hvalp nægter at spise! {{forumTopicSubject}}
Hej HuG igen!...
ja, vores hvalp på 4½ måned, stella, er simpelthen gået i spiseværring? hun NÆGTER at spise tørfoder! vi havde først givet hende kingsmoor, hvilket vi da kunne få ned, men hun var ikke særlig begejstret og var svær at få til at æde det hun skulle.
så da den sæk var tom, bestilte jeg tholo i håb om at det ville falde i bedre smag - det gjorde det så ikke! hun spiste ikke i 2 dage og når hun tog det i munden og spyttede det ud over hele gulvet!
så fik jeg en gratis foderprøve fra olivers, hvilket jeg gav i stedet for tholo indtil jeg havde fundet noget andet - det spiste hun rimeligt i starten. så skulle hun passes ved min svigerfar som også har avlet hende, og dernede gav han hende så Arion, som hun dengang var vokset op med, og det sagde han at hun åd!
(det var jeg så ikke så glad for, da jeg helst ikke vil give hende foder med korn i).
nå, men så siden hun kom hjem derfra har hun nægtet at spise tørfoder, uanset HVAD vi har tilbudt! bestilte nogle små foderprøver på bl.a. de forskellige Wolfsblut varianter og TOTW. men INTET er godt nok.
skrev til dyrlægen og spurgte hvad hun synes vi skulle gøre, og hun foreslog at vi tog al foder fra hende i 24 timer, og så tilbød hende, og så vente 12 timer og tilbyde igen. hun spise ikke nogle af gangene. nu blev vi så så desperate da hun har tabt sig rigtig meget på det pjat det, så vi tog noget tørfoder og blandede med vådfoder og et æg. der sorterede hun bare det "gode" fra, og spyttede tørfoderet ud på gulvet.
så tog vi hendes vand og lukkede hende ude i køkkenet i 10 min, og da vi kom ud havde hun så endelig spist det meste tørfoder også.
men alt i alt, har hun de sidste 4-5 dage, kun spist hvad der svarer til 1½-2 dages ration, og hun er FOR tynd, hun har altid været slank, men nu er hun altså tynd!
har i nogle råd, hvad skal vi gøre? Skal vi bare give os og så give hende arion og se om hun vil spise det herhjemme?
det kan da ikke bare være stædighed kan det? :S har kigget hende i munden og det ser ikke ud til at der sidder noget, men hun har fået 2 rokketænder. kan det virkelig få dem til at nægte at spise, uanset variant?
undskyld den laaange besked, er bare lidt frustreret. ved godt det er meget forskelligt vi har tilbudt hende, men det var i håb om at finde et eller andet hun godt ville have.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Hvis hun gerne vil spise Arion, så lad hende dog få det ?
Jeg ville personligt være fuldstændig ligeglad, hvis jeg havde en så ung en hvalp som direkte er blevet undervægtig af det foderræs..
nov 2011
Følger: 4 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 28 Svar: 288
men det jo fordi hun generalt ikke gider æde. det derfor vi har forsøgt at finde et eller andet hun kunne lide.
nov 2011
og okay, vi må prøve med arion så - men hvad hvis hun så heller ikke vil spise det her? det kan ikke være rigtigt at hunden skal have lov til at leve på vådfoder fordi hun er stædig og ikke vil spise tørt. men hun får normalt vis også våd nogle gange i ugen, men vi har undladt det lidt her på det sidste, fordi at hun bare spytter tørfoderet ud.
okt 2007
Følger: 40 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 201 Svar: 4.828
Jamen hun gider jo tydeligvis godt æde arion
Jeg er helt enig med Karin her, det kunne være meget værre mærke hun havde valgt
nov 2011
og ja, så må hun jo æde det selvom det ikke er det bedste, bare hun får noget ned
er bare så frustreret over at hun sulter sig selv, selvom at vi har fundet nogle af de bedste fodertyper, som mange snakker så godt om. fatter ikke hvorfor hun ikke vil have det, og en rottweiler plejer da ellers at være rigelig madglad?
jul 2011
Følger: 9 Følgere: 30 Hunde: 3 Emner: 243 Svar: 5.823
Og jeg kan godt forstå dem, det må da være møgkedeligt. Mange hunde trives fint på tørfoder, og tør foder er da også bare så nemt at fodre med. Jeg har været meget glad for vores tørfoder, TOTW. Men nogle hunde gider det bare ikke i længden, og der mener jeg at man må ind og se på alternativer.
