2. aug 2007 Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
"Off the leash" {{forumTopicSubject}}
Nu må I sige hvad I vil, men jeg synes altså, at der er en fantastisk stor glæde, både fra hundens side og min egen, ved at kunne gå en tur uden snor på hunden. Hun får lov at gå og snuse, som det passer hende i vejkanten/indenfor min synsvinkel og selvfølgelig ikke i folks haver, og jeg behøver ikke stoppe op hvert kvarte minut, fordi der lige er en interessant duft.
Tjah, måske er det derfor, at vi som regel går vores lange ture om natten, for så har vi det hele for os selv. Har lige gået ca. 1 time og de eneste levende væsener, vi mødte, var en lille pindgris og en mand med varebil nede ved Nærbutikken.
Jeg er nu heller ikke bleg for at lufte min hund uden snor i dagtimerne, men kalder hende altid på plads, når jeg kan se, at der kommer nogen med eller uden hund.
Jeg bliver bare så "aaaargh!" over den tendens med, at man aldrig må have sin hund løs, for jeg synes, at det i dén grad begrænser hundens udfoldelsesmuligheder.
Jeg har f.eks. ikke bil, og den nærmeste hundeskov ligger over 5 km herfra, så min hund får lov at løbe frit, hvor JEG mener der er plads og det er forsvarligt.
Ved egentligt ikke, om dette er et debatoplæg eller bare en konstatering af hvad jeg gør, og en reaktion på min glæde over en fantastisk dejlig nattur
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 38 Hunde: 9 Emner: 153 Svar: 4.957
Jeg er lidt rystet over det Birgitta L skriver. Det er aldrig ok at hunde jager vilde dyr. Kan man ikke kontrollere hundens jagtinstinkt så skal den ikke være løs!
Jeg har ser skambidte får og rådyr der har lidt en meget lang og pinefuld død efter hundebid. Den skæbne ønsker man ikke for nogen levende dyr!!
sep 2007
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
jun 2013
Svar: 479
Og så er der dem der pludselig bliver en risikofaktor i trafikken, af samme årsag
Flot. Virkelig flot.
feb 2013
Følger: 10 Følgere: 23 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.339
Når det så er sagt så forstår jeg ikke rigtigt Brittas holdning: Nej, rådyret og ræven tager muligvis ikke umiddelbart skade af at din hund løber efter det, men det duer altså ikke hvis vi allesammen lader vores hunde gøre det. Og skal hunden være i snor et sted. Ja, så har man den i snor. Gigt eller ej. En lang line hæmmer jo ikke din hunds bevægelser. At man sk**** højt og flot på reglerne og slipper hunden løs i skoven er sådan noget der er med til at gøre os alle sammen møgupopulære og er med til at bidrage til det voksende ønske der er om at gøre det totalt forbudt all over at have sin hund løs. Jeg har selv haft en god gammel kammerat der aldrig kunne drømme om at løbe nogen steder efter nogen/noget og som kom første gang der blev kaldt ALTID. Han gik nu altså i snor i skoven hvor det er påbudt selvom det var totalt ligegyldigt med snoren.
De to jeg har nu er ikke hunde der render løse. Den ene har en enorm radius, hvilket er OK i den svenske granskov med mange mil til nærmeste nabo, som han kommer fra. Den anden har temmelig meget byttedrift og render efter alt hvad der bevæger sig. Så de må leve med at gå temmelig meget i snor.
sep 2007
Følger: 10 Følgere: 20 Hunde: 2 Emner: 73 Svar: 7.120
Og det benytter vi os meget af, vi går lige som du tit om natten/ sen aften
Ellers sætter vi snor på når vi møder andre
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 417 Svar: 31.415
Jeg har intet problem med at folk har hunden løs. Jeg går osse selv med den ene løs -på steder hvor det er lovligt. Skoven er IKKE et af de steder!
