligevel prøve om jeg kunne finde en løsning der passede til mig

    dem der har Dansk Barf Center opdrætter irske ulvehunde som kun får barf - sådan bare lige et eksempel - jeg ved godt at de ikke er lige så aktive men de vejer i hvert fald til!


  • #88   14. okt 2006 det første tilgængeligt skal forståes som "at hunden kan finde, indtage, nedbryde og optage"

  • #89   14. okt 2006 Nå de damer - jeg vil gå i seng - skal arbejde i biografen i morgen fra 9-22 - efterårsferie og skrigende børn - jubii eller noget!!!

  • #90   14. okt 2006 katrine G
    Du gør bare forsøget....sti en skål korn og en skål kød ved siden ag hinanden......og se hvilken en skål hunden foretrækker.....:o)


  • #91   14. okt 2006 Uden tvivl ville hunde vælge kødet - det er ikke det jeg diskuterer Lise smiley Jeg er intereseret i hvad der er brug for ikke nødvendigvis hvad hunden selv ville foretrække smiley

  • #92   14. okt 2006 Mine hunde er ikke smurt ind i blod - de kan godt spise uden at blive svinet ind i det...

    Du fodrer vel med tørfoder Britta : )

    Jeg er helt overbevist om at den måde jeg fodrer på er bedre end alverdens tørfoder - har set resultatet på min egen hund og hørt det samme og bedre fra rigtig mange andre barfere...

    Det eneste negative jeg har hørt er Junes beretning om Jazzy men jeg tilskriver det mere opdrætterens metode end BARF metoden generelt...

    Men som sagt - jeg må i seng - sov godt!


  • #93   14. okt 2006 Stine - ja jeg skrev også at aktivtetsniveauet ikke kunne sammenlignes, men min pointe var bare at store hunderacer godt kan spise BARF med succes...

  • #94   14. okt 2006 Sov godt nicola smiley

  • #95   14. okt 2006 Britta J
    Jeg ved da bestemt ikke helt ned i detaljen hvad og hvor meget en hund skal have af det ene og det andet......men ved en hundeejer det om tørkosten????

    Jeg stoler på de oplysninger jeg får fra "mine" kilder.....og det gør "tørkost-folket" vel også......?

    Når du forleden stillede dit spørgsmål......virkede det blot som om at vi alle skulle være eksperter......før vi begyndte at fodre med råt kød.....sådan er det altså bare ikke....

    Jeg kan tale ud fra de ting (forandringer) jeg kan se på min egen hund......og dem vil jeg gerne dele ud af......
    Jeg er bestemt stadig åben for at se negative virkninger af BARF.......men har til dato ikke oplevet dem endnu....
    Hilsen Lise


  • #96   14. okt 2006 Lise> Mange af de info kan du læse om i mit første link smiley

  • #97   14. okt 2006 Wow Britta - du ejer godt nok ikke meget humoristisk sans...

    dig om det!

    Godnat!


  • #98   14. okt 2006 I øvrigt siger barf centeret at det vigtigste er at kigge på sin hund - trives den - er pelsen blank - vokser den korrekt osv osv

    det er det aller vigtigste og det kan den opdrætter ikke have gjort!


  • #99   14. okt 2006 Britta J
    Nel Britta......der rammer du måske noget af det centrale.....:
    Citat dig selv....:


    Det er jo ofte at man høre at tørfoder er dårligt men jeg kan ikke finde mange der ved hvad det er hundene skal have.


    Det vil sige at vi ikke helt ved hvad en hund egenligt har brug for.......?

    Jeg går så ud fra at hunden og ulven ligner hinanden så meget.....at vi med 90% sikkerhed kan afgøre hvad en hund og dens mave (krop) har bedst af.......og de sidste 10% er usikkert........

    Jeg hørte efter i mine biologitimer og ved at hunden er et rovdyr......at den ikke normalt vil spise korn (i alle de former den får i tørkosten)......og at dens krop er indrettet efter de urgamle principper jeg idag fodrer min hund efter.....nemlig KØD......

