1.400 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 33 Svar

akut allergisk reaktion.? erfaringer? akut allergisk reaktion.? erfaringer?

jeg har for lidt over en time siden været til dyrlægen med Nova fordi hun nappede sig efter sin bagdel/lænnen, hun halsede meget og var meget urolig.
Dyrlægens bud var en akut allergisk reaktion fordi hendes hud var meget lyserød.
dog undre det mig faktisk at det var allerede i onsdags efter en tur i skoven at hun begyndte at reagere med irriteret kløe osv. det fortsatte torsdag men så gik det faktisk over. så brød det så voldsomt ud her til aften hvor hun blev dårlig.

Hun fik binyrebarkhomon og antihistamin ved dyrlægen som lidt over en time siden, og hun er altså stadig urolig med halsen, gispen og nærmest en besættelse af at det kløer bagpå.
hun kan holdes i ro hvis jeg nusser hende lidt hårdt ned af ryggen.

Men jeg tænker, burde det hun fik ved dyrlægen ikke virker?
Og så tænker jeg også om det mon er en allergisk reaktion når hun hun fortsætter med denne adfærd.

PS, jeg sidder med hende og hun er meget varm og har feber. har skyllet hende under den kolde bruser.

Nogen der har erfaring med noget?
jeg giver det lige lidt endnu, ellers må vi ha fat i dyrlægen igen.

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler
Slå lyden til
00:00
/
01:14
LIVE

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Her er pukkelhvalen skyllet op

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Træer og buske dækket af silke

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Har Du Været Der - Historien Om Verdens Første Nationalpark!

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Væg reol & jakke stativ 400 kr.
  • Genbrugsplads 500 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  akut allergisk reaktion.? erfaringer?
  • #1   7. jun 2014 Hvis binyrebarkhormonet er givet som indsprøjtning burde det virke nu. Når Kia får det i pilleform virker det inden for max 15 minutter.

Så vidt jeg ved findes der ikke andet kløestillende i en akut situation som denne. Men det plejer nu at være meget effektivt.

Ved du hvor meget hun fik?

Har du en idé om hvad der har udløst anfaldet?

Jeg håber der kommer nogle ind i tråden der har nogle gode råd.

• #2   8. jun 2014 Jeg har prøvet det en enkelt gang med min.

Hun havde spist 2 bananer der lå på stue bordet, og hun slog voldsomt ud, hun lignede en massage bold med små knopper over hele kroppen, der fik hun en sprøjte med noget kløe stillede og det hjalp ikke det store på hende, så hun fik prednisolon 25 mg og det hjalp efter ganske kort tid

• #3   8. jun 2014 Prednisolon = binyrebarkhormon :o)

Jeg har aldrig hørt at det ikke hjælper før ...

• #4   8. jun 2014 Ved ikke hvor meget hun fik. Det blev givet i sprøjte og efter hendes vægt.

Jeg ved ikke hvad der har udløst det.
    Det startede småt onsdag aften efter en tur i skoven. Men det var ikke mere end at hun lige reagerede nogle gange som blev hun bidt af en loppe eller noget.

Her til aften fik de så et råt kyllinger overlår og da hun kom ind fra haven efter at have spise halsede hun og små pev og rendte rundt om sig selv.

Lige nu ligger vi i sengen og hun puster ret meget og fare op og klør sig Ca hvert 5-10 minut. smiley åh hvor jeg hader når der er noget galt med mine "børn"

• #5   8. jun 2014 Nej det undre mig at det ikke hjælper.. det har taget toppen af det. Men ikke det hele.

• #6   8. jun 2014 Nurh hun er hårdt ramt. Jeg håber det virker bedre hvis hun får lidt tid og falder lidt ned.

Måske hun skal have mere binyrebarkhormon ellers...? Men det ved kun du og dyrlægen.

Har du fået noget med hjem?

