3.465 visninger
|
Oprettet:
Stor og lille hund sammen {{forumTopicSubject}}
Hejsa.
Vi har jo en drøm om at få endnu en husky, nu vi allerede har Wolf. Og det sker nok under alle omstændigheder.
Men jeg må indrømme at jeg også har lidt en drøm om at få en rigtig lille hund. Nok mest en chihuahua.
Og så snakkede vi lidt om, om det ville kunne fungere.
Og om Wolf og eventuelle Chihuahua overhovedet ville få glæde af hinanden, når nu der er så stor størrelsesforskel. Wolf vejer ca. 30 kg
Så ville gerne høre om folks erfaringer med denne kombination?
Tak på forhånd.
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.143
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Min bror har en chi og en dogue de bordeaux
I begge tilfælde hunde der er/var glade for hinanden
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
maj 2008
Følger: 7 Følgere: 64 Hunde: 4 Emner: 18 Svar: 1.143
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.775
jul 2009
Følger: 3 Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 1 Svar: 623
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.917
jun 2013
Følger: 9 Følgere: 13 Hunde: 1 Emner: 98 Svar: 602
Wolf kan godt sammen med små hunde. Der har aldrig været problemer. Det eneste har været dengang han var helt lille hvalp og ikke lige forstod at man ikke skulle være så voldsom, men det er han heldigvis modnet fra
dec 2013
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.750
jun 2013
jun 2013
Det var nu mere ment som generel tanke omkring om man overhovedet kunne have sådanne racer sammen, og om de overhovedet ville kunne elske hinanden/ få noget ud af hinanden når de nu ville skulle bo sammen
dec 2013
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.193
Jeg ville aldrig turde have en chi med en spidshund, men der er sikkert nogle som funger fint sammen.
Jeg har fx haft cairnterrier sammen med boxere gennem en del år, og nu Cairner sammen med Irske ulvehunde, en vægtforskel på omkring 70 kg.
Der har aldrig været problemer af nogen art, de små styrer de store med hård pote, de har megen fornøjelse af hinanden, hygger sig sammen på sofaen, på turene osv. Men det er få andre små racer end terrieren, jeg kunne tænke mig sammen med store hunde.
Det største problem i mine øjne, er at det er bøvlet at gå tur med stor/lille, når de ikke kan rende løs, det går, men det er bøvlet.
maj 2008
Følgere: 65 Hunde: 2 Emner: 124 Svar: 6.750
En cairn terrier er også bygget af samme slags mursten, som de store er (måske lidt færre). En chi er jo lavet af tændstikker limet sammen.
jul 2007
Følger: 15 Følgere: 26 Hunde: 2 Emner: 13 Svar: 1.427
Men hun er altså også lidt speciel, hvilket jeg tror at Malene kan nikke ja til ud fra de billeder hun har set af mit kræ og vores andre dyr..
Vi havde aldrig nogen problemer med chien og huskyen sammen.. Men det er ikke noget jeg ville anbefale..
Her tænker jeg mere: Husky flip + chi der står i vejen fordi den ikke flytter sig hurtigt nok = katastofalt..
jun 2013
dec 2013
maj 2008
Følger: 23 Følgere: 21 Hunde: 3 Emner: 109 Svar: 813
Er der nogle der har erfaringer med at anskaffe sig en stor hvalp, når man har lille hund? Kunne forestille mig at det kunne være besværligt?
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 104 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.162
Vi fik Lobo sidst.
Det var lidt besværligt men jeg var også meget indstillet på at det ville blive besværligt.
At Cody så ikke kunne fordrage Lobo de første 6-7 mdr gjorde det så ikke nemmere.
Dengang Lobo var under 1 år havde han ikke nok selvkontrol til at kunne lege med Cody og han accepterede slet ikke hvis han sagde fra.
Jeg har så fra start af gået ind og stoppet legen hvis Cody viste det mindste tegn på at han ikke gad.
Jeg har også gået meget op i at sørge for at de aldrig har haft behov for at sige fra overfor hinanden da det i værste tilfælde kan blive fatalt for Cody.
I dag har de glæde af hinanden men ikke så meget som jeg håbede på.
