2.519 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 67 Svar

Inger H
Inger H
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 76

Hundeskove/børn? Hundeskove/børn?

Der er ca 350 + hundeskove i DK, men mange flere legepladser for børn. Selvfølgelig er børn velkommen i hundeskoven ingen tvivl om den ting.
Jeg tænker bare følgende scenarie, 4 hunde i mellemstørelsen i vild leg og med fart på uden tanke for andet, de kommer til at løbe et barn ned og det kommer slemt til skade.
Hvem har ansvaret?
Alle 4 hunde i det tænkte eksempel er absolut velafrettede og under fuld kontrol.
Hvad mener I derude?

Belugahval forskrækker lille dreng
Slå lyden til
00:00
/
00:37
LIVE

NOW PLAYING

Drone fanger hidtil uset adfærd hos de sky arktiske narhvaler

NOW PLAYING

Redder reveunge i net

NOW PLAYING

Alligator sneg sig ind i hus

NOW PLAYING

Hval forfølger kajak

NOW PLAYING

Redder babyelefant fra dyb brønd

NOW PLAYING

Dette Vidste Du Måske Ikke Om Elefanter

NOW PLAYING

Disse fem lande har flest hunde som kæledyr

NOW PLAYING

Her Er De 5 Sødeste Dyr I Verden

NOW PLAYING

Fem Facts Om Hunde

NOW PLAYING

Verdens fem farligste dyr

NOW PLAYING

Det skal du overveje før du anskaffer hunde

NOW PLAYING
Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Reparation af vaskemaskine 1.200 kr.
  • Blikkenslager 2.200 kr.
  • Montering af opvaskemaskine 960 kr.
  • Udskift vandhane 700 kr.
  • lave gyngestativ 700 kr.
  • Opsætning af spejl,vægreol og knagerække 1.096 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hundeskove/børn?
  • #1   3. maj 2014 Jeg vil syntes det er forældrene, til barnet der har andsvaret
    Det er en hunde skov Der må man påregne at der kommer hunde farende i leg smiley

• #2   3. maj 2014 Ansvaret er hundeejeres og vælter hundene i vild leg et barn, så er de ikke under fuld kontrol;)

• #3   3. maj 2014 De er jo ikke i fuld kontrol, hvis de løber et barn ned?

Men ja, den er svær. Ville sige, at begge parter har ansvaret. Forældrene for rent faktisk at tage, deres lille barn med ind i en hundeskov, som er fuld af hunde i alle størrelser. Men også hundeejeren(e) for ikke at kalde deres hunde til sig, da de så de lille barn, som så nemt kunne blive løbet ned.

Så vil sige, at begge har ansvaret, men at det ikke som sådan er nogens skyld. Vil sige ingen af dem kunne tillade sig at blive sure.

• #5   3. maj 2014 Ja eller sæt barnet i en klapvogn

• #6   3. maj 2014 Jeg mener klart at det er hundeejerens ansvar, fordi man går i en hundeskov er det altså ikke hunde der har 1 ret her, i mange hundeskove, kommer der altså cykler, løbere og børnehaver, og det er vigtigt at man har kontrol over hunden ellers må den forblive i snor.

• #7   3. maj 2014 Enig med Anne C. Jeg vil også mene det er forældrene til barnet. Hundeskove er jo beregnet til at hundende kan lege og løbe frit. Så må man lade vær med at tage sit lille barn med.

• #11   3. maj 2014 Det er hundeejerens ansvar, da det er hunden der vælter barnet og ikke omvendt (at barnet kom brasende og faldt over hunden)
    Men betyder det så meget? Hundeejeren har vel en lovpligtig hundeansvarsforsikring.

• #12   3. maj 2014 4 hunde der er velafrettede og under fuld kontrol vælter et barn???

• #13   3. maj 2014 Hundeejers
    De kunne jo lige så godt vælte en voksen, kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes med børn

• #14   3. maj 2014 EJ men en hundeskov ,er vil til for, at hunde kan få lov til at lege Eller va

• #15   3. maj 2014 Jeg kender en hundeskov, hvor der bagerst med indgang gennem hundeskoven, er et lejer/bål område som områdets børneinstitutioner bruger.
    Derudover er områdets eneste kælkebakke en del af hundeskoven.
    Frygteligt ulækkert i mine øjne, da hunde ejere er nogle små svin, i skoven skal man nemlig ikke samle op, mener de fleste. Men der valgte man altså åbenbart at placere en hundeskov.
    Skulle børnene ikke kunne færdes i dette område uden frygt?