Hun kan også reagere med halsen og stress på binyrebarkhormonet. Det kan have nogle grimme bivirkninger ved langtidsbrug eller ved store doser som den hun nok har fået i dag.

Hun kan få det alment dårligt, blive lidt forvirret, eller begynde at drikke meget og evt. blive utæt for urin.

Det er ikke sikkert, men det er bare så du ikke går helt kold hvis nogle af disse ting skulle vise sig.

Kia bliver lettere energisk, drikker meget og bliver utæt ved voldsomme anfald når hun skal have større doser ... men hun ikke har nogen synlige bivirkninger ved små doser.

Men ihh hvor jeg håber din vapper kan finde ro. Kan du aflede med lidt lækkert mad eller lign.?

Jeg ved hvordan du har det. Når Kia har et anfald så er det svært at holde på tårerne fordi hun lider så meget med kløen og den frustration hun giver udtryk for.

Her virker medicinen som regel godt. Men årsagen skal være velkendt da binyrebarkhormon er til symptombehandling og ikke kurerer årsagen ...

• #7   8. jun 2014 Jeg har kun 2 gange oplevet en voldsom allergisk reaktion på Fluffy, men hun reagerede med at hæve op i hoved, der var ingen kløe og aner ikke havd der har gjort det, men der gav jeg hende bare en dobbelt dosis af medril (binyrebarkhomon) og så faldt det i løbet af 30 min, nu er hun allergi hund i forvejen, så hun får medrol dagligt og derfor havde jeg det i huset og slap for at køre til dyrlægen.

Men det lyder meget voldsomt med din, jeg ville nok vælge at ringe til dyrlægen igen, hvis ikke der er en ændring i løbet af en times tid.

Rigtig god bedring med hende

• #8   8. jun 2014 Jeg har fået noget med hjem, men hun må først få igen i morgen.

Faktisk virker hun ret rundt på gulvet. Hun løb op ad vores udvendige tæppe på altanen Før, et sted hundene ikke må gå op og et sted hun aldrig har forsøgt at gå op før.. da jeg så tog hende bed var hun nærmest besat af at skulle derop igen.

Lige nu er der kommet mere ro.
    Hun gisper en del og tror stadig hun har feber, men hun har lagt sig i dør åbningen til have døren som er åben.

Jeg begynder bare at blive lidt bange for der måske er noget andet i vejen.
    Den eneste grund til vi kom frem til allergisk reaktion var fordi hendes hud var rød. Men ikke andet at se.

• #9   8. jun 2014 Tak Nadja.

Hun har aldrig haft noget før og fejler ellers absolut intet. Syntes det er så mærkeligt.

Men hun er mere rolig nu, så håber hun bliver bedre i løbet af natten. Jeg får nok ikke sovet så meget.

• #11   8. jun 2014 Feber tyder på infektion i kroppen.

Men den er svær fordi allergianfald jo giver inflammation i kroppen og den reagerer som der er en infektion indtil anfaldet er ovre.

Hvis der er tale om meget voldsom feber så skal der handles på det med væskeindgift via IV når hunden i forvejen er dårlig og immunforsvaret i bund.

Hvis der er tale om moderat feber så vil jeg tro den falder så snart anfaldet er ovre.

Krydser fingre for at det snart bliver bedre. Vær obs. på hendes væskeindtag. Ellers skal hun bare sove den ud ... Men du skal have tjekket hende efter når det er ovre for om der er et mærke fra bid (noget udefrakommende) der kan forklare anfaldet (infektion eller allergi) eller om det er noget hun måske har spist ...

Ellers kan du stå i samme situation i overmorgen ...

• #12   8. jun 2014 Håber det bedste for hende, men det kunne da godt lyde som om der måske er noget andet galt, min Fluffy med Multi allergi, har i perioder haft store åbne sår på poterne og det har været meget slemt, men hun har aldrig reageret på den måde, hun har gnasket i det, men ikke fuldstændigt ukontrolleret som din.

