{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.196 visninger | Oprettet:

Manglende respekt... Hjælp?! {{forumTopicSubject}}

Vi har nu, for anden gang fået Mitch (Springer Spaniel) i pasning, igen i omkring en uge. Han er skam sød nok, når han lige falder til ro, og det eneste egentlige problem (for min mand) er at han er svær at få til at være rolig, når Morgan sætter sig i forben, haser, ører osv. Hvilket selvfølgelig er forståeligt, at Mitch bliver distraheret.

For mig, er det dog en lidt anden sag. Mitch mangler totalt respekt for mig, hvilket gør at jeg ofte må råbe højt, for at få kontakt til ham, og derved reagerer Morgan nogle gange meget pludseligt, og gør som der bliver sagt, eller sætter sig ned og ser forvirret ud. Også selvom det udelukkende er Mitch, jeg prøver at få kontakt til.

Mitch er jagthund, opdraget med... Hvad kalder man det? "Kæft-trit-og-ret"-metoden? Altså, kort sagt: Tæsk. Det har han respekt for, og jeg har da også set svigerfar trække afsted med hunden, med et fast tag i øret på ham, fordi han ikke lige forstod, at han ikke måtte røre det brød, de havde smidt på jorden, knap en meter fra ham.

Dér står jeg så af! Jeg går ikke ind for at slå på hunden, medmindre det er absolut nødvendigt, og der ikke er andet at gøre. Og selv da, er jeg ikke glad for det...
Desuden er Mitch i forvejen rigeligt i stand, så det holder heller ingen steder, hvis jeg konstant skal rende rundt med godbidder, bare for at få en smule opmærksomhed fra kræet...

Nogen af jer, der har et par gode idéer? Det er rimelig frustrerende...

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Manglende respekt... Hjælp?!
  • #1   18. jun 2014 Helt ærlig! Få en anden til at passe hunden, det var da en forfærdelig måde at behandle en gæstehund på! Stakkels hund;(

• #2   18. jun 2014 Det er os, der passer Mitch. Han bor til daglig hos svigerforældrene... Vi er stadig i gang med "forhandlingerne" om at få ham hjem permanent, eftersom min mands søster (ejeren af Mitch) har sagt vi godt må få ham.
    Til daglig bor Mitch i et fyrrum, hvor der er åbnet op til en middelmådig hundegård. Opmærksomhed får han kun, på de få daglige gåture, og klap, ros og hygge er der ikke meget - hvis overhovedet noget - af.

Hvad jeg spørger om råd til, er hvad jeg skal gøre, for at få hunden til i det mindste at lystre mig, uden at skulle banke det ind i ham, for det vil jeg ikke....

• #3   18. jun 2014 Man passer jo ikke hund for at opdrage på den.

Hvis du ikke har det godt med at passe ham, så skal du jo sige nej til det...

• #4   18. jun 2014
    Respekt er noget man skal gøre sig fortjent til....
    Denne hund er jo tydeligvis "høreskadet" pga sine tidligere ejere, så uanset hvad du foretager dig så fatter staklen jo kun decideret tæsk.

Så lad os lige vende den 180 grader.. HVORFOR skulle Mitch overhovedet være interesseret i noget som helst fra din side af??
    Du vil ikke træne med godbidder fordi den er fed.. Hvad benytter du dig så af for at belønne hunden??

Du skal have kontakt til vovse før du kan forlange NOGET som helst af ham.. Kontakt, det opnår man via tillid og positiv forstærkning..
    DET SKAL VÆRE RART at være hund..

Er det det???

• #5   18. jun 2014 Jeg ville ikke som passer begynde med en masse opdragelse osv. Jeg ville nok købe mig til det jeg havde behov for ved hunden i godbidder, indtil ejer overtager igen.

• #6   18. jun 2014 Du kan prøve med nogle kontakt øvelser, og ros ros ros, når han gør noget du gerne vil have, måske du skal have godbidder på dig konstant i en tid. Jeg har også dutter eller skåle med godbidder i stort set hvert rum i vores hus, for hvis jeg giver mine hunden en opgave, eller de lystre, så skal jeg kunne være klar til at belønne med det samme! smiley
    - Jeg synes bestemt ikke, du skal slå ham eller påføre ham unødig smerte hverken fysisk eller psykisk, jeg synes derimod, at du skal prøve og opdrage ham og lære ham at lystre på en god og hensigtsmæssig måde ! smiley

• #8   18. jun 2014 Prøv evt. at læse den her blog:
    http://hundogtraening.blogspot.dk/

Den forklarer meget godt, at man ikke kan træne "både/og". Man VÆLGER om man vil træne med belønning eller med straf. Og det fungerer ikke, hvis der er flere om at træne/opdrage hunden, som vælger hver deres tilgang til det. Trist med sandt...

