Passer dette... {{forumTopicSubject}}
"Vidste du at:
- De almindelige oksehudsben er behandlet med de samme kemiske stoffer som man bruger når man laver sko, bilsæder, bælter osv...
- Når man laver oksehudsben, så afkalker man først huden og så rengør man den med natriumklorid, svovlsyre og kromsulfat...
- Når den "rensede" hud så eksporteres med skib til andre lande, så bliver de transporteret som almindelig gods, da det ikke er klassificeret som livsmiddel, derfor er der i rigtigt mange tests fundet salmonella og E-coli bakterier.
- Da så disse oksehude ankommer til garveriet, er de oftest helt sorte og begyndt at forrådne. Derfor bliver de afbleget med brintoverilte og hvis dette ikke er nok, bruges titanoxid, så man er helt sikker på at produktet lugter og ser mere "appetitligt" ud...
Med andre ord bliver der i fremstilling af disse tyggeben, brugt kemikalier som i selv små mængder kan være virkelig giftige...
Andre negative ting ved almindelige oksehudsben:
- Oksehudsben er ikke fordøjelige.
- Oksehuden vil i hundens mave svulme op til ca. 4 gange normal størrelse og kan dermed sætte sig fast i tarmsystemet.
- Oksehudsben er blandt de mest almindelige grunde til forgiftning hos hunde.
- Dr. Karen Becker(en af verdens førende dyrelæger) siger: tyggeben der er lavet af råhud, der ofte markedsføres som "helt naturlige" tyggeben, er som oftest alt andet end lige netop naturlige.
De kan forårsage en række helseproblemer hos hunde som f.eks opkast, kvælning, diarré, risiko for farlige kemikalier, salmonellaforgiftning og mavedrejning."
(Tekst: Animaks)
jan 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
synes bare næsten alt er "farligt". Svært at finde noget de MÅ få.
dec 2008
Følger: 20 Følgere: 55 Hunde: 2 Annoncer: 9 Emner: 224 Svar: 10.286
jan 2010
Følger: 14 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 63 Svar: 518
okt 2014
Følger: 4 Følgere: 5 Hunde: 2 Emner: 8 Svar: 196
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.805
Jeg tror ikke det er lovligt herhjemme at putte sådan noget i "foder" til dyr
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
jul 2007
Følger: 21 Følgere: 25 Hunde: 3 Emner: 283 Svar: 5.335
dec 2008
Af samme årsag købt jeg dem fra Farm Food RawHide.. da de ikke er fyldt med så meget skidt.
jul 2007
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
dec 2008
dec 2011
Følger: 12 Følgere: 11 Hunde: 1 Svar: 497
Derudover så er kampagnen subjektiv. De spilder på frygt og uvidenhed. De ville aldrig bruge ordet "natriumklorid" i dets almidelig daglig tale hvis det skulle skræmme. Dette stof indtager mange af os dagligt i rigelige mængder. Fik jeg nævnt at det er helt almindelig bordsalt?
Almindelig vand fra hanen kan til dels kaldes for brinteoverilte opløsning, da vand består af en kemisk ligevægt af dette.
De burde i stedet lave en analyse af hvor mange af de her stoffer de kan finde i slutproduktet i hvilken mængder.
dec 2011
Følger: 3 Følgere: 3 Hunde: 1 Emner: 126 Svar: 736
apr 2008
Følger: 29 Følgere: 268 Hunde: 2 Emner: 262 Svar: 7.679
jul 2007
Der er flere sider på Google der anbefaler dem end fraråder dem
jan 2012
Følger: 5 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 77 Svar: 3.714
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
I både USA, England, Tyskland m.m. har de diskuteret dette problem i årevis, f.eks. her http://thebark.com/content/dangers-rawhide-dog-chew-toys
Men tror det her indlæg fra 2013 med masser af referencer siger det hele
http://www.cutiepiepolly.se/2013/07/farliga-tuggben.html?m=1
Der er så mange alternativer, vi køber primært vores tyggeting hos den lokale Barf forhandler, eller hos Zooplus, hvor vi går efter de tyskproducerede ting.
