Løbetid og udstilling? {{forumTopicSubject}}
Er ikke sikker på det her det sat under det rigtige emne på forum men ellers må det blive flyttet
Vores 9 mdr gamle tæve er lige gået i løbetid i mandags og vi er tilmeldt et skue 1 1/2 uge. Hurtig hovedregning siger mig hun så stadig er i løbetid der, men hvordan er forholdsreglerne med tæver i løbetid på udstillinger? Skal man melde dem fra? Skal de have blebukser på? Skal vi holde os væk fra de andre så meget som muligt?
Ville jo gerne at hun ligesom var med fremme ved de andre hunde, for at vænne hende til udstillinger, men vil heller ikke stresse hverken hende eller hanhundene.
Jeg har hørt at klorofylpiller skulle tage den lækre tæve lugt, men virker de overhovedet? Må indrømme jeg ikke er meget for at give hende piller, hvor jeg ikke er helt sikker på hvad de reelt gør.
Håber på i har nogle svar
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 12
Jamen så kan det godt være vi skal anskaffe nogle klorofylpiller, lige pt er vores kastrede hanhund sendt på ferie hos min kærestes forældre, han blev først kastreret som 1 1/2års og ved så udemærket hvad den duft er. Og jeg vil så nødig at de skal gå og stresse over det, eller at han føler han skal vogte over hende på gåture og lign
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.054
Ang afstand osv. så læs udstillingsreglementet. Jeg husker ikke om man ligefrem skal meddele at tæven er i løbetid, men god stil er altså at holde tæven væk fra ringen til det er dens tur -lad den blive i bilen/gå en tur udenfor området e.l. til det er ved at være tid.
jul 2011
Følger: 6 Følgere: 5 Hunde: 3 Emner: 10 Svar: 365
okt 2012
Følger: 19 Følgere: 20 Hunde: 3 Emner: 81 Svar: 2.615
DKK har hanket meget op i denne problemstilling og de slår hårdt ned på det. INGEN hund i biler - ikke engang, hvis man har mange med.
jan 2007
Jeg tænker at for min den ene ville bilen være det absolut mest ideelle sted for hende, såfremt hun altså ikke bare var med ved ringen. Man kan jo ikke bare binde kræet af et sted og forlade den, og omvendt kan man jo heller ikke holde øje med hvor langt de er i reglen, når man befinder sig et eller andet sted på p-pladsen med sin løbske tæve for ikke at genere nogen
jan 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Hunde: 3 Emner: 180 Svar: 4.493
Jeg havde taget det store fairplast transportbur med indenfor og placeret mig i det fjerneste hjørne helt væk fra ringen inde i hallen.
Jeg sad selv på en stol ved ringen, men så jeg kunne kigge ned til transportburet.
Når jeg tog min tæve ud for at gå en tur i et hjørne nede på græsplænen, så løftede jeg hende under armen så hun ikke skulle gå og efterlade duft nede ved gulvet.
Og det fungerede rigtig fint.
Ingen blev på nogen måder generet.
okt 2012
jan 2007
Jeg kan ærligt talt ikke se problemet i at hunde er i bilerne, det fungerer da til alverdens konkurrencer.. lige undtaget udstilling åbenbart. For udstillingsfolk kan ikke finde ud af at sørge for tilstrækkeligt udluftning/tændt aircon etc i bilen om sommeren eller?
jan 2007
Til et skue går det jo nok an, der er sjældent SÅ mange deltagere og kun et begrænset antal ringe, så det skulle ikke være så svært at placere sig lidt i udkanten af området og stadig kunne have en ide om hvad der foregår
Men til udstillinger kan der jo sagtens være mange ringe og r ens ring nu placeret midt i området, er det da ikke så ligetil at holde afstand, men stadig være klar når det bliver tid
okt 2012
På udstillingsområdet
Udstilleren bør straks undersøge (på den tilsendte ringliste eller i informationen), i hvilken ring bedømmelsen
foregår. Oplysninger findes tillige i udstillingskataloget samt på DKK’s hjemmeside.