En hund og den skade den forvolder, er ejerens ansvar, også i en hundeskov. Punktum.

• #16   3. maj 2014 Nix en hundeskov er ikke til for at hunde kan lege;) en hundeskov er til for at hunde under fuld kontrol kan gå uden Line;) de behøves ikke at lege;) og de må ikke være til gene for skovens øvrige gæster;)

• #17   3. maj 2014 99,99% af Danmarks jord er ikke hundeskov,og der har børn og voksne fortrinsret,og må ikke væltes af hunde. Den sidste mikroskopiske del, må man da kunne give hundene og deres ejere, uden at de skal tage hensyn til andet, end at hundene ikke må være aggresive.
    Hvis det er skiltet at det er en hundeskov, så gå da udenom, hvis man har et lille barn, eller selv er bange for at blive væltet.
    Jeg kommer ikke selv i hundeskove, så det er ikke grunden til min holdning.

• #18   3. maj 2014 Så forældre med børn og hund må ikke gå i hundeskoven Pindhunden?
    Har du et billede af de skilte med adgang forbudt for børn? Sådan et har jeg nemlig aldrig set

• #20   3. maj 2014 Altså har jeg min søn på 6år med i hundeskoven, og han blir væltet i leg af andre hunde og slår sig så han skal på skadestuen, så vil jeg nu ikke klandre nogen..
    Der sker altså uheld, og hunde må gerne lege uden at de bagefter skal hænges op på at ha væltet en i leg...

Vi skal ikke pakkes ind i bobleplast.
    Selvfølgelig skal man have styr på hundene, men de skal også ha lov til at boltre sig i leg, og så må man tage det med, hvis man lige falder på halen.
    Ikke noget jeg kunne blive sur over

• #21   3. maj 2014 Hvis nu bare alke viste hensyn;) lille Peter vil jo nok gerne med når Fido skal i hundeskov;) hvis man så beder Peters forældre passe på Peter når hundene tumler på plænen så går det sikkert fint, men hvis hundeejere bare slipper hundene og lader dem styrte rundt og vælte Peter for det er en hundeskov smiley så er det ikke ok;)

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#22   3. maj 2014 Tak for svarene, ja der er delte meninger.
    Lad os nu indkredse problemstillingen, hundeskoven er indhegnet og der er tydelig skiltning om at det er en hundeskov, man går ind i.
    For øvrigt mener jeg ikke man skal bringe de lovpligtige ansvarsforsikringer ind i debatten.
    Helt personligt mener jeg, de få frirum vore hunde har i en hundeskov, skal de have lov til at have et frirum uden de og ejer skal tage hensyn til løsgående børn, uanset hvor velafrettet hundens er.
    Måske har jeg misforstået noget?

• #24   3. maj 2014 Inger H ja jeg mener lige som dig, smiley Løst gående børn smiley

• #25   3. maj 2014 Calle og Belika's Moar

Forældre med børn må da gerne komme der, men de bør også vide, at der kan være en vis risiko for at blive væltet af legene hunde. Hvis man ikke ønsker denne risiko, så lad dog være med at tage børn med sådanne steder.

• #26   3. maj 2014 hvad vil du så foreslå med den hundeskov jeg beskriver længere oppe?

Skal den finde lejerplads lavet til institutioner bruges af hunde? selve pladsen er i øvrigt indhegnet med hund forbudt skilt.
    Og hvad med kælkebakken? må områdets børn ikke kælke?

• #28   3. maj 2014 Eller min hjerneskadet storebror, som går dårligt, mangler ballance og ser dårligt. Sådan en har jeg faktisk

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#29   3. maj 2014 Ok Mai-Britt, så har jeg efter din mening misforstået noget, men hvorfor kan hunde, uanset hvor velafrettede de er ikke have et frikvarter i en indhegnet hundeskov hvor der er skilte ved alle indgange.
    Selvfølgelig er der ikke adgang forbudt skilte for børn ved indgangene, jeg mener bare det er hundens frirum i en hundeskov.

