{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.543 visninger | Oprettet:

Casper S
Casper S
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 17

Ny hund: Labrador eller Golden Retriver eller hvad ? {{forumTopicSubject}}

Hej Alle sammen herinde.

Jeg har benyttet mig flittig af jeres forum og har læst mange timer nu og allerede fundet mange nyttige links og gode råd .

Jeg måtte aflive min lille Skotte sidste uge pga alder og sygedom og
nu skal vi have en ny hund drømme var en sankt berhardhund
da jeg er opvokset med sådan og har en stor forkærlighed for dem.

Men den bliver for stor at have inde i min forgang på trods jeg har et stort hus på landet med pladsen der høre dertil.

Vi har også haft flere labrador der hvor jeg vokset op og det er jo en fantastisk hund som passer godt til vores lille familie som også består af min kæreste samt min datter på 5år .

Den næste hund skal være mellem stor og tankerne falder på labrador og golden retriver og der jeg ramt en mur da jeg endelig ikke er så bekendt med hvad alternativet til dem kunne være og jeg vil gerne se på alle mine muligheder

budget ca 6000kr

Har 1000kvm lukket grund hvor den vil være udenfor når jeg er på arbejde , der er selvfølgelig mulighed for frisk vand hele dagen og hundehus og gå i ly mod vejr og vind.

Skal være ok med børn da der bor 25 unger på vejen

jeg er ikke fan af man slæber sin hund med hver gang man skal besøge nogen , det eneste sted jeg har taget min gl hund med var min forældre 13km væk og de har samme vilkår som jeg selv har samt en labrador .

Hvad kan alternativet til disse to hunde være ?

Pft Casper

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny hund: Labrador eller Golden Retriver eller hvad ?
  • #1   18. aug 2014 Hvad kan du tilbyde hunden ud over stor grund ?

• #2   18. aug 2014 Hvad er det for noget med en forgang? Må hunden ikke komme ind i huset?

• #3   18. aug 2014 Hvis en berner er drømmehunden, så lad hunden være i stuen i stedet for forgangen. Det løser da problemet smiley

Hvilken slags træning kan du tilbyde hunden?

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#4   18. aug 2014 Et liv i en dejlig aktiv familie, jeg driver virksomhed fra adressen
    så der sker noget hele dagen. Den kommer ikke med ind på værkstedet fra 06.30 til 18.30 derfra er der fritspil.

Vil ikke have hund i stuen natten over , de har altid sovet ude i forgangen
    hvor deres kurv, mad & vand også står.

• #6   18. aug 2014 Hvis den skal være alene fra 06:30 til 18:30, og derefter sove alene i gangen natten over, så vil jeg ikke anbefale nogen hund.

• #8   18. aug 2014 Enig med de andre

• #10   18. aug 2014 Nu er det jo heldigvis ikke en menneskeret at holde hund. Og ingen hunde trives med at være alene størstedelen af døgnet. Nogen kan lære at affinde sig med deres skæbne, men det er sørme synd.

• #13   18. aug 2014 Hvorfor kan den ikke komme med ind på værkstedet? og hvorfor må den ikke komme ind i huset om aftenen (andet end i forgangen?)
    Må jeg spørge, hvorfor du gerne vi have hund igen?

• #14   18. aug 2014 Miemiv: Jeg undre mig også når folk vi have hund, men egentlig ikke har tænkt sig at være sammen med den....

• #16   18. aug 2014 "jeg driver virksomhed fra adressen så der sker noget hele dagen."
    Men det er jo ikke noget hunden kan bruge til noget. Den har da ikke glæde af at der er gang i forretningen når den ikke er med i værkstedet. Der udover så har en hund jo brug for en del andet som træning og gåture blandt andet. At sidde i haven hele dagen er bare ikke godt nok.

