{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.827 visninger | Oprettet:

tina R
tina R
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 4

Renlighed {{forumTopicSubject}}

Min Bichon Havanais hvalp på 10 uger kan slet ikke finde ud af at blive renlig og foretrækker at tisse og besørge indenfor selvom havedøren står åben. Hvis hun er ude i haven så gør hun det fint der - men hun kan også finde på at tisse lige indenfor havedøren. Jeg bruger ikke aviser men måske skulle jeg starte på det? Jeg har læst at jeg skal sige nej hvis jeg tager hende på bar gerning og løfte hende ud i haven - men det lader ikke til at virke. Min anden hund blev renlig i løbet af ingen tid da hun var hvalp. Hjælp!!! Jeg bliver så stresset over dette smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Renlighed
  • #1   12. jun 2015 Tag hende ud så snart hun snuser rundt og/eller sætter sig til rette

• #2   12. jun 2015 Hun er kun 10 uger. Det er ikke alle hunde, der bliver renlige så hurtigt.
    Sørg for at hold øje med din hvalp og tag hende ud når hun har spist, leget, sovet og drukket. Jo mere hun besørger udenfor og ikke indenfor (fordi DU holder øje med hende og får hende ud i haven - det er ikke noget hun selv ved endnu og går udenfor), jo hurtigere går indlæringen.

• #3   12. jun 2015 Jeg ville forresten ikke sige noget indenfor, men skynde mig ud og så rose hende helt op til skyerne og tilbage igen smiley og så gør rent med Rodalon til indendørs brug

• #4   12. jun 2015 Hvalpen skal lære det.. og det kræver en indsats fra dig...

Hvor skulle den vide fra, at den skal gå i haven. Hver time skal du gå ud med din hund.. og vente til den tisser osv, og så roser du den.

Den er blot en baby og tænker altså ikke så meget over tingene.

• tina R
    tina R Tilmeldt:
    jun 2015

#5   12. jun 2015 Tak for alle jeres svar smiley Det er præcis det jeg gør - roser udenfor, løber i rumpen på hende indenfor (hvilket stresser mig Helt vildt) osv men det virker ikke som det virker smiley Hun bliver 11 uger på lørdag. Hvornår bliver hvalpe renlige - er det ved 4 -6 mdr alder? Føler mig som en total utaknemmelige tumpe som ikke nyder hende men kun stresser over hende smiley men hun er sød når jun sover smiley Jeg håber snart der sker en positiv udvikling fordi hun er en rigtig lille tissetrold smiley og hun tisser betydelig oftere end kun 1 gang i timen. Hun tisser virkelig meget.

• #6   12. jun 2015 Aviser er en meget meget dårlig idé!
    Der er det der sværte på, så når det bliver vådt smitter det af på poterne, og det er meget usundt for hundene.
    Vi har selv brugt stof bleer til Charlie.
    Han er 4 måneder og heller ikke 100% renlig endnu. Men han er godt på vej.

Gør det til en vane at så snart hun tisser udenfor, så bliver hun rost til skyerne, og får en belønning, og når hun gør det indenfor bliver hun ignoreret.
    De reagerer bedre på ros end på skæld ud smiley

Min forrige hund blev også meget hurtig renlig fordi han var en singleton og renligheds træning begyndte hos avler.
    Man skal passe på med at sammenligne, for ligesom mennesker, er der ikke to hunde der er ens smiley

• #7   12. jun 2015 Hun er kun 10 uger, hvis du skriver samme status, når hun runder et år, kan jeg forstå din bekymring, hun er kun en lille baby, normalt er hunde ca ½ år før at deres system er færdig udviklet, nogle er hurtige end andre, så gør hvad du kan, og lad være med at blive stresset og frustreret over, at din lille hund opfører sig normalt. Det tager den tid det tager og lige pludselig en dag, har du glemt hvor besværligt det var med sådan en lille hvalp. smiley

• #8   12. jun 2015 Kan ikke forstå, hvad du stresser over... det lyder som en helt normal hvalp.

• #9   12. jun 2015 Bare du sørger for at hun besørger udenfor og så lidt som muligt indenfor. Hvalpen er kun 10 uger. Der er intet at stresse over. Den har bare ikke lært at være renlig endnu, hvilket er ret almindeligt

• #11   12. jun 2015 Du skal ikke være over hende hele tiden... Det kan på sigt også stresse hende.
    Sørg i stedet for at tage hende ud hver anden time og bliv ude med hende til hun har tisset - Ros - og så ind igen.

Ignorer når hun gør det inde... Ikke noget med skælde og heller ikke sige nej, da hun højst sandsynligt endnu ikke ved hvad det betyder.

Og det er forskelligt hvornår de er renlige. Nogen er renlige som 12 uger mens andre først er det når de er ½ år.

• #12   12. jun 2015 Du skriver at hun tisser meget mere end en gang i timen.
    Så jeg ville nok lige runde dyrlægen, måske har hun blærebetændelse, Det er ikke unormal at små hvalpe får det og så er der jo en naturlig forklaring på at renlighedstræningen ikke virker.

