Valg af hunderace (ja.. endnu et emne!) {{forumTopicSubject}}
Hej alle sammen.
Jeg undskylder at der er endnu et af disse emner. Jeg ved også godt at jeg er meget på forkant, men det er altså for kærestens skyld. Hun planlægger gerne flere år i forvejen og vil meget gerne være på forkant med al viden og have alt planlagt - kvinder
Jeg er en ung fyr på 20 år, jeg bor pt. i lejlighed men mine forældre skal muligvis (forhåbentlig) til at lave forældrekøb i en dejlig lejlighed i hillerød, på stueetage med en lille terrasse, tæt på skov og det hele.
Drømmen er på sigt at få en hund - dog først om minimum et år. Pengene skal være der og jeg håber på at det kan blive et fællesprojekt mellem kæresten og jeg, men nu må vi jo se
I hvert fald har vi snakket meget om hunderacer og læst meget, taget en masse tests osv. men mange af de hunderacer vi falder for er desværre sjældne i DK, og vi vil rigtig gerne købe hos en god opdrætter hvor vi kan komme og kigge inden hvalpen flytter.
Alternativt har vi faktisk overvejet en unghund i stedet eller en internathund - hvad er jeres erfaring med dette?
Vi har begge haft hund før.
Dette vil vi gerne have hos en hund:
- Nem at træne
- Villig
- Skal kunne være alene hjemme en arbejdsdag
- Vi vil meget gerne gå til noget agility, lydighedstræning og lignende
- Ikke "snakke" for meget (og ellers skal det evt. være muligt at træne hunden fra det)
- Mellem til stor hund
- Pelspleje er ok. men helst noget der kan gøres hjemme - f.eks børstning et par gange om ugen
- SKAL!! kunne med andre dyr, da vi har tamrotter. De vil naturligvis ikke være ude på samme tid, men vi gider ikke have en hund der konstant prøver at spise vores kære venner
Dette kan vi tilbyde:
- Daglige gåture samt. stimulation hvis racen har brug for dette
- Lejlighed med terrasse, til er der noget grønt areal MEN dette er ikke indhegnet så vidt jeg ved
- Børstning et par gange om ugen
- Hvalpetræning, fortsat med hundetræning efter på et hold
Hvis vores krav ikke stemmer overens med hvad vi kan tilbyde, er det naturligvis vigtigst at hunden passer ind i det vi kan tilbyde.
Som sagt overvejer vi blot en race lige nu (eller flere) og vil nok overveje at tage ind forbi nogle internater og kigge - men hvad passer umiddelbart til os?
Vi har hhv arbejde og er studerende, hunden skal derfor være alene i de timer hvor vi er væk. Jeg holder mest fast på Schæfer, mens hun er mere til Shetland Sheepdog, men måske har I nogle helt andre tanker end vi selv har?
Som sagt, ja der er lang tid til, men som hun sagde, man kan aldrig forberede sig for meget!
feb 2011
Følger: 34 Følgere: 7 Emner: 39 Svar: 1.487
jul 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10
Nu har ingen af os været på et internat før - hjælper de med at matche "hund og ejer" eller hvordan foregår det?
jul 2014
Ellers kan jeg godt se at de ville passe godt til os, men det er desværre ikke lige af vores ønske, men tak for dit svar
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
jun 2012
Følger: 39 Følgere: 87 Hunde: 6 Emner: 265 Svar: 5.527
Ellers ville jeg overveje en dansk svensk gaardhund, men husk stamtavlen
jul 2014
- En dansk svensk gårdhund er meget for lille til os. Shetland Sheepdog er absolut minimum-størrelse, vi skal jo helst også kunne se hunden (No offense til alle med små hunde )
dec 2013
jul 2014
Det er mig der ville klare de daglige gå-ture, og hende der vil gå til træning med den, derfor er det jo meget vigtigt at det er en styrbar hund, og umiddelbart kan jeg læse i mange emner at BC'en ikke bare lige bliver anbefalet til alle og enhver.
dec 2013
jun 2012
- Med en collie skal man se sig MEGET for da mange af dem i dag efterhånden har dårlige sind, er nervøse og sådan.
