{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.805 visninger | Oprettet:

Skal opdrætter betale?? {{forumTopicSubject}}

Nogle erfaringer med dette? Vi har en hund af blandingen peng og chihuahua som er 8 mdr. Den har fået Cherry eyes. Har hørt hos to dyrelæger som fortæller den er født med dette, så det bør være opdrætter der betaler operationen ifølge købeloven. Men opdrætter vil ikke betale og siger hun ikke skal. Har i nogle erfaringer? Min dyrelæge siger han kan skrive en attest på at den er født med dette, kan dette hjælpe? På forhånd tak:-)

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Skal opdrætter betale??
  • #1   26. dec 2014 Om opdrætter er forpligtet til at betale eller ej, skal jeg ikke gøre mig klog på.. Men det er dyrere at slæbe opdrætter i retten end det er at betale dyrlægeregningen selv. Så hvis det var mig, havde jeg nok bare betalt.. Held og lykke med hunden smiley

• #3   26. dec 2014 Altså jeg skal lige forstå det rigtigt
    Havde den cherry eyes da I købte den?

• #5   26. dec 2014 Er det mig der ikke kan læse, eller hvor fremgår det at TS ønsker at bruge hunden til avl?

• #7   26. dec 2014 Jeg kan ikke se nogen hund på TS' profil smiley

• #8   26. dec 2014 Line
    Der er en blanding der hedder Moji på Ts' profil og der står den gerne vil være far en dag
    Og ja det lyder som en rigtig dårlig idé

• #9   26. dec 2014 sært, jeg kan heller ikke se nogen hund, der står at profilen ikke har oprettet nogen hund .... der må da være noget galt...

• #10   26. dec 2014 Hvor silvan ser I det henne? smiley

Når jeg kommer ind på profilen er der hverken hund, andre tråde eller andet. Der står absolut ingen ting.

• #11   26. dec 2014 Den står stadig som "byd velkommen" det er måske derfor

• #15   26. dec 2014 Ahh, så er jeg med smiley har fundet den nu smiley

• #17   26. dec 2014 Måske dette kan hjælpe...

http://www.juf.dk/smasager/

Jeg har dog ingen erfaring med det, men læste om en person, der anbefalede det...

• #18   26. dec 2014 tænker egentlig at de ting opdrætter kan komme til at betale for er ting hunden har fejlet mens opdrætter har haft den, eller ting der kan bevises at hunden har grundet genetisk "fejl" ... men cherry eye er vel "bare " noget nogle racer er mere disponerede for end andre, man kan vel ikke med nogen statistisk sikkerhed fx grundet test af forældre dyr sige at hunden får det ... eller er det helt forkert...

Fx ved jeg at skotter er disponerede for forhøjede levertal med alderen og deraf følgende mulige sygdomme, men om en hvalp udvikler det eller ej kan opdrætter vel ikke måle sig frem til, så når jeg køber skotte er det vel en af de ting jeg bare må være mig bevidst om, om så vurdere om det er en risiko jeg vil tage med .. eller ??

• #19   26. dec 2014 Hvis opretter har snak til jer inde den var solgt til jer så er det jeres problem ikke hendes. smiley desværre

• #21   26. dec 2014 Hvis det er arveligt/allerede var til stede på købstidspunktet, så har i ret til kompensation, enten i form af et nedslag i købsprisen eller ved at sælger betaler for operationen.

Vil sælger ikke være med til dette, kan man, hvis der er tale om forbrugerkøb (og det tvivler jeg på der er her) gå til forbrugerklagenævnet, eller, ved privatkøb, kan man gå gennem retten -det kan sikkert føres som småsag, det er en hel del billigere og mindre omstændigt.

Du skal dog være obs på at man ved private handler kan lave aftaler der stiller dig dårligere end købeloven, så du skal tjekke din kontrakt om der står noget om evt fejl og mangler.

• #22   26. dec 2014 Hanne. Nu er det jo stadig en hvalp, så må købeloven også gælde. Dette tæller som en væsentlig mangel, hvorved opdrætter burde lade handlen gå tilbage, eller give afslag i købsprisen.

Ja det er nok dyrere at køre en sag, men normalt er det da sådan at vinder man sagen betaler modparten sagsomkostninger.