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 986
Hvis man køber tørrede godbidder, som f. eks. griseører, pandelapper mm, er det så lavet på samme måde???
feb 2008
Følger: 7 Følgere: 14 Hunde: 2 Emner: 20 Svar: 593
mar 2008
Følger: 8 Følgere: 23 Hunde: 8 Emner: 24 Svar: 3.206
Når jeg kigger på de forskellige typer som jeg har liggende, så er de produceret i Europa, undtagen vores tørrede ribben, der er fra New Zealand - så håber jeg, at jeg er nogenlunde garderet.
jun 2013
Svar: 479
Råhud ryger ikke til garveren efter salt, syre og kromsulfat. Efter dén omgang ER det garvet, og rådner iøvrigt heller ikke, medmindre man opbevarer det konstant fugtigt, ganske som alt andet læder.
Kromgarvning har altid været en kende kontroversiel, men det er en hurtig og effektiv metode der tager et par uger, i modsætning til den gammeldags metode med vegetabilsk garvning, der kan tage et par år. (og egentlig ikke er så pokkers meget bedre for naturen i det lange løb)
Råhuden er iøvrigt den del af skindet der ikke er blevet gennemgarvet, som man bruger til produkter der skal kunne holde samtidig med at være en anelse fleksible eller kunen strækkes og formes efter en læst f.eks, uden dog at være blødt og smidigt.
Råhud til hunde mv. kan man uden videre skabe ved en simpel saltning og tørring, og derved anvende hele skindet, ikke kun midten af den.
Tvivler på økonomien i at anvende garvet råhud til gnaveben, må jeg indrømme. Kvadratmeterprisen er ihvertfald rimelig god til alt andet brug.
jul 2013
Følger: 4 Følgere: 105 Hunde: 2 Emner: 90 Svar: 986
mar 2014
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 57
Jeg er blevet gjort opmærksom på at min blog er omtalt her på Hundegalleri, så jeg vil lige komme med en lille kommentar hertil.
Jeg har skrevet det omtalte blogindlæg efter at ha læst en hel del på nettet og bland andet fra det i Sverige meget omtalte "Döden i knuten", hvor man gennemgår hvordan langt de fleste tyggeben bliver fremstillet.
I USA opfordres det kraftigt at hvis man(Amerikanerne) vil give sin hund hudben så bør det kun hudben der er produceret i USA, pga. de mange giftstoffer/tilsætningsstoffer der er i de hudben der bliver importeret fra Østen.
Jeg vil personlig mene at det er ydderst naivt at tro at det ikke er giftstoffer i de hudben der bliver importeret til Danmark. Hvorfor skulle det være en skrappere kontrol ved produktion af hudben, end hvad det er ved produktion/opdræt af fødevarer til mennesker hvor der er bevist at det er for høje mængder giftstoffer/affaldsstoffer/tilsætningsstoffer.
Vi har fødevarer der findes i nærmest hver eneste dagligvarebutik hvor der er meget høje mængder af "uheldige stoffer" i, som for eksempel Tigerrejer, Pangasiusfisk og for at ikke tale om frugt og grønt!
Der er høje værdier af giftstoffer i masser af fødevarer til mennesker og personligt prøver jeg at undgå disse, specielt til mine børn, når jeg er ude og handler.
På samme måde prøver jeg at undgå giftstoffer til mine hunde og derfor undgår jeg eksempelvis hudben.
Det er en her i tråden der skriver at det virker lidt "søgt" da dem(mig) der har skrevet blogindlægget også "tilfældigvis" har en butik der sælger naturprodukter til hunde.
