{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.018 visninger | Oprettet:

Slank hvalp - foder? {{forumTopicSubject}}

For lige at blive i foderhjørnet smiley

Hvad ville i gøre med en hvalp, som er kronisk slank?

Hun får Olivers kornfri (og har fået det næsten hele livet) og er 6 måneder gammel.

Hun er en slank model. Hun er ikke decideret tynd, men hun er godt slank. Energiniveauet er utrolig højt synes jeg. Hun ræser altid rundt og har sjældent tid til at dovne den smiley

Hun skal ifølge sækken have 105 gram om dagen - hun får 115-120 gram. Derudover kommer der godbidder og det daglige tyggenben/griseinderøre/kaninøre osv.

Samtidig er min kæreste en rigtig spolerende far, som næsten dagligt giver dem et eller andet fra køleskabet. Det kan være en kyllingepølse de får lov til at dele, en halv skive ost, et stykke pålæg med snarlig udløbsdato osv..

Jeg er i tvivl om hun skal have en sæk hvalpefoder mere, når den hun har nu er tom (der er maks 1½ måned tilbage i den) eller om jeg skal begynde at flytte hende over på voksenfoder når sækken er ved at være tom?

Hun er jo kun 6 måneder, men jeg synes jo at vi nu har bevidst at hun ikke kan tage lidt på med hvalpefoderet.

Hun har ikke orm eller lign. Det er hun blevet tjekket for. Og hun er som sagt heller ikke tynd - bare slank.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Slank hvalp - foder?
  • #1   20. mar 2015 Hunde og især hvalpe SKAL være slanke
    Så jeg ville bare fortsætte som I gør

• #2   20. mar 2015 Vær du glad for at du har en hund der er slank og sund smiley
    Jeg ville da skifte til voksenfoder, måske vælge noget til aktive hunde.

• #3   20. mar 2015 Hvalpefoder er mere fedende end voksenfoder, så hun vil næppe begynde at tage på fordi I går over på det.
    Husker du at foder efter den forventede vægt og ikke efter hvad hun rent faktisk vejer?
    Har du overvejet et andet mærke?

• #4   20. mar 2015 Ja selvfølgelig må hun ikke være tyk smiley dengang jeg fik hende (12 uger) kommenterede dylle at hun var liiiiiige tynd nok.

Der havde den første ejer været ved at føre hende over på noget unghundefoder (tror jeg det var), som ikke var beregnet til hendes aldersgruppe. Der var hun decideret tynd.

Hun er siden da kørt tilbage på Olivers, som opdrætteren også brugte og har taget lidt på. Men hun er stadig det jeg vil kalde for slank.

• #5   20. mar 2015 Sappie, jeg snakkede faktisk med olivers, fordi deres højenergi foder ikke fåes i small varianten og min blev for tynd hvis han ikke fik hvalpefoderet blandet i ( han var ikke bare tynd, han var for tynd)
    de sagde at der ikke er så meget forskel på højenergi foderet og hvalpefoderet. Så hvis du ved at han ikke kan "nøjes" med de almindelige voksenfoder, synes jeg da bare du skal give en sæk mere af hvalpefoderet, eller bruge deres høj energi foder (tror den hedder noget med aktiv, kan dog ikke huske om den er i kornfri) smiley

• #6   20. mar 2015 AboutMyDogs - det er måske rigtigt nok mht fedt. Jeg aner ikke så meget om forskellen på hvalpe og voksenfoder smiley jeg vælger bare kritisk med kornfri og kødprocent osv. Voksenfoder har jeg mere styr på.

Hun får efter at jeg gætter hun havner på 7kg - så netop efter hendes forventede vægt. Hendes mor vejer vist 6,5kg og hendes far ligger omkring de 10-11.
    Normalvægten for en cavaliertæve ligger jo omkring de 6-8 kg.

• #7   20. mar 2015 My Only - det var jeg heller ikke klar over! Det er jo absolut værd at huske på.

Jeg har så også overvejet om man skulle prøve at købe en sæk essential hvalpefoder. For at se hvad der sker når man skifter variant. Og så først efter den sæk flytte hende over på voksenfoder. Så er hun også næsten 1 år.

Og er det ikke 1 år man siger små hunde skal være før de må få voksenfoder?

• #8   20. mar 2015 Ok, jeg ville nok forsøge med et andet mærke som også har kornfrit til hvalpe. Du ved hvilket mærke jeg er tilhænger af, hvis du kigger i din anden tråd smiley
    Kender faktisk en som gav sin labrador det, den første år, den endte vist med at blive lidt rund. Jeg ved så ikke om det var foderet eller det den fik ved siden af som gjorde det smiley

• #9   20. mar 2015 Jo det er det

• #10   20. mar 2015 Husk fodermængden på posen er vejledende og bare ikke passer nøjagtigt til alle typer hvalpe..
    Du har en hvalp, der er fuld af energi og drøner rundt, ergo bruger hun en del af foderets energi på det. Lige modsat en mere rolig hvalp.
    Hun trives vel godt på foderet, som jeg forstår det. Så jeg ville sætte hendes ration en smule i vejret, ikke meget, hvalpe SKAL være slanke - og så ville jeg fortsætte på hvalpefoderet indtil hun er voksen, for en lille race ved 1 års alderen.