Så måske det er værd at undersøge muligheden?? Alt andet lige vil man måske kunne stoppe en opdrætter dom tydeligt ikke er sit ansvar bevidst!

• #23   26. dec 2014 @ Isabelle ... men skelner man ikke mellem nogle lidelser og andre, altså det der med at nogle racer specifikt er disponerede for noget, men som de ikke nødvendigvis nogensinde får, eller nogle hvalpe fra et kuld får det, mens andre ikke gør....

Lidt ansvar for at vide hvad man køber har man vel selv .... lad os nu sige at jeg ville have haft hvalpe på en af mine, der er lige kommet undersøgelser der viser at rigtig mange skotter får kejsersnit, men om min hund lige var den der skulle have det, mens en evt. kuldsøster ikke skulle, det kan jeg da ikke komme tilbage til opdrætter med ...

• #24   26. dec 2014 Tak for alle jeres kommentarer:) er forholdsvis ny hundeejer, så stof til eftertanke;) og især med om han skal være far hvis cherry eyes er arveligt, er lidt kringlet lige med cherry eyes nemlig:) om hans hvalpe fik det, hvis han en dag skal have hvalpe er ikke sikkert, men racen er jo disponibel for det, så chancen er der. Tror bare jeg betaler selv for operationen, for trækker tid ud at gå videre med det om jeg så havde retten på min side, for Mojo vil jo gerne opereres hurtigt muligt:-) men dejligt med alle jeres kommentarer og konstruktiv kritik;)

• Julie A
    Julie A Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 36
    #25   26. dec 2014 Hvad er en Peng?

• #26   26. dec 2014 Ville bestemt droppe alt om avl / opdræt?
    En sygdom som racen er disponibel for opdrætter man ikke på, hvis man føler lidt ansvar for hvalpene!

• #27   26. dec 2014 Ups mente pekingeser:)

Det os rigtig nok Bettina, men er rigtig mange racer der har det som disponibel sygdom, så burde der var mange racer som ikke kunne avles på. Men er da blevet lidt klogere:) men ellers har han det super og trives

• #29   26. dec 2014 Ja Ida Kristine vil helt sikkert have en med DKK hund næste gang, er alle pengene værd, når tiden kommer til det:) men tak for råd, er nemmest at betale selv

• #30   26. dec 2014 Tina. Nu er der jo kæmpe forskel på at avle på en hund der har denne sygdom, og så avle på en gennemtestet rask hund der bare tilhører en disponibel race!
    En ansvarlig opdrætter opdrætter på hunde der er gennemtestet for disponible sygdomme, og avler bestemt ikke på en hund der har en disponibel hund. Samtidig vil en ansvarlig opdrættet også tage en rask gennemtestet hund ud af avl, hvis man ser at den giver den disponible sygdom videre i en udstrakt grad!
    Ønsker du seriøst at sætte syge hunde i verden? Og medvirke til at sprede en sygdom, frem for at stoppe den??

• #31   26. dec 2014 Tror du misforstår, self vil jeg ikke sprede sygdom osv ud, er ikke min tanke

• #32   26. dec 2014 Tina: fik lige set du havde slettet det med han ønskede at blive far.
    Troede lidt dit svar var ment som en undskyldning for at avle på din hund. smiley

• #33   26. dec 2014 Nå nej nej, tænker bare at de opdrætter som alligevel vælger at avle på det, som min opdrætter er ærgeligt, for hun fortalte at hun tidligere havde haft hvalpe med det og ikke skulle betale. Men nu ved jeg i hvert fald jeg ikke vil købe sådan en sted en anden gang:)

• #34   26. dec 2014 Tina.
    Det er desværre en dyr lærestreg, og vil da håbe du går videre med det.
    Men godt nok det bare var en misforståelse fra min side. smiley

• #35   26. dec 2014 Hvordan videre med det?:) ja sådan er det, koster 4500kr at få lavet, men er det værd og man elsker jo sine hunde

• #38   27. dec 2014 Tina: Mener går videre med en sag mod opdrætter.
    Er man som opdrætter ikke sit ansvar bevist, bør man ikke opdrætte,

• #39   27. dec 2014 Jeg har overhovedet ikke forstand på det her Men alle de gange, jeg har købt bla.hunde ,har jeg da aldrig tænkt på, at skulle ha noget erstattet ,hvis der var noget galt med hunden Jeg har altid tænkt, at det måtte stå for min egen regning ,når det var en bla