• #13   8. jun 2014 Patte: Hold da op. Stakkels hund og ejere :o(

• #15   8. jun 2014 Sådan noget med hjernen er jeg meget OBS på da cavalierne kan lide af syringomylia. Og et af symptomerne på det er netop ligene det her. Så det et nævnt for to forskellige dyrlæger og de mener ikke det er det fordi det er akut opstået og hun ikke før har haft nogen symptomer.

Jeg ser hende an natten over. Og hvis hun er frisk i morgen kommer hun lige til tjek ved min egen dyrlæge i næste uge.

Jeg tror ikke det er voldsomt feber, dyrlægen målte det til lige over 39.

• #16   8. jun 2014 Min egen tanke til at starte med da vi kørte til dyrlægen var et fremmedlegemer i maven.
    Det ville forklarer hvorfor hun blev så hurtigt dårlig efter hun havde spist.
    Men dyrlægen mærkede hendes mave efter og lyttede osv. Og der var ikke noget at mærke.

• #17   8. jun 2014 Måske dette?: (Fra Vet´. family)

BRÆNDENÆLDE

Et brændhår består af en giftkirtel og en derfra udspringende hul børste med en sprød kiselholdig væg og en svag udvidelse i den let krummede spids Ved den mindste berøring knækker den udvidede spids af og efterlader et skråt skarpkantet brud

Som en miniature injektionsnål trænger børsten ind gennem huden og tømmer sit indhold af væske ud med en smertefornemmelse til følge

Brændenælder indeholder flere giftstoffer i brændhårene. Idet hårene knækker af, afgives små mængder af histamin som forårsager små hævelser i huden.

Det giftige stof der forårsager den smertefulde og kløende tilstand er primært acethylcholin. Andre stoffer som serotonin og myresyre er også isoleret fra brændenælder.

Symptomer afhænger af hvor voldsomt hunden har været i kontakt med brændenælden og hvilke giftstoffer der er i denne. Der kan være forskel på plantens forgiftningsgrad fra område til område. Symptomerne er altid kløe og brændende fornemmelser specielt i de ikke behårede områder på poterne i lysken og omkring munden.

Endvidere ses savlen og ved udtalte påvirkninger af brændenælden ses muskelsvaghed, rystelser i kroppen, opkast og åndedrætsproblemer som følge af sammentrækning i bronkierne.

Hunden skal behandles hos dyrlægen med stoffet atropin, som er den specifikke modgift ved brændenældeforgiftning.

Behandlingen mod kløen kan ske med lokalbedøvende midler eller ved indgift af cortison prednisolon. Prognosen ved brændenældeforgiftning er god og hunden vil ved korrekt behandling normalt være symptomfri efter et døgn.

• #18   8. jun 2014 Hvordan går det med hende her til morgen?

• #19   8. jun 2014 Dyrlægen spurgte også til brændenælder, men da hun var i snor hele tiden på en bred skov sti tror jeg ikke det er det. Det sidder også på ryggen under det tykke pels.

Hun er sløv i dag. Sikkert pga medicin tænker jeg?
    hun vender sig stadig om mod bagdelen en gang i mellem, men ikke så voldsomt. Hun har lige fået de piller jeg fik med hjem, så giver det lige en times tid om det stopper, ellers ringer jeg derned. Efter min overbevisning burde hun jo ikke være irriteret når hun er under behandling. ?

• #20   8. jun 2014 Jeg syntes bestemt ikke det lyder som en "alm.allergisk reaktion" for i så fald burde hun have det meget bedre nu, i forhold til tiden der er gået fra behandlingens start.
    Jeg syntes også det lyder lidt mærkeligt at det hele startede for flere dage siden, forstået på den måde, at ved en allergisk reaktion så sker det normalt meget hurtigt med "hele forløbet".
    Jeg ved ikke hvordan din dyrlæger er, men ud fra den behandling din hund har fået, der ville jeg nok prøve at få en "second opinion" evt. fra en dyrlæge der har hudsygdomme i speciale, jeg mener man kan jo altid prøve at ring og spørge om h*n syntes at din hund har fået en korrekt behandling, da den stadig har symptomer på trods af den har fået medicin.