I skoven er jeg sådan set ret ligeglad med hvor godt styr du har på din hund (åbenbart ikke så meget for dit vedkommende Birgitta), den skal ikke være løs, og da SLET ikke, når den finder på at sætte efter vildt.
jan 2007
Der findes jo så rigeligt eksempler på vildt som jægere har været nødt til at skyde, fordi de har været i nærkontakt med en hund. Vel at mærke højst sandsynligt uden at ejer ved at deres hund har forvoldt skade (i hvert fald er det ikke ejerne der har kontaktet jæger eller sweisshund)... De regner med at fordi Fido kom retur, er der ingen skade sket, og ser så ikke rådyret der render videre, et stykke af låret fattigere...
jan 2007
jan 2007
Fair nok at man synes der er for meget vildt -men så er det altså jægere der skal ud, ikke løse hunde.
sep 2007
sep 2007
Det kan jeg virkelig anbefale. Ville ikke undvære at have mine løs i naturen. Og naturligvis er de alle 120% "vildt-sikre".
jan 2007
-og selv her ville jeg være varsom, netop fordi det altså kræver at hunden SLET ikke jager vildt overhovedet... den skal blive på stierne, ikke noget ,med en afstikker her og der, hvor man ikke ved hvad den foretager sig.
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.263
Så fordi nogle af dem er syge, skal de bare jagtes rundt og stresses?
Det er der da ingen dyr der fortjener! uanset hvad, det er da ikke dem der har valgt at det er sådan, de ville sikkert også vælge ikke at være syge hvis de kunne!
Og de fortjener da bestemt heller ikke en lang og pinefuld død uanset hvad..
Derudover er jeg sikker på at de intet gør for at være ond ved andre, de prøver at tage de små hunde, fordi de ser mad ikke en lille hund, de smitter dig, fordi de er så uheldige at have en sygdom, den har de sgu nok ikke selv valgt! Men jo næste gang der er en der er forkølet eller syg, vil jeg da pænt be personen om ikke at smitte, for jeg gider altså ikke være syg..
hvis man oplever syge dyr eller andre problemer, må man jo ringe til den der har ansvaret for den skov man oplever det i (eller det område) så de kan få gjort noget ved det. Det er da meget bedre for et sygt dyr at blive skudt af en jæger, end at folk bare lader deres hund jagte det rundt.. Stakkels dyr
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.225
MEN! Selvom hans indkald ikke er 100% på plads. Så får han lov at løbe løs flere gange om ugen!
Og han er næsten altid i lang snor, når han er i snor.
Idag har vi været i skoven hvor han løb løs og hyggede sig. Han bliver taget i snor ved hvert hjørne, og hvis vi møde andre. Men så bliver han også sluppet bagefter.
Baby er pisse bange for rådyr, og alt andet fremmet. Så jeg er på ingen måde bange for, at han skulle løbe efter vildtet.
En fugl eller en mus kunne nok blive jagtet Men bambier? Han løber hvis han ser dem
jan 2007
Det er IKKE ok at være skyld i en potentielt meget pinefuld død, bare fordi man synes der er for mange.
De reguleres jo af jægere, netop for at undgå sygdom mm. Måske det så er noget der skal ses på, men det retfærdiggør altså ikke at man lader hunden jage dem
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Der er så heller ikke meget jagtinstinkt gemt i hende og pindsvin bliver bare kigget lidt på, og så får de hver en lille godbid
Det kan aldrig nogensinde blive hundeejeres opgave at regulere vildtbestanden. Det sørger jæger og vildtforvaltningen for på ganske udmærket vis. Stakkels hjort, ræv, hare etc. som føler, den skal løbe for livet, bare fordi der kommer en vildfaren hund. Nope - den holder ikke.
sep 2007
Og hvorfor skal de ikke lave afstikkere ind i skoven? Det gør mine gerne, men de kunne aldrig drømme om at jage!