• #31   3. maj 2014 Maj Britt Det kan godt være at du har ret Men jeg syntes altså at folk skal ha styr på deres børn sådan et sted Det er en Hunde skov ikke en børne skov

• #33   3. maj 2014 Calle og Belika's Moar

Du skriver at der er hunde forbudt skilt og hegn omkring lejrpladsen, så det er jo næppe en del af hundeskoven. At der kælkes i hundeskoven, er jo fint nok, hvis forældrene ved at det foregår der, med den lille ekstra risiko det kan give.

• #34   3. maj 2014 Du skal igennem hundeskoven for at komme ind af lågen til lejeren.

• #38   3. maj 2014 Jeg går heller aldrig i hunde skove

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Emner: 8 Svar: 298
    #39   3. maj 2014 lige meget hvad vi alle mener så siger loven altså at man som hundeejer har et objektivt ansvar HL §8,1 (så vidt jeg husker), præcis som en bilejer - hvorvildt man så syntes om det eller ej, er det altså loven

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

#41   3. maj 2014 det beklager jeg, jeg forstod bare "Hvem har ansvaret" som hvem der i en konklift vitterligt har ansvaret..
    og derefter hvad folk syntes. smiley

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#42   3. maj 2014 Selvfølgelig har man som hundeejer et objektivt ansvar, derfor den lovpligtige ansvarsforsikring, (ikke alle forsikringsselskaber dækker løsgående hunde i hundeskov).
    Jeg forstår bare ikke hvorfor hundene ikke kan have et frirum.
    Børn, oldeforældre, bedsteforældre og handikappede kan jo komme med til hundetræning, såfremt de gerne vil møde hunde, hvor hundene er på arbejde.
    For øvrigt benytter jeg ikke hundeskove, da jeg ikke tør påtage mig ansvaret, uanset hvor velafrettet eller ikke er, min hund er IKKE diskussionsemner.
    Hundeskovens er som bekendt offentlig tilgængelige, og alle har adgang så som katte, elefanter, æsler, handikappede, børnehaver osv
    Ja, efter min mening har hundene reelt ikke et frirum i hundeskoven.

• #43   3. maj 2014 Jamen så må du jo arbejde for en lovændring

• Maria FL
    Maria FL Tilmeldt:
    mar 2014

#45   3. maj 2014 så man skal efter din mening lade sine børne blive hjemme, når man vil en tur i hundeskoven med familiens hund?

tror der er større chance for nedlæggelser af hundeskove end, totalt frit spillerum, hvilket nok også ville gå meget galt

• #47   3. maj 2014 Det kommer jo ekstremt meget an på hvad for hundeskove vi snakker om. I vores skov kommer der IKKE cyklister eller løbere eller lign.
    Det er KUN en hundeskov.
    Vi er ved at bygge en legeplads, men den er til hundene.

Og dermed er der ikke de samme hensyn der skal tages tror jeg. Jeg forstår ikke de andre hundeskove ...

Hvorfor kan en hundeskov ikke være for hunde og deres ejere?

Vores ligger i en KÆMPE plantage hvor der uden for hundeskoven er masser af plads til at cykle, løbe og ride.
    Der er også en stor naturlegeplads. Den ligge desværre et godt stykke fra hundeskoven.
    Vi kunne dog godt tænke os en legeplads lige uden for hundeskoven, meen det er ikke realistisk :o)

Herude er der natur nok til alle.
    MEN børn og hundeproblematikken er der selvf. stadig ...

Maj-Britt har redegjort for loven, så det er ikke nødvendigt at komme længere ind på den.

I "vores" hundeskov har vi lavet en Facebook-gruppe, hvor alle skovens brugere anbefales, at melde sig ind (der er ophængt opslag ved indgangene til hundeskoven).
    Der er pt. omkring de 80 medlemmer.

Medlemmer i gruppen/brugere af skoven er efterhånden blevet enige om en del uskrevne regler, som ikke lovmæssigt vil holde, men som er til for at gøre det bedste vi kan, for at alle, mennesker og hunde, får så god en oplevelse som muligt når vi bruger skoven ...

Når det kommer til hunde og børn, så er hovedreglen at hundene SKAL have lov at være der, børnene MÅ være der, og KUN under opsyn.

Hundene må IKKE jage børnene.
    Børnene må IKKE løbe hvor der er løse hunde i skoven, da det kan trigge hundene til at jage, hyrde etc.
    Kommer børnene til at løbe, skal de stoppe op så snart de finder ud af hvad de har gang i, og hundene vil så oftest stoppe jagten (ejerne har ellers mulighed for at kalde hundene til sig) og konsekvenserne ved barnets uhensigtsmæssige handling, får færrest mulige ubehagelige konsekvenser for alle.

