Vokseværk? {{forumTopicSubject}}
Min hvalp på 13 uger halter på det ene forben, jeg ville lige høre ad om det kunne være vokseværk eller hvordan fungere det på hunde?
Min hvalp på 13 uger halter på det ene forben, jeg ville lige høre ad om det kunne være vokseværk eller hvordan fungere det på hunde?
Spar penge på din forsikring
dec 2011
Følger: 1 Følgere: 5 Emner: 6 Svar: 1.099
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.539
jun 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 23
Det er en dansk svensk gårdhund så ikke en stor race.
Det er let halten ikke voldsomt, og begyndte igår aftes efter hun havde leget med en anden hvalp.
apr 2007
Følger: 8 Følgere: 21 Hunde: 5 Emner: 49 Svar: 1.539
jun 2008
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 6 Svar: 23
Vidste slet ikke om hunde får vokseværk, så var lidt spurgt som nysgerrigt spørgsmål. Min lille prinsesse kan jo ikke fortælle hvor og hvordan det gør ondt.
feb 2006
Følger: 4 Følgere: 33 Hunde: 1 Emner: 562 Svar: 13.224
feb 2006
Så hvis man kan betegne de uforklarlige smerter hos unge mennesker, som vokseværk, så kan man vel også betegne uforklarlige smerter hos unge hunde, som vokseværk.
feb 2006
dec 2007
Følger: 16 Følgere: 40 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 5.577
Men det ses oftest hos de store racer, så jeg tror bestemt også at TS`s hund har trådt forkert, for som sagt ses "vokseværk" ikke hos de små racer "jeg har ikke hørt om eller mødt nogen på mit job" så derfor tillader jeg mig at påstå dette.
Men får vapsen det ikke hurtigt bedre, så ned til Dr.dyr og få hunden tjekket.
Better safe than sorry.
dec 2007
Selvom det ikke er en diagnose, så har læger gennem 50år "mindst" trøstet forældre og hundeejere med at det blot er "vokseværk" også bliver der ikke gjort mere ved det, og smerterne ophører når de hurtige vækstperioder stopper. Med det mener jeg at når man begynder at vokse i et "normalt" tempo stopper smerterne.
PS. et barn vokser ikke "hele tiden" ligesom hunde heller ikke gør det, det kommer ligesom i ryk, derfor ser man at hunde ml.de store racer nogle gange har en højde den ene dag og dagen efter så støder den hovedet på sengekanten pga. dens ene el.begge forben er vokset i nattens løb,
Jeg VED at det lyder som en skrøne, men jeg har tit set det ske da jeg havde de store og ekstra store racer. Hvalpene ser så sjove ud fordi de ikke fatter hvorfor de ikke kan løbe samme vej som dagen forinden.
Undskylder jeg brugte ordet kontrær, men du har det med at fortsætte en diskussion hvor der oftest ikke er meget mere at sige,
dec 2007
Ud over det så er jeg ret ofte enig med dig, det ved du,
dec 2007
Derfor vil jeg også påstå, at det er smerter af at man vokser for hurtigt i perioder, for man har jo ikke vokseværk fra man er baby til man er "udvokset" som jeg var ved 14års alderen, jeg har i hvert fald ikke skiftet tøj el.skostr.før jeg blev 55 pga. jeg pludseligt fik en lammelse og ikke kunne gå i 6mdr, så det er så kun i drøjde jeg har taget på, ikke i højde .
aug 2006
Følger: 38 Følgere: 71 Hunde: 4 Emner: 649 Svar: 48.133
Det, vi kalder vokseværk hos hunde er en lidelse, der hedder Panostitis. Hvis hunden er meget plaget kan den smertebehandles og hunden skal holdes i ro i de perioder, den er skidt.
Vokseværk hos mennesker stammer sandsynligvis fra udvikling af knoglerne - dem af os, der har prøvet at brække en knogle har også oplevet smerter i forbindelse med callusdannelse - disse stemmer fuldstændig overens med det, vi kalder vokseværk hos børn og unge.
aug 2006
dec 2007
dec 2007
Jeg mener ikke dermed at du tager fejl, kun at det ikke er gældende i alle tilfælde, for de hvalpe jeg tænker på, der kunne det både ses og måles at de havde fået længere bagben, forben "what ever" på omk. 6-8timer. Og det MÅ have gjort ondt, men da de fleste hunde holder mund med deres smerter så er det at mange kun ville opdage det ved målingen. Eller hvis hvalpen halter.
Undskylder hvis jeg skriver lidt "rodet, men jeg render rundt samtidig med at jeg prøver at følge HG.
aug 2006
Men vi taler ikke spring på en cm på en nat eksempelvis - ikke på knogleudviklingen ihvertfald.
Ligamenterne strækker sig og udvikler sig også - og her kan der uden tvivl være kontant afregning på målebåndet.
dec 2007
Jeg kan virkelig sidde og få latterkrampe over især 2 af mine hvalpe "en rotte og en Skt Bernhard" som netop voksede over natten, da de begge troede at de kunne løbe under seng og sofabord som normalt dagen før, men de så næste morgen bankede hovederne ind i møblerne og på træningspladsens bomme o.l. gentagne gange.
PS. min Skt.B.`s bagben voksede helt vildt en nat så hans rumpe ikke kunne komme gennem mange af de steder hvor han plejede at suse igennem, han så også totalt "skæv ud" da bagbenene pludseligt så ud til at tilhører en -3mdr ældre hvalp end hans forben. DET var et VILDT syn.
Vokseværk?