• #20   18. aug 2014 Med så mange børn på vejen, og med kunder der kommer og går på ejendommen, ville jeg i hvert fald nok ikke vælge sant Bernhard, med mindre det var taget med i overvejelserne at den ofte er en ret markant vogtende hund.
    Hvis de egenskaber ønskes og kan harmonere med de gæster der kommer og går, så ville jeg da vælge den race du er hooked på mest.
    Men er jeres liv sådan at børnene på vejen render ind og ud osv. så ville jeg vælge noget mindre vogtende.
    der er retriverne et godt bud. Dog er de jo på en en helt anden måde førefikserede, og har ikke på sammemåde har nok i sig selv. og kan underholde sig selv osv.
    Eller nogle af de lidt mindre vogtende gårdhundetyper.

Hvis hunden skal være meget alene, ville jeg ikke vælge en meget social race.

Du skal nok påregne et lidt højere budget - uanset hvilken race man er til, så koster de fleste hunde i dag fra 8-12.000kr.

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#21   18. aug 2014 Tak til dem der har noget seriøst og sige.

Jeg er dybt rysten over jer andre, det fine billede jeg havde af denne site forsvandt på knap 4 timer i dag spild af tid og indmelde sig her

Jeg har haft hund i mange år og jeg ser nok min hund mere end jer der er væk fra jeres hjem fra 08.00 til 16.00 . hus have og værksted ligger på 1000kvm tænkt lidt over det dvs vi er tæt på hinanden næsten hele dagen og jeg holder altid mine pauser inden i huset og gud fanden ja kommer hunden da med ind i stuen ja faktisk hele huset , den skal bare ikke sove inde i stuen men ja sådan en forgang med gulve varme og hvor jeg selv har indgang til sove værelset til må da været fint nok

Den forgang er selvfølgelig inde i huset. og min datter og kæreste er hjemme hverdag fra kl 14.30 af .

Jeg stopper mit søgen herinde og tager kontakt en kennel eller to de må have noget viden om mit faktiske spørgsmål .

Have en forsat god aften .

• #25   18. aug 2014 Tak for uddybende forklaring, for så kan jeg bedre forstå det. Troede du mente, at den skulle være ude hele dagen og så ellers kun i forgangen.

Jeg tror da godt, at en golden eller en lab af udstillingslinjer kunne have det fint med sådan et liv, hvis den også kommer ud og bliver aktiveret andetsteds i løbet af dagen. Eller hvad med en Broholmer?

• #28   18. aug 2014 Casper skriver også "Et liv i en dejlig aktiv familie". Det forholder man sig ikke til. Kun det negative. Og der er altid gengangere i denne type tråde - altid.
    Det havde været rart, hvis nogen med retreiver-forstand havde budt ind.
    BØVS

• #30   18. aug 2014 Det var da godt der kom supplerende oplysninger ...Men vil give Isabelle ret, man er afhængig af Ts oplæg ... det er da uoverskueligt hvis jeg ved ikke hvor mange Hg brugere skal til at stille uddybende spørgsmål inden man kan være sikker på man svarer/kommenterer ud fra det bedst mulige grundlag ...

tænk hvor mange der ofte sidder og skriver oveni hinanden, det vil jo vælte enhver Ts omkuld med spørgsmål ....

@ ts ,,,, som skotte ejer selv, hvorfor så ikke skotte igen??

• #32   18. aug 2014 Hanne - du må da vist være provisionslønnet af skotteforeningen. smiley
    Jeg har kigget lidt på dem siden vores sidste snak. De er egentlig meget lækre smiley

• #37   18. aug 2014 Casper har ikke købt en hvalp for at skille sig af med den igen nogle mdr senere. Nej, det er meget værre. Han vil vide lidt om forskellen på golden og lab. Ja, har man kendt magen? smiley

• #38   18. aug 2014 Jeg forholder mig til hvad han konkret skriver at være en "aktiv familie" er dælme ukonkret, man kan jo selv definere hvad man mener en "aktiv familie" er.
    Ud fra det TS har skrevet ,sort på hvidt, så skal hunden være alene størstedelen af døgnet.
    Man er selv ansvarlig for at sørge for at skrive tydeligt, så folk ikke misforstår hvad man mener.