Børn der leger med legetøj, bolde eller pinde, må finde sig i at miste disse til hundene. Klynkeri og tuden samt vold mod hunden, fordi den tog legetøjet/bolden/pinden, tolereres ikke.

Børn der kaster bold og pinde til hundene, kan risikere at hundene kommer til at snitte dem med tænderne, i forbindelse med fx bidskifte på pinden, hvis hundene ikke afdækkes inden kast, hvis man driller hundene, i stedet for at få kastet den pind etc.

Børnenes ejere bedes selv medbringe plastre til børnenes fingre :o)

Vi hundeejere, uden børn, må tolerere og bide tænderne sammen når ungerne tyrer pinde i hovedet på hundene, så disse kan ramme ryg og nakke, fordi ungerne ikke fatter hvad de har gang i ... De leger jo bare, som de ser de voksne gøre. Den "regel" er vi ved at arbejde på at gøre noget ved.

Børnene skal IKKE bære på eller lege voldsomt med hundene. De skal helst slet ikke lege med hundene, da børnenes egen hund, meget ofte VIL forsøge at beskytte børnene, ved at ryge på de andre hunde, i misforstået forsvar af børnene.
    Det er en helt unødvendig situation at udsætte deres egen og vores andres hunde for.

Man skal ikke klynke eller tude hvis man selv, eller ens unger, dratter i et hul i de 2 "sandkasser" hvor hundene får lov at grave. Har man et problem med hullerne, står der nu en skovl gemt bag et træ, kun gruppens brugere ved hvor, og så kan man jo jævne hullerne så man ikke kan falde i dem.

Børnene må gerne lege med hinanden, men ikke på bekostning af hundenes velfærd.

Børnenes ejere bedes holde børnene i snor, hvis ikke de kan overholde reglerne, eller acceptere at deres børn kan blive væltet (ved et uheld eller pga. uhensigtsmæssig adfærd fra barn, eller hundeejeres side).

Det må forventes og accepteres at børnene, ved uhensigtsmæssig omgang med hundene, kan få skrammer fra hundene, som de kan når de klatrer i træerne, og falder ned ..

Børnene må IKKE ramme hundene, når de skvatter ned fra træerne !!!, ej den regel er ikke fremsat ... endnu :o)

Hvis der kommer børn, hvis forældre ikke accepterer de uskrevne regler, så afdækker alle vi andre vores hunde. Kort efter forsvinder forældre og børn af sig selv, fra hvor vi befinder os.
    Der er ikke meget idé i at forsøge at interagere med os andre, hvis vi afdækker vores hunde og nægter vores hunde "samkvem" med deres hunde og deres børn.

De kan jo så opfodres til at benytte en anden del af skoven, hvis de ikke ønsker at følge flertallets regler (der er flere indgange og skov nok til at alle kan være der :o))

"Børn" kan skiftes ud med oldemødre, handikappede, udviklingshæmmede (kommer der faktisk nogle stykker af, da en af de faste brugere af skoven, nogen gange tager et par piger med, fra det bosted de bor på. De er såå søde og de elsker hundene og er glade men de skal være under opsyn da de ellers kan være farlige for dem selv, andre mennesker og hundene :o))

Det er jo netop for at så mange som muligt får en god oplevelse at de uskrevne regler følges ...

I weekenderne kommer der MANGE mennesker per hund. Hvor der i hverdagen er en til to personer per hund, så tager disse i weekenderne partnere, børn, børnenes venner, tanter, onkler, bedsteforældre etc. med.

Her er der voksne mennesker der klatrer i træer med nogle af ungerne, nogle går en lang tur, andre en kort, nogle sidder på bænken og hygger sig og holder øje med hinandens biler og ting og nyder hundenes leg, naturen og bænkens bord fuld af mad og drikkevarer til fælles afbenyttelse, IKKE til hundenes dog, etc.

Hvis ikke alle fulgte reglerne ville det ikke fungere med +/- 15 hunde og et hav af mennesker, hvoraf en del er børn (som i mine øjne er MEGET mere utilregnelige end hunde) på samme sted.

