{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.296 visninger | Oprettet:

Oscar B
Oscar B
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 10

Valg af hunderace (ja.. endnu et emne!) {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen.

Jeg undskylder at der er endnu et af disse emner. Jeg ved også godt at jeg er meget på forkant, men det er altså for kærestens skyld. Hun planlægger gerne flere år i forvejen og vil meget gerne være på forkant med al viden og have alt planlagt - kvinder smiley

Jeg er en ung fyr på 20 år, jeg bor pt. i lejlighed men mine forældre skal muligvis (forhåbentlig) til at lave forældrekøb i en dejlig lejlighed i hillerød, på stueetage med en lille terrasse, tæt på skov og det hele.

Drømmen er på sigt at få en hund - dog først om minimum et år. Pengene skal være der og jeg håber på at det kan blive et fællesprojekt mellem kæresten og jeg, men nu må vi jo se smiley

I hvert fald har vi snakket meget om hunderacer og læst meget, taget en masse tests osv. men mange af de hunderacer vi falder for er desværre sjældne i DK, og vi vil rigtig gerne købe hos en god opdrætter hvor vi kan komme og kigge inden hvalpen flytter.
Alternativt har vi faktisk overvejet en unghund i stedet eller en internathund - hvad er jeres erfaring med dette?

Vi har begge haft hund før.

Dette vil vi gerne have hos en hund:

- Nem at træne
- Villig
- Skal kunne være alene hjemme en arbejdsdag
- Vi vil meget gerne gå til noget agility, lydighedstræning og lignende
- Ikke "snakke" for meget (og ellers skal det evt. være muligt at træne hunden fra det)
- Mellem til stor hund
- Pelspleje er ok. men helst noget der kan gøres hjemme - f.eks børstning et par gange om ugen
- SKAL!! kunne med andre dyr, da vi har tamrotter. De vil naturligvis ikke være ude på samme tid, men vi gider ikke have en hund der konstant prøver at spise vores kære venner smiley

Dette kan vi tilbyde:

- Daglige gåture samt. stimulation hvis racen har brug for dette
- Lejlighed med terrasse, til er der noget grønt areal MEN dette er ikke indhegnet så vidt jeg ved
- Børstning et par gange om ugen
- Hvalpetræning, fortsat med hundetræning efter på et hold

Hvis vores krav ikke stemmer overens med hvad vi kan tilbyde, er det naturligvis vigtigst at hunden passer ind i det vi kan tilbyde.

Som sagt overvejer vi blot en race lige nu (eller flere) og vil nok overveje at tage ind forbi nogle internater og kigge - men hvad passer umiddelbart til os?

Vi har hhv arbejde og er studerende, hunden skal derfor være alene i de timer hvor vi er væk. Jeg holder mest fast på Schæfer, mens hun er mere til Shetland Sheepdog, men måske har I nogle helt andre tanker end vi selv har? smiley

Som sagt, ja der er lang tid til, men som hun sagde, man kan aldrig forberede sig for meget! smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Valg af hunderace (ja.. endnu et emne!)
  • #1   20. jul 2014 Colli, jack russel terrie, held og lykke når i finder den race i vil have. smiley

• Oscar B
    Oscar B Tilmeldt:
    jul 2014

#4   20. jul 2014 Patte: Det er nemlig også de overvejelser vi har. Det må vel næsten også være muligt at finde en hun på internat med interesse i agility og sådan smiley

Nu har ingen af os været på et internat før - hjælper de med at matche "hund og ejer" eller hvordan foregår det? smiley

• Oscar B
    Oscar B Tilmeldt:
    jul 2014

#5   20. jul 2014 Ida: Hehe, labben har vi snakket om, men ingen af os har stor interesse i denne type hund. Det samme gælder hunde med mobs/bulldog udseendet og pudler. smiley

Ellers kan jeg godt se at de ville passe godt til os, men det er desværre ikke lige af vores ønske, men tak for dit svar smiley

• #6   20. jul 2014 En internat hund ville være en god ide Jeg ville så mene i skal vælge en hyrdehund Idet de er meget nemme at træne Men det er så også en hund der skal aktiveres en del, for at den har det godt Med min egen, kan jeg sige at jeg aldrig har haft en hund der var så lydig hurtig lærenæm og ja bare god Og jeg har haft en del forskellige racer i mit liv smiley