Jeg kan slet ikke forstå hvordan fritgående og ustyrlige hunde skal fungere som vildtregulering Birgitta. Jeg synes virkelig det er langt ude! Har flere gange fundet skambidte og døde rådyr ved mine forældres sø (de søger til vand når de er syge). Det er virkelig ikke en skæbne man ønsker noget dyr!
sep 2007
aug 2007
Følger: 28 Følgere: 53 Hunde: 2 Emner: 314 Svar: 16.264
Men at lade en hund løbe efter et i forvejen svagt dyr, er da bare endnu mere forkasteligt. Birgitta - det er altså en ommer!
okt 2006
jan 2007
Min ene jager heller ikke... den aner ikke hvad det der jagtinstinkt er for noget. Alligevel kunne hun nu sikkert nok finde på at at drøne et par meter efter et rådyr i bevægelse e.l. (hyrdehund er hun jo). Hun gør det ikke når jeg er med, men når hunden laver afstikkere ind i skoven, ved man jo ikke hvad den foretager sig (hvis det da ikke ligefrem udvikler sig til blodbad eller dyr der løber for livet med en hund i hælene)...
okt 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 23 Svar: 320
De er begge 110% i deres indkald, jeg har ALDRIG oplevet de ikke er kommet når jeg har kaldt på dem. Hvilket jeg gør op til flere gange på en tur. De kommer også altid i snor når jeg ser andre kommer, uanset om de har hund med eller ej. Jeg har dog to gange (på knap 2 år) oplevet at Aiko forsøgte at fange en fugl, men hun vendte som på en tallerken idet jeg kaldte. Så jeg stoler på mine hunde .
Og jeg ser heller ikke noget problem i at andre har deres hunde løs, så længe man har høfligheden til at kalde dem til sig, når der kommer andre.
Og af hensyn til skovens vildt, så går jeg ud fra at man har nok styr på sin hund til at kunne stoppe den, eller forhindre den i at jage/stresse vildtet i skoven, ellers slipper man det ikke løs. (i følge mit hoved)
sep 2007
De er kun på stier i perioden hvor der er unger. Min ældste border har lært kun at følge stier medmindre han er fået lov til andet, da han har bor to år i sydsverige. Det er for farlig andet pga vildsvin. De andre har kopieret det, så i perioden med unger gør vi det sådan.
Og så er alle udstyret med vest og klokke på rideturen
sep 2013
Følger: 1 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 56 Svar: 532
Min hund kan ikke gå løs på villavejene, jeg stoler ikke nok på at hun ikke kan finde på, at løbe ud foran en bil, hvis der lige er noget spændende på den anden side.
Jeg har dog intet imod dem der har deres hund løs langs vejene, bare der er kontrol over dem.
jan 2007
Og at din hund har ændret sig, så den i dag kan finde på at sætte efter en fært, retfærdiggør da ikke at du lader den gøre det.
At du ligefrem mener du gør dyrene en tjeneste ved sådan at holde dem på stikkerne, viser da vidst bare hvor forskruet dit syn på vildtet er...
Men det giver da pludseligt ret god mening at der er så meget skambidt vildt, hvis der er ret mange hundeejere der har det som dig...
sep 2007
Vælger dog at tro (og håbe) på at Birgittas holdning ikke er generel!
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.637
Han er løs, når vi er i hundeskoven. Det er så også rimelig afsides, og han er kun løs, når der er andre hunde. Kunne aldrig finde på at smide snoren af ham andre steder, har simpelthen ikke nok kontrol over ham.
Man kan diskutere til uendeligheder, om det nu også er forsvarligt, men jeg vurderer hver eneste enkelte situation. Jeg spørger folk der er derinde, om det er okay, og så har jeg ellers øjnene på stilke, hvis de siger ja. Kommer der nye ind, så tager jeg også lige snakken med dem.
Og det er kun, hvis jeg mener, at Vaks er i en tilstand, hvor han ikke har hø i ørerne, hvilket ikke sker særlig ofte for tiden.
jan 2007
Jordrugende fugle har da heller ikke mange chancer hvor du kommer..
