3.208 visninger
|
Oprettet:
Kastrering {{forumTopicSubject}}
Hej,
Nogen som har erfaring med kastration af en 3 årig gammel hanhund? Tænker på bivirkninger..
Har en tæve herhjemme og de skal ikke have hvalpe..
Der er jo meget snak om at hunden kan blive aggressiv af en kastration?
Han har også en meget slem vane med at markerer territorier, som Jeg har forsøgt at træne ham ud, af men det instinkt sidder bare for dybt i ham, ville det dæmpe det lidt at neutralisere ham?
Foruden det skøn og kærlig hund, men han er en HANhund!
Mvh
Daniel
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 8 Svar: 100
feb 2013
Vægten ved jeg godt at jeg selv styre, men tænker ikke at det gavner hende at sænke hendes forbrænding endnu mere, hun skal også have et kuld til næste år.
Er langt mere interesseret i nogle erfaringer omkring kasterering af hanner.. har læst det link før maj-Britt har læst alt hvad jeg har kunnet finde. Og er kommet frem til at det er meget blandede resultater som er kommet ud af at kast. Hanner
feb 2013
Ja måske vil han stadig stresse, men hvad jeg har læst ville hans lyst blive dæmpet betydeligt ved kastration..
Som du skriver med kønsagression, så er han en HANHUND og vil meget gerne vise andre hanhunde at han bestemmer og ved godt at det er ganske almindelig adfærd. Men når hunden nu ikke skal bruges til avl så tænker jeg at det kunne give hunden mere ro, når han nu ikke længere skal bruge kræfter på at vogte sit territorium.. der er 2 valg her, enten holder jeg ham i snoren så han ikke kan løbe og markere alle steder, så ingen frit løb. Eller jeg slipper ham løs og fluks på få minutter har han markeret hele området og det må jeg så bare acceptere, det resultere blot i at når andre hunde så nærmer sig så skal de ikke gå ind på hans område.. jeg kunne godt tænke mig at få det instinkt mindsket i ham, så han måske reagere endnu bedre på at han ikke skal markere alle steder så han måske kunne begynde at have det sjovt med andre hunde, fremfor at skulle bruge alle hans kræfter på at markere
feb 2013
Maj-Britt han skal jo have lov til at løbe frit og komme ud og få pulsen op, han er ægte formel 1 så det jagt instinkt og drive han har for at apportere skal ligesom opfyldes.. uanset hvor meget han elsker at løbe og apportere så lister han altid lige en strinte/markering ud, selvom han har tisset og skidt af inden træning..
feb 2013
feb 2013
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
Den eneste bivirkning vi havde var vægten Han ændrede ikke personlighed, men gik fra at være en stresset hund, når naboernes hunde var i løbetid til en meget rolig hund uden vi mærkede til, når de atter kom i løb
Det var absolut det bedste jeg kunne gøre for ham Han markerede dog hverken før eller efter, så det har jeg ingen erfaring med Ikke mere end normalt for en hanhund
feb 2013
nov 2008
Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
nov 2008
Følgere: 7 Hunde: 2 Svar: 440
aug 2007
Følger: 1 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 4 Svar: 726
Han fælder ekstremt og konstant nu, før havde han to årlige fældeperioder.
Det er også værd at overveje.
Hans vægt er lige så nem at styre som førhen.
feb 2013
Ang. Fældning så fælder han konstant støvsuger 2 gange dagligt nogen gange, men det glæden ved at have hund :):):)
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
feb 2013
feb 2013
dec 2010
Følger: 10 Følgere: 26 Hunde: 6 Emner: 278 Svar: 8.764
Min egen første hund (labrador-vizla blanding) blev kastreret med godt resultat, knapt 2 år gammel. Han stod og hylede, når genboens tæve var i løbetid. Han mistede totalt interessen for tæver i løb.
Min mastiff blev kastreret, som unghund, da jeg også havde hans søster. Han vidste godt hvad en tæve i løbetid var, og markerede stadig (dog uden at lette ben).
Har overtaget 3 genbrugshanhunde (små og mellemstore), som alle var kastreret ved ankomst. De 2 langhårede havde en forfærdelig tyk og umulig pels. Alle 3 vidste hvad en tæve i løbetid var, og alle 3 markerer/letter ben.
Min venindes labrador blanding blev kastreret som 6 årig, da han begyndte at springe over hegnet og gå på damejagt. Han ændrede markant personlighed og blev træt og trist.