• #8   20. jul 2014 Både Schæfer og sheltie KAN være ret snakkende, men samtidig er det hyder og det burde være til at lære dem at tie stille, sådan for det meste i hvert fald xD

Ellers ville jeg overveje en dansk svensk gaardhund, men husk stamtavlen smiley

• Oscar B
    Oscar B Tilmeldt:
    jul 2014

#10   20. jul 2014 Anya: Ja, det står der godt mange steder. Men så vidt jeg kan læse er det da også til at lære dem hvornår de må hyle, med lidt god opdragelse smiley

- En dansk svensk gårdhund er meget for lille til os. Shetland Sheepdog er absolut minimum-størrelse, vi skal jo helst også kunne se hunden smiley (No offense til alle med små hunde smiley )

• #11   20. jul 2014 Min gør når der kommer nogen ,men stopper så snart jeg siger stop

• Oscar B
    Oscar B Tilmeldt:
    jul 2014

#13   20. jul 2014 Vi har også tænkt over Collie. Nu får jeg sikkert høvl, men hvad er forskellen på Border Collie og Collie? Min kæreste ELSKER BC'en, men hun har også sagt at hun tror at den race er en for stor mundfuld, da hun har læst flere steder at den er ikke "bare lige" at træne agility med. Ikke sagt at det ikke er en god hund, men hendes opfattelse var i hvert fald at den lige krævede en tand ekstra arbejde.

Det er mig der ville klare de daglige gå-ture, og hende der vil gå til træning med den, derfor er det jo meget vigtigt at det er en styrbar hund, og umiddelbart kan jeg læse i mange emner at BC'en ikke bare lige bliver anbefalet til alle og enhver. smiley

• #15   20. jul 2014 Der er Bordercollie i min Du kan træne alt med en border Det der er med borderen er at den skal træne stimoleres gås med Det er en meget aktiv hund Men samtidig når det er opfyldt er det en meget rolig hund Ja ja jeg ved god at der er Tervuern i min Jeg kunne finde på at købe en ren Tervuern næste gang jeg skal ha stor hund Eller en bla af det jeg har idag

• #16   20. jul 2014 Jeg synes så overhovedet ikke Collien ligner sheltien.
    - Med en collie skal man se sig MEGET for da mange af dem i dag efterhånden har dårlige sind, er nervøse og sådan.

Collien er derudover også meget tung i forhold til BC'en så hvis man vil agility konkurrencer er den et dårligt valg, så måske i også skulle gøre lidt op om sporten er hobby eller konkurrence plan :b

En BC KAN være en stor udfordring, men i kunne jo kigge efter en udstillingsmodel/fra udstillingslinjer, dog hav en tanke på at en BC kræver noget mere mht agility, da de er super hurtige og signalfølsomme så vidt jeg ved.

• #17   20. jul 2014 Jeg synes det er godt at kigge i en masse leksikoner når man står og skal vælge hund. Politikkens er den bedste, men det er fint at kigge i flere forskellige da der ofte står lidt forskelligt.
    Umiddelbart er det første der falder mig ind puddel. Ellers måske islandsk fårehund, dem har vi selv haft.

• #18   20. jul 2014 Ja islandsk fårehund ville jeg så også mene

• #19   20. jul 2014 En islænder er da sjældent nem at træne og villig ? Samtidig er den også meget snakkede, ligeså meget hvis ikke mere end en sheltie?

• Oscar B
    Oscar B Tilmeldt:
    jul 2014

#21   20. jul 2014 Hvis vi får fra internat får vi nok næppe en raceren hund, nok slet ikke en Sheltie.

Men skulle det ske vi fandt på at få en Sheltie, hvordan ser det så ud med den race? Er den svær at få fat på, er der noget mht. helbredet man skal være OBS på? smiley

• #23   20. jul 2014 Absolut ikke en jack russell når i har tamrotter. De lever ikke længe, hvis der kommer en jack i huset.

• #24   20. jul 2014 Nej den er ikke svær at få fat i, der er en del gode opdrættere her i landet smiley

Mht at være obs på, så er det vigtigste at de er øjnlyst, helst fri for CEA og PRA.
    - Derudover hvis i vil bruge den til agility vil det være en fordel med nogle som HD fotograferer deres hunde (:

• #26   20. jul 2014 Må jeg spørge hvad de sjældne racer i gerne vil have er?