Lobo har lært at styre sig og når de leget så ligger han sig som regel ned og lader den lille æde hans ansigt
Men de leger fx ikke udenfor fordi Lobo er for voldsom så det gider den lille ikke.
Jeg skal aldrig have hunde med så stor størrelsesforskel igen netop fordi jeg syntes det er ærgerligt at de ikke kan tonse af sted sammen.
maj 2008
Tak for dit svar, rart med noget personlig erfaring.
Det er godt nok ogs en stor størrelsesforskel der er på dine drenge, dejligt at de nu er glade for hinanden, trods start problemer.
Kan godt se at hundene nok ikk vil få ligeså meget glæde af hinanden og at det vil kræve noget mere af en som hundeejer, men jeg har nu stadig et ønske om en lidt større hund næste gang, på trods af vanskelighederne i det.
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 13.996
Hvad med noget der stadig er småt, men ikke så skrøbelig?
Vi har ikke haft problemer med mine bologneser og Jana - men hun var også oppe i årene og ret sat. Og de vejer trods alt 4-5 kg og syner af mere.
Og så passer de ret godt til huskiens sind.
Så lille og stor kan godt fungere. Men nogle kombinationer fungere bedre end andre - eller er i hvert fald mindre komplicerede at gøre vellykkede.
jun 2013
mar 2012
Følger: 16 Følgere: 104 Hunde: 3 Emner: 20 Svar: 2.162
Hehe, ja du skal se folks reaktion når jeg en sjælden gang i mellem går med dem begge på en gang
Cody er endda lidt for stor ifølge racestandarden.
Men selvom jeg er lidt ærgerlig over at de ikke kan tonse og tumle sammen ordentligt så fortryder jeg det ikke.
Jeg syntes de lever harmonisk sammen og har sjældent behov for at sige fra overfor hinanden.
De er så ikke alene hjemme sammen. De er i samme rum men Cody er i et bur da de får et ben når jeg går hjemmefra og jeg vil ikke risikere at komme hjem og finde Cody skadet eller det der er værre hvis de kommer op at toppes.
maj 2008
Jeg ville heller aldrig turde lade mine være alene sammen med en hund, der er så meget større, der skal jo ikke så meget til desværre :/. Kan godt forstå at du synes det er ærgeligt at de ikke kan tumle med hinanden, nyder virkelig at se mine tøser tonse sammen, de elsker det.
Men dejligt at høre, at det kan lade sig gøre.
Jeg skal nu ikke have en hund der er ligeså stor som Lobo, men da min yngste kun vejer lige knap 3 kg, er en hund på 15-20 kg jo ogs en rimlig størrelsesforskel.
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 4 Emner: 26 Svar: 489
Vi har pt broholmerhvalpe. 8 uger gamle vejer de 8-10 kg - og jeg synes de er små. Kan slet ikke forestille mig en hund på 2 kg gå sammen med en hund på 65 kg.
feb 2007
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 5 Emner: 4 Svar: 51
aug 2011
Følger: 21 Følgere: 40 Hunde: 3 Emner: 36 Svar: 828
okt 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 320
Og jeg vil simpelthen ikke, lade dem lege med en hund som er over DSG størrelse. I sær tilfælde, med en afslappet ældre stor hund, kan jeg måske blive overtalt, men ellers ikke.
Jeg har prøvet at lade dem lege meget lidt med større hunde før, men problemet er hver eneste gang, at de her store hunde, de stopper ikke når mine små siger stop. Og mine er på ingen måder "hidsige", så de får ingen respekt eller fred, hvis de giver en lad-vær-knur. Hvilket har resulteret i den mindste er stoppet med at sige det, og bare snapper istedet, men ikke af nogen kraft så en stor hund vil kunne mærke det, eller tage det seriøst. Og PK´en er begyndt at skrige højt, istedet for at sige fra, for det er det eneste de større hunde vil reagere på.
Og sådan skal det ikke være, det kan ikke passe at enten skal de blive hidsige, eller bide, eller skrige, for at få lov til at sætte poten ned, og sige stop !
- Og mine hunde har deres sædvanlige hunde-lege-venner, som er i deres vægtklasse, og der er ingen problemer overhovedet, de kan lege så fint, og de respektere hinanden. Så de får stadig lov til at lege med andre, bare i deres vægtklasse.
Stor og lille hund sammen