{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.270 visninger | Oprettet:

Malteseren - fortæl om den {{forumTopicSubject}}

Har lidt kig på Malteseren som den næste hund måske - om mange år når den vi har nu ikke er her mere. Så det er ikke fordi det haster, kan bare godt lide at bruge god tid, når jeg overvejer en ny race.

Derfor vil jeg gerne vide alt om Malteseren, udover det jeg kan læse i race-beskrivelsen.

En ting jeg specielt gerne vil vide er noget omkring sygdomme - er der nogle som Malteseren har stor tendens til at få, eller er det en forholdsvis sund race.

Har haft en hund med hængeøre, som gav problemer og skulle renses hele tiden, så er ikke begejstret for hængeøre. Silky terrieren som jeg har nu, har stå-øre og dem er der aldrig problemer med. Hvordan er det med Malteserens hængeøre ?

Nogle vil så nu komme med kommentaren - snak med en opdrætter. Det har jeg også tænkt mig når min nuværende hund bliver gammel, hvis det stadig er Malteseren jeg er interesseret i. Så derfor starter jeg med dem af Jer. Også så jeg til den tid, hvad jeg specielt skal spørge efter.

Håber der er nogen herinde som har kendskab til racen og kan svare på mine nuværende spørgsmå og ellers bare kan fortælle om racen.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Malteseren - fortæl om den
  • #1   14. jun 2014 jeg har 3 af slagsen og passer desunden 2 mere af slagsen ret ofte - super dejlige hunde jeg skal nok beskrive dem så godt jeg kan.. 2 minutter (eller noget i den dur" så skal jeg nok grifle noget ned smiley

• #2   14. jun 2014 Og måske også i hvilken prisklasse de ligger i for en med DKK stamtavle - mere så jeg ved hvor meget vi skal spare sammen til, hvis vi vælger racen.
    Ved godt prisen kan ændre sig på de næste 6-8 år som jeg forventer vi har vores nuværende i hvert fald.

• #3   14. jun 2014 CMP - super. Det vil jeg se frem til.

Også hvordan de er i forhold til andre hunde, hvis nu man skulle have to styk (ikke på samme tid, men med forskudt alder)

Og om der er væsentlige temperaments-forskelle på tæver og hanner.

• #4   14. jun 2014 Også gerne lidt om hvor meget de strejfer. Kunne godt tænke mig en hund som jeg ville kunne gå tur med uden snor. Det er IKKE muligt med min nuværende race.

• #5   14. jun 2014 Malteseren er en super sød og dejlig lille hund. De er normelt ikke overdrevent gøende men glade og livlige små hunde

De bliver i reglen meget gamle og er generelt en meget sund race.
    De ting de kan have problemer med er PL (dette undgås dog i meget høj grad hvis man køber hvalp fra en ordenlig opdrætter)
    Desuden skal man være meget opmærksom på deres tænder - de udvikler let tandsten.
    Derudover er det selvølgelig en lille hund som ikke har vildt godt af at hoppe ned fra store højder eller at blive moslet af voldsomme børn eller hunde.

Hængeørene burde bestemt ikke give problemer. det som er vigtig er at fjerne de hår de kan have i øregangene - og før de filtre sammen.

desuden bør man naturligvis pleje malteserens pels ordenligt. Hunden skal ikke have nogle knuder og skal være ren og pæn. Alt efter hvor lang man vil have pelsen tager dette mere eller mindre tid. Mine hunde er klippede - det trives de langt bedre med og samtidig behøver jeg ikke børste dem i 100 år hver gang vi har været ude at gå. Så her hjemme er det en kømpe fordel at de er klippede. Jeg klipper dem selv og har altid gjort det - det kan man sagtens lære hvis man vil det-

Tempramentsmæssigt er malteseren meget søde og venlig hunde. De har normalt aldrig problemer med andre hunde eller dyr. Mine maltesere kan man alle hunde og dyr (selv mus osv.). Men man skla være opmærksom på at andre hunde ikke bliver for voldsomme overfor dem for en del maltesere er så venlige og forsigtige at se ikke siger fra selv om de bliver presset - det er ikke fair overfor dem så her må man støtte dem.