Bedømmelsen af de enkelte racer vil som regel foregå i katalogorden.
Det er udstillerens eget ansvar at møde i god tid ved ringen, så hunden er til stede, når den skal
bedømmes. Hvis en hund kommer for sent, men stadig ankommer førend konkurrencebedømmelsen
er påbegyndt, kan hunden kvalitetsbedømmes og deltage i konkurrencebedømmelsen. Ankommer
hunden, efter at konkurrencebedømmelsen er påbegyndt, kan hunden ikke deltage i
denne. I disse tilfælde kan dommeren give den pågældende hund en kvalitetsbedømmelse efterfølgende,
evt. først når hele racen er færdigbedømt.
Hundene skal overalt på udstillingsområdet føres i line.
Hunde, der opfører sig aggressivt eller på anden vis er til gene for andre mennesker og/eller hunde,
kan bortvises af udstillingsledelsen. Udstillingsledelsen kan endvidere fratage hunden den på
dagen tildelte præmiering.
Hundens velfærd skal have højeste prioritet på alle hundeudstillinger.
Det er forbudt at sætte hunden i en situation, som kan være farlig for dens sundhed og trivsel,
som f.eks. at efterlade hunden i en bil i varmt eller koldt vejr og/eller behandle hunden på en grusom
måde. Overtrædelse af disse regler kan resultere i udelukkelse fra såvel igangværende som
fremtidige udstillinger.
Hvis en udstiller ikke følger udstillingsledelsens opfordring til at fjerne hunde fra varme biler, kan
udstillingsledelsen foretage én eller flere af følgende sanktioner mod den pågældende udstiller:
Bortvise udstilleren fra udstillingsområdet, fratage den opnåede præmiering for udstillerens
hund(e), indbringe udstilleren for DKK’s disciplinærnævn.
Hunde må kun fastgøres i galger i forbindelse med klargøring umiddelbart inden fremføring i ringen,
og kun såfremt udstilleren opholder sig inden for en arms længde af hunden, og det er ikke
tilladt at anbringe hunde i bure, hvor trådnet er det direkte underlag for hunden.
Sakset herfra: http://www.dkk.dk/xdoc/120/regler15.pdf
jan 2007
Min undren går på HVORFOR det ikke er tilladt, ikke på OM det er tilladt.
-det fungerer jo udemærket til markprøver, IPO, lydighed etc, så hvorfor kan udstillingsfolket ikke have hund i bilen?
Birgitta -og det kan man da osse til en lydighedsprøve. Men det dur jo næppe til en udstilling hvor du altså sjældent kan få overblik over alle ringe fra god afstand. Det gør self ikke så meget hvis man skal i en ring man kan se fra afstand, men hvis ens ring ligger midt i cirkusset er det altså ikke så nemt.
-så må man jo genere de andre og de må leve med det, eller man må blive hjemme
jan 2007
Vil man tage passende hensyn, placerer man ikke sin (høj)læbske tæve i nærheden af ringen, men det kan man så åbenbart blive nødt til på en udstilling, fordi de har frataget deltagerne alternativer
aug 2004
Følger: 46 Følgere: 24 Hunde: 6 Emner: 84 Svar: 2.048
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
okt 2006
Så har vi også lige klaret dobbelthandlingen for dem der har brug for hjælp til det
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Det er der ingen problemer med.
Man render selvfølgelig ikke rundt LIGE ved ringen, man holder sig lidt i baggrunden, og hunden er i bur så meget som muligt, så ingen stresses unødvendigt.
Dog har jeg prøvet til en Rotte udstilling at to hanhunde ejere spurgte om jeg ikke godt ville tage hende frem, da deres hunde skulle i ringen, for ja, de stiller sig jo rigtig an
okt 2006
okt 2007
Men ellers er mit indtryk generelt, at man er rigtig gode til at hjælpe hinanden.
Man kender jo næsten altid lidt til en eller anden indenfor samme race, og at kigge efter en andens hund, er jo ikke lig med at stå op og ned af buret
okt 2007
okt 2006
I gamle dage inden jeg lærte nogen at kende, havde jeg min hund med ind på toilettet.