Har indtryk af at både schæfere og sheltier er relativt "lydt". Ved ikke om de måske vil prøve at hyrde jeres tamrotter?
    Umiddelbart er schæferen en større mundfuld end sheltien, og jeg tænker at en shelti i højere grad vil passe til "den almene dansker" end en schæfer vil det smiley

• #28   20. jul 2014 Jo, generelt set er der mange der snakker og nogle af dem kan være svære at træne, men jeg har også bare mødt rigtig mange som bare er så gode. Rolige familiehunde, villige arbejdshunde. Dem er der altså også en del af.
    Islandske fårehunde skal man i hvert fald ikke købe fra en Kennel det er sikkert.
    Jeg mener det var hos Godrumgård vi mødte de dejligste hunde, nu har de dog kun Australien shepherds. Men det kunne måske også være en mulighed? Dem kender jeg ikke så meget til, men hvis det har interesse kan du jo ringe til Lone selv og høre ad.

Jeg vil også lige nævne Cavalier king charles spaniel fordi den passer på mange af dine krav, men den er dog ikke vildt nem at træne. Eller jo, men den lærer bare meget langsomt i starten. Og så er den jo heller ikke så stor. Men dem har vi selv været meget glade for at have.

• Oscar B
    Oscar B Tilmeldt:
    jul 2014

#29   20. jul 2014 Calule: Vi har lavet en masse tests og har så efter nogle søgninger fundet ud af at de var ikke så nemme at få i DK igen. Jeg kan ikke lige huske hvad race det var, men det var den test de har på animal-planet smiley

• Oscar B
    Oscar B Tilmeldt:
    jul 2014

#31   21. jul 2014 Sidsel E: Så det er ikke forkert at sige at Collien er nemmere at have en BC'en? Hvad med agility osv. mht Collie?

• #33   21. jul 2014 Oscar - Det har jeg svaret på i #16 (:

• #36   21. jul 2014 I skal i hvert fald ikke gå efter rottehunde, som fx dansk svensk gårdhund, jack russel el. lign. når I har tamrotter og gerne vil have fred imellem dyrene smiley

Umiddelbart syntes jeg korthåret collie kunne være en god type hund for jer smiley

• #37   21. jul 2014 Altså det der med størrelsen er vel lidt underordnet hvis i nu fandt en hund der bare passer perfekt ellers! For de fleste dsg'er jeg har set er da større end mange shelties... (ikke fordi jeg ved så meget om racen). Husk lige på at en sheltie jo kommer i mange størrelser! Så hvis du skal have en "stor" sheltie som fx min (41 cm), er det af de amerikanske rødder som regel smiley

Men umiddelbart lyder det ikke som om I er helt klar på en lydhør hund... det kan være svært st træne, men hos de fleste shelties findes der en on/off knap som godt kan trænes frem. Dvs der hjemme er det ikke iorden at gø, men til træning er det ok.

Collie er langt fra det samme som en sheltie, har set en lave agility og der var slet ikke den samme arbejdsiver. Bare min erfaring smiley

Jeg ville da anbefale en puddel. Super intelligent og en god familiehund smiley

• Oscar B
    Oscar B Tilmeldt:
    jul 2014

#38   21. jul 2014 Line P: Jeg har selv schæfer derhjemme og elsker racen, derfor vil jeg gerne have en, men min kæreste er ikke så vild med racen smiley

• #39   21. jul 2014 Nu så jeg så lige at I ikke var interreserede i pudler. Hvorfor det egentlig, pga. udseendet? Ved godt at man self ikke skal have en hund man synes er tudegrim i 12 år, men alligevel synes jeg nu at I bør kigge lidt på den smiley

Men kom faktisk lige på en anden race som muligvis kunne passe ind hos jer.
    En schapendoes: Hollandsk hyrdehund, der har god energi men alligevel ikke har damp, som jeg kalder det, som en BC kan have smiley De er meget intelligente og dermed fremragende til agility, lydighed, rally osv. En god familiehund, der aldrig er nervøs eller aggresiv. Derudover har de også en god mellemstørrelse på de 40-45 cm. Det eneste ville måske være pelsen, den er mellemlang men heldigvis ikke så svær at holde styr på igen (vi gennembørster vores ca. hver 14. dag), og så skal de ypersjældent i bad! Et årligt bad er rigeligt. smiley

Men ellers en boston terrier, men den har det du selv beskriver som et "mopselignende udtryk". Ellers kunne en mulighed måske være viszla?