Malteseren er meget blid og meget tilpasningsdygtg. De vil meget gerne med på turer men de er ikke hyper-hunde og de trives helt fint med at komme ud på 3 små turer dagligt så længe det er indholdsrige og sjove turer.

Men de vil meget meget gerne være sammen med deres ejer - de bryder sig ikke om at være alene lang tid hver dag og de er samtidig meget lette at have med alle mulige steder hen så her hjemme er de altid med ud til venner, familie osv.

De er super dejlige at træne med og meget lette at motivere så længe men træner på en positiv måde. De er også ganske intilligente - min maltester Cleo kan et hav af forskellige tricks osv. Men det er en følsom lille hund som bestemt ikke får noget positivt ud af at man hverken tager fat i den eller høver stemmen. Jeg træner med positive metoder og klikker og det virker perfekt smiley På den måde opnår man små opmlrksomme hunde som meget gerne vil samarbejde.

I træningen er det helt klart samarbejdsøvelserne som malteseren nyder mest - og fx rally elsker mine.

Jeg kunne fortække langt mere men du spørger bare hvis du har nogle spørgsmål og så er du selvfølgelig meget velkommen her hjem og møde de 3 maltesere smiley

• #6   14. jun 2014 en dkk malteser ligger på mellem 8000 til 16000.... For tiden ligger de fleste på 10000-12000.

De er som sagt gode med andre hunde og især dem de bor sammen med. Jeg har ALDRIG oplever mine så meget som knurrer af hinanden. De er så glade for hinanden og ligger altid i en klump og sover sammen.

Der er ikke rigtig den store forskel på hanner og hunner. Der er måske lidt mere gang i hannerne - men de ligner hinanden meget.

Det er normalt ikke en hund som strejfer og den er meget meget let at lære at gå løs - den aktionsradius er meget begrænset.

• #7   14. jun 2014 Tusind tak for din beskrivelse.
    Pelsen vil ikke blive et problem da jeg jo er vant til pelspleje med silky terrieren smiley

Dejligt at du skriver at de fx kan komme ud af det selv med mus. Jeg har også hamster og er lidt ærgerlig over at jeg ikke kan sidde i fx stuen og hygge med dem. Riiini jeg har nu ville æde dem.

Ville gerne besøge dig, men kan se du bor i Nordjylland, så det bliver ikke lige om hjørnet, men skal jeg derop engang kan vi måske finde ud af noget.

Jeg har sikkert flere spørgsmål hen af vejen smiley

• #8   14. jun 2014 Fedt at de kan godt med andre hunde. Ham jeg har nu kan desværre IKKE med andre hunde smiley Men vi tager bare vores forholdsregler.

Jeg vil helt bestemt finde en god opdrætter i god tid, man skal formentlig skrives på venteliste. Kan se der ikke er så mange inde på DKK.dk. Og så må vi bare spare nok sammen. Jeg vil nok også gerne kunne udstille den.

Jeg har altid haft hanhunde, men vi overvejer stærkt at få en tæve næste gang - ikke fordi jeg har tænkt mig at avle, men for at opleve forskellen på hanner og tæver.

Kan godt lide at du skriver, at de har en begrænset aktionsradius. Jeg har jo aldrig haft en hund der kunne gå uden snor, så jeg ville nok være lidt bekymret hvis jeg fik en der løb vildt langt omkring.

• #9   14. jun 2014 de er meget lette at gå fri med så det burde ikke blive noget problem. jeg får fri med mine fra de er helt små. Jeg venter ikke med at slippe dem fri til de hverken 6 eller 12 måneder. de bliver sluppet med det samme (men på sikre steder selvføgelig). Mine har ALDRIG løber væk og er meget opmærksomme på mig. De løber normalt ca 10 meter fra mig så det er ikke ret langt smiley de følges meget gerne med en smiley

• #10   15. jun 2014 Det er en superskøn race.
    Man skal bare vide at vil man udstilling, så får man sit i pelsarbejde..

• #11   15. jun 2014 undskyld jeg lige låner tråden, men hvor store bliver sådan nogle ca? smiley

• #12   15. jun 2014 De bliver vist ikke så voldsom store synes jeg at have læst, så er nem at have med overalt næsten.