• #9   18. jun 2014 CH: Jeg har det skam fint nok, med at vi passer ham... Når jeg altså ikke selv er totalt udkørt, og han bare ikke vil falde til ro, uanset hvad jeg gør. Heldigvis blev det hurtigt bedre sidst vi havde ham, så jeg krydser fingre, for at det kun tager et par dage, igen.

Turbo: Jeg tror du misforstår. Jeg siger ikke, at jeg ikke vil bruge godbidder. Hvad jeg mener er, at jeg i så fald skal have godbidder på mig konstant, og at han i hvert fald ikke har brug for 10 kg godbidder i løbet af en dag.

Karina: Det giver meget god mening, desværre...

Jer der snakker om at opdrage på ham: Det er ikke selve opdragelsen, som sådan, han mangler. Han er skam vældig velopdragen.... Så længe det er hans ejer, min svigerfar eller min mand, der giver ham kommandoer. Mig lystrer han kun ordentligt, hvis vi er ude i haven, og jeg beder ham om at søge o.o
    Det er mere det med at lystre, så hans opdragelse rent faktisk kan bruges til noget, der er problemet for mig.

• #10   18. jun 2014 Julie - se det på den positive side. Han lystrer de andre, fordi han frygter hvad der sker, hvis han ikke "makker ret". At han ikke lystrer dig betyder i den her sammenhæng reelt, at han er mere tryg ved dig, og ikke er bange for, at du straffer ham, hvis han ikke hører efter.
    Det er da faktisk både rørende og en fantastisk tillids-erklæring fra ham til dig.

• #11   18. jun 2014 Huh... Sådan har jeg slet ikke tænkt på det o.o
    Det giver vel mening, at det er en tillidserklæring, men ville han så ikke udtrykke det anderledes?

• #12   18. jun 2014 Næeh, det tror jeg ikke. Synes ret klart han viser dig, at han ikke er bange for dig. Og det er da et godt udgangspunkt for at kunne ændre træningsmetoder, hvis det ender med, at I får lov til at overtage ham smiley

• #13   18. jun 2014 Det er da altid godt at vide ^^
    Har også tænkt på at man en dag skulle tage diskussionen om hundeopdragelse, med svigerfar... Tvivler bare på det bliver i den nærmeste fremtid, at jeg får overskud til dén diskussion o.o

• #14   18. jun 2014 JUlie Har du ikke været på bane med det en gang før ? smiley

• #15   18. jun 2014 Jo, med problemet at svigerfar ikke vil give sig og lade os få ham hjem permanent o.o Problemet med at få Mitch til at lystre, er noget jeg håbede ville løse sig, når han ligesom forstod jeg bestemte lige så meget som min mand. Han lader da til at forstå det, nogenlunde, men han er sgu ligeglad med det jeg siger o.o

• #16   18. jun 2014 Julie Det kan være din tonelejet Vi har en stor flatkout til at rende her Hvis jeg siger højt og skarpt til den om at gå hjem Regere den ikke Men hvis det er min mand som siger det Går den med detsamme smiley

• #17   18. jun 2014 Julie en hund går ikke rundt og overvejer hvem der bestemmer mest..... En hund gør hvad der kan betale sig for den. I jeres tilfælde, vil jeg tro at Mitch gør alt hvad han kan for at undgå fysisk afstraffelse af mandspersoner. Derfor er hans fokus mere på at please din kæreste end dig. Jeg vil ikke mene at du kan forvente at en hund der normalt lever i et fyrerum, ikke får meget opmærksomhed og bliver opdraget "hårdt" vil fungere i jeres familie, når I passer ham. Han er helt sikkert skrup forvirret over de blandede signaler.

• #18   18. jun 2014 Inger: Det kan godt være. Min mand snakkede om at han gerne hørte efter andre mænd, også o.o

Labsen: Forvirret? Det tror jeg gerne han er. Han får jo lov til at være sammen med os, al den tid vi er hjemme, kommer ud på 4-5 gåture om dagen, bliver klappet, krammet og får al den opmærksomhed han vil have, præcis som Morgan altid har gjort ^^ Absolut ikke noget han er vant til, så selvfølgelig forventer jeg ikke, at det hele bare klikker.
    Jeg kunne nu bare godt tænke mig, at der var en god løsning, sådan så han forhåbentlig ikke blev så forvirret, hver gang han kom herop. Men igen... Det er nok noget der skal tages op med svigerfar, og det er ikke en diskussion jeg kan tage, og samtidig holde hovedet koldt.