En kastration er ikke kun godt eller skidt. Det kan fungere super godt, eller det kan ende mega dårligt. Problemet er bare at der ikke er fortrydelsesret på en kastration. Når først kuglerne er væk, så må man "bare" leve med konsekvenserne.
feb 2013
feb 2013
feb 2013
jun 2008
Følger: 8 Følgere: 9 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 502
Han hopper stadig på Hunden når hun er højløbsk, hvis de ikke blev skilt ad.
Men han stresser ikke over løbe tæver ( vi har tæver i 4 ud af 6 nabo huse ).
For os var det det rigtige valg.
Min mors schæffer er lige kommet af med sine vedhæng, da han stressede op over løbetæver - eller bare tæver generelt Og det er pænt upraktisk når man skal til div konkurrencer
Han er også faldet til ro, ingen pels eller vægt problemer. Stadig samme fjollede glade knægt som han var før
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.475
jul 2006
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.632
Jeg TROR han er kastreret som 4-5 års (han er fra oktober 2009), af hvad jeg lige kan tyde ud fra hans papire..
Hvordan han var før ved jeg ikke, men i og med han er en hund der stresser hurtigt, trækker en del (træner vi på, det er blevet bedere) og generelt gerne vil hilse/gø af ALLE hunde, tror jeg det er grunden til man kastrerede (Kan af gode grunde ikke vide det)
Om det er blevet værre eller bedere ved jeg ikke... Men nogle hunde bliver usikre af at miste deres manddom, nogle er uforandret, mens andre igen reagere på en helt anden måde..
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.632
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.244
Har hørt om mange, der fik dem kast. netop fordi de havde problemer med strint både inde og ude, og de blev slemt skuffet da hundene ikke stoppede med det.
Lucky ændrede sig udover det ikke det mindste. har en smule hvalpepels på benene som han aldrig smider, men ellers. Han er stadig fuld af selvtillid, selvom han for andre hanner nok dufter en del anderledes, men det har de så ikke fortalt lucky. Han er så af en race der generelt ikke har problemer med egetkøns aggressivitet, så Lucky kan med de fleste.
Men jeg vil alligevel sige, at jeg hellere ville få ordnet tæven, der er langt flere sundhedsmæssige gevinster og færre bivirkninger, end der er hos hannen. og så stor en operation er det altså heller ikke, dyrlægerne kan det jo på rutine. Min Rosa skal ordnes efter 1 løbetid, både for hendes skyld, men også så vi ikke behøver bøvle med det når hun har det. Selvom jeg tvivler på at Lucky reagere på det alligevel.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.202
jul 2006
feb 2013
nov 2012
Men når hunden er så gammel, så kunne jeg altså ikke forestille mig at der skete den store forskel. Han ville måske falde lidt til ro, men jeg ved det ikke. Er desværre ikke ekspert på det område, så det er udelukkende mine tanker
Men der sker jo ikke noget ved at prøve at kemisk kastrere først, og se om det giver det resultat du ønsker. Gør det ikke noget godt for ham, stopper det jo igen på et tidspunkt. Hvis det virker som ønsket, kan du jo så få ham ordnet helt
feb 2013
feb 2013
nov 2012
Hos nogle hjælper det, hos andre ikke.
Lucky er som sagt ikke så dominant, men han er frembrusende og har selvtilliden i orden, og han har ikke ændret sig det mindste.
Jeg tror hvis man skal have størst held med at fjerne den slags, så skal de kast. før de begynder, altså meget tidligt. Lucky var kun 8 mdr, altså før han for alvor var voksen og med på hvad det gik ud på.
Men igen er jeg desværre ikke ekspert, men jeg tror desværre ikke at det vil hjælpe dig, ikke når en kemisk slet ikke gjorde en forskel.
feb 2013
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
Du har købt dig en hanhund...men vil ikke rigtigt have en hanhunds adfærd.
Hvorfor går i ikke bare begge to ned og får det hele skåret af sammen... 8)
feb 2013
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Du nævner dominant adfærd - hvordan viser det sig helt præcist? Og hvad ved det får dig til at konkludere at det er betinget af kønshormon?
apr 2009
Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 53
Så køb dog en tæve næste gang.
Og jeg tog hvis fejl der...der er nok kun en i huset der stadigt har bollerne...og det er dem du gerne vil skære af.
Bvadr!
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Hvis hunden er velstimuleret efter en gåtur hvor den ikke har lavet andet end at snuse og markere er det vel fint nok?
Gåturen er velsagtens for hundens skyld.
Humperi har ikke noget med testosteron at gøre... det er cortisol og adrenalin, der er de styrende kræfter.
Hunde der reagerer negativt på andre hunde skal enten opdrages eller holdes væk fra dem. Eller begge.
Man roder da ikke i hundens kemiske balance for det?
Kastrering