Har jeg ret ?

• #13   15. jun 2014 Ginne - bolognese
    Jeg har udstillet silky terrier i flere år nu, så forventer ikke at pelsplejen vil være værre. Hvad jeg har læst mig til, så skulle de have nogenlunde samme pelsstruktur smiley
    Det jeg vil skulle vænne mig til er, at sætte en sløjfe i pandehåret. Der gør man bare IKKE på en silky

• #14   15. jun 2014 kiggede lige racestandarden, kloge mig.. smiley
    de bliver 3-4 kg.. så lige en tand større end chien, men kun 1 kg hihi..

• #15   15. jun 2014 ja de er en lille smugle størrer end en chi men det er ikke meget. Min malteser Cleo er 21cm høj og vejer 3 kg

• #16   15. jun 2014 Cleo er altså bare så nuttet smiley

Kunne godt være man skulle overveje sådan en engang, når man mangler en der er lidt mindre selvstændig end Lucky smiley

Du skriver at de er ret forsigtige, er de generelt meget "stille" i deres måde at lege på? tænker sådan en nok ikke ville passe så skide godt ind ved Lucky, som er en lille vildbasse med krudt i røven..

• #17   15. jun 2014 ja jeg vil sige de ofte er ret stille også når de leger. Altså Cleo gider da godt en god gang fangeleg med en hund som matcher hende af og til og asta og carla vil gerne mosle med hinanden en gang imellem men. Men der er ikke sådan de gider blive ved og ved med at lege og slet ikke hvis den anden hund overser eller ignorer deres signaler på at de ikke gider leger mere. ¨

Men de vil bestemt gerne lege på deres egne premisser og med hunden som matcher dem...
    Sådan her leger mine hunde tit og så kan de sagtens fræse rundt, "for sjov" knurrer og mosle. Men så snart en ikke gider mere så stopper de leger og så fungerer der fint for alle smiley For der kan bestemt godt være gang i dem. Men der er ingen Border collie eller Jack Russel smiley

http://www.hundegalleri.dk/video/diverse_hund/31835-havearbejde

• #18   15. jun 2014 Derimod er nogle af mine malteseres bedste venner chihuahuaer, pommeranier og toy pudler som de faktisk matcher rigtig fint med og meget gerne leger med. Men de er som sagt ikke hyperhunde som bare kan blive ved og ved. Så stopper jeg bare legen og alle er glade smiley

• #19   15. jun 2014 årh hvor er de søde, og hvor ser det dog hyggeligt ud.. smiley

Men det er vidst ikke lige nu.. Vil gerne finde en som er på bølgelængde med Lucky, selvom det ikke er så nemt med hans energi niveau, da vi var til chi træf med ham som 5 mdrs, sagde de andre at han vidst skulle med mynderne i stedet, for han løb i fuld fart rundt og rundt og rundt, og det gad de andre altså ikke smiley
    Så jeg må se om jeg er så heldig at finde en chi hvalp med uendelig energi som Lucky, så han endelig kan få en legekammerat som faktisk passer til ham. smiley

• #20   15. jun 2014 En lille indskydelse;) selvfølgelig kan en Silky da gå uden snor, det er altså et spørgsmål om opdragelse, akkurat som det vil være hos en Malteser smiley

• #21   15. jun 2014 Ærlig aner jeg ikke hvad silkyen kræver smiley
    Så der kan du nok bedre selv sammenligne.
    Men dem jeg kender der udstiller malteser, har bundet pelsen op det meste af tiden. Især på ture, i haven osv. Og så er racen hvid, som også gør det hele lidt mere bøvlet smiley

• #22   15. jun 2014 Anne R - Hvis du intentioner om at udstille, så vil jeg foreslå, at du tager på en udstilling og ser hvordan Malteserne pels er rullet op i små papilotter.
    Det er ikke bare "lige sådan" smiley

• #23   15. jun 2014 Bodil D
    De fleste steder incl silky bøger, så skrives der faktisk at det ikke umiddelbart er en hund som kan gå løs, men helst i snor. Selvfølgelig findes der undtagelser, men det er mere undtagelsen end reglen. Jeg har haft silky i over 20 år, så ved lidt om dem !