Alle hjælper alle, med lige at minde Lille Pipi om ikke at løbe, en anden husker Kaiser og Otto (en JTR-blanding og en FB) på at man ikke hopper op. Ejeren til Felix (JTR) mindes samtidig på at hundene ikke må få godbidder i skoven, uden ejerens samtykke, det glemmer hun altid. Topper advares om at han ikke må kravle længere op i træet, da han jo ikke kunne komme ned sidste gang, uden hjælp. Kia (min bjæfer) huskes på at legetøjet IKKE hører til i vandskålen, Bailey (labbe) får besked på at den anden vandskål IKKE er et vandbassin og at det ikke er tid til hans ugentlige bad, alligevel. Kristian mindes om at man ikke løfter på hundene, heller ikke hvalpene, mens Guffe (kæmpe bjæferhan) får besked på at lade være med at humpe Chloe (toller).

Hvem der siger hvad, til hvilken hund, er som sådan ret ligegyldigt da vi alle kender hinandens hunde og ved hvad der skal til for at de fungerer harmonisk sammen. Og de samme gælder de faste unger der kommer i skoven :o)

Der er da ikke noget bedre når ALLE, mennesker i alle aldre (den yngste har været med derude hver uge siden han var 8 uger og han er snart 1 år) og hunde af de fleste racer (der er ingen listehunderacer derude) og alle aldre, tuller rundt og hygger sig en søndag eftermiddag :o)

Alle mennesker der har mange forskelle men alle deler en kæmpe passion i vores hunde :o)

Hvis ikke man er tilfreds med den hundeskov man er i kan man jo enten forsøge at gøre den bedre for flertallet eller finde en anden hundeskov?

• #48   3. maj 2014 Maiken: Vi har ingen sø desværre, men ellers ville dine hunde kunne gøre de andre ting i vores skov.

Kia gider ikke leg. Hun vil bare tulle for sig selv og lege med sin dummy eller pinde og grave huller.
    Hun er så ligeglad med om der er 14 andre hunde omkring hende, hun ignorerer dem, og så er de der ikke.
    Der er INGEN hunde, uanset hvor uopdragne de end skulle være, der er faret op i hovedet på hende ... Men det er sikkert mest held, eller fordi hun mener hun er usynlig, og så lader de andre hende være ... hvad ved jeg :o)

Og ville man ikke de andre hunde så er skoven stor nok til at man springer det stykke over som flokken mødes og samles på og bruger de 2 andre indgange.

Så her er plads til dig.

• #51   3. maj 2014 Sanne, synes det er nogle gode regler, lyder som en god hundeskov i har smiley

• #52   3. maj 2014 Gentager lige: Der er da ikke noget bedre når ALLE mennesker i alle aldre ... tuller rundt og hygger sig en søndag eftermiddag :o)

Hvordan får du det til at være såå negativt?

Reglerne er der for at øge alles sikkerhed og mindske risikoen for at nogen kommer til skade. Hvorfor er det forkert?

Hvis min farmor på 85 år, insisterer på at lege med pinde med 5 hunde på én gang, ja, så risikerer hun at få skrammer ...
    Hvis min mormor på 80 år, som er dårligt gående insisterer på at stavre rundt i stærkt ujævnt terræn blandt 15 hunde og 30+ mennesker og børn, så risikerer hun at blive væltet ...
    Hvis min mor, som er handikappet pga. sclerose, mener det er en god idet at lege voldsomt med de 15 hunde, ville min hund 100% beskytte hende og så har vi en forudsigelig konflikt blandt 15 hunde.

Hver gang er der 1 individ som udsætter sig selv for en kalkuleret risiko som kan have negative konsekvenser for ikke kun dem selv, men også for de andre 29 + mennesker og alle 15 hunde.

Hvis dette individ rettede sig efter en regel lavet for at beskytte ALLE involverede, så ville ingen komme til skade, og der ville ingen negative konsekvenser være.
    Dette ene individ "ofrer" hvad? for flertallets skyld.

Det er sådan verden fungerer? Det er individers uhensigtsmæssige handlinger der smadrer det for alle andre ...

Hvis de derimod står ved bænken, sætter sig ned på bænken eller deres rollator, drikker en øl og sludrer løs (de skal da på ingen måde være usynlige, hvor får du det fra?) mens de hygger sig, så falder de ingen steder og får ingen skræmmer og kan nyde at se hundene hygge sig ...

Ingen grund til at lægge mig ord i munden .. medmindre du absolut har brug for at finde noget at brokke dig over selvf.?