    Jeg vil selvfølgelig gøre det allerbedste for min hund.....og hvis der er nogen der kan belære mig om at jeg mangler et eller flere kosttilskud til hende .....så får hun det da også.

    Det jeg imidlertid stoler 100% på er......at hun nu får det bedste en hund kan få......med den viden jeg har......
    Hilsen Lise


  • #100   14. okt 2006 Lise> Hunden er mig bekendt omnivore... Med et foretrækken for kød... De blev netop hunde fordi de fandt en anden tilgængelig føde end ulven havde - nemlig affald fra mennesket og dets virke! Det vil sige netop en ændret fodervane var selektionstrykket på hunden for at blive det den er i dag... Og senere begyndte mennesket så også at avle bevidst efter visse egenskaber men det var først senere...

    Og igen - måske hunden har udviklet sig så det ikke spiser korn i naturen - men har det en ernæringsmæssig
    grund eller evt. en adfærdsmæssig grund eller andet? Jeg ved det ikke...


  • #101   14. okt 2006 P.S.......jeg forstår ikke at der overhovedet er nogen der usikker på at gå over til at give en hund dens rette kost......?????
    Hvem (der giver tørkost) kan med sikkerhed sige at det er den rette kost?



  • #102   14. okt 2006 Ja tilslutter mig nu forsat Stine, skal ikke nyde noget, med den træningsform vi har og de kæmpe mængder de skal have.
    Og tak de hunde vi havde da jeg var barn, levede af den mad vi andre fik og rugbrød med leverpostej ...
    Og tænk en gang de blev henholdsvis 12 - 10 og 13 år.
    og de fik da i den gard masser af kulhydrater både via af brød og kartofler.


  • #103   14. okt 2006 Lise> En af mine venner er nervøs for barfen bla. grundet parasitter der evt kunne være i kødet... Er den frygt blot baseret på udvidenhed?
    (og jeg ved hun gerne vil vide reelt hvad risikoen er for parasitter ved råfodring) - så nej det er ikke for at "bide i neglen"...


  • #104   14. okt 2006 katrine G
    Jeg skal ikke her kunne fortælle dig hvad en hund er........men blot sige at tandsættet hos en hund tydeligt viser at den er et rovdyr......og at dens mavefunktion lige så tydeligt viser den oprindelige funktion.....og at hundens og ulvens mavesystem er stort set identiske.......baceret på KØD.....


  • #105   14. okt 2006 ** www.Sportshunde.dk** :
    Det er ikke noget med at tilslutte sig nogen........


  • #106   14. okt 2006 katrine G
    Tjaaa.....med hensyn til parasitter ved jeg ikke andet end at en hunds mavesyre svarer nogenlunde til saltsyre.....så kan parasitten tåle det......så er der da en risiko......men det er der da midler imod....


  • #107   14. okt 2006 Stine M
    Jeg kan ikke sige det......jeg prøver mig frem lige nu......
    Jeg er IKKE fanatiker og bliver det heller aldrig......men startede da jeg hørte at min lillebror kunne tåle Zif........indenfor 2-3 måneder....
    Jeg har imidlertid godt kunne se det logiske i at rå-fodre.......og det vil jeg nok aldrig kunne vige fra......


  • #108   14. okt 2006 Ja, dens tandsæt er typisk canine! Må være ærlig og sige jeg endnu ikke er kommet forbi noget omhandlende hundens mavetarm system kontra ulvens... Hører gerne hvor I har det fra?



  • #109   14. okt 2006 Lise - det gør vores mavesyre jo også... Det er saltsyre der udskilles.... Vi kan da stadig få orm, baktusser og hvad ved jeg...

  • #110   15. okt 2006 Stine M
    JO.....

    Din "guru" har blot navnet.....".tørkostindustrien (og dyrlægerne der tjener på den)"......for de har da på ingen måde bevist at deres produkter ikke kan give mavedrejning.....?????


  • #111   15. okt 2006 katrine G
    Er der foreskelle på en hunds mavesyre og et menneskes??????


  • #112   15. okt 2006 Lise> Det håbede jeg jeres kilder kunne fortælle jeg har nemlig ikke set noget forskning på det... Men saltsyre er jo saltsyre... Hvis der er forskel er det grundet noget andet...