• #11   20. mar 2015 Og ps. det er ikke så tosset det din kæreste gør, væn hendes mave til noget forskelligt, så får du en hund, hvis mave kan tåle meget mere. Vores får tørfoder blandet med råt kød, ben, grønt, vådfoder, ost, æg, lidt velegnet menneskemad og de stortrives.

• #12   20. mar 2015 105 g svarer til en voksenvægt på 5 kg, hvis det er olivers start grain free. Min whippet på 5 måneder får pt. denne variant, hun skulle have omkring 200 gram om dagen ifølge vejledende fodermængde, hun får 300 gram og er slank som en ål.
    Desuden får hun lækkerier i form af kød, pålægsrester ost. mv

Hun har let tydlige hofteben, og meget synlige ribben. Hun vokser pænt og jævnt, skider 2 gange dagligt og har endnu ikke haft dårlig mave.

Hun har galoperende krudt i numsen og er en meget adræt og aktiv lille dame, fulgte jeg den anbefalde mængde ville hun være et afpillet skelet uden muskler.

• #13   20. mar 2015 Foder er ikke bare foder man kan skifte fra. dag til dag smiley
    det helst blive blaning med det andet foder som du ønsker dig
    men lang væk er de fleres hundehvalpe som har brug for hvalpefoder
    som næringsstoffer som hvalpen stadig har brug for. vores hund sif
    for stadig hvalpefoder indtil vi ved med sikkehed at hendes knogler
    er gode nok smiley men hvis du mener din hund er for tynd så tag en snak
    med dyrlægen om der er noget andet foder som måske er bedre til din
    hund smiley

• #14   20. mar 2015 Mavis: Det er de færreste dyrlæger der er uddannet indenfor vejledning af foder som ikke er en special diet på grund af sygdom, ofte ved veterinærsygeplejerskerne meget mere både om almindelig foder og diet foder.

Når det så er sagt, så har jeg tilgode at se en dyrlæge som har foder på hylderne som ikke indeholde korn som TS ikke vil give sin hvalp, hvilket er forståeligt.
    Desværre begrænser dyrlægens udvalg sig ofte til Specifik, Royal Canin og Hills

• #15   20. mar 2015 Nej men dem på stedet Gør nok. ellers vil de nok bare ikke sælger foder uden at vid noget om det smiley men vi køber heller ikke foder husk vores dyrlæger men vi fik gode forsalg hvor vi kunne købe foder henne .Sif for Go Care Puppy smiley men ligefrem at folk osse giver deres hunde rå kylling er heller ikke fremfor klogt

• #16   20. mar 2015 Mavis hvad er der galt med at give rå kylling?

• #18   20. mar 2015 Der er bestemt intet galt med at give rå kylling

• #20   20. mar 2015 Rynkedyret
    Jeps
    Det får mine tit
    Og de ELSKER det, så længe det ikke er tilberedt

Jeg mener det er Isabelle herinde fra der også giver det som noget af det første til sine hvalpe, når de begynder at få fast føde

• #21   20. mar 2015 Rå kylling kan fuld kommen være farlig for hunde. vores hunde for aldrig rå kylling med ben på aldrig kun kødet men ikke benet smiley

• #22   20. mar 2015 Mavis
    Så længe det ikke er tilberedt splintre det ikke

• #24   20. mar 2015 jeg har set en video fra udlandet af . det var en damen som have givet sin hund et rå kylling .. hun tog til dyrlægen fordi hunden ikke kunne for luft . da dyrlægerne kigget ned i halsen så sad der et helt kyillig lår fast i halsen på hunden.. efter en halv time var dyrlægene færdig og hunden kunne aldrig spise igen. så de måtte aflive hunden dagen efter. jeg ved godt da mange som giver kylling til deres hunde og det der osse fint nok men sådan er vores familie bare smiley

• #25   20. mar 2015 Det er jo så ikke fordi det er splintret

En hund kan også få en oksehudsben galt i halsen hvis den sluger det helt.
    Har dog aldrig hørt om det med kylling, da det er ret nemt for dem at tygge

• #27   20. mar 2015 Mavis wow der er godt nok meget der KAN sætte sig fast i et spiserør.....undgår i virkelig alt det?

• #28   20. mar 2015 Ohh kender en hund der fik et denta-tyggeben til at sidde fast mellem spiserør og mavesæk.. Det blev en dyr operation sådan en søndag eftermiddag.