Er der mulighed for at finde et godt vådfoder, som opfylder alle krav? Kan man måske blande lidt af det i foderet? Tør man måske kaste sig ud i råfodring?
Arion er som Karin siger ikke et dårligt foder, men heller ikke det bedste. Prøv det, og se hvad der sker
nov 2011
nov 2011
nov 2011
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 22 Hunde: 3 Emner: 92 Svar: 10.986
Det skal DU SELV spise.... til morgenmad.....til frokost....til aftensmad.... ( og intet andet )......... det skal du gøre HVER dag i et par måneder.
Kedeligt ikke ??..... det bliver man hurtigt træt af.... ( især hvis man ikke kan fordrage ristet rugbrød )....
Det er det mange forlanger at hundene skal-----> ( æde deres tørfoder ....hver evige eneste dag ....=.... Kedeligt !!
Hvorfor ikke gøre deres mad lidt spændende..... Kom lidt varmt vand ved tørfoderet ( det fremhæver smagen ) ...... tilsæt lidt forskelligt..... f.eks.... ( tun...kyllingetern....revet gulerod....en lille frikadelle....bøf...ost...torskerogn....pølse.).... eller hvad du nu har ....( bare en lille smule ).... og bland det godt sammen....
Så er jeg sikker på , enhver hund vil spise sin mad....
nov 2011
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
jul 2007
dec 2007
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 31 Hunde: 4 Annoncer: 8 Emner: 73 Svar: 4.132
http://www.maxizoo.dk/ziwipeak-daily-dog-venison-5-kg.html
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
nov 2011
nov 2011
Derfor det undrer mig at hun godt har kunnet spise det og så pludselig ikke vil
nov 2011
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 87 Hunde: 4 Emner: 946 Svar: 17.499
3 produkter har fundet nåde for hendes kræsne smagsløg Kingsmoor Pure ikke klassisk .... N&D (natural and delicious) og Essential spm jeg bruger nu om morgenen ....
aften fodres råt og det er klart det bedste .....
aug 2006
nov 2011
Og vi har prøvet at give hende alt muligt lækkert i det men hun slikker det bare af.
nov 2011
aug 2006
Prøv at lege jagtlege før du tilbyder mad. Det, at hunden søger bytte, jager og fanger kan stimulere dens sult naturligt.
mar 2008
Følger: 71 Følgere: 1048 Hunde: 2 Svar: 1.897
nov 2011
aug 2006
Og lige inden spisetid - så den går direkte fra legen til madskålen.
Jagtleg med fangst og træk.
aug 2006
jul 2007
Og hvis nu hunden ikke VIL æde tørfoder.... så giv den da noget , den vil spise.....
Tørfoder er såmænd ikke Guds Gave til alle hunde.......og har ikke eksisteret lige så længe som hundene har........ og hundene har alligevel overlevet....
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.933
Min egen spiser 100 gange bedre, når der står en anden hund ved siden af og spiser af en anden skål. Hun har også haft den vildeste madlede, men er efterhånden kommet over det her efter 1. løbetid
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 77 Svar: 7.937
Da vi begyndte at lege med frisbee og trækketov forsvandt problemet som dug for solen og i dag spiser hun alt, hvad hun præsenteres for, når blot hun er kørt godt op i drift inden og hun er sulten.
Hun får oftest kun mad en gang om dagen og alt hvad hun overhovedet kan spise.
Som hvalp er det aldrig lykkedes at få hende til at spise mere end 2 gange dagligt.
nov 2011
Bitten: grunden til at vi vil at hun skal spise tørfoder er, at vi ikke har tid til at stå og lave et gourmet måltid 2 gange om dagen til hende. plus det ikke er alle der er lige gode til at håndtere BARF
men vi har købt Arion, og forsøgte at opbløde det sammen med lidt vådfoder, og hun spiste ca. halvdelen.
nov 2011
jul 2007
Kan du hælde tørfoder op hurtigere ???