• #39   18. aug 2014 @ Søren ... ha ha, nej desværre ikke på provision ... der er heller ikke mange hvalpe at formide i racen ... men den er faktisk en spændende og udfordrende race at have ...

Generelt, ja der blev skrevet aktiv familie, men de øvrige kriterier omtalte ikke lige hvornår og hvordan, og i hvilken grad hunden kunne/skulle deltage ... men der kom en information om nogle arbejdstider der kunne omfattes som afgrænsende og ud fra hvilke man ikke kunne se om hunden var alene i hele det tidsrum ...

Måske jeg er arbejdsmiljø skadet, men jeg har et arbejde hvor gode, korrekte og fyldestgørende informationer i kommunikationen er meget vigtige for at jeg kan løse mit arbejde optimalt .... det mener jeg så også er vigtigt herinde for at der kan komme gode og brugbare kommentarer ....

Og ja vi der kommenterer kan da gøre det bedre, hvem kan ikke det, men en gang i mellem kunne det nu være rart om folk turde sige " nå ja det jeg skrev kunne måske have været mere fyldestgørende"

• #40   18. aug 2014 Jeg tænker altid 'folk som aldrig er hjemme og har fodbold, håndbold, skakklub og 10.000 bekendtskaber, som skal passe hele ugen', når folk skriver 'aktiv familie'... Og det er ikke noget jeg forbinder med et skide lækkert hundeliv.

• #41   18. aug 2014 Hanne - hvis fyldestgørende informationer i kommunikationen er meget vigtige, bør man da ikke undlade at forudsætte og i stedet stille opklarende spørgsmål?
    Måske casper ikke er professor i retorik smiley

• #42   18. aug 2014 @ søren nej selvfølgelig skal vi forsøge at huske at folk har forskellige forudsætninger ... eller ikke er kendte med Hg, men stadig at kaos inden man kommer til sagens kerne hvis vi alle skal stille spørgsmål inden vi tær kommentere ... når så man udfra svarene kan se at der må være noget man har skrevet der har kunnet misforstås, så fyld dog op med info, fremfor at blive "muggen" ... det er så min indstilling ....

• #43   18. aug 2014 Hanne
    ok, men ikke enig smiley

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#46   18. aug 2014 Ja som man siger sundfornuft har endnu aldrig stoppet en tosse. Lad os kommer tilbage til overskiften tak og hold det andet uden for.

Hanne : Jeg skal ikke have Skotte igen for jeg får aldrig en som den jeg havde med hjem fra Polen for ti år siden. Og det ville være en svær opgave for en anden og løfte

Har kigget på Broholmer men samme problem som skt bernhard desværre og de er pænt dyre også .

Jeg vil gerne tilbage til emnet nu hvad er alternativet til Labrador & Golden ?

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#47   18. aug 2014 Har været omkring Berner sennen , men troede de havde tæt på samme størrelse som skt bernhard . Det skal undersøges

• #49   18. aug 2014 Hvad med en boxer? De plejer at være gode til børn.

• #50   18. aug 2014 Golden og lab er begge to blide retrievere.
    Jeg ved faktisk ikke helt, hvad forskellen er, udover udseendet. Mener de er rimelig ens i forhold til at være gode, lalleglade familiehunde, kan være aktive, kan slappe af etc.
    Hermed går jeg ud fra, at man vælger en almindelig lab og ikke en f1, som skulle være noget mindre og mere aktiv end den traditionelle lab.

Men jeg kan jo tage fejl, kender ikke så meget til de racer i forhold til hinanden.

• #52   18. aug 2014 @ Ts ... ingen skotte er som de andre smiley men spøg til side ...

Berneren kan være meget forskellige i str. har set nogle stykker efterhånden ...En kollega jeg har havde en mindre, der nok i str, var som en stor labrador, men god pels ... Da den døde fik hun endnu en, den er til gengæld mega stor, helt på New Foundlænder strørrelse, så vil du have en berner der ikke må blive for stor, så se begge forældre dyrene ...