Collien er derudover også meget tung i forhold til BC'en så hvis man vil agility konkurrencer er den et dårligt valg, så måske i også skulle gøre lidt op om sporten er hobby eller konkurrence plan :b
En BC KAN være en stor udfordring, men i kunne jo kigge efter en udstillingsmodel/fra udstillingslinjer, dog hav en tanke på at en BC kræver noget mere mht agility, da de er super hurtige og signalfølsomme så vidt jeg ved.
jul 2014
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 17
Umiddelbart er det første der falder mig ind puddel. Ellers måske islandsk fårehund, dem har vi selv haft.
dec 2013
jun 2012
jul 2014
Men skulle det ske vi fandt på at få en Sheltie, hvordan ser det så ud med den race? Er den svær at få fat på, er der noget mht. helbredet man skal være OBS på?
okt 2006
Følger: 29 Følgere: 48 Hunde: 4 Emner: 135 Svar: 4.935
jun 2012
Mht at være obs på, så er det vigtigste at de er øjnlyst, helst fri for CEA og PRA.
- Derudover hvis i vil bruge den til agility vil det være en fordel med nogle som HD fotograferer deres hunde (:
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.013
Har indtryk af at både schæfere og sheltier er relativt "lydt". Ved ikke om de måske vil prøve at hyrde jeres tamrotter?
Umiddelbart er schæferen en større mundfuld end sheltien, og jeg tænker at en shelti i højere grad vil passe til "den almene dansker" end en schæfer vil det
jul 2014
Følger: 21 Følgere: 20 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 17
Islandske fårehunde skal man i hvert fald ikke købe fra en Kennel det er sikkert.
Jeg mener det var hos Godrumgård vi mødte de dejligste hunde, nu har de dog kun Australien shepherds. Men det kunne måske også være en mulighed? Dem kender jeg ikke så meget til, men hvis det har interesse kan du jo ringe til Lone selv og høre ad.
Jeg vil også lige nævne Cavalier king charles spaniel fordi den passer på mange af dine krav, men den er dog ikke vildt nem at træne. Eller jo, men den lærer bare meget langsomt i starten. Og så er den jo heller ikke så stor. Men dem har vi selv været meget glade for at have.
jul 2014
jul 2014
jun 2012
jun 2011
Følger: 14 Følgere: 17 Hunde: 2 Emner: 75 Svar: 4.933
Umiddelbart syntes jeg korthåret collie kunne være en god type hund for jer
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 500
Men umiddelbart lyder det ikke som om I er helt klar på en lydhør hund... det kan være svært st træne, men hos de fleste shelties findes der en on/off knap som godt kan trænes frem. Dvs der hjemme er det ikke iorden at gø, men til træning er det ok.
Collie er langt fra det samme som en sheltie, har set en lave agility og der var slet ikke den samme arbejdsiver. Bare min erfaring
Jeg ville da anbefale en puddel. Super intelligent og en god familiehund
jul 2014
jun 2013
Men kom faktisk lige på en anden race som muligvis kunne passe ind hos jer.
En schapendoes: Hollandsk hyrdehund, der har god energi men alligevel ikke har damp, som jeg kalder det, som en BC kan have De er meget intelligente og dermed fremragende til agility, lydighed, rally osv. En god familiehund, der aldrig er nervøs eller aggresiv. Derudover har de også en god mellemstørrelse på de 40-45 cm. Det eneste ville måske være pelsen, den er mellemlang men heldigvis ikke så svær at holde styr på igen (vi gennembørster vores ca. hver 14. dag), og så skal de ypersjældent i bad! Et årligt bad er rigeligt.
Men ellers en boston terrier, men den har det du selv beskriver som et "mopselignende udtryk". Ellers kunne en mulighed måske være viszla?
jul 2014
Jeg tror i første omgang vi kigger på internaterne. Hvis der ikke er en hund for os dér, kan vi forsøge os med en opdrætter tænker jeg
dec 2013
jun 2013
jun 2013
jun 2013
dec 2012
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 2 Emner: 50 Svar: 404
Collien kender jeg også personligt og det kan bestemt være en skøn hund - men det er vigtigt at man er meget opmærksom på hvor man får dem fra. Sørg for at finde en god opdrætter. Derudover er der jo så også en del pelspleje hos racen, dog lyder det til at i er klar på at arbejde med pelsen så længe i kan gøre det selv, så det burde ikke være en hindring. Bare husk at hyrderacerne jo generelt set er meget energiske, så det er vigtigt at i er indstillet på at bruge meget tid på træning og aktivering også selvom i kommer sent hjem fra arbejde, og har tusind andre ting i skal nå den dag
jul 2011
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 17 Svar: 793
jun 2012
Valg af hunderace (ja.. endnu et emne!)