At produktionsdyr ikke just har et herligt liv, retfærdiggør da ikke at du lader din hund jage vilde dyr...
fair nok at du skider på loven (og vildtet). Men vær dog i det mindste ærlig: du er skide ligeglad med vildtet og om det lider... at få det til at lyde som om du gør nogen en tjeneste er bare for langt ude...
Og ingen har da påstået at hjorte er kæledyr. Jeg har absolut intet problem med at dyr dør... jeg HAR et problem når folk med vilje udsætter dem for stress og lidelse... og det gør du når du lader hunden jage dem...
Og hvad med din næste hund, skal den osse have lov at jage dyr? Den er jo sikkert yngre og mere frisk, så hvad hvis den rent faktisk får hapset hjorten lidt i bagbenet, det er måske bare en risiko vildtet må lære at leve (eller dø) med?
jan 2007
Ja jeg har læst om ræven og chi'en herinde. Det er en skide uheldig episode. Men den skal altså ikke løses ved at vi sender vores hunde efter ræven.
Det hører altså til sjældenhederne at ræve angriber vores hunde. Og er der tale om syge ræve, så får man ganske enkelt en jæger ud, så er den ged barberet -det har da været gjort på mine forældres grund uden problemer. Jæger ankom med hunde og gevær, fik vippet ræven ud og skød den. Så lider ræven ikke...
At lade hunde jage rundt med vildt er bare aldrig ok -at du er hamrende ligeglad og åbenbart ikke har ret meget tilovers for andre end dig selv og din hund kan vi jo ikke ændre på... men igen: lad nu være at prøve at fremstille det som om du gør nogen en tjeneste. Det gør du ikke, og det får dig altså ikke til at fremstå bedre, tværtimod...
okt 2006
jan 2007
Og så er du godt klar over at vildt ligesom hører til i naturen? -uden vildtet, vil meget af naturen enten vokser til eller gå tabt...
Ang flåter så klap lige hesten -SÅ farlige er de altså heller ikke. Ja man kan være uheldig, sådan er det. Men taget i betragtning hvor mange flåter der findes, er det trods alt ret få der bærer på grimme ting. Og af de der gør, er det så ret få der tilfældigvis lander på mennesker eller kæledyr... og af disse, er det så ikke engang alle der resulterer i problemer (mange har faktisk antistoffer mod nogen af de flåtbårne sygdomme, uden nogensinde at have opdaget at de var smittet med det)
Faktisk er gadehunde fra diverse steder i verden en større trussel end hjorte og ræve. De kan nemlig medbringe sygdomme som vi ikke hidtil har haft herhjemme.
Det kan f.eks. være nye typer parasitter...
De mange nye sygdomme kan du bl.a. takke disse hunde for, istedet for at bebrejde vildtet...
At du hader vilde dyr, forsvarer altså ikke at du lader din hund jage dem... der skal et koldt og kynisk (og helt og aldeles urealistisk) menneske til den opførsel
nov 2012
Nu bor jeg i jylland, måske det gør en kæmpe forskel? men jeg har en chihuahua på 1800g, han får loppekur, har haft 1 flåt i hans knap 2 år lange liv, og den opdagede jeg med det samme og der var intet..
Er mere bange for store løse hunde end jeg er for ræve.. Men det er selvfølgelig rigtig synd for den lille chihuahua og en virkelig ubehagelig og uheldig episode, men det er jo ikke fordi hunde bliver spist af rævene hele tiden. Og selvom jeg tit har gået hvor der færdes hjorte, har hverken mig eller lucky været syge pga det eller været i fare.
Og hvis vi skal køre den helt ud, har vi også ulve herovre, så vi kan jo ikke gå nogen steder, for tænk nu hvis den store stygge ulv var sulten og åd Lucky...
Har dog aldrig set en, men ser også sjælendt ræve, så.... Måske fordi vi går mest i dagtimerne når det er lyst..