Noget andet er med den race, og et mindre budget, at en del af den har nogle race relaterede lidelser, og det efter min mening vigtigt at se sig godt for, og ja som med så meget andet, så koster hvalpe fra opdrættere der gør et stort arbejde med at avle på så sunde hunde som muligt, ofte en del mere end hvalpe fra folk der måske bare får hyggekuld og ikke ser så meget på hvilke linier de avler på ...

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#56   18. aug 2014 Tak for indputs AG kigger på det.

Min kammer at har en dejlig boxer skøn robust hund som min datter virkelig er glad og hunden er også god til hende , men min kæreste er ikke glad for dem pga deres look.

Det vil være en alm / Gl type lab og gerne udstillings typen kontra jagt

• #58   18. aug 2014 Hvorfor ikke en lab eller golden? Det er jo dejlige hunde, og hører nok heller ikke til de dyreste i.forh.t. de knap så udbredte racer.

Flere af de mellemstore europæiske spidshunde, kunne du evt. også kigge på:
    Finsk Lapphund, Eurasier, Keeshond, Norsk Buhund, Dansk spids m.fl.
    De vil som regel også elske at være ude det meste af dagen - også om vinteren smiley

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#59   18. aug 2014 Pris ikke alt afgørende men absolut en faktor .
    og jeg køber ikke en hund fra et sted hvis jeg ikke bryder mig om hvad jeg ser .

Ja det bliver svært og komme fra en hund der aldrig fælder og så til det absolutte modsatte men det regner jeg nu ikke for et problem

• #60   18. aug 2014 Hvad med Airdale Terrier ... større hund, ikke mega, aktiv, men kan slappe af, og trimme race = fælder ikke

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#61   18. aug 2014 Jamen der er ikke nogen grund til det ikke bliver en lab eller Gold og chancen er stor for det bliver en brun lab.

jeg ville bare gerne vide mere før jeg køber en hund.

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#62   18. aug 2014 Min kæreste elsker og gå tur og øve samt træne og hun vil gerne stå
    for lydighed træning denne gang. og jeg har en datter som elsker alle dyr
    så den skal nok blive aktiveret det den har behov for det har aldrig været et problem
    for os .

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#63   18. aug 2014 Læser lidt op på Airdale Terrier .

• #65   18. aug 2014 Sealyham Terrier? smiley fra en ordenlig linie....

• #67   18. aug 2014 Sealyham er også fantastisk, men der er meget få i DK .... og umiddelbart læser jeg lidt, mellem linierne, at Ts gerne vil prøve en større hund ....

Er vokset op med Airdales, virkelig en dejlig hund, og på str. med Lab og Golden ....

• #68   18. aug 2014 Hehe ja de er ikke så store igen, men det er en fantastisk race smiley og der er da få kuld hist og her smiley

• #69   18. aug 2014 Det er også helt fint at undersøge andre racer, inden man beslutter sig.
    Og jo mere du beskriver, des mere bliver jeg overbevist om, at en hund vil få et dejligt liv hos jer. Især hvis din kæreste også gerne vil gå til træning og ellers stimulere hunden, når hun er hjemme, og så kan mange racer faktisk passe fint alt efter temperament.

Dog skal du nok gå udenom drivende jagthunde og de fleste mynder, når den skal gå ude så meget. De kan være de rene Hudinier, hvis de får færden af et eller andet, og så ski'e være med hegn... smiley

Jo, spidshundene fælder rigtig meget ca 2 gange om året, men det er uldtotter og ikke en masse irriterrende små stive hår alle steder, og derudover er deres pels selvrensende og kræver minimal pleje med børstning/frisering i det daglige. smiley

• #71   19. aug 2014 Jeg lærer aldrig at forstå hvordan man kan anbefale racer udfra så få oplysninger;) for mig mangler der en væsentlig faktor, hvad er det man vil med hunden? Hvorfor vil man have hund og hvad vil man lave med hunden?
    Mellem lab. Og Golden er der ikke den store forskel når bare det er udstillingstyperne man vælger, store normalt milde og venlige hunde, hanner kan have egetkønsproblemer;) specielt ved labradors er det vigtigt med tavle, der findes et utal af sorte blandingshunde på markedet som folk kalder labrador. Her kan du aldrig være sikker på hvad du får.
    Men husk retrieverne er jagthunde, det vil sige, de kræver noget mere aktivering og træning end en skotsk terrier for at trives;) at gå rundt og bare være der er ikke nok!

