1.085 visninger
|
Oprettet:
hyrdehunde {{forumTopicSubject}}
bare af nysgerrighed, er der stor forskel på Shetland Sheepdog, og Australian Shepherd ??
Str., temperament, sundhed ???
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
De to racer har ikke meget tilfælles udover at høre til kategorien hyrdehunde.
Udover at de hyrder meget forskelligt (de er ikke lavet til samme typer hyrdearbejde) har de osse meget forskelligt sind.
Hvis vi lige et øjeblik ser bort fra de kedelige eksempler på aussies der har været/er pga deres stigende popularitet, så er aussien en noget mere "hårdhudet" hund. De er vagtsomme, kan være noget reserverede og er, omend de er ganske pleasende og samarbejdsvillige, bestemt ikke for hvem som helst. Min tæve råber i den grad røvhul hvis fremmede kommer ind på grunden og jeg ikke er tilstede og hun bakker altså ikke af hvis nogen opfører sig truende -og det skal en aussie heller ikke (men de skal ikke selv flå den fremmede som nogen af de mere hardcore vogtere).
Aussien er lavet til både at hyrde og at vogte.
Sheltien er jo en helt anden type -udpræget hyrde og i mine øjne en lidt forsigtig hund til sammenligning (uden dog at være nervøs hvis man har fat i et ordentligt eksemplar). Og vogter kan man jo ikke ligefrem kalde den
okt 2010
Følger: 6 Følgere: 7 Hunde: 2 Emner: 24 Svar: 220
Og som Michelle så godt forklarer, så er en aussie en helt anden hund som også vogter.
Min vogter en hel del, og der kan skam heller ikke komme fremmede hen til ham og behandle ham som sin egen, han skal først godkende dem
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.520
hyrdehunde