Når vi er nede i den størrelse hund, ville en kat også kunne gøre kæmpe skade hvis den følte for det.. bare lige for at sætte det på en spids..
jan 2007
nov 2012
I den hundeskov (ikke indhegnet) vi boede ved i Århus n (lige ved skejby sygehus) havde rådyr der rendte inde på fodboldbanen og i hundeskoven. de var altså bange for både mennesker og hunde, selvom de tydeligvis var vant til at der var nogen, men hvis man kom for tæt på rendte de.. Men de blev nok heller ikke fodret
da jeg var lille boede jeg ude på landet, vi havde sådan en firkant ude på marken hvor der var træer og det bare fik lov til at passe sig selv. Der var tit rådyr ude, men når de var på vores matrikel var der ikke nogen der blev skudt, jagtet eller noget som helst andet, det blev de jo så sikkert hvis de gik udenfor vores matrikel, hvilket de jo gjorde, for så stor var vores område ikke.
Jeg elskede når jeg kunne gå en tur med mine forældre (Eller en af dem) og vi så så dem.. Og ingen af os er døde, og vi har også haft hunde osv. men de fik altså heller ikke lov til at jagte dem..
Jeg elsker at kunne gå i naturen og opleve det dyreliv der nu engang er. hvis man ikke kan lide det, eller frygter det, må man jo holde sig fra skovene.
jan 2007
Fik dog fortalt af en jeg underviser (byens frisør, altid til fulde opdateret med byens historier ) at de netop har måttet skyde en ræv der gav problemer ved en grillhytte ikke så langt herfra.
Egentligt lidt en trist historie, for grunden til at den gav problemer, var at skovens egne folk har gået og fodret den i frokostpausen, så den var begyndt at komme nærmest på klokkeslet hver dag.... problemet er jo så at de ikke arbejder i området længere, så nu var det altså brugere af grillhytten der blev "overfaldet" af en sulten ræv...
jan 2007
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.918
Jeg har i mange år gået til hundetræning i Skejby og der mødt dem i ny og næ, når de græsser på træningspladsen. Det er hyggeligt og der er intet nyt i at vildt tilpasser sig den menneskelige civilisation.
Se blot solsorten, for 50-60 år siden var den en sky skovfugl, som sjældent sås, i dag er der næppe en villahave uden solsorte i.
Det er under ingen omstændigheder OK, at lade sin hund jage vildt, blot fordi det befinder sig i bynære områder og vores landskab og natur ville da blive frygteligt fattigt, hvis vi kun kunne møde vildt i reservater, det håber jeg aldrig sker.
jan 2007
Og hvor ville verden da være trist, hvis vildt var noget man kun kunne opleve i særligt indrettede reservater -heldigvis er det da ikke en holdning jeg er stødt på nogen steder udover hos dig.
nov 2012
Kunne det tænkes du Birgitta, gør det til et større problem end det er? måske bare har været rigtig uheldig?
Tænker vi måske også havde hørt noget om det, hvis der var et sted tæt på kbh hvor der lige pludselig var stor smittefare og folk blev syge af det.. Det synes jeg der plejer at være ret god kommunikation omkring.. Men måske jeg igen bare tager helt fejl..
Kirsten så heldig har jeg desværre aldrig været, men hvor må det altså være en fantastisk oplevelse
Jeg nød virkelig at se rådyrene når vi gik tur om aftenen, når man kommer fra en lille bondeby med masser af ro og natur, er det en omvæltning at bo inde i Århus, selvom det jo var i udkanten, men vi boede lige i et stort kryds, og med selskabslokalet som underbo... Så når jeg gik dernede, var det min måde at komme lidt væk fra storby livet og finde ro, og der er intet der slår en stille gåtur hvor man kan iagttage de vilde dyr..
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 11 Emner: 78 Svar: 7.918
Forøvrigt tilpasser dyrene sig ofte i takt med, at vi invaderer deres områder.
I min barndom var hele området i Skejby ubebygget, der var marker, skov og masser af vildt, men langsomt er området blevet bebygget, der er kommet flere veje og vildtet har fået færre levesteder.