• #24   15. jun 2014 Inge r
    Jeg har selv haft mine silky'er rullet op i de der papilotter hvis det har været nødvendigt. Det kom an på hvor udstillingen var og hvor jeg skulle overnatte.
    Kunne jeg køre direkte hjemmefra, var det ikke nødvendig at lave papilotter.
    Jeg er selvfølgelig ikke rutineret, men det skulle nok hurtigt komme, hvis det var nødvendigt smiley

• #25   15. jun 2014 Ginen - Bolognese
    Til hverdag behøver en silky ikke at være bundet op af hensyn til farven. Der vil der selvfølgelig være flere hensyn der skulle tages til en Malteser's hvide pels for at holde den hvid, men det skulle jeg mene at jeg kunne få lært i en ruf. Og så lidt oftere i bad med den korrekte shampoo og så papilotter hvis vi skal noget der grisser.
    Har set en der har Westi'er hvor de laver gravprøver og ligner små mudderklumper når de er færdige, og efter en god vask, er de lige så flot hvide som før smiley det gælder jo bare om, at være efter det før det sætter sig fast og misfarver pelsen smiley

• #26   16. jun 2014 Hvis du vil udstille, så er det "et must" at pelsen er rullet op altid, og ikke kun i specielle anledninger.
    Men det vil du opdage, hvis du tager til en udstilling.
    En super dejlig intelligent hund, men som udstillingshund, er der desværre ikke mange af dem, der har et godt liv.

• #27   16. jun 2014 inge r
    En udstilligshund kan da have et lige så godt liv som en familiehund - så den ved jeg ikke hvor du har fra. Jeg har jo ikke skrevet nogen steder, at jeg skal rejse verden rundt for kun at udstille den og udstilling er det eneste det drejer sig om. Men den skal da helst have udstillingspotentiale, dvs. ikke graverende fejl, som gør at den ryger i bunden til enhver udstilling. Men jeg forventer heller ikke (selv om det da ville være fedt), at den er en vinder hver eneste gang.
    Den skal primært hjemme være familiehund, og hundeudstillingerne er hygge (hvis den har temperament og psyke til det) og adspredelse ind imellem. Jeg hygger mig på udstillinger, og det har mine hunde også altid gjort. Det har været noget specielt, især hvis vi har skulle overnatte fordi det var langvejs fra hjemmet, for så har hunden haft min 100% opmærksomhed. Det har mine drenge altid elsket. Og jeg har udstillet jævnligt igennem de sidste mange år.

Og som jeg skrev før, så finder jeg nok ud af det med pelsen, den kan ikke være meget mere umulig end en silky-pels udover farven og jeg har haft en silky hvis pels virkelig krævede mega arbejde for at den var flot. Og det er muligt at vaske skidt og snavs ud, hvis man er om sig og ikke lader det sidde i dagevis. Så jeg tror nok at jeg magter den opgave.

• #29   16. jun 2014 Lad os snakke sammen, når du har været på udstilling smiley

• #31   16. jun 2014 inge r
    Du har ikke særlig høje tanker om, at jeg godt ved hvad jeg har med at gøre, til trods for at jeg fortæller dig, at jeg har flere års erfaring med hunde og hundeudstilling. Så måske du bare skal back off. Du har sagt din mening og den kan jeg ikke bruge til noget.

• #32   16. jun 2014 Bettina W
    Dejligt at høre, at det ikke blive sådan et kæmpe problem som visse andre udlægger det til at være. Det havde jeg heller ikke forventet at det ville være, som jeg har skrevet tidligere, så er det jo et spørgsmål om at vaske/rengøre hunden med det samme hvis den bliver beskidt og så ellers et jævnligt bad.
    Hunde skal have lov at være hunde, også selv om de er hvide. Og der findes jo fantastiske shampooer, så man har god hjælp.

Men ja, en hundemor med hvalpe, er måske ikke lige i den bedste pels så længe det står på, men det kan jo hurtigt komme igen med god pleje.

