1.084 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 13 Svar

Udstilling (toller) Udstilling (toller)

Hej alle udstillingsmennesker!

Jeg skal udstille min toller og vil gerne vide lidt om hvordan man skal forholde sig.

Nogle dommere kan lide længere ben, andre kortere ben osv osv. Den ene dag kan hunden klare sig super, den næste ikke så super.

Troede ellers det var ud fra racestandarden dommere skulle vurdere. Fik at vide at svenske dommere kunne lide tollere med lange ben, mens nogle andre lande foretrak kortere ben. Og andre ting osv osv

Hvor mange gange skal man have udstillet sin hund før man kan få et godt indblik i, hvilke bedømmelser der er rigtige?

Synes også der er meget snobberi og konkurrence indenfor racerne - man ser kun kritisk på hinandens hunde og andre racer osv selvom man måske ikke har verdens bedste hund selv.

Ja ved ikke, har I nogle gode råd indenfor udstilling (både af tollere, men også bare generelt alle racer)?? Fx hvor ofte man bør udstille og hvad kan man opleve af negative samt positive ting? Vil gerne høre jeres erfaringer smiley

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Græsslåning 500 kr.
  • Beskæring af 10 m bøgehæk 2.800 kr.
  • Bicycle Adjustments 300 kr.
  • Sætte gardinstænger + gardiner op 1.000 kr.
  • Ophængning af loftelampe 800 kr.
  • Vand under køkkenvask 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Udstilling (toller)
  • #1   28. okt 2014 Mit bedste tip er helt sikkert: Spring op og fald ned på andres meninger.

Vurdér din hund ud fra racens standard, og vær så ligeglad med hvad andre tænker.
    Det er da fint med et par dommervurderinger, men en erfaren hundeejer ved reelt godt selv hvad hundens stærke og svage sider er.

og ja - nogle dommere er til det ene, mens andre er til det andet. Ligesom med alt andet i verden.

• #3   28. okt 2014 Birgitta - ja det er rigtigt smiley man skal have det sjovt smiley synes bare folk har så travlt på sådanne udstillinger med at være negative osv.

Vi skal til et skue i Køge, hun er desværre for ung til Herning. Men tænker også i fremtiden når hun er større og skal udstilles, så vil folk måske have travlt med at sige at "hende der hendes hun er alt for et eller andet"

Hvordan er dine udstillinger gået med din røde Golden? smiley

• #4   28. okt 2014 Malene - har du udstillet dine huskyer?

Noget jeg undrer mig over: hvordan kan en dommer dømme forskellige racer altså kan de virkelig have helt styr på så mange? Og nogle gange dømmer de noget forkert i fohold til race standarden som de vejer negativt selvom det ikke er negativt i forhold til race standarden, hvorfor gør de det?

• #5   28. okt 2014 Der vil altid være dem der har travlt med at dømme andres hunde på en udstilling. Det findes inden for alle racer. Jeg kan godt se andre hundes fejl og mangler, men jeg kan så sandelig også godt se Maliqs. Jeg synes man bør være ærlig over for sig selv og prøve at se på sin hund helt objektivt. Nogle dommere dømmer alle race, det er de uddannet til, så selvfølgelig forventer man at de kan deres kram indenfor race standarderne.

• #7   28. okt 2014 Birgitta - ok ja det er jo også meget forskelligt hvad man går op i med sin hund - man kan gøre research og vælge forældre der er gode i udstilling også håbe ens hvalp ohså bliver det. Men vi skal også træne jagt smiley

Cecilie - men hvordan kan dommere virkelig dømme så mange racer? Det virker uoverskueligt at skulle kende alle racernes standarder

• #8   28. okt 2014 Jeg har ingen anelse. For mig virker det også meget uoverskueligt, men det tager nok også et godt stykke tid at uddanne sig til allround dommer smiley

• #9   28. okt 2014 Selvom dommeren skal dømme efter standarden, så er det svært at undgå at de ikke også dømmer lidt efter hvad de selv kan lide..

Jeg har udstillet min egen 2 gange og en venindes en enkelt gang, derudover har jeg været tilskuer til et utal efterhånden. Og jeg mangler stadig det store overblik! smiley

Der vil altid være lidt snobberi og jantelov, men jeg må indrømme jeg er blevet meget positiv over min races åbenhed. Det er SÅ hyggeligt at være afsted nu..
    Ofte er folk langt mere åbne, når man har hund med end når man ikke har. Og det gør det endnu nemmere hvis du alliere dig med din opdrætter smiley

Jeg elsker at udstille, ikke pga. resultaterne, dem springer jeg op og ned på..
    Men for sammenholdet og for samarbejdet med min hund! Det er noget vi gør sammen, og er ikke noget han skal tvinges igennem..

• #10   28. okt 2014 Malene - men dommernes subjektive holdning burde jo ikke skinne igennem? Er da lidt tamt at en hund kan få to forskellige bedømmelser nærmest samme weekend. Så kunne man ligeså godt istedet slå terninger og bedømme ud fra det...

Men ja jeg elsker udstillinger og jeg vil rigtig gerne komme langt med min hvalp så jeg forhåbentligt kan tage opdrætteruddannelsen hos DKK og blive opdrætter smiley så jeg suger al viden til mig fra alle jeg kan omkring hunde og opdræt og udstilling osv smiley

• #11   28. okt 2014 Ja men sådan er det nu engang, der er ikke noget at gøre ved det.

Og selvom de bedømmer ud fra standarden, læser de den måske også forskelligt, øjenene ser forskelligt.

Forestil dig at vi læser den samme bog, forfatteren har haft en ting i tankerne, jeg forstår det på en anden måde, og du på en tredje smiley
    Og det kan man ikke lave om på, det er hjernen der arbejder sådan.

Jeg kan også komme med en trøje og sige den SKAL være pæn og SKAL se sådan ud, men du behøver ikke at være enig.

• #13   29. okt 2014 Birgitta - ja smiley glæder mig bare så meget til at udstille, min hvalp har et stort potentiale både i udseende og evner inenfor jagt. Jeg synes det er synd at man ikke bevarer jagtegenskaberne hos en jagthund, så det er mit mål med hende, at give linjerne videre smiley

• #15   29. okt 2014 Birgitta- tjo men selvom man ikke går på jagt kan man gå til jagttræning og jagtprøver så der er jo ingen undskyldning egentlig. man kan også træne andre ting selvfølgelig, men altså så mister man jo til sidst racens oprindelige egenskaber. De fleste tollere jeg har set som er familiehunde er overvægtige eller bliver urolige smiley

• #17   29. okt 2014 Maj britt ja kender til at udstille malteser, men ikke toller smiley er også længe siden jeg sidst har udstillet, så var for at genopfriske smiley

• #19   29. okt 2014 Maj britt nææh men der er aldrig mange maltesere på udstillingerne, så jeg fik egentlig ikke talt med andre i den races kreds, mens der er flere tollere (ihvertfald da jeg kiggede på udstilling for et par måneder siden), og ja jeg har ikke rigtig været aktiv mht at kommunikere med folk før på udstillinger.

Kommentér på:
Udstilling (toller)

Annonce