Jeg håber på det bedste for din vapper, for det er bestemt ikke "rart" at ha`det sådan. og sender trøsteknus til dig, det er hårdt når ens vaps er dårlig og især når man ikke ved hvorfor. KNUSS smiley

• #21   8. jun 2014 Anita, jeg tænker selv det samme.

faktisk er hun her for en halv time forværret, jeg ringede til dyrlægen og skulle give en halv pille binyrebark mere. men hvis ikke der sker noget inden for den næste halve time, så vil jeg kræve at få set på hende igen.

Det er desværre ikke min egen dyrlægen, men en anden dyrlæge der har vagten desværre smiley

• #22   8. jun 2014 Myggestik?
    Jeg husker tydeligt, da hele bagparten på min hund var oversået med myggestik efter en tur i skoven.

Køb en flaske Mepyramin (kløestillende). Det virker næsten omgående. Spray hende på bagkroppen og sørg for, at det rammer huden.

Det er da forsøget værd og skader ikke!

• #23   8. jun 2014 Hun har bare ikke tegn på stik?
    og jeg tænker at sætte burde efter binyrebarkhormon eller antihistaminer virke?
    hun gisper en del igen og er træt og sløv.
    Temperatur siger 38,8. Men. Hun føles meget varm.

• #24   8. jun 2014 Drikker hun nok, og kommer hun af med tis og afføring normalt?

• #25   8. jun 2014 hun drikker ok, men ikke meget for hun vil bare sove. hun har tisset og haft afføring en enkelt gang i dag. det virker på mig ikke unormalt.

• #26   8. jun 2014 hun er stadig ikke frisk. hun bliver ved med at vende sig om mod sin bagdel, og virker ret irriteret af det. så har lige snakket med vagtdyrlægen og skal være der nede halv 8 da jeg vil have taget nogle blodprøver af hende.

• #27   8. jun 2014 Tjekkede de hendes analkirtler Michelle? Det kan jo gøre meget ondt på dem hvis de er fyldte og der bider de jo netop mod bagdelen

• #28   8. jun 2014 ja, det blev tømt igår. der var ikke noget specielt i.

men jeg har lige lavet en ny tråd, se evt den.

• #29   8. jun 2014 jep har lige set den

• #30   9. jun 2014 ØV. har ikke lige set den nye tråd, men det lyder mere som en forgiftning IMO, så jeg er glad for at du allerede har dr.dyr med ind over.

når en hun bider sig der hvor jeg mener det er din bider sig, så kunne det være nyrene der er problemer med, og de reagere kraftigt hvis der er tale om forgiftning, så prøv at nævn det for dr.dyr næste gang i taler sammen.

Jeg håber self. stadig det bedste for din vaps. smiley

• #31   9. jun 2014 Hun fik taget blodprøver i går hvor alle tal på organer var fine. Men meget højt tal af hvide blodlegemer

• #32   10. jun 2014 Ok de mange hvid blodlegemer betyder at hun har en infektion/dårligdom et sted, så det er IKKE en allergisk reaktion som jeg heller ikke regnede med.

Men super at i har fundet ud af det, så får hun vel antibiotika ? og der søges vel stadig efter HVAD/Hvor hun har den infektion"Dårligdom" da det kan være meget andet end "blot en infektion desv.".

Det er en værre "tur" i er igennem, jeg håber virkeligt at dr.dyr hurtigt finder grunden. smiley trøsteknusser igen. smiley

• #33   10. jun 2014 Anita se min nye tråd om livmoder betændelse. Der er det helt opdaterer smiley

• #34   10. jun 2014 LINK Please, jeg kan ikke hitte den. smiley

Kommentér på:
akut allergisk reaktion.? erfaringer?

Annonce