Udendørs har mange et telt med de har slået op rundt om ringen eller rundt i kanten af udstillingsområdet. Så kan man lade sin hund være i teltet.
jan 2007
Selv ville jeg foretrække "bil-modellen" og det er da osse det jeg bruger når jeg er ude med mine til et eller andet (ikke udstilling) -det er jo det de kender og er tilpas med.
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
Det betyder da ikke at man under ingen omstændigheder må have hunde i biler på en udstilling.
Det betyder at man skal tage forbehold for temperaturen i bilen.
Hvis man udstiller en tæve i løbetid, skal man informerer sine konkurenter (især dem med hanhunde) og dommeren når h*n går over hunden.
Det står ikke i noget reglement, men det hører under almindelig respekt og sportsmanship
okt 2007
De fleste udstillingshunde er fuldstændig indlært til at i buret slapper man af
Det er deres safe place, hvor man enten ligger og sover, eller gnaver på et ben
Mange har som skrevet et telt, så dermed er hundene lidt i fred.
Inden jeg selv købte telt, sørgede jeg for at stille buret lidt på afstand, i skyggen, og så med afdække på så hundene havde fred og ro
okt 2006
De fleste tar deres hunde ud flere gange så det ikke er en hel dag i bur. F.eks. Og lufter, eller gør klar til ringen, træner lige det sidste, motivere hunden osv. Eller tar den med på en gåtur rundt ved boderne.
okt 2007
Så man hører SÅ ofte annoncering over højtalerne, at nu er der i den og den bil, en hund der er ved at gå til af varme
jan 2007
okt 2007
Det er et fantastisk spørgsmål, og jeg kan ikke give dig et svar.
Det er SÅ dårligt altså!
jan 2012
"Man må så IKKE efterlade hunde i biler ved DKK udstillinger, du risikerer at udstillingsledelsen bortviser dig og din hund samt fratager den eventuel vundet titel."
Det vil jeg godt nok gerne se noget dokumentation på
okt 2012
jun 2013
Svar: 479
Hold kæft en masse gejl der skal med, for at kunne udstille. Og nu må man så ikke engang bruge bilen til hundene længere...
Hvad skal vi brugsfolk dog stille op. Vi har hverken gejlet eller set ideen i at bilen ikke længere er en brugbar "parkeringsplads" for hundene...
jan 2012
Så kan du ikke hjælpe med et link, så der bliver debatteret på et sagligt grundlag?
okt 2012
Hundens velfærd skal have højeste prioritet på alle hundeudstillinger.
Det er forbudt at sætte hunden i en situation, som kan være farlig for dens sundhed og trivsel,
som f.eks. at efterlade hunden i en bil i varmt eller koldt vejr og/eller behandle hunden på en grusom
måde. Overtrædelse af disse regler kan resultere i udelukkelse fra såvel igangværende som
fremtidige udstillinger.
Hvis en udstiller ikke følger udstillingsledelsens opfordring til at fjerne hunde fra varme biler, kan
udstillingsledelsen foretage én eller flere af følgende sanktioner mod den pågældende udstiller:
Bortvise udstilleren fra udstillingsområdet, fratage den opnåede præmiering for udstillerens
hund(e), indbringe udstilleren for DKK’s disciplinærnævn.
s.13 i DKKs udstillingsreglement fra 2015
okt 2012
http://www.dkk.dk/side.asp?ID=2043
jan 2012
Det er jo hvad det drejer sig om.
Og min nuværende hundebil er en gammel sølvgrå chrysler med 2 skydedøre, og når de og bagklappen er åbne, er der langt køligere end i de s......... teltbyer som DKK udstillingerne er ved at udvikle sig til
okt 2012
Og de siger selv over højtalerne, at åbne døre/vinduer IKKE accepteres som værende nok.