Dejligt at se dine hunde smiley

• #34   16. jun 2014 Bettina W
    Jeg overvejer faktisk også at undersøge hvordan det ser ud i udlandet, da jeg kan se at der vist kun er 2 eller 3 opdrættere under DKK her i Danmark.
    Min silky jeg har hjemme nu, er fra England, så det er ikke fremmed for mig at hente hjem udenfor landets grænser. Skulle jeg have en silky mere, ville jeg også vælge udlandet. Men tror at jeg er nået dertil, hvor jeg gerne ville have en hund med et mildere temperament end terrier, men bestemt ikke en kedelig hund

• #36   16. jun 2014 Bettina W
    Jeg vil have en tæve. Men det står ikke lige for døren. Min silky jeg har nu bliver først 7 til december, så der er mange gode år i ham endnu og forventer ikke at skulle have ny hund før han ikke er her mere. Men man ved jo aldrig hvor længe man har en hund - han kan blive 16-17 år, men jeg kan også være uheldig at han pludselig bliver alvorlig syg og ikke bliver gammel (Gud forbyde det), men ingen ved hvad fremtiden byder os.
    Derfor vil jeg gerne være tidligt ude og undersøge markedet så godt som muligt, så når han ikke er her mere, at jeg ved hvorfra jeg skal have min hvalp.
    Og det skal selvfølgelig være en fci da den skulle kunne registreres i DKK

• #38   16. jun 2014 Det skal jeg nok. Sender lige en venneanmodning, så jeg lettere kan finde dig smiley

• #40   16. jun 2014 Bettina W
    Har du kigget på nogle af de svenske Malteser kenneler - ser ud til der er ret mange i Sverige når man kigger på Malteser-ringen

• #42   17. jun 2014 22.000 det var godt nok mange penge, også selv om det er svenske penge.

Men nej, jeg har ikke nogen speciel kennel i tankerne. Lavede bare en lang liste fra malteser-ringen og så prøvede at finde nogle af hjemmesiderne. Der var nogle som så interessante ud og så nogen hvor jeg satte et stor minus på min seddel.
    Vil også prøve at se hvad jeg kan finde i andre lande, nu var det bare fordi jeg kunne se der var rigtig mange kennelser der.

• #44   17. jun 2014 Bettina W
    Sundhed skal helt klart være af højeste prioritet, ingen tvivl derom. Man kunne måske forhøre sig hos nogen. Lige p.t. ved jeg dog ikke lige hvem, men det finder man nok ud af hen af vejen.
    Jeg ville heller ikke have noget problem med enten at flyve eller køre efter hvalp. Jeg måtte jo flyve til Helsinki for at hente min Riiini.

• #46   17. jun 2014 Anne R - Jeg tror, vi taler helt forbi hinanden :).
    Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at du sagtens kan klare pelsarbejdet.
    Jeg er bare ikke sikker på, at du har forstået, hvad jeg mener med, at du skal prøve at tage på udstilling.
    Der vil du se, hvad det kræver at have en Malteser i udstillingspels.
    Hvis du vil blande dig i toppen, så er det "et must" at pelsen er bundet op hele tiden, da den ellers vil blive slidt :'(.
    Bettina - Din hanhund ser rigtig flot ud, og selvfølgelig kan man da have en Malteser i fuld pels og gå både i skov og på strand med den.
    Men hånden på hjertet, hvornår har du sidst udstillet din hanhund?
    Og for den skyld også din tæve?

• #47   17. jun 2014 Hvis I er villige til at rejse for at få en sund udstillingshund, så var det måske en god ide at vende blikket mod Italien.
    Hunde er generelt billigere der i forhold til DK
    http://animali-vendita.vivastreet.it/animali-domestici+palestrina/maltese-/99210603
    Pris knap 10.000kr.

• #48   17. jun 2014 Hov glemte lige at sætte hjemmesiden på http://www.trequartidiluna.it/

• #49   18. jun 2014 Inge - Jeg har mødt både yorkier og maltesere, der lever et helt almindeligt hundeliv, selv om de er udstillingshunde.
    Ja, pelsen er rullet op, eller de har en heldragt på, men det generer dem altså ikke synderligt, de kan både løbe aglity og fræse rundt og lege alligevel.