  • #113   15. okt 2006 katrine G
    Jeg ved ikke noget der kan "forsikre dig".....men ved at der er dyr der desværre bliver smittet med parasitter......og at der er behandling mod det.......uanset hvilken hund der får dem.......


  • #114   15. okt 2006 Jeg har nu barfet i lidt over 2 måneder, før fik mine som mange andre bare tørfoder og jeg synes selv de var så pæne at se på, men hold da op jeg kan se en forskel i pels og bygning og i deres energi... Gizmo er for første gang i sit liv begyndt at lege rigtigt hvilket han aldrig gad før (altså med andre hunde) Fluffy er ikke længere så stiv i pelsen den er blevet blød og lækker og hun har endelig taget på...

    De er mere veltilfredse og der kommer meget mindre ud i den anden ende....

    Så jeg er meget glad for jeg skiftede, men må da indrømme at havde Fluffy ikke fået allergi havde jeg nok ikke gjort det, så noget godt er der kommet ud af hendes allergi...


  • #115   15. okt 2006 Stine M
    Det "geniale" ved råfodring er også at din hund ikke får måltidet på et bestemt tidspunkt........den skal have det så uforudsigeligt som muligt.......og den skal have fastedage indimellem......så du er sådan set selv i stand til at fodre når du vil.......der er heller ikke nogen der siger hvor meget foder din hund skal have i hvert måltid.....


  • #116   15. okt 2006 Man kan da fodrer med tørfoder på samme måde som med BARF. Altså så uforudsigeligt som muligt.

    Eller tager jeg helt fejl?


  • #117   15. okt 2006 selvfølgelig kan man det.....

  • #118   15. okt 2006 Ok - så pyt med parasitterne, dem får hunden sikkert alligevel hvis den ikke er på barf... Men det da så en ting vi har fundet ud af barf ikke mirakuløst kurrerer hunden for smiley (I kan ta' det)

  • #119   15. okt 2006 ..........men træner du hunden meget.....og ikke ønsker at fylde dens mave (p.g.a. faren ved mavedrejning)......kan det altså også lade sig gøre......

  • #120   15. okt 2006 katrine G
    Er det....I.....ment på mig?????
    Jeg har som tidligere sagt ikke nogen erfaringer.......men har til gengældt ikke hørt at det skulle være et specielt problem hos "rå.foder.hunde".......jeg har vist ikke på noget tidspunkt sagt at BARF kunne kurere parasitter?


  • #121   15. okt 2006 Stine M:

    Lige en afstikker fra emnet. Du nævner Waterwalk nogle gange. Hvad er det helt præcist, har nemlig ikke hørt udtrykket før?


  • #122   15. okt 2006 Stine M
    OK.......jeg vil blot mene at du sagtens kunne forene rå-fodring med træning.......det er der mange andre der gør.....
    Jeg har ikke så mange erfaringer i hvordan de bærer sig an......så det vil nok være bedst hvis du spørger dem.....


  • #123   15. okt 2006 Ej Lise> "I" er dem der tror på at barf er en mirakkel kur mod alt... Om du er blandt dem ved jeg ikke - tror jeg ikke... For jeg synes faktisk du går ind til barf-fodringen med en vis tænksomhed og ikke bare "æder alt råt" smiley


  • #124   15. okt 2006 katrine G
    He he......den med at jeg ikke "æder alt råt".....var god!
    Jeg bliver aldrig fanatiker (uanset hvad) men jeg kan sagtens se det logiske og fornuftige i rå-fodring.......og nu prøver jeg det!
    Hvis jeg oplever negative eller at "falske" forhåbninger opfyldes........ved jeg da hvordan min hund levede på tørkost......og går måske tilbage til det.......men foreløbig har jeg kun set en positiv reaktion hos min hund.....så jeg fortsætter......(hun er da blevet helt vild med sin mad!!!!)


  • #125   15. okt 2006 Stine M
    Det er da rigtigt at vi ikke behøver at være enige.......jeg fortæller blot ud af mine erfaringer........og hvis du en dag har lyst til at prøve, skal du være mere end velkommen til at spørge mig.......