Det gælder jo ikke bare Århus-området, men hele landet, vildtets levesteder indskrænkes i takt med vi bygger.
Intensivt land- og skovbrug forringer også levevilkårene for en lang række arter i både plante- og dyreriget, så mangfoldigheden bliver mindre, til gengæld ser vi en vækst i nogle af de tilpasningsdygtige arter.
Jeg synes det er fantastisk at nogle af arterne faktisk formår at tilpasse sig de forhold, som bydes dem og ikke bare forsvinder eller uddør
jan 2007
At ønske alt vildt udryddet eller i reservater, er altså at overreagere... Og i øvrigt ganske urealistisk... udover at det ikke er praktisk muligt, så ville det osse ødelægge faunaen. Vildtet er jo med til at sørge for at holde nogen gevækster nede, hjælpe med formeringen af andre osv... De er en del af et system som ikke kan fungere uden dem...
Hvis man er SÅ bange for alle de sygdomme som en ret lille del af befolkningen smittes med, så skal man måske slet ikke bevæge sig udenfor. For det er jo ikke kun flåter der er farlige.
Og vildtet er her altså for at blive (heldigvis), så må man lære enten at tage lidt forholdsregler (dryppe hunden mod flåterne, tage lange bukser på osv) eller holde sig væk fra de områder de lever i.
Personligt synes jeg det er grænsende til paranoid, men hey, hvad ved jeg, jeg færdes jo kun i vildtets område 3-4 gange om dagen året rundt
nov 2012
For det andet som om du bare ikke er vokset op med det.. Men jeg er vokset op med at hvis vi færdes ude, specielt steder hvor der var vilde dyr (skove) så blev man tjekket for flåter når man kom hjem, selv i børnehaven og skolen tjekkede vi os, for det skulle vi.. Jeg har aldrig fundet en flåt på mig selv, og det er bestemt ikke fordi jeg ikke har færdes hvor de er.
Mine hunde er altid blevet dryppet i nakken, netop for at holde flåter og lopper væk, så det er yderst sjælendt der har været en flåt.
Gårdkattene havde dem dog en del da jeg var lille og boede på en gård, for vi kunne altså ikke dryppe samtlige vildkatte, men hundene fik dem ikke, selvom de lagde og sov op af kattene, færdes de samme steder osv osv.
Hvis jeg har færdes et sted hvor jeg ved at der er større risiko for flåter, tjekker jeg både lucky og mig selv godt igennem når vi kommer hjem. Skulle det ske der var en flåt, ville den komme af med det samme, og så ville jeg holde øje med det.
Og så er det jo højstsandsynligt ikke de flåter der sidder på hjortene der hopper over på dig og din hund, men de der ikke gør. når de først sidder fast hopper de jo ikke af igen før de er færdige.
jan 2007
Hundene har slæbt et utal af flåter med hjem, når de ikke har været dryppet, jeg selv har haft måske 5-10flåter i mit liv, og de er "fanget" på dage hvor man nærmest har kravlet rundt i rådyrenes yndlingsarealer i forbindelse med at vi har hegnet til hestene ude i skoven.
Hestene har utroligt sjældent flåter, så det er hundene der er mest udsatte -og som sagt klares det ved at dryppe og så jager jeg en karte gennem pelsen på dem hver gang vi kommer hjem. Den snupper de flåter der evt er i pelsen og som ikke har bidt sig fast.
Men ja, en lille risiko er der jo -livet er fyldt med rsici, det må man ligesom lære at affinde sig med og tage de forbehold der er mulige og realistiske
nov 2012
Og så lige for at der ikke kommer diskution om hvorvidt man må plukke mos osv. så havde min far selvfølgelig tilladelsen til det i de skove vi brugte.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 27 Svar: 490
For det andet, hvor mange der færdes med løse hunde har kontrol over hunden, hvis der er fært af vildt i umiddelbar nærhed, ikke mange tror jeg, jeg har i hvert fald ikke over min.