Blandt de større pelsracer, storpudel og afghaner, lever de absolut top udstillingshunde, som jeg har kendskab til også et ganske almindeligt hundeliv, de har bare nogle ejere, som synes pelspleje er en dejlig beskæfigelse og som orker at bruge den ekstra tid det kræver at holde pelsen, trods hundenes udfoldelser.

En top udstillingshund er ikke bare pels, det er også fysisk kondition, og den får ingen hund ved at sidde på en silkepude med pelsen rullet op smiley

• #50   18. jun 2014 Kirsten - Det er nok også bare mig, der har lidt svært ved at formulere mig :).
    Det jeg vil frem til er, at man kan ikke have en Malteser, eller en Yorkie for den sags skyld, som udstillingshund UDEN at dens pels er rullet op hele tiden.
    Jo, de kan sagens levet et godt liv med heldragt uden på papilotterne, og det er der heldigvis også nogle, der gør smiley
    Men der er desværre også mange, der ikke kommer udenfor matriklen.
    Som Bettina skrev længere oppe, er det sjældent, at man ser en Malteser i fuld pels i gadebilledet.
    Det er der en årsag til, for udstillings Malteseren går ikke rundt på gaderne i fuld pels, de har dragt på.
    Jeg "taler" kun om Maltesere og Yorkier, ikke andre racer.
    Alle andre racer har udstillingshundene et lige så godt liv (og måske også bedre) end "almindelige" hunde, det er jeg ikke et øjeblik i tvivl om.
    Hvor jeg bor, er der en dame som har udstillings Cockere.
    De ligner noget, der er løgn, når de har været i vandet og er filtret ind i småkviste og blade.
    Der skal en meget god fantasi til at forestille sig dem i en udstillings ring, men ikke desto mindre bliver de udstillet og har samtidig et fantastisk hundeliv.
    At en Afghaner har poser på ørerne for at beskytte dem, gør ikke hundes liv dårligere.
    Men lige præcis Malteseren og Yorkien er de eneste to racer, der er rullet op hele tiden.
    Det tror jeg, de færreste mennesker ved.
    Og det var det, jeg ville med mit indlæg, nemlig fortælle, at man kan ikke have Malteser og så "bare" hygge udstille.
    Det er enten eller smiley

• #51   20. jun 2014 Inge r -Den holdning forstår jeg slet ikke, at man ikke kan have en malteser og så bare hygge udstille.
    Man kan udstille lige nøjagtig på det plan man har lyst til uanset hunderace - enten på højt plan hvor man rejser verden rundt efter den ene udstilling efter den anden. Og hvor hunden er total dullet op og poterne dårligt får lov at røre jorden, for tænk hvis den fik snavs på sig, men helst skal ligge på en silkepude hele tiden. Ved godt jeg overdriver måske her, men de findes garanteret et sted derude - desværre.

Et middelplan hvor man jævnligt er afsted, men det er ikke hele livet at udstille og hvor hunden også kan have et hundeliv, men hvor man er ekstra om sig mht pelspleje, hvor man selvfølgelig gerne vil vinde, men hvor det ikke er jordens undergang og en ny tid hos psykologen hvis man ikke vinder.

Og så er der total hygge-måden at udstille på, hvor det der er i højsæde er det at komme afsted med sin hund, lave noget ud over det sædvanlige, dulle op og tage afsted og vise det bedste man kan. Men det primære formål er at komme ud og møde andre hunde-interesseret.

• #52   20. jun 2014 Bettina W
    Kommer du i tanke om hvilken kennel det er, så giv lyd

• #53   20. jun 2014 Inge r
    De kan også leve et godt liv i heldragt UDEN papilotter når de er ude, efterår og vinter eller meget dårligt vejr resten af året.
    Min ene silky har meget lang pels, stort set til gulvet og han er meget lys blue, og der er ingen problemer med at holde hans pels ren, også selv om han har tendens til at tisse på af den når han skal løfte benet højt.