• footrot.flats
    footrot.flats Tilmeldt:
    jun 2013

Svar: 479
    #73   19. aug 2014 "Det vil være en alm / Gl type lab og gerne udstillings typen kontra jagt"

Det man populært (og noget misforstået) kalder "Gammeldags lab" er udstillingstypen.

Og en brun lab er pr. automatik udstillingstypen.

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#74   19. aug 2014 Det kastet jo lys på det .

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#75   20. aug 2014 Jeg var ret hooked på en Cocker spaniel men gik fra den igen efter jeg var ude og
    se nogle hvalpe i går .

Målet er sat nu og det bliver en Brun Labrador som bliver vores næste hund , når
    vi engang får den helt rette hvalp et sted.

Tak for hjælpen HG

• #76   20. aug 2014 Psssssst....... En god hund har ingen bestemt farve smiley

Jeg skulle hjælpe en dame med at finde en sort hanhund. Hun endte med en gul tæve, for de to var et match made in heaven smiley

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#77   20. aug 2014 Nej det kan du have ret i , men jeg vil nu stadig gå efter en brun

• #79   24. aug 2014 Hej Casper Ja det er trist så mange høvdinge der er her på sitet Det er en af grundene til at jeg ikke er her så ofte længere. Jeg vil helt klart anbefale dig at du anskaffe dig en Golden De er nemme og affinder sig med de fleste forhold uden at give bøvl Det er heller ikke en krævende hund hvad angår motion, aktivitet og plads smiley

• #81   24. aug 2014 Ida en hund bliver hvad du selv gør den til min er også til jagt men han kan også være til plejehjem Det afhænger fuldstændig af hvad man selv gør dem til

• #82   24. aug 2014 En anden ting er at en hund er en hund den er ikke på lige fod med mennesket hvilket mange gerne vil fremstille den som her på siden. Der går altså alt for meget Walt disney i det til tider. Hvis en hund ikke har det godt holder den op med at spise

• #84   24. aug 2014 Nej det er ikke helt rigtigt...hunde er ikke suicidale, så de går ikke typisk fra foderet hvis de ikke har det godt psykisk eller deres fysiske behov ikke bliver mødt...derimod bliver udviser de nogle gange stereotyp tvangspræget adfærd...eller bliver apatiske...!

• #87   24. aug 2014 Sikken en børnehave skal i ikke i seng

• #89   24. aug 2014 Jeg ved så ikke lige, hvem der opfører sig mest modent i denne tråd smiley

Jeg ser iøvrigt heller ikke nogen Disney-romantisering. Men det kunne da være sjovt, hvis min hund kunne blive en god jagthund. Så skal jeg bare lige have lidt hjælp til at gøre hende til sådan en smiley

• #90   24. aug 2014 Jeg ville så gerne hvis mine hunde kunne løbe væddeløb. Det synes jeg ser så fedt ud smiley smiley

• #92   24. aug 2014 Mette, jeg er sikker på at dine sorte ligslæbere ville være eminente til væddeløb, hvis man udskiftede haren med et badebassin smiley

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#93   16. apr 2015 Hej Alle sammen.

Bare lige for og følge op på emnet , så endt jeg det med jeg købt min en skt bernhards hund , en dejlig hanhund som bare er helt perfekt til os .

kom frem til der var alt for meget arbejde i en lab eller en retriver og her passer skt bernhard perfekt og dejlig børnehund og vagthund.

• Casper S
    Casper S Tilmeldt:
    aug 2014

#95   16. apr 2015 Sig Hej til Charlie

profilbillede
Kommentér på:
Ny hund: Labrador eller Golden Retriver eller hvad ?

Annonce