Min Samojede spiser meget lidt! {{forumTopicSubject}}
Hej alle hundevenner
Jeg er en smule bekymret for min samojede han Coda på 1 år.
Godt nok har han aldrig spist særlig meget gennem hele sin opvækst, men han spiser stadig meget lidt efter min mening.
Normalt fylder vi skålen om morgen med 1 bæger mad og i få tilfælde et halvt bæger om eftermiddagen. Vi plejer at lade maden stå så han selv kan spise når han er sulten.
Jeg badet ham her forleden og jeg syntes at han var blevet meget tynd (kan være at det har set værre ud end det i virkelighed er i og med at han jo har en stor pels), ribbenene var rimlig tydelige at mærke.
Jeg har så nu i tre dage prøvet at give ham maden og tage den væk igen efter 1 time, morgen middag og aften, og det er kun til aften at han spiser en halvdelen.
Det besynderlige er så, at så snart han er sammen med andre hunde og deres mad stå fremme eller det er madtid så vil han med glæde spise deres mad, men ikke sin egen, og som sagt rør han den næsten ikke derhjemme.
Hvis jeg blander noget leverpostej i for at gøre det lidt mere lækkert, så spiser han det de første 2-3 gange og så er det ikke interessant igen.
M.h.t. hans afføring så ser den fin og normal ud.
Er der andre der har samme problemer med deres Samojede eller andre hunderacer, og hvad er jeres løsning?
Eller tror i at jeg bekymrer mig for meget og bare skal lade ham styre det selv?
På forhånd tak !
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
aug 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 4 Svar: 24
dec 2013
Jeg vil indrømme da jeg havde Samujede og de blev våde Ja man får næsten et chok over at se hvor tynde de er Hvis du har foder stående hele tiden ,kan han jo ta når han vil Hvor meget vejer han ?
dec 2013
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 1319 Hunde: 1 Emner: 202 Svar: 13.629
Bare så du er sikker på hunden er helt i tip top
aug 2013
Dér vejede han 26,5 kg. og det tror jeg også at han gør nu (uden at være helt sikker).
Jeg lægger meget mærke til hans adfærd og signaler og intet tyder på at han har ondt eller andet, for han er glad, hopper og springer og er sig selv.
dec 2013
aug 2013
Han har aldrig spist voldsomt meget, så det må vel være fordi han ikke har brug for så meget mad som jeg mener han har? :S
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
De polare racer er flokdyr og savner gerne konkurrencen om madfadet, når de er alene.
Måske hjælper det kun at fodre 1 gang i døgnet.
Når vores hunde madstrejker, og det gør de ind i mellem, så kureres det ved at servere deres foder i 15 min. Røres det ikke, så tages det væk. Efter tre dage spiser de igen. De skal bare lige genlære, at de altså ikke får tilbudt andet.
For os handler det overhovedet ikke om foderets smag eller kvalitet. Slædehunde er ikke kræsne. De æder hvad som helst når de er sultne nok.
De kan foderstrejke selv på råt kød, fordi de mener at de skal have noget andet serveret.
aug 2013
Nu har jeg prøvet det med at fjerne maden og det hjælper ikke, så jeg tror bare at vi holder os til den gamle rutine, når vægten ser som den er.
Patte: Som sagt har jeg prøvet at fodre med 5 forskellige mærker og det er samme resultat, så jeg tror ikke det hjælper.
I bund og grund tror jeg bare at jeg bekymrer mig unødvendigt, og mens at jeg sidder her og skriver så er han faktisk igang med at spise.
Og det får mig til at tænke på, at han generelt spiser mindre jo mindre aktiv han er, og de sidste par dage har det blæst og været helt vildt koldt, men her til formiddag var vi han og jag ude at løbe, og så skulle han lige sove og så have mad.
Det er helt sikkert bare mig der overreagerer
Tusind tak for svarende alle sammen !
aug 2013
feb 2012
Følger: 1 Hunde: 1 Emner: 9 Svar: 180
Giver hende stadig skiftevis råt og tørfoder, men har skriftet fra Orijen til Acana Sport & Agility (med lidt fiskeolie og oksefedt pulver).
Har det kun fremme i 10-15 min og så stiller jeg det væk.
Nogengange spiser hun en 3/4 del, nogengange ca. ½ delen, her i morges spiste hun ingenting! Jeg synes, hun er lige tynd nok, men hun har masser af energi og er en meget glad hund, så jeg forsøger ikke at bekymre mig eller gøre noget stort nummer ud af det..
Det der virker allerbedst, er når min kat sidder lige ved siden af hende under spisetid, så har hun tit lidt mere madivrig -hvilket jo passer meget godt med hvad Malene med Huskiere skriver
Hvilke fodermærker har du forsøgt dig med?
jun 2013
Følger: 35 Følgere: 434 Hunde: 7 Emner: 102 Svar: 8.200
jeg har lige passer en hvalp, søster til en af mine egne.
ejerne har problemer med at hun ikke spiser. Men her skal jeg da love for at det blev spist op, hver gang.
og det er konkurrencen mellem hundene der gør det.
mulig heden for at din hund bare ikke har behov for mere, er der jo også. Så længe Denver sund og rask, og ikke tynd, så ville jeg ikke bekymre mig så meget.
måske skifte foder lidt ofte, så der er ny smag, eller have 3 varianter stående og skifte imellem fra dag til dag.
aug 2013
Jeg fodrer pt med Bosch fra tyskland.
Det at råfodre, er det ikke dyrt?
aug 2013
Jeg er ikke helt med på hvad der hører ind under råfoder
aug 2013
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
Vores hunde gider bare ikke æde det blandede rå kød. Det ser ud til at lugte dårligt. Måske det er kallun, de ikke bryder sig om, jeg ved det ikke. Råt er i hvert fald ikke lig med succes i enhver afskygning. Hellere et godt tørfoder, fx Essential.
Min Samojede spiser meget lidt!