• #40   27. dec 2014 Inger -købeloven gælder altid, osse når det gælder blandingshunde. Forskellen er at ved privatkøb kan man aftale betingelser der stiller køber dårligere end købeloven... men hvor intet andet er aftalt, er det det der står i købeloven der gælder = 2 års reklamationsret.
    Det er så mere omstændigt at klage ved privatkøb, fordi man ikke kan gøre brug af forbrugerklagenævnet

• #41   27. dec 2014 Mange tak Michelle smiley

• #42   27. dec 2014 Nu ved jeg ikke hvad sådan en operation koster? Hvis omkostningerne er uretsmæssig høje, har man ALDRIG krav på at opdrætter betaler operationen, du vil have krav på ca 1/2 af købsprisen retur, men hvis operationen er billigere end det, kan opdrætter vælge at udbedre manglen. Koster operationen f.eks mere end du selv gav for hunden, vil du som sagt kun have krav på at få 1/2 af købsprisen retur
    MEN som andre skriver, så kan det være svært at gøre noget som helst, når det er en blanding. Er hunden købt for mere end 6 mdr siden, så har du bevisbyrden for at den fejlede det på købstidspunktet, men hvis det er under 6 mdr fra købstidspunktet(hvor du har opdaget og reklameret til opdrætter) så er det opdrætters bevisbyrd om hunden fejlede noget.

• #43   27. dec 2014 Okay Lykke det er netop opdaget for 1 uge siden, og vi købte ham i august, så er 4 mdr siden nu ca. Men ja er nok nemmest at betale de 4500kr selv, har vi heller intet imod, men hvis det nu var opdrætter ifølge loven, havde det da ikke gjort noget at hun betalte:) må vi bare håbe at det kun er min ud af kuldet som har fået det

• #44   27. dec 2014 når det er 4 mdr siden, så har i krav på 1/2 af købsprisen retur da det så formodes at være til stede på købstidspunktet, og derved skal opdrætter bevise at det ikke var.., med mindre der står i jeres købsaftale at hunden er købt som beset? Det koster 500 kr at lavet et civilt søgsmål. Du kan jo starte med at skrive et anbefalet brev om at du kræver x antal kr i henhold til købeloven, og er de ikke på din konto senest 10 dage efter, så går du videre til retten, om du så gør det eller ej, det er jo så op til dig selv.

• #45   27. dec 2014 Godt jeg aldrig kommer til at få hvalpe på mine hunde, for som hvalpekøber tænker jeg ligesom Inger N, har jeg købt hunden er den mit ansvar... dette forstået som at selvfølgelig mener jeg at har det hunde der avles på kendte og åbenlyse svagheder så ville jeg mene opdrætter skulle betale hvis hvalpen senere får nogle af disse ting, men omvendt ville jeg forvente at ansvarlige opdrættere tog disse dyr ud af avl. og jeg ville heller aldrig købe hvalp med den baggrund.

Men jeg mener stadig at der er visse ting indenfor nogle racer som er mere forekommende end hos andre, og er disse svagheder ikke konstateret hos forældredyrene og opdrætter ellers har gjort sit forarbejde godt, så er der bare visse ting hunden kan komme til at fejle som jeg som køber må tage med....

Det er da noget af et ansvar at ligge på avler hvis man kan komme tilbage med ALT ....

• #46   27. dec 2014 Okay, det lyder som en ide:) for nytter nok ikke meget at ringe til hende igen, hun var fast i sin mening:) hun mente ikke hun ikke skulle betale fordi det ikke var en arvelig sygdom. Får lavet det brev imorgen, så ser vi:) er trods alt 2500kr som er 1/2, så kan dække lidt af regningen:)

• #47   27. dec 2014 Ved privatkøb gælder formodningsreglen ikke. At det er opdrætter der har bevisbyrden de første 6 mdr, gælder kun for forbrugerkøb.

Hanne -jeg kan sagtens følge dig, og jeg synes osse der ER grænser for hvad jeg ville forlange opdrætter skulle betale for.

