2.424 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 16 Svar

Hvornår blev status B til HD ? Hvornår blev status B til HD ?

I forbindelse med en udtalelse i tråden om Berner Sennen og sundhed om at BS ikke nødvendigvis viser tegn på problemer ved HD status B eller C, kom jeg til at tænke på, at jeg flere gange herinde har oplevet at folk omtaler status B, som om hunden har HD.
Jeg er aldrig stødt på det nogen andre stedet, så hvor kommer den tanke fra.

Her er hvad DKK skriver om de forskellige status:

"Baseret på en bedømmelse af røntgenbilleder af hofterne tildeles hunden en HD grad fra A-E. Hunde med HD status A eller B betragtes som HD fri og kan umiddelbart bruges i avl. Hunde med status C har let HD og kan kun bruges med stor forsigtighed i nogle racer. Hunde med HD grad D eller E bør generelt slet ikke anvendes i avl. Risikoen for at få afkom med HD vil statistisk set være stor, og på lang sigt vil det ikke være med til at forbedre racens HD-problemer. Der kan dog være situationer, hvor en opdrætter vurderer, at det alligevel kan forsvares. Det kan f.eks. være, at en hund med HD besidder andre egenskaber, der er meget vigtige at bevare i racen. "

Det er ikke for at tage en debat om brug af D og E hunde, udelukkende at jeg undrer mig over, at nogen tænker på B som HD. Er der nogen af jer, der har kendskab til en B hund med kliniske problemer i hofterne ?

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Hylder, rullegardiner og hyldedele skal nedtages og bortskaffes 2.000 kr.
  • Forbedring af digital foto 300 kr.
  • Balkony door handle 2.000 kr.
  • Trægulv buler 2.000 kr.
  • Elektriker tilslutning af varmvandsbeholder 1.200 kr.
  • Montering af TV på væg med beslag 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvornår blev status B til HD ?
  • #2   3. nov 2015 Som udgangspunkt hed det: A = fri og B = overgangsform, men at B ikke var HD men heller ikke HD fri, hvilket var en totalt håbløs formulering. Men C er en let grad, hvad ville du så forestille dig B var ?

• #3   3. nov 2015 Jeg har aldrig mødt en hund med B-hofter og kliniske symptomer på HD. Jeg har selv funderet lidt over det med hvorfor man har A og B og betegner begge som fri; hvorfor så ikke bare A. Jeg spurgte en dyrlæge om det for mange år siden og fik forklaringen at det er fordi skeletter ikke er ens og noget kan sagtens være fuldt ud iorden og ikke på nogen måde 'sygt' uden at være perfekt smiley
    .... men om den dyrlæge havde helt ret ved jeg så ikke.
    Jeg har selv en Dobermann med B hofter uden nogen former for symptomer. Jeg har for nysgerrighedens skyld fået HD fotograferet mine Irske Terriers gennem tiden (ikke en race man nogensinde har forbundet med hofteproblemer eller andre problemer med skelettet). De har alle sammen haft A eller B.

• #5   3. nov 2015 Aqui har B-hofter, og er bestemt ikke påvirket af det, som det her foto vist bla. viser.....

profilbillede
  • #6   3. nov 2015 Mette Marie, den dyrlæges udtalelse giver logik for mig.

• #7   3. nov 2015 Peter Weis som er min normale dyrlæge og som har taget billeder af min border collies hofter siger at en A hofte er perfekt rund i lårbenshovedet og at det passer perfekt ind skålen. Hvor en B hofte gerne må være lidt flad i toppen af lårbenshovedet og dermed ikke passe helt optimalt i "bunden" af skålen men den følger kanterne af skålen og bliver fint "omfavnet" af skålen og derfor er det ikke noget der på nogen måde påvirker hunden det er blot en "skønheds"-fejl... Jeg kan desværre ikke lige finde nogle billeder af nogle B hofter og jeg har ikke min egen hunds billeder til at ligge desværre måske jeg skulle spørge om jeg kunne få dem udleveret, hun har nemlig nogle B hofter hvor man nemt kan se hvad han mener smiley

PS dette er mine ord forklaret på min måde så hvis det er forvirrende så er det min skyld og ikke Peters men det er sådan jeg husker han nogenlunde forklarede det smiley

• #8   3. nov 2015 Thagil - det lyder meget som den forklaring jeg også fik af min dyrlæge.
    @Maj-Britt: et eller andet sted så er skelnen mellem A og B vel af ret teknisk anatomisk karakter og i praksis for en hundeejer ret ligegyldig. Men avlsmæssigt er det er vel rart at have muligheden for at skelne og muligheden for at vælge 'skønhedsfejlene' fra - tænker jeg. B er jo ikke perfekt og den slags fejl har det jo med at akumulere sig op gennem generationerne.

• #9   3. nov 2015 For år tilbage (tilbage i forrige årtusinde smiley ) havde man jo i Danmark en ti trins skala:
    A1, A2, B1 = fri
    B2, C1, C2 = let HD
    D1, D2 = Middel HD
    E1, E2 = svær HD

så valgte man at følge FCI's 5 trins skala i stedet, den vi kender i dag, og for de fleste bogstaver var der ingen ændring i status, men lige akkurat B faldt lidt mellem 2 stole.
    I begyndelsen så man også at antallet af B hunde faldt, formentlig fordi det var nemmere at bruge den status, der var tættest på, så der blev flere A og C hunde. Hvordan det forholder sig i dag ved jeg ikke.

• #10   3. nov 2015 Og fuldstændig enig, Mette Marie, selvfølgelig er det godt for os opdrættere, at vi kan skelne mellem A og B.

• #11   3. nov 2015 Altså jeg tænker også at A hofter er perfekte hofter. Hvor man ikke kan sætte en finger på noget som helst.
    B er hofter med "skønhedsfejl". Ikke noget der betyder at hunden har dårlige hofter. De er bare ikke lige så pæne som A hofter.
    Jeg betegner ikke A eller B for HD. For mig er det faktisk lidt ligegyldigt om hunden har A eller B. Selvfølgelig vil man helst have det bedste af det bedste, men en B hofte ville ikke slå mig ud af kurs.

• #12   3. nov 2015 A og B hofter kan man retfærdiggøre. Alt derefter er imo svært for mig; at forstå avl på.
    Jo; måske en C, hvis der avles med en A, men... Kan man finde andet, synes jeg, man skal gøre det.

• #13   3. nov 2015 Lene: Den tilbage i forrige årtusinde husker jeg også.

• #15   3. nov 2015 Albuerne er for mig mere alvorligt og der ville jeg kun gå efter 0 på dem.
    Jeg har lært af mine dyrlæger at dårlige hofter er hvad det er, men at albuerne er noget virkelig lort.

• #16   3. nov 2015 Hunde lægger jo også mere vægt på albuerne end de gør hofterne, så det giver helt fin mening.

• #17   3. nov 2015 Jamen det giver også fin mening for mig smiley

• #18   3. nov 2015 Mener selvfølgelig ikke at dårlige hofter ikke er noget særligt, for det er det!

• #19   4. nov 2015 I følge DKK's formulering er AD 1 en let grad, så måske svarende til en C. Men ellers er jeg enig med Nu som og Alexandoria, jeg ser også AD som et større problem end HD.

Kommentér på:
Hvornår blev status B til HD ?

Annonce