Hvornår har du selv sidst deltaget ved en udstilling? De har været meget oppe på dupperne over det de sidste 1½ - 2 år
jan 2012
Jeg mindes heller ikke at det blev sagt over højtalerne i Herning
okt 2012
okt 2012
Der stod udstillingsledelsen og kaldte efter en udstiller 3 gange over højtaler og truede med at håndhæve 1 af de 3 nævnte sanktioner. Bed mærke i det fordi jeg aldrig tidligere har hørt DKK være så meget på dupperne.
Nu nævner de det hver gang, når udstillingen åbner.
Altså hunde må IKKE efterlades i bilerne uden opsyn
jan 2012
Reglen drejer sig om hundenes velfærd i varme/kolde biler. Ikke om hunde i biler generelt.
okt 2012
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
DKK engelsk cocker - Men der står jo ingen steder, at ingen hunde under nogen omstændigheder må være i bilerne uden opsyn? Kun at de ikke må i meget koldt eller varmt vejr. Der er altså forskel. :o)
Line P - Du spørger hvilken betydning det har, at hundene står langt væk. Jeg ville personligt være meget træt af, at have brugt timevis på at vaske, tørre og børste min (hvide og langhårede) hund, for så at skulle gå ½-1 km fra bilen og op til hallen på en smattet parkeringsplads. Og ville desuden også være træt af, at skulle gå den distance flere gange i løbet af dagen, for at tjekke at min hund har det godt.
Nogle hunde kan selvfølgelig ikke klare, at være i sådan et miljø. Det er klart. Men mange af hundene har jo været med siden de var helt små, så de er vant til det. Du skriver, at dine hunde er vant til at være i bur i bilen, og at de så bare slapper af eller sover. Sådan har de fleste udstillingshunde det jo også i deres bure. De er vant til at være der, så de ligger jo bare og slapper af. Er det indendørs kan man arrangere sig, så buret er lidt afskærmet fra folk og ellers dække buret af med fx tæpper. Er det udendørs, kan man have telt med, som hunden kan være i.
jan 2007
Man behøver vel ikke være hardcore brugshund for at kunne efterlades i en bil uden at ejer pr definition er uansvarlig...
Man kan jo få sådan en fiks krog til at sætte i en (let) åbne bagsmæk eller siderude, der findes biler klimaanlæg osv.
-det kan altså lade sig gøre helt forsvarligt at efterlade hunden i bilen. At DU ikke vil gøre det er helt fair -men det betyder vel ikke at det skal være ulovligt for alle andre?
jan 2007
Hundene er i bilen mens jeg selv skal på banen, mens jeg går til frokost o.l.
Mine hunde tilbringer hele morgenluftningen i bilen hvis man lader bagsmækken stå åben og man har pakket bil og trailer. De vil ikke risikere ikke at komme med.
Min fars hun er ligesådan, han er osse vandt til at komme med
nov 2013
Følger: 14 Følgere: 13 Hunde: 2 Emner: 3 Svar: 12
Jeg havde schæfer som brugshund før vi fik Corgi, de er i bilen i et bur, det fungerede da fint så kan ikke se hvorfor det ikke skulle kunne fungere for udstillingshunde.
Vores egne hunde er vant til at være i bilen, men kunne aldrig drømme om at efterlade dem i en varm bil i flere timer uden ordentlig luftgennemstrømning.
Planen var som de fleste andre udstillingshunde at hun kommer med i sit bur, tager nok det store hun er i når vi ikke er hjemme med, og så give hende klorofyl i ugen op til. Så kan vi forhåbentlig også få vores anden hund hjem uden stress
Nu er det heldigvis et lille klubskue og tidsmæssigt passer det jo meget fint fordi så er vi igennem det når der er skue i Vejen, ville bare helst hun ikke skal være i bilen, pointen med at tage hende med når hun er så ung, er jo at få hende tilvænnet skuepladser så de ikke er et stresspunkt når hun bliver ældre og klasserne tæller mere.
Og Birgitte ja det er den lille Mercedes med de store ører og små tykke ben
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
Omvendt - hvis hunden ikke kan magte, at være et så stressende sted, som en udstilling kan være, ville de nok heller ikke kunne klare at være i selve ringen - og hvad er så pointen?
Løbetid og udstilling?