Men en hund er, i lovens øjne, en vare som alle andre, og hvis dit tv efter 2 mdr kun kunne vise sort/hvid-billeder, ville du vel osse kræve pengene retur/udbedring af skaden? Osse selvom sælger med garanti ikke var bevidst om fejlen da han solgte dig tv'et

• #48   27. dec 2014 Og så kan man altså ikke komme til opdrætter med ALT -kun arvelige lidelser/lidelser der var tilstede på købstidspunktet (og som ikke var oplyst ved købet).

• #49   27. dec 2014 Michelle: er du egentlig sikker på der ikke er tale om et forbruger køb? I hesteverdenen bliver en avler betragtet som professionel, det tænker jeg en opdrætter i hundeverdenen også burde??

• #50   27. dec 2014 Belinda -ikke hvis hunden er fra et af de der "hyggekuld" (altså hvor der ikke avles kontinuerligt, men bare en enkelt gang eller to)

Er hunden med stamtavle, bliver det, så vidt jeg ved, automatisk betragtet som forbrugerkøb uanset hvor meget eller lidt man avler.

Men uden stamtavle afhænger det af hvor mange kuld man laver

• #51   27. dec 2014 Hun laver flere kuld om året med samme mor og far som hun ejer, så kan det betragtes som forbrugerkøb?

• #52   27. dec 2014 Jeg kan ikke huske hvor mange kuld der skal laves over en årrække, før det betragtes som erhvervsmæssigt hundehold...

i loven står der sådan:

Stk. 2. Ved erhvervsmæssigt opdræt af hunde forstås i denne bekendtgørelse opdræt, hvor der med anvendelse af tre eller flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt.

Men hvordan det forholder sig hvis man kun har en enkelt tæve ved jeg ikke -noget andet er at det vel er begrænset HVOR mange kuld de kan lave årligt på samme tæve

• #54   27. dec 2014 Michelle: du svarer jo faktisk selv på antallet af kuld: "hvor der med anvendelse af tre eller flere avlstæver avles tre eller flere kuld hvalpe årligt."
    Men ja mente også der var noget hvor man som "alm" privat person, alligevel ville blive betragtet som erhverv. Igen fordi jeg også ved den er der i hesteverdenen.

• #55   28. dec 2014 tine k

der er så mange mange hvalpe til,så tænk dig om,HVIS,du ikke får solgt nogle af hvalpene.
    det kan blive en dyr affære

hilsen
    vibeke

• #56   28. dec 2014 Belinda -ja og nej... jeg ved som sagt ikke hvordan det forholder sig hvis man får mange kuld på samme tæve.
    Jeg huskede det egentligt som en regel der hed x antal kuld på et antal år (uanset antal tæver), men det har jeg nok rodet sammen med kennelklubbens krav til hvornår man skal/skulle have kennelmærke.

• #58   28. dec 2014 ok.

isabella

har "pænt"gjort som du skrev,

læst start indlægget igennem vedr,cherry øje

Jeg blander mig ikke om, hvem der skal betale,et Cherry øje

.Det har jeg ingen kompetance til,og er heller ikke avler,og har ALDRIG tænkt seriøst på,Verner som en flot han "avler"

Det jeg blot påpeger er,og har gjort det før

at der ved gud i himlen,er så mange hvalpe med el.uden tavle til salg,og som jeg få gange har påpeget,at markedet,for hvalpe i lille Danmark,efterhånden,må være "mættet".

Det var såmænd,det eneste jeg tænkte på,ved en evt.forestående parring.

og,igen, kunne ikke drømme om at blande mig,da jeg ikke har en "kuk" forstand,på cherry øje,og hvem,der skal betale for en evt. operation, kunde,avler eller forsikring i den heensende

vibeke

Jeg på peger,som jeg,bare,at hvis der telnkes på avl,

• #59   31. dec 2014 Ja uanset hvad, så har hunden en mangel, og der er man dækket af købeloven, med mindre der utrykkeligt står i kontrakten at hunden er købt som beset. Og hvis opdrætter laver flere kuld om året, vil jeg også mene at det er forbrugskøb, men du skal kunne bevise at opdrætter lave flere kuld om året.
    men ja anbefalet brev og hvis opdrætter stadig ikke vil betale, så har du muligheden for at gå i retten eller lade det ligge

Kommentér på:
Skal opdrætter betale??

Annonce