For det tredie, respekter reglerne om hvor der er linepåbud.
For det fjerde vis hensyn uanset om hunden er løs, i flexline eller i snor.
Husk hunden uanset race eller blanding er et rovdyr, hvor urinstinkterne kan tage over.
jan 2012
Andre "farlige" ting i skoven ud over flåter, hugorme, ræveskab, hjerte-lungeorm er hvad jeg lige kan komme i tanke om.
Har færdes i skoven gennem en menneskealder med hund, og hverken hunden eller jeg har taget skade, det jeg er mest bange for er at møde en ulv, da jeg bor i Midtjylland.
nov 2012
Jeg forstår ikke hvordan man ikke kan vide at man er blevet bidt af en flåt, hvis man tager få men gode forholdsregler.. F.eks. er langbukser og en lang bluse en rigtig god start, samt nogle gode sko/støvler.. Og noget så simpelt som at tjekke sig selv for flåter når man kommer hjem, er også en ret god og effektiv løsning... Jeg ved godt at HVIS flåten skulle være bærer, kan man nå at blive smittet, MEN så er man forberedt og kan holde øje med det, evt gå til sin læge hvis man er itvivl..
jan 2007
Men fakta er jo altså at langt de fleste af os slipper ganske godt fra en tur i skoven. Og at man selv kan gøre ganske meget for ikke at slæbe dem med hjem, herunder at have lange bukser på, dryppe hunden, børste hunden umiddelbart efter gåturen osv.
Livet er fuld af farer, hvis man gider blive helt paranoid. Du må jo i samme omgang stoppe med at køre bil omgående, tænk på hvor mange trafikuheld der er årligt.
Faktisk må vi heller lave bilfri zoner i alle byer -mon der kan laves bilreservater rundt om i landet, så vi ikke risikerer at møde dem når vi træder ud af døren?
Og kan vi mon hyre nogen lastbiler til lejlighedsvis at køre ind i dem, så de ligesom lærer lidt respekt?
Jeg kan godt forstå at man med dine uheldige oplevelser, er mere på stikkerne. Men det retfærdiggør altså ikke at man lader sin hund jage vildtet.
At man kan hade vilde dyr så meget, er helt ubegribeligt for mig. Jeg tænker at du nok burde flytte til en storby, og holde dig til midtbyen hvor risikoen for at møde vildt er minimal.
Jeg mindes da at jeg ikke så ret mange andre dyr end duer da jeg boede i Hamborg -værd at overveje måske.
fremfor at lade din hund jage dyrene... og vi andre kan så få lov fortsat at nyde naturen inkl de dyr der færdes i den.
Jeg kan i øvrigt ikke se nogen steder at du forholder dig til det faktum at dyrene faktisk er nødvendige for at bibeholde naturen?
Eller ville du foretrække at vi simpelthen nedlagde skove, heder osv?
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Jeg kender da en hel del... Mig selv inklusiv....
Ellers slap jeg ikke mine hunde i naturen.
Selv den bette stoppede prompte, selvom en hjort løb lige forbi snotten på hende for et par uger siden....
jan 2007
Og i skoven er de jo i snor uanset -det siger loven, og herude er de altså ganske hysteriske med at håndhæve den, netop pga flere fund af skambidt vildt
sep 2007
Vi færdes på nogle enorme jagtarealer, hvor der er kronvildt, råvildt, dåvildt og udsatte fasaner i tusindevis. Er aldrig bekymret for at mine hunde sætter efter vildt.
nov 2012
Men hvis vi var ude i den slags dyr, så havde jeg kunne forstå den frygt for dem.
Michelle de snakker faktisk om at folk skal betale for at få lov til at køre ind i Århus midtby, netop fordi de ikke vil have alle de biler derinde (tror dog ikke det er fordi de er bange for at de køre os andre ned ) de vil nemlig have at århus er en cykel by...