Men OK..... Det er DIN hund..... du bestemmer.....men da du selv spurgte , kom jeg kom bare med en ide'....
nov 2011
jul 2007
nov 2011
dec 2007
nov 2011
aug 2013
Følger: 1 Svar: 26
Bare lige et godt råd fra mig. Husk altid at gøre overgangen fra et foder til et andet glidende. Derudover kan jeg tilslutte mig foder fra "Rigtig Hundemad". De sælger et rigtig godt kornfrit tørfoder som hedder NÖW. Det er for dem, som vil have det bedste, uden at gå over til BARF, som de for øvrigt også leverer.
Det er et forholdsvis dyrt foder, men fodermængden er tilsvarende lille. Du skulle prøve at besøge deres hjemmeside og evt. kontakte dem for smagsprøver. Min veninde har en lille dværg gravhund, som var blevet frygtelig tynd, fordi den ikke kunne lide det tørfoder, den fik. Hun prøvede MÖW, og nu har hun en fin lille hund, med et passende fedtlad og en virkelig fin pels. Husk også, at tørfoder ikke skal stå fremme og være tilgængelig hele tiden. Server det, og tag det væk igen efter 15 min., hvis din hund ikke viser interesse, og tro mig, når den finder ud af, at der ikke er mulighed for at "nippe" til foderet dagen lang, skal den nok finde til foderskålen, mens tid er
Held og lykke med det hele.
nov 2011
dec 2007
Mine har altid haft foder stående, 24/7 da de fortrækker at æde omk.kl.04 og DA står jeg altså ikke op for at fodre. Hihi.. Men at det altid har virket hos mig er nok pga.jeg altid har flere hunde af gangen,i forskellige alder, så de unge efterligner de ældres opførsel og spisevaner.
nov 2011
dec 2007
Jeg må væbne mig med tålmodighed og tar en gang popcorn I mellemtiden..Fnis
jan 2008
Følger: 18 Følgere: 8 Hunde: 4 Emner: 30 Svar: 646
Når vi har gæstehund på Barf kommer hunden med maden pakket i fryseposer pakket pr portion, på skrevet dag og når hunden skal have mad er det bare at give den dags ration, godt nok skal jeg indmellem huske at få det ud af fryseren, men det er da også den eneste forskel der er på barf hunden og de andre gæste hunde. så hvis bare passeren har plads i fryseren er det ikke noget problem at hunden får Barf.
jul 2011
Deres madplan ser således ud:
Mandag morgen restkød, aften ben.
Tirsdag morgen restkød, aften ben.
Onsdag indmad morgen, og aften.
Torsdag morgen restkød, aften ben.
Freddag morgen restkød, aften ben.
Lørdag indmad morgen, og aften.
Søndag struber morgen, og aften.
Jeg pakker restkød så der er til 2 dage, og ben så der er til 1. Indmad, og struber pakkes så der er til 1 dag. Så er det bare at tage det op af fryseren, og putte det i køleskabet Hundenes navne står på poserne, så nemmere bliver det ikke.
jul 2011
dec 2007
nov 2011
må lave overgangen meeeeeget længere næste gang, som så bliver når hun skal på voksenfoder
indtil videre spiser hun stadig, også tørre piller, så tømmer hun bare ikke helt skålen, men hvis vi blander lidt af et eller andet i, så bliver den næsten slikket, hvilket var totalt ligegyldigt før.
så nu må vi se om en uges tid, om det stadig ryger ned, eller om vi så skal til at se på alternativer
dec 2007
nov 2011
nov 2011
dec 2007
Ang.de helt løse bisser, så er det helt ok at hive dem ud hvis hunden gir dig lov, ellers, er det som Birgitta skriver godt at lege lidt ruskeleg med et reb, en stofklud eller en bamse, som tanden kan "hænge" fast I, og dermed ryge med ud under legen. Jeg har tit brugt det trick for at få fjernet de tænder der bare vender og drejer sig, men bare ikke vil slippe 100% og samtidigt så får jeg tanden istedet for at hunden kommer til at sluge den og den så forsvinder sporløst.
Jeg er jo mine vapsers moar, så jeg MÅ bare ha`så mange af Deres mælketænder som muligt.. ved godt at det er lidt skørt, men de bliver gemt ligesom mine biologiske børns mælketænder er blevet gemt sammen med billeder o.l. Man er vel lidt nostalgisk når det drejer sig om ens babier, både 2 og 4 benede.
nov 2011
lige endnu et spørgsmål... hvornår skal en rottweiler over på voksenfoder?
dec 2007
nov 2011
hvalp nægter at spise!