Mine store vovser har fået en halv kylling hver, og de små vinger til middag i dag - dejlig hundemad smiley

• #29   20. mar 2015 Ja det gør vi smiley vi vil ikke løbe den risiko med dem

• #30   20. mar 2015 Jeg kender en (menneske) der engang kom til at få et stykke agurk til at sidde i halsen, så han knap nok kunne trække vejret, og de måtte til lægen for at få det ud.
    Må mine hunde så heller ikke få agurk mere? smiley

• #31   20. mar 2015 my only
    ja for et par år siden var der et barn de døde, efter at have fået et stykke æble i halsen, i dagplejen/vuggestuen, man kan ikke gardere sig mod alt

• #33   20. mar 2015 rynkedyret
    præcis, den dreng der blev kvalt i æblet var over et år, og burde sagtens kunne spise en skive æble, man kan altid være uheldig.

min kæreste har fortalt at Hund (vores franske bulldog) var ved at blive kvalt i sådan et almindeligt oksehudsben, da han var yngre (før vi mødte hinanden) fordi han prøvede at sluge det da han havde fået det "opløst" da var det bare blevet så klistret at det satte sig fast, og det er da alligevel noget rigtig mange giver deres hunde

• #35   22. mar 2015 Kirsten R - jeg skælder skam heller ikke kæresten ud for at forkæle hundene. Jeg ryster bare lidt opgivende på hovedet, da den store er steriliseret og egentlig kunne trænge til at tabe sig lidt smiley men der er nu købt essential contour til hende.

Kirsten R - det kan da godt være hun skal have lidt mere. Hun får allerede de der 120 gram om dagen. Og kan se at den på 10kg skal have 175gram om dagen. Så hun får bare lidt mere og så får kæresten lov til at fylde i hende smiley

Mavis - jeg kunne aldrig drømme om at skifte fra dag til dag. Jeg bruger mindst en uge på at køre dem over på et nyt. Det kommer lidt an på, hvor hurtigt hende den gamle har accepteret det nye foder. Nogen gange har hun lige skulle se det an inden hun bare spiser. Man er vel en kræsen dame smiley smiley
    Jeg ser så overhovedet ikke min dyrlæge, som en potentiel vejleder til foder. For det første tror jeg ikke at de har et kornfrit produkt stående. For det andet har jeg lige skiftet dyrlæge, så jeg aner slet ikke hvad den nye har og hvad deres holdning til foder er.
    Holdningen ved den gamle dyrlæge var dog, at det havde de en sygeplejerske der var uddannet til at tage sig af. Og hun blev tøsesur på mig, da hun ville have min voksne hund over på et slankefoder med korn og jeg sagde nej....! At jeg både kunne sige at jeg har en politik om at fodre korn/majs-frit og at jeg desuden havde prøvet det mærke på hende som hvalp, hvor hun rynkede på næsen og gik var ikke en undskyldning mente denne. Min hund var jo fed og skulle på slankekur! (dylle mener så at vi snakker om 500gram = buttet og ikke fed....)
    Jeg kan da sige at en hurtigt googletur på go care puppy giver en indholdsfortegnelse på:
    Hvede, forarbejdet animalsk protein (fjerkræ, svin, okse), ris (parboiled knækris), hvedeklid, animalsk fedtstof (fjerkræ, svin), vallepulver, hydrolyseret animalsk protein (kylling), vegetabilsk olie (rapsfrø), ølgær, kartofler, fiskemel, natriumklorid.
    = ca. 80 % spildprodukt og ufordøjelig ting i mine øjne smiley

Hvis man derimod kigger på essential:
    Frisk kylling & and, tørret kylling & and, sød kartoffel, kyllingefedt, ærter, frisk laks & ørred, friske hele æg, hørfrø, kartoffel, leverfond, lucernespirer, vitaminer & mineraler, MOS, FOS, glukosamin*, kondroitin*, MSM* (*alle fra naturlige kilder), tranebær, acai, blåbær, morbær, æble, tomat, appelsin, pære, gulerod, spinat, blomkål, tang, morgenfrue, grøn te, ingefær.
    = en masse god kød og intet korn/majs som hunden ikke kan fordøje.

Proplan som min dyrlæges veterinærsygeplejerske ville have mig til at føre den gamle over på, er nogenlunde det samme som go care indholdsmæssigt. Og så er kg prisen endda næsten det samme...! smiley

Men jeg har købt en sæk essential til hende i dag, og så ser vi hvordan det går på det smiley hun er alligevel kun på olivers fordi hun havde en hektisk foderperiode hos første ejer og jeg ikke ville til at føre hende over på et helt fremmed foder, da jeg fik hende hjem som 12 ugers. Opdrætteren fodrer med olivers, så det var hendes mave rimelig vant til, selvom første ejer havde klundret helt rundt i foder og var ved at føre hende over på et unghundefoder, som de vist først må få omkring de 8-10 måneder. Så det var en ret tynd pige med elendig pels jeg fik hjem smiley nu er hun heldigvis bare slank og ikke decideret tynd.

• #36   22. mar 2015 Nej nej ikke sådan mener i det. Men hvad dyrlægen kan anbefales i foder smiley det kan jo være din hund måske har aligi over for noget mad det kan jo sket

• #37   23. mar 2015 Absolut smiley
    Vi havde en cavalier da jeg var barn, hvor det faktisk var dyrlægen der fandt et foder for os. Hun var bundallergisk overfor alt - undtagen specific, som dylle havde god erfaring med til allergiske hunde.

Kommentér på:
Slank hvalp - foder?

Annonce