Søger lidt inspiration/motivation/hjælp til min hund der er angst Søger lidt inspiration/motivation/hjælp til min hund der er angst
Hej alle.
Jeg har en lille damehund på 8 år. Hun er en blanding af chihuahua og papillion og har haft hende siden hun var 6 måneder. Min udfordring med hende er at hun ikke kan lide støvsugeren og har faktisk aldrig kunnet lide den. Jeg har igennem årene prøvet alt muligt, godbidder, træning, ros, skældud, hundehvisker osv. Det sidste stykke tid har jeg fået min store datter til at gå tur med hende når jeg støvsuger så hun ikke opdager det og det virker jo fint sådan
Men stadig har jeg da et ønske om at kunne støvsuge mens hun er hjemme. Hun gøer, stresser og løber rundt (væk fra støvsugeren). Nogle dage virker det faktisk som om at hun ved der skal støvsuges og løber stresset rundt om mine ben indtil der ligesom er blevet støvsuget, så de dage vælger jeg faktisk at tage støvsugeren frem, tænde og sætte den tilbage igen, kun så hun så kan få ro på igen. Hvis jeg har hende med ude hos andre og de tager støvsugeren frem er der ingenting
så er hun faktisk ret ligeglad. Jeg kan jo selvfølgelig tænke at hun i sin tid måske har haft en grim oplevelse med en støvsuger eller blot har fået er chok men ville for alt i verden ønske at hun ikke blev så stresset ved tanken om at støvsugeren kom frem.
Er der nogen der kender en super metode til at få hende til at slappe af eller skal jeg blot acceptere at hendes angst vil være for evigt og at hun så må gå en tur når den skal bruges?
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.000
Jeg har haft katte som var bange for støvsugeren og her har jeg gjort det at jeg har ladet støvsugeren stå fremme hele tiden. Når jeg så har støvsuget, har jeg ladt om ingenting og ignoreret dem. Naturligvis støvsugede jeg ikke lige oppe i hovedet af dem, men ellers blev der ikke taget hensyn. Selvom de aldrig kom til at elske støvsugeren, så fik de ret hurtigt et bedre forhold til den, dvs. de gik roligt fra rum til rum for at undgå den, eller lagde sig på en stol eller oppe i kradsetræet mens jeg støvsugede under dem. Der var ikke den der panikangst længere.
Min ene kat fik et "tilbagefald" og blev bange for støvsugeren igen, da de blev passet af mine forældre et stykke tid og min mor, fordi hun ville være god ved dem, lukkede dem væk hver gang hun støvsugede - så blev den pludselig farlig igen - og det tog nogle uger hjemme indtil han igen fik et afslappet forhold til den.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1317 Hunde: 1 Emner: 203 Svar: 13.657
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.934
apr 2008
Følger: 28 Følgere: 266 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.596
maj 2015
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
maj 2015
jun 2011
maj 2015
maj 2015
jun 2011
Personligt ville jeg nok starte med at sætte støvsugeren frem, og så simpelthen vente på vuffi bliver rolig omkring den. Derefter starte begynde at belønne for rolig adfærd i nærheden af den, evt "lege" lidt med den. Fx hoppe op på den og godbid og sådan. Og lige så stille begynde at bevæge den forsigtigt og stadig belønne vuffi for ro osv.
Jeg ville ikke starte med st belønne for at kigge på skabet og sådan af to årsager, jeg ville være i tvivl om vuffi ved hvorfor der ryger godbidder ned og så syntes jeg egentlig nok ogs bare at det er noget pjat
Men det er så mig og jeg er ikke altid super pædagogisk
maj 2015
maj 2015
Søger lidt inspiration/motivation/hjælp til min hund der er angst