Hvis du insisterer på at gå ind til 15 løse hunde så vil mindst én af dem ikke være under kontrol og vil sikkert hilse, Og sikkert mere end én.
    Så er det jo godt at der er 2 andre indgange hvor der ikke er et øje ...

Men du har selvf. ifølge loven lov til at gøre som det passer dig. Hensynet til andre end dig selv, er ligegyldigt for dig eller?

• #53   3. maj 2014 Sofie: De fleste af os er glade for den og hinanden og hinandens hunde i hvert tilfælde :o)
    Mange af hundene kom 1. gang da de var 8 uger, ligesom den yngste baby derude :o)

De vokser op med hinanden og vi kan følge dem fra hvalp til voksen :o)

• #54   3. maj 2014 Birgitta: Enig :o)

• #56   3. maj 2014 Jeg bliver bare mere og mere glad for at have fravalgt hundeskove

• #57   4. maj 2014 Ak ja. Alm. sund fornuft kunne nu også bruges.

Jeg er ret overrasket over den reaktion der er på, at vi har lavet en række uskrevne regler i håbet om, at mennesker og hunde kan trives bedst muligt, og at det fungerer.

Er der ingen af jer der er på en arbejdsplads som emmer af uskrevne regler? Regler som I har været med til at lave, mere eller mindre bevidst for, at alle trives så godt som muligt?

Det tvivler jeg nu engang på ...

Reglerne der er tale om her i tråden er USKREVNE ...

Altså er de et resultat af og betegnende for de vaner, normer og værdier som kendetegner den største gruppe af skovens brugere, og er lavet i fællesskabets interesse.

Man SKAL ikke følge dem .. det er op til en selv.
    Jeg SKAL heller ikke tillade dem, der ikke vil følge reglerne, kontakt med min hund, for den risiko vil jeg ikke byde min hund.

Reglerne er der for at maksimere sikkerheden for børn og hunde, når disse er i samspil med hinanden ==> stor risiko for at noget går virkeligt galt, hvis der ingen regler er i samspillet.

Men alle regler er fy fy ... eller hvad ..?

Motivationen for reglerne er ikke er at skade nogen, eller tage noget fra nogen, tværtimod.

Hvad er det vitterligt der tages fra nogen med de regler? Jeg kan ikke se det og vil meget gerne vide det.

Der er uskrevne regler alle steder i vores liv og det kan være både godt og skidt. Man skal være obs. på at de kan være hæmmende, i stedet for fremmende, for flertallets trivsel, hvis ikke de justeres løbende, efter som dynamikken ændrer sig i gruppen.

Jer der er imod en gruppe, som den jeg snakker om, må jo virkelig være tilfredse med jeres hundeskove. Og det er jeg oprigtigt glad for på jeres vegne :o)

Vi bruger den meget som mange bruger HG.

Vi har regler, og det fungerer ...

Hvis jeres hundeskov ikke fungerer for jer, kunne I måske kommunikere jeres utilfredshed til de, der er årsag til at I ikke synes det fungerer, og sammen lave nogle retningslinjer, der kan gøre, at I kan få det til at fungere bedre?

Bare en tanke. Brokke sig kan vi jo alle ... Det er ikke konstruktivt, hvis ikke det fører til handling ...

Vores hundeskov fungerer bare ikke for de fleste, uden visse uskrevne regler, hvis alle skal kunne bruge skoven på en sikker måde, med mindst risiko for en dårlig oplevelse.

For ja. Loven siger at hundene skal være under kontrol. Og så var reglerne, som sådan ikke nødvendige .. dog er børnene desværre sjældent under fuld kontrol ...

Realiteten i alle de hundeskove jeg kommer i, er at de fleste hunde ikke er under fuld kontrol.

Så kan man så igen brokke sig over dette, mens man skamroser sig selv for at følge denne lov, ved at have kontrol over sine hunde.
    Lur mig om ikke der så er en anden lov der ikke følges ... men lad det nu ligge.

Eller man kan vælge at være realistiske og tage nogle meget nemme forholdsregler, som vel egentlig bygger på alm. sund fornuft.

Loven tager ikke hensyn til hundeadfærd, det er ret tydeligt i forhold til alle problemerne med skambidningsparagraffen.