• #19   18. jun 2014 Julie Jeg tror det er fordi der er mere kraft over vores mends stemmer Jeg bliver sku også somtid sur over at jeg kan stå og råbe at hunden skal gå hjem Men den rør sig ikke ud af flækken Men ligså snart min mand bare siger ,kan du så gå hjem højt så går den Derfor tror jeg det er noget med stemmelejet

• #20   18. jun 2014 Jeg er bange for, at den gode løsning ikke findes, så længe han bor fast under dårlige kår. Mit bedste råd til dig ville være at væbne dig med alt tålmodighed i verden når I har ham og give ham ro og plads til at være forvirret, vise ham at han kan stole på dig - Og ikke forvente at få noget igen - På den måde, kan du skabe et spirende frø, hvis den dag kommer, hvor I må få ham.

• #21   18. jun 2014 Inger: Det kan godt være o.o Det lyder egentlig meget plausibelt ^^

• #22   18. jun 2014 Labsen: Ja, der er nok ikke andet at gøre, desværre... Men det er også det jeg prøver på, netop fordi jeg ved jeg ikke kan forvente en hel masse af ham ^^

• #23   18. jun 2014 Træning træning træning. Positiv forstærkning (godbidder eller leg) og han skal hurtigt få lært at han ikke bliver strafftet hos dig smiley

• #24   18. jun 2014 Jeg er med på at denne hund ikke har mere brug for at blive irettesat fysisk...

Men at skrive at man ikke kan bruge belønning og straf samtidig er i den grad forkert.
    Selvfølgelig kan man det!

• #25   18. jun 2014 Hvorfor skal hunden hjem til jer hvis det ikke fungere ifht jeres egen hund? Jeg ville nok få en adfærdsbehandler ud at hjælpe.. Det handler så absolut ikke om respekt i nogen form...

• #26   18. jun 2014 Diva: Det fungerer skam fint, de elsker hinanden, og det eneste problem, der umiddelbart er, er at når Mitch ikke hører efter, og jeg er nødt til at hæve stemmen, reagerer Morgan noget mere prompte - hvis ikke forskrækket - og lystrer kommandoen i stedet.

• #27   18. jun 2014 Nårh, tror jeg misforstod det med at Morgan bider i haser smiley

• #28   18. jun 2014 Arh, det er bare sådan noget han gør ^^ Han kan jo ikke nå meget højere, uden at hoppe smiley Og Mitch lader ham gøre det smiley

• #29   18. jun 2014 Hehe oki smiley Men tror du ikke stresset skyldes al den omvæltning. Når han er "hjemme" er det kæft-trit og ret og hos jer er det som at gå på et minefelt.. Han er ikke vant til det og ved ikke hvornår/om bomben springer.. det var lige et meget billedligt udtryk smiley

• #30   18. jun 2014 Det kunne man vel godt tænke sig, men han virker som sådan ikke stresset o.o Han flader ud, lige så grundigt som Morgan gør, og han nyder at have en sofa at indtage, og tydeligvis også at kunne smide sig for fødderne af os og blotte maven, så han kan blive nusset - hvilket selvfølgelig kun kan gøres ordentligt, når man ligger helt om på ryggen, med alle fire ben strittende direkte op i vejret smiley

• #32   19. jun 2014 Haha ja oki:)

• #33   21. jun 2014 mopsen - Jeg tror både dig og Bodil har misforstået mit indlæg? Ellers vil jeg da godt vide, hvad der er uacceptabelt, ved at vi passer ham?

• #34   21. jun 2014 Jeg tror også at de har misset noget i svinget. Det er jo netop hos Julie at hunden ikke bliver fysisk straffet, men dér hvor den bor udover.

Så alt i alt er det jo kun godt at hunden er et sted hvor den får hvad den fortjener. Men jeg vil igen sige, positiv forstærkning og det må altså enten være godbid eller leg, så må du finde godbidder uden for megen fedt eller et alternativ.

Men jeg tænker det måske kan være svært hvis hunden så kommer hjem igen og alt er ved det normale.

Kommentér på:
Manglende respekt... Hjælp?!

Annonce