• #13   12. jun 2015 Anni - kan det ikke også være at hun drikker meget?
    Altså Charlie tissede ekstremt meget igår, vi havde fire uheld på en time. Men det tror jeg bare var fordi han drak meget?

• tina R
    tina R Tilmeldt:
    jun 2015

#14   12. jun 2015 Jo hun drikker en del syntes jeg. Har lige fået hende vaccineret og iflg dyrlægen så tisser de ret meget og hist og her i den alder. smiley

• #15   12. jun 2015 Går du ud i haven med hende? Det er sådan set lige meget om havedøren er åben eller ej, du skal stadigvæk tage hende ud når hun har spist, sovet, leget... og ellers med jævne mellemrum. Hun forstår jo ikke endnu at det er udenfor det foregår, det er det du skal vise hende.

10 uger er jo ingen alder. Min første tæve var renlig da hun var 10 uger gammel, men det er langt fra alle hvalpe der er det. Som de andre siger, er hun ikke renlig som 6 måneder gammel, så kan man bekymre sig. Lia var helt renlig da hun var en 16-17 uger - og hun er samme køn som min første tæve, stort set samme race, og med samme ejer og træningsmetode. Hvalpe er bare forskellige.

• tina R
    tina R Tilmeldt:
    jun 2015

#16   12. jun 2015 Ja jeg går ud i haven med hende når hun har spist, sovet, leget osv - plus når jeg ser at hun viser tegn på at skulle noget - og det ER sket at hun selv er gået ud og tisset men hun tisser gerne indenfor også og lige foran næsen på mig smiley hun har ikke rigtig fanget pointen endnu smiley

• #17   12. jun 2015 Hun er en baby. Hun skal hjælpes og have tid til at lære det. Min ene hund var 1,5 år før hun blev renlig. Og det var altså ikke fordi vi ikke gjorde en kæmpe indsats.

• #18   12. jun 2015 Da jeg fik min, var der kun et at gøre, ned af trapperne fra 1 sal, hver gang han havde sovet, leget og spist + de gange han lagde an til at skulle noget, hårdt arbejde, masser af ros, og ingen skæld ud ved uheld, han var renlig som 4 md.

• tina R
    tina R Tilmeldt:
    jun 2015

#19   12. jun 2015 Tak for alle jeres input - sætter virkelig pris på det smiley Jeg må prøve at få ro på og så hjælpe den lille trold istedet for at køre mit stress løb smiley

• #20   12. jun 2015 Hvis du stresser så kan du lave en excel fil hvor du indtaster dato og antal uheld og laver en lille graf. Det gjorde jeg ved Lia (ja, er lidt af en nørd) og her kunne jeg se fremskridt på grafen , selvom jeg ikke selv synes der skete noget. smiley

• #22   12. jun 2015 M. I - sikke en god idé hvis man kunne finde ud af det! Jeg tæller bare ca. Antal uheld om dagen, og hvor mange af de uheld der var min skyld. Jeg laver egentlig bare en mental note :b

• #23   12. jun 2015 Du har en helt normal hvalp. Der er bare hårdt at have hvalp. Da min hund var hvalp, kunne hun også finde på at tisse og skide lige foran mig indenfor, og selvom hun lige havde tisset ude, kunne hun godt 30 min efter tisse igen indenfor.
    Tålmodighed, ros til skyerne når hun besørger udenfor, tag hende ud når hun har spist, sovet, leget osv, så skal det nok komme. Min var renlig ca. som 5 mdr.

• #24   12. jun 2015 Du må ikke skælde ud eller sige Nej når din hvalp kommer til at tisse eller lave stort indenfor. Det gør blot din hvalp utryg og så risikere du at den gør det oftere.
    Jeg har selv en hvalp, som er 16 uger i dag, hver gang hun tissede udenfor af sig selv, på gå ture eller i have sagde jeg tis og så fik hun en godbid(jeg gør det stadig). Jeg roste ikke verbalt, før hun helt færdig, da hun jo også skal have lov til at tisse færdig. Så lærte hun at tis var godt udenfor, om aftenen inden sengetid kommer hun ud i haven og jeg siger tis, nu ved hun at hun ikke kommer ind før hun har tisset, om det så er en lille eller stor tår(tror hun var 12 uger da hun forstod det, i starten opgav jeg nogle gange at få hende til at tisse på kommando).
    Hun har været renlig siden hun var 9 uger(da viste hun første gang selv at hun ville ud, ved at gå hen til døren). Sammenlagt har hun såvel haft 8 tis uheld indenfor(ingen pøller), jeg ved godt at alle hvalpe lagt fra er så hurtige til at blive renlige. Ud af de ca. 8 uheld, har halvdelen i hvertfald været min egen skyld(når jeg har efter analyseret forløbet).
    Om natten er hun i bur, ved siden af min seng, da hun var yngre gav hun et lille pev når hun skulle ud at tisse, hvis ikke jeg selv havde haft hende ude, nu sover hun igennem om natten.

Kommentér på:
Renlighed

Annonce