Man kan være paragrafrytter og gå og brokke sig over hvor forfærdeligt alle andre er, eller man kan gøre noget for aktivt at ændre forholdene, til det bedre.

Medmindre man har en hund der er aggressiv og man ikke har fuld kontrol over denne, er alle velkomne ude i den hundeskov vi bruger.
    Og der tages i DEN grad godt mod alle nye ejere, voksne som børn, og deres hunde.

Hvis det var så forfærdeligt, tvivler jeg på at folk gad at køre så langt, som nogle gør, for at komme der. Der er mange andre skønne hundeskove i området :o)

I gruppen på FB kan alle brugere af skoven give deres besyv med. Har den gruppe ejere og hunde, der bruger skoven om formiddagen, et generelt problem, så kan de vende det med de brugere der bruger skoven om eftermiddagen samt de få løsgængere, via FB. Og omvendt.

Oplever man at hegnet er nede, at nogen har smidt en masse mistænkeligt mad /udenfor eller i skoven som vi skal være obs. på, at der er indbrud i bilerne mens man bruger skoven, at nogle har skovsvinet etc.
    Så smides det i gruppen så alle kan hjælpe med at løse problemet.

Det samme gælder hvis nogen mangler kørsel ud til skoven, nogen mangler pasning af deres hunde akut eller lign.
    Ind i gruppen med det.

I stedet for sladder og intriger tages det i et åbent forum ..

Det er godt nok forfærdeligt modbydeligt med sådan en gruppe ...

Ej. Jeg læser med interesse de forskellige reaktioner i denne tråd fordi jeg gerne vil lære hvordan jeg selv kan være med til at så mange som muligt trives. Og derfor har jeg brug for at vide hvad problemet er for at kunne gøre noget for at ændre på dette.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#63   4. maj 2014 Sanne hvor er det en fremragende beskrivelse af "jeres" skov, hvor hundene er første prioritet.
    Fuld kontrol over hund:
    Hunden er jo et rovdyr uanset race/blanding, det tænker de fleste sikkert ikke over; men når urinstinkterne (jeg tænker jagt) tager over er hunden i sin egen verden og man kalde, fløjte råbe for at få sin ellers super lydige hund, der er totalt tabt for omverdenen, den lystrer bare ikke.
    Jeg kender en konkurrencehund, på eliteplan endda til DM, pludselig en dag på træningsbanen hvor ejerne luftede den uden snor, spurtede den efter en hare og ikke kunne kaldes hjem. De måtte pænt vente et par timer inden de fik fat i hunden. Til orientering var det ikke min hund, og den omtalte hund lever ikke mere efter rigtig mange gode hundeår.
    Det jeg vil sige med den historie, er at jeg tror 99% af os i den her tråd ikke har fuld kontrol over sin hund.
    Indhegnede hundeskove mener jeg skal være for hunden, deraf navnet hundeskov og det ikke skrider til børneskov.
    Tak for de mange gode indlæg med de forskellige holdninger, det giver noget at tænke over.

• #65   4. maj 2014 Hundeskov betyder jo ikke det er HUNDENES skov, det betyder ikke at hundene har fortrinsret...det betyder at i et begrænset område, må hunde færdes under lidt andre og friere forhold. Men det er ikke områder hvor hunde og ejere kan diktere over resten af offentligheden.

Det er et sted hvor man har fået lov til -under ansvar- at få lidt friere tøjler. Og derfor så skal man også leve op til det ansvar. Det er ikke et område tilegnet hunde og deres ejere, det er et område hvor der er større tolerance...men nogle gange -og det skræmmer mig, lyder det som om at hundeskove er et sted hvor hundeejere mener de har ret til at diktere, bestemme og alle andre er sekundære.

(Det er dog helt fint med regler -uskrevne- som højner tolerancen, forståelsen og hensynet til andre, respekt for det)

• #66   4. maj 2014 En hundeskov er en skov, hvor man er undtaget fra naturfredningslovens bestemmelse om snortvang.

• #67   4. maj 2014 Når jeg har Sofie ( nu 4 år ) med i hundeskoven, så er vi altid mindst 2 voksne, så der er en voksen, der kan tage sig af barnet og en voksen, der kan tage sig af hunden HVIS der skulle ske et eller andet dumt.
    Når jeg ser en fremmed hund snupper jeg hende op på armen og hun kommer ikke ned igen før jeg har talt med ejeren af den fremmede hund.
    Hvis hundene tusser stille og roligt rundt får hun lov at gå selv, men max 5-7 meter fra os.
    Hvis hundene tonser vildt rundt, så er hun oppe hos mig eller holder mig i hånden.