Så måske Birgitta bare skal flytte ind i Århus midtby.
jan 2007
jan 2012
Personligt har jeg ikke taget forholdsregler, når jeg går i skoven ofte i korte bukser, har aldrig haft en flåt.
Hunden får Bayvantic i nakken hver 30. dag, beskytter mod flåter, og hunden er rabiesvaccineret (der kan være ræve med rabies).
Er tryg ved at gå i skoven, blot skal man have respekt for en buk ( rådyr, sika, kronhjort) i brunst.
jan 2007
Jeg går i øvrigt osse i skoven i shorts om sommeren -men er man bekymret for flåter, kan et par lange bukser være løsningen. Og så sørge for at tjekke når man kommer hjem
okt 2006
jan 2012
Dog har jeg hørt inden for det sidste par år har der været ræve med rabies i Jylland, formodentlig i Sønderjylland, da der er rabies i Tyskland.
Jeg ved ikke om det er en vandrehistorie.
jan 2007
Jeg har bare ikke hørt om nogen tilfælde, og google siger at de eneste med rabies herhjemme, er flagermus.
nov 2012
nov 2012
Vi må have flagermusene væk fra Danmark, det går altså ikke, tænk hvis de smitter!!!!!
jan 2012
nov 2012
Mit indlæg om Århus, var til Birgitta, da hun sagde at de derovre havde så store problemer pga den store menneske mængde (og hunde) som var samlet på et sted, hvilket der jo også må siges at være i Århus, efter min mening i hvert fald.
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 43 Hunde: 4 Emner: 150 Svar: 9.074
Det må ikke være rart, at gå og være så bange for alskens kryb/bakterier/sygdomme
jan 2007
Den der eksploderende vildtbestand er der jo altså jægere der tager sig af... De regulerer jo netop sådan at der ikke kommer så mange at sygdom får gunstige forhold eller mange af dem skal sulte ihjel om vinteren.
At være påpasselig er fin, men du lyder jo ligefrem paranoid.
Og jeg savner stadig at du forholder dig til det faktum at dyrene altså er nødvendige for at have den natur du ynder at gå ture i
nov 2012
har ikke hørt om det siden, og har ikke skænket det en tanke.. Men nu får lucky heller ikke lov til at gå og gnaske i ting på turen..
nov 2012
Og det lyder da også til det er værre her i jylland da de netop kommer op fra tyskland
jan 2007
Men det er jo ikke et stort problem -herregud, en lille pille i ny og næ, og så er den ged barberet.
jan 2007
jan 2012
Løse hunde i den store privatskov jeg færdes i er ikke et problem, da løse hunde bliver optaget af de ansatte i skoven og bliver afleveret til politi, og det koster at få sin hund igen, det er feset ind hos hundeejerne her i området.
Moutainbikere er derimod et problem, har selv været ved at blive kørt ned flere gange, det anser jeg som den største "fare" i skoven.
I går havde jeg en fantastisk oplevelse en kæmpe sikahjort i sin bedste alder stod på tværs af skovvejen og blev stående længe og gloede på min hund og mig. Jeg holdt en passende afstand og stod stille indtil den bestemte sig for at gå. I kan tro den var flot.
jan 2012
Sikahjorten "fortalte" mig at her regerede den, og jeg skulle vise den respekt. Hvilket jeg gjorde og fik en fantastisk oplevelse.
jan 2012
Hvorfor forslår du ikke at Storkøbenhavn og omegn at alle dyrene aflives og sendt til forbrænding og alle parker og grønne områder nedlægges og derefter asfalteres, så du formodentlig kan gå rundt uden smittefare, Men så kommer der nok en ny farlig smittefare!
okt 2006
jan 2007
jan 2007
https://www.youtube.com/watch?v=ysOGIsX9Sx8
nov 2012
jan 2007
jan 2012
okt 2006
jan 2012
Du har ret, i brunsttiden skal man have stor respekt for dyrene, ja evt. gå tilbage.
"Off the leash"