Den rigtige første gangs hund = husky {{forumTopicSubject}}
Sam skriver:
Hejsa, jeg har lige siden jeg var lille villet have en Sibirien Husky.
Men jeg møder meget kritik som lyder så = "den stikker af," umulig at opdrage" kræver træneruddannelse for at træne"
MEN! Jeg er ikke skræmt!! Jeg har studeret racen utrolig meget, og ja, den kræver plads, tålmodighed og motion (for både krop og hjerne) Men på trods at alle de negative kommentarer og fordomme, ser jeg så meget mere i den race!
Jeg ser et fantastisk potentiale og meget andet..
Jeg ved godt at vi har Jason, Men han er jo familien hund, og da jeg og David ikke er flyttet hjemmefra, kan man ikke kalde ham den rigtig første hund..
Er det mig som er helt hen i hampen med valget af min drømme (første) hund?
Det skal siges at det stadigvæk er et fremtidsønske. Skal ikke have denne race før at miljøet er til det
Mange tak for svar
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
At man anbefaler blødere racer som førstegangs hund, hjælper jo bare ikke, hvis det er husky sind man er vild med
maj 2004
Følger: 14 Følgere: 28 Hunde: 6 Emner: 126 Svar: 5.065
Hvad træner du nu og hvor meget? Hvad er formålet med huskyen? Hvilken slags arbejde skal du lave med den?
maj 2004
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 500
jun 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Hunde: 3 Emner: 21 Svar: 500
mar 2011
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 7 Svar: 327
Men når det så er sagt, synes jeg det er en rigtig god idé du får en husky fra en ORDENLIG opdrætter som kan vejlede dig hvis du skulle få brug for det
dec 2012
Følger: 5 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 8 Svar: 10
Den skal primært være familie hund. Men den skal med på lange løbe/cykel ture! Jeg vil gerne have en hund hvis rette element er naturen.
Jeg har skam set en husky i aktion
Men det med at opsøge en klub er en rigtig god ide!!
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Men det betyder ikke at andre racer ikke kan være førstegangshunde. Det handler, for mig, om at racen skal passe til en. Hvis man vælger en race der har "problemområder", så kræver det efter min mening at man har adgang til viden og vejledning, f.eks. via en god klub, et godt netværk i hundeverdenen, en god opdrætter osv.
Uanset hvilken race man vælger som førstegangshund, så vil man sikkert støde på problemer/tvivl undervejs. Hvis ens store problem er at vovse trækker i snoren, så går det nok ikke så galt. Har man valgt en "svær" race, så kan problemerne måske være mere alvorlige, og derfor mener jeg at det er (ekstra) vigtigt at man har god vejledning.
Men er man villig til at yde den nødvendige indsats og til at spørge om hjælp når det er nødvendigt (og helst inden det ER gået galt ) så mener jeg de fleste racer kan være førstegangshunde
nov 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 43 Svar: 1.421
Ja en husky er også min ønske race, men måtte desvære indse at den kræver mere til hverdag en jeg kunne tilbyde.. øv øv...
En ting jeg vil minde dig om er at en ting er at læse om race osv. men virkeligheden rammer først når man har hunden, de første 3 år er de hårdeste, og jeg vil klart anbefale dig at i laver helt klare opgaver i familien, hvem gør hvad og hvornår, da husky ikke er en hund der duer til primært at være hygge hund.
Du skal klart være forberedt på at når den er voksen, at det ikke er en hund der bliver træt at motion, den skal også mental stimuleres foruden motionen, og det er tidskrævende, der kan du godt regne med at tage 5 timer ud af hverdagen som i alt bliver brugt på hunden, med motionen, træningen, hygge og lejetid.
apr 2005
Følger: 17 Følgere: 17 Hunde: 1 Emner: 81 Svar: 2.130
Vil lige erklære mig enig med de andre, hvis det er det man bil, så er det det man skal. At have en race der ikke rigtigt siger en noget, kommer der ikke noget godt ud af. Men husk også at have et godt bagland, så der er nogle der kan vejlede. Og find en ordentlig opdrætter, der ved hvad det vil sige at bruge hunden.
maj 2004
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 513 Svar: 12.427
Det krævede nærmest uanede mængder af mig som ung og uerfaren "tøs", bare at komme igennem hvalpeholdet med ham, og jeg har ikke tal på de gange, hvor jeg nærmeste tudende kørte hjem fra træningen.
Hvis jeg bare overvejede at miste tålmodigheden, eller blev den mindste smule irriteret - så valgte han mig fra.
Og så fik jeg ham bare ikke til at lave noget som helst andet den dag.
Men jeg var stædig. Og holdt fast og blev ved. Og han endte med både at blive en helt fornuftig hund til lydighed - og vist én af de første huskyer herhjemme, der løb agility.
Efter det havde jeg tabt mit hjerte til racen, og da jeg selv fik hus som 25-årig flyttede der med det samme en omplacerings-husky på ca. et år ind.
Så jo - det KAN lade sig gøre, men det kræver virkelig blod, sved og tårer, og man skal være indstillet på, at det kræver en hel del mere tålmodighed end med de fleste andre racer, bare at få en grundlydighed på plads - og som de andre siger, så hedder det snor og hegn hele hundens levetid!
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 134 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.851
Man skal være obs på at de ikke sådan kan være alene. Det skal de først lære.
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 29 Hunde: 3 Emner: 112 Svar: 2.013
Når det er sagt, så er min første "egen hund" en race der ikke anbefales til førstegangshundeejere. Jeg ville heller ikke umiddelbart anbefale den til førstegangshundeejere, men herhjemme er det gået fantastisk. Jeg kunne ikke ønske mig mere eller finde en hund der passede bedre ind hos mig. Hun er nem, god og veltilpasset og vi håber at få nr. 2 (samme race) her til efteråret - så det kan altså gå godt
Den rigtige første gangs hund = husky