Opdrætter - hvilke linjer? {{forumTopicSubject}}
Jeg har gået og tænkt over noget mht. valg af opdrætter, og jeg håber det er noget i kan gøre mig klogere på
Der snakkes om, at man i søgen efter opdrætter skal kigge efter linjer - er det linjer, hvor hundene kører i højeste gear, er det linjer, hvor hundene har en god tænd/sluk knap? Osv.
Men hvordan afgør i dette? Man kan jo selvfølgelig snakke med opdrætter, men i teorien kan alle jo fyre noget af om, at deres hunde er sådan eller sådan. Kigger i på Hundeweb og ser, hvad deres hunde har af resultater?
Jeg tænker specifikt på sheltien. Jeg regner med, på et eller andet tidspunkt i fremtiden, at anskaffe mig sådan en dejlig én, og tænker at jeg hovedsageligt har planer om at træne rally, lydighed og agility når den tid kommer. Men det betyder jo ikke, at jeg nødvendigvis skal vælge linjer, der kører i det højeste arbejdsgear, når det bare er på "hobby-plan".
Spørgsmålet er så bare, hvordan i finder ud af, om man kan karakterisere de forskellige linjer hos avlerne, og hvad man "skal gå efter"?
Jeg er godt klar over, at der er nogen, der avler eminente udstillingshunde mens andre brillerer på agility-banen - men jeg har ofte set at folk også snakker om linjerne rent temperamentsmæssigt, og det er det, der står mig uklart.
Det bliver sandsynligvis først om en del år jeg skal have hund (hvis jeg nu skal være helt realistisk), og derfor er det selvfølgelig umuligt for mig at regne ud hvordan min eksakte boligsituation mm. kommer til at se ud på det tidspunkt, men det med linjerne er virkelig noget, der står mig lidt uklart, så jeg kan lige så godt prøve at få styr på det nu som jeg kan til den tid
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
Hehe, det er heller ikke fordi jeg tror, at alle opdrættere bare er ude på at snyde mig og få mig at købe fra lige præcis dem - det ville da heller ikke være en særlig god opdrætter
Men det lyder til, at du gjorde noget rigtigt ved at ringe rundt til opdrættere og bede om råd til guidning. Må lige have dén med racerepræsentanten i baghovedet
apr 2008
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.070
Derudover ville jeg da ganske enkelt gå ud og møde hundene, jo flere jo bedre (at bygge hele sin holdning op på et enkelt eksemplar af en bestemt linie, er jo lidt tyndt), og så i øvrigt lytte til hvad der bliver sagt om hundene...
Men mest af alt ville jeg da se på dem udfra hvad jeg selv mener et godt eksemplar af racen skal indeholde, hvordan den skal opføre sig osv
maj 2015
Følger: 6 Hunde: 1 Emner: 16 Svar: 111
mar 2015
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 119
Da min mor og far i sin tid købte sheltie gik de efter en der skulle have godt med drive og have en godt potion protentiale inden for hundesport.. De snakkede med racerepræsentanten og endte med at få præcis hvad de ønskede..
Vi købte fra kennel ophian i sin tid og vi fik lige hvad vi søgte, han kunne sagtens slukke og slappe af men vis ham en ag bane og han tændte på et sek.. Han var eller ikke sky han elskede alle, han var meget nervefast..
mar 2015
maj 2015
mar 2015
Hvor imod jeg kender shelties af ikke sports linjer der trives ganske fint med det, men de klare sig heller ikke så godt i ag som håbet .. Linjer betyder rigtig meget i forhold til hvad man ønsket at bruge hunden til..
maj 2015
maj 2015
apr 2008
Ja, jeg har jo en forestilling om, at jeg gerne vil have en, der hviler i sig selv men samtidig er arbejdsivrig - men det betyder vel ikke nødvendigvis, at det er en, der skal køre i højeste gear, hvis det bare er på "fritids-plan" ? Helt ideelt vil jeg jo gerne have lidt af hvert.
Og så vil jeg helt klart kigge på lokalrepræsentanterne, det havde jeg slet ikke tænkt på
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 86 Svar: 1.008
apr 2008
Opdrætter - hvilke linjer?