  • #126   15. okt 2006 godnat allesammen.....

  • #127   15. okt 2006 Forstår jeg godt Lise smiley Man skal gøre det man selv og hunden har det bedste med efter ens bedste overbevisning. Og jeg er nu heller ikke "tørfoder-fanatiker" smiley

  • #128   15. okt 2006 Natter herfra også smiley

  • #129   15. okt 2006 Stine,

    Tak for svar :o)


  • #130   15. okt 2006 MGP - Tak!!!

    Men skal du ikke også til at barfe dine smukke mynder - de er i hvert fald ikke bygget til at spise tørkost : )


  • #131   15. okt 2006 MGP - så igang med det : )

    Jeg synes det er det bedste jeg nogensinde har gjort for mine hunde!


  • #132   15. okt 2006 Hvorfor er menneskabte "ting" eller mad for dens sags skyld ikke naturlige? Mennesket og dets virke er vel også en del af naturen... Hvorfor mener man ikke "kemi" er "naturligt"... det foregår vel også i naturen?
    (Der med ikke sagt tørfoder er himlen...)


  • #133   15. okt 2006 MGP> Mit indlæg skal ikke forståes som om at natur skal findes ude i skoven eller på heden ect. Jeg mener bare at natur vel også er hvad der sker i f.eks. et laboratorium? Hvor man f.eks. kan udvinde ekstrater fra planter ect. Mennesket er vel også en del af naturen. Og i så fald er mennesket virke vel også - vi opfinder jo ikke f.eks. gærekstrat selv, vi bruger noget som naturen stille til rådighed og omformer det evt. inden for naturens opstillede rammer og vores inteligens formåen...
    Jeg mener ikke at noget ikke er naturligt bare fordi det ikke sker spontant ude i det grønne...
    (men det er vist ordkløveri vi har gang i smiley


  • #134   15. okt 2006 Ja MGP> Vilde katte ville næppe spise fisk i første omgang smiley
    Men igen alle de ting findes da i naturen - "pakket godt ind" vel og mærke. Vi "pakker så tingene ud" i laboratoriet. Og sætte det evt. sammen på nye måder - der for kan det vel godt være natur...
    Tag et E-nummer som E 330 f.eks. Citronsyre. Det forekommer da mange steder ude i den grønne del af naturen. Når dette stof udvindes i lab. er det ikke spor anderledes end det er andre steder og der med ike mindre naturligt - i mine øjne smiley


  • #135   15. okt 2006 Mine spiser mælkebøtter, med stor fornøjelse.

    Det jeg tænker på er hvordan man finder ud af hvor meget den enkelte race skal have i forhold til deres vægt.


  • #136   15. okt 2006 Nej MGP hvorfor skulle de da også det? Men fordi dine hunde ikke spiser mælkebøtter, gør det vel ikke mælkebøtter mindre naturligt? Og hvis en mælkebøtte er opvokset i et lab. er den vel ikke mindre naturlig end den ude på græsplænen? Og hvis mælkebøtten kværnes er den vel stadig en naturlig "ting"?
    Jeg er fuldstændig enig i at der er forskel på hvad hunden ville spise i naturen og på hvad vi byder dem, hvad enten de får tørfoder, barf, rester eller what ever...


  • #137   15. okt 2006 Jeg synes nu heller ikke det behøver at være fundet i naturen for at være naturligt - der står også på barfs hjemmeside at de "prøver at efterligne vilde ulves måde at spise på"

    så godt som muligt - som jeg stadig mener er bedre end noget andet tørkost produkt!


  • #138   15. okt 2006 Netop min point MGP> Er noget "syntetisk lavet" ikke også "natur"? Det mener jeg.

  • #139   15. okt 2006 Ja MGP> Jeg vil nu også hellere have appelsinen smiley

  • #140   15. okt 2006 Kulhudrater osv osv kommer vel også an på hvor aktiv din hund er? hvis den rører sig meget (træning osv osv) har den vel brug for flere kulhydrater end en vovse som ikke er aktiv?


Kommentér på:
Hunde Ernæring

Annonce