Til dette kan jeg jo kun svare at ja selvfølgelig vil jeg et eller andet sted gerne sælge mine produkter som jeg tror er bedre for hunden, end de omtalte hudben. Men blogindlægget er ikke kun skrevet pga. at jeg vil sælge MINE produkter. Jeg skrev primært blogindlægget fordi jeg synes at der bør komme mere fokus på hvad vi egentlig propper i vores kære dyr, lige så vel som jeg går rigtigt meget op i hvad jeg propper i mine to sønners munde. Det er mig der har ansvaret for hvad de(mine børn og hunde) spiser og så vil jeg ikke tage en risiko ved at daglig give dem noget der måske/måske ikke er giftigt for dem på sigt.
Jeg har solgt produkter til hunde i 16 år og jeg har selvfølgelig solgt masser af hudben igennem årenes løb, men med den "viden"/usikkerhed der er i dag vedrørende hudben vil jeg på ingen måde sælge disse produkter mere.
Hvis jeg kun tænkte på penge og hvad der er nemmeste at sælge og bedst fortjeneste på, så er det ikke nogen tvivl om at jeg burde ha haft hudben i mit sortiment, da det er LANGT nemmere at sælge de traditionelle hudben end hvad det er at sælge naturben osv.
Animaks har HVER ENESTE dag kunder der spørger om vi ikke har de almindelige knudeben, pressede ben, munchyben osv. og det ville da være nemt for mig at sælge dem de ben de efterspørger og som det er så god fortjeneste på. Men uden at det skal lyde selvhøjtideligt så er jeg et menneske der føler ansvar overfor de kunder jeg har og de produkter jeg sælger dem, så derfor vil jeg aldrig nogensinde have disse ben i min butik igen.
Når "Döden i knuten" skrevs blev der lidt fokus på dette i Sverige og de omtalte firmaer der importerer kæmpe mængder af disse hudben kom med lange forklaringer om at der skam ikke var nogle problemer med lige netop deres hudben.
Lige lidt på samme måde som importørerne af Danske fødevarer påstår at det ikke er noget problem med at det er pesticider i vores importerede frugt og grønt osv. Er det nu virkelig sandt.... eller kan det måske have noget med at gøre at de tjener styrtende med penge på at sælge disse varer...
Jeg skal ikke gøre mig til dommer, men personligt tror jeg SLET ikke på de udtalelser der kommer fra dem der tjener masser af penge på de omtalte produkter.
Jeg vil til slut igen understrege at det ikke er mit primære mål at sælge mine produkter, det var mere for at sætte fokus på noget jeg tror er et problem.
Jeg siger IKKE at hunden dør af at spise hudben, jeg mener blot at det på sigt kan være meget usundt for den at få disse "eventuelle" giftstoffer i sig, hvor nogle endda er kræftfremkaldende...
Hvis man absolut vil give sin hund hudben, men også vil undgå de "eventuelle" giftstoffer, så vil jeg anbefale produkterne fra Farm Foods. Her bliver der IKKE brugt skadelige kemikalier som f.eks. arsen og krom.
Jeg sælger ikke Farm Food-produkterne så det er IKKE en reklame for Animaks.dk
Indtil videre fokuserer jeg på naturlige, tørrede produkter.
Hav det godt alle sammen og pas godt på jer selv og jeres kæledyr.
Hvis i skulle have nogle spørgsmål/kommentarer, så kan i sende mig en mail eller ringe. Det er nemmere da jeg ikke så tit er inde og tjekker denne side ud.
De bedste hilsner
Peter Gudmundsson
Animaks.dk
Ps. til jer der vil læse den svenske blog:
http://www.cutiepiepolly.se/2013/07/farliga-tuggben.html
http://www.cutiepiepolly.se/2014/01/varning-made-in-china.html
Lidt fra USA: http://thebark.com/content/dangers-rawhide-dog-chew-toys
Der findes utallige sider fra USA og England der beskriver disse problemer med de "kære" hudben.
Passer dette...