Og en Malteser behøver faktisk ikke en pels der hænger langt hen over gulvet for at kunne udstilles og gøre det godt. Dommerne skulle gerne bedømme hunden udfra andet, end en mega lang pels, og hvis ikke, så betyder hans/hendes bedømmelse ikke en tøddel for mig, for så er de overfladisk og kigger ikke på hunden indenunder.
    De kan faktisk udstillingsmæssigt godt klippes så de lige præcist ikke slæber pelsen på gulvet/jorden.

• #55   20. jun 2014 Anne - Prøv at læse de nederste par linier smiley
    http://canis-minor.scdata.dk/malteser/Malteser/Pelspleje.aspx
    En udstillings Malteser SKAL have pelsen rullet op.
    Det er desværre ikke noget jeg digter, eller skriver for at genere dig, eller drage dine færdigheder i tvivl.
    Malteseren og Yorkien er så vidt jeg ved, de eneste to racer der bliver udsat for den behandling.
    Men der er ikke ret mange mennesker, der ved det smiley

• #56   20. jun 2014 https://www.youtube.com/watch?v=gVwdqfESJnY
    Her er en lille video, der hurtigt viser, hvordan en "oprullet" Malteser ser ud smiley
    Du kan så vælge at give den dragt udover, så vækker det måske ikke så meget opsigt, når du lufter den.

• #57   20. jun 2014 Inge R
    Jeg læser ikke i den tekst fra linket at pelsen SKAL rulles op i papilotter hver der dag. Læser det som en anbefaling, men ikke at det er et MUST. Så gider du godt stoppe med at diktere hvad jeg skal gøre.
    Der er intet i den pelspleje guide der overrasker mig.

• #58   20. jun 2014 Min hund skal bare ikke rende rundt hver eneste da med papilotter i døgndrift hele året rundt. Måske op til en udstilling, et par dage til en uge alt efter vind og vejr. Jeg køber ikke en Malteser for at kigge på opbundet pels, men pga dens temperament og så skal den have frihed og jeg vil nyde at se den rende rundt med pelsen flagrende omkring den og ikke papilotter der hopper rundt.

• #59   21. jun 2014 For pokker Anne - Jeg prøver ikke at diktere dig, hvad du skal gøre.
    Jeg prøver at fortælle dig, hvordan virkelighedens verden ser ud for en udstillings Malteser.
    Jeg hopper ud og ønsker dig held og lykke smiley

• #61   21. jun 2014 Når det kommer til oprullede maltesere og heldragter så står jeg altså helt af. Det synes jeg simpelthen ikke man kan være bekendt overfor hunden. Det er i hvert fald ikke for hundens skyld man gør det.
    Et er at man vælger at have en hel langhåret malteser - det kan desværre være nødvendigt hvis man vil udstille og fordi racestandarten dikterer det - men at man vælger at rulle pelsen op, pakke hunden ind osv. for at skabe en så unaturligt lang pels her står jeg af.

Mine 3 maltesere har alle været langhåret men hold da op en forskel det går når de er klippet - langt mere aktive og friske hunde. Desuden foretrækker de en kortere børstning af pelsen end den lange tid det tager med lang pels. Og ja så hader mine at have elastikker i - så de slipper de for.

Det er selvfølgelig op til en selv om man vil have en lang malteser - det kan fungere ganske udmærket. Men jeg har bestemt også set det modsatte og jeg må indrømme at nogle af de ting nogle maltesere ejere benytter sig af for at skabe den smukkeste malteser i udstillingsringen simpelthen er synd for hunden.
    Pludselig bliver hunden intet andet end et middel for ejer for at vinde rosetter og certifikater - her står jeg fuldstændigt af.

• #63   22. jun 2014 Inge r
    Det lyder bare sådan når du bliver ved med at skrive, at jeg bliver nød til at have hunden rullet op 24/7/365, til trods for at jeg flere gange skriver at det vil jeg ikke og at det med garanti sagtens kan lade sig gøre at holde pelsen ren, hvis man er efter den. Så hvordan skal jeg ellers tolke din vedholdenhed ?
    Du behøver ikke svare !

• #64   22. jun 2014 Bettina W
    Jeg vil kigge på om det er en af dem jeg har fundet og kigget på

Kommentér på:
Malteseren - fortæl om den

Annonce