• Oscar B
    Oscar B Tilmeldt:
    jul 2014

#40   21. jul 2014 Nina: Vi er bare ikke til pudler. Deres pels, deres udseende, ofte deres væremåde. Ingen af os bryder os om racen generelt set (der kan sikkert være nogle skønne hunde derude!), så vi vil helst uden om de racer vi har udelukket da det ellers ikke rigtig giver mening at få en hund. smiley

Jeg tror i første omgang vi kigger på internaterne. Hvis der ikke er en hund for os dér, kan vi forsøge os med en opdrætter tænker jeg smiley

• #42   21. jul 2014 Jeg ved ikke om jeg kan være med her, fordi min Linka er Tervuern/ Border For så vil jeg sige som Sidsel Min har overhovedet ikke damp Hun er utrolig rolig Lige indtil hun ved vi skal afsted Så sætter hun i gir Men det er jo glæde og iver for at komme ud og lave noget

• #43   21. jul 2014 Det jeg mener med damp, er netop også hvis man nu ikke kan imødekomme deres behov. Mange tror fejlagtigt at de har fundet den perfekte hund i en BC, da den jo er lærenem og aktiv, og så glemmer de lige at den faktisk skal stimuleres meget i hverdagen, og en løbetur i ny og næ langt fra er nok. Jeg er skam helt enig i, at man kan få en fantastisk rolig hund indendørs og en klar-parat-hund udendørs, men det kræver at man sætter sig ind i det. Det er jo klart at alle hunde kan finde ro i sig selv, under rigtige forhold der er tilpasset racen smiley

• #45   21. jul 2014 Ja, i princippet kan alle racer få damp... jeg synes nu så bare der er lidt forskel på om en BC får damp og en fx coton får damp.

• #47   21. jul 2014 Self, har de det! Min sheltie ville da heller ikke fungere optimalt uden daglig motion og hjerneaktivitet, men langt de fleste bordere JEG har set, kræver mere end i hvert fald min sheltie (schæfer har jeg ikke forstand på). Men self findes der også forskellige hunde inden for samme race. Jeg har skam også set de mere rolige/langsomme bordere til agility, og også shelties, men generelt set, menner jeg nu altså at en border kræver lidt mere end en sheltie.

• #48   21. jul 2014 Nu så jeg lige at den islandske fårehund blev nævnt som et bud. Jeg har mødt en del af racen, og de har alle haft ''lyd'' på, så hvis man leder efter en hund til at bo i lejlighed som det er tilfældet her, så ville jeg nok personligt ikke vælge sådan en. Riskoen for at få problemer med boligforeningen og lign. er jo rimelig store hvis man har en hund der står og gør hver gang der kommer nogen ind i opgangen smiley

Collien kender jeg også personligt og det kan bestemt være en skøn hund - men det er vigtigt at man er meget opmærksom på hvor man får dem fra. Sørg for at finde en god opdrætter. Derudover er der jo så også en del pelspleje hos racen, dog lyder det til at i er klar på at arbejde med pelsen så længe i kan gøre det selv, så det burde ikke være en hindring. Bare husk at hyrderacerne jo generelt set er meget energiske, så det er vigtigt at i er indstillet på at bruge meget tid på træning og aktivering også selvom i kommer sent hjem fra arbejde, og har tusind andre ting i skal nå den dag smiley

• #49   21. jul 2014 Ja, jeg må vel hellere spørge om I har overvejet beauceron? Det er en hund på størrelse med schæfer, dog slet ikke så "højrøstet" og jeg kender flere, som bruger dem i stor stil til agility (og alle mulige andre slag hundesport). Der findes ganske vist ikke så mange af dem i Danmark, men der har dog været enkelte kuld her og der, ligesom der ganske ofte er kuld i enten Sverige eller Norge. Der er selvfølgelig stor forskel på de forskellige linjer, men der er masser af folk, som hellere end gerne vil vise deres hunde frem, så man kan opleve de forskellige slags med egne øjne. Og de er også at finde på udstillinger rundt omkring....

• #50   21. jul 2014 Jeg synes i skulle kigge på den korthårede collie, den kunne være et bud mellem den langhårede collie og borderen.

Kommentér på:
Valg af hunderace (ja.. endnu et emne!)

Annonce