Skulle hun alligevel blive rendt ned, så er det smadder ærgeligt, men noget der kan ske.
    Bliver hun bidt, så er det en helt anden historie !

Hun ved godt man skal behandle hundene pænt og altid spørge før man aer en fremmed hund..
    Hun er stadig kun 4 år, så under konstant skarpt opsyn.. Især når der er hunde / andre dyr

• #68   4. maj 2014 Ib det er det .forældre skal med deres børn Som du skriver Eller sæt børnene i en klapvogn smiley

• #70   4. maj 2014 Inger
    Fra 4 år og op er det nok de færreste der propper barnet i en klapvogn

• #72   4. maj 2014 Jeg tror der er forskel på hundeskove.
    Jeg bor få hundrede meter fra en, og har aldrig haft negative oplevelser (relateret til hunde smiley ) i den. Men bortset fra solskins weekender møder jeg sjældet mere en et par hunde.
    En hundeskov tæt på en by er nok noget andet

• #77   5. maj 2014 Sanne, din hundeskov lyder dejlig!! smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

Følgere: 9 Emner: 11 Svar: 3.268
    #78   5. maj 2014 Hvad så med en legeplads. Er det ok at komme der med sin hund imellem børn. Jeg tænker at hunden får lov til at gå på og hoppe over redskaberne. Kan jeg så samtidig forvente at børnene holder sig fra den og ikke snakker til den. Forældrene har vil styr på deres børn?

Jeg er ikke sikker på at møde den store forståelse. Selv mener jeg der skal være plads til alle,men at man må forvente at tænke sig om og vise hensyn.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#80   6. maj 2014 "Sannes hundeskov" med den skønne facebook gruppe, der prioriterer hunden i deres hundeskov, er for mig ideel, den vil jeg rigtig gerne besøge.
    At medbringe børn i indhegnet og tydelig skiltet hundeskov, kræver stor omtanke fra forældre eller hvem der nu medbringer børn, ikke alle hunde er vant til børn, samtidig har vi hundeloven og vi kender resultatet hvis en hund ved et uheld kommer til at skade et barn.
    Hundeskove er offentlig tilgængelige, så alle har ret til at komme, lige som børnelegepladser er offentlig tilgængelige, hvor man selvfølgelig også har ret til at komme med sin hund. Jeg tror hvis man som hundeejer krævede sin ret til at komme på børnelegepladser med sin hund, som man kræver at komme i hundeskove med sine børn vil der nok lynhurtigt komme hund forbudt skilte på børnelegepladserne.

• #84   6. maj 2014 Jeg har ingen hund, og tager nogle gange min 4 årige datter med ud i den indhegnede hundeskov.. Vi tager derud fordi der somregl altid er en eller anden der gerne vil "låne" en hund til gennem-klapning smiley

Jeg er altid oppe på stikkerne, fordi jeg ved der kommer hunde løbende, især hvalpene glemmer at der også er andre i skoven..

Hvis det bliver for voldsom tager jeg hende op på armen, hvis jeg når det..

Hvis hun bliver væltet, så skælder jeg hverken hund eller ejer ud, men siger bare "hovsa, blev du lige væltet af hunden" og så griner jeg.. Så plejer datteren at grine og hundeejeren har somregl et smil på..

Det er jo vores skyld når vi selv vælger at tage ud i den indhegnede hundeskov.. Jeg har heldigvis ikke oplevet nogle "dumme" hundeejere der skælder og smælder..

Ejerne kalder i øvrigt altid deres hund til sig når de ser de er lidt voldsomme, men igen store hvalpe glemme oftes hvor store de er, men når de er faldet ned vil de somregl gerne snakke smiley

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#85   6. maj 2014 Det jeg vil frem til er at uanset om man har ret til det, så skal man tænke sig om. Hvad kan man bruge den ret til hvis ens barn kommer galt afsted. Jeg vil ikke engang lukke min hund ind i en lukket hundeskov med mange hund og slet ikke et mindre barn. Med tanke på hvor mange gange vi har læst om ustyrelige hunde netop der,forstår jeg slet ikke man kan få tanken.

Palle. Jeg har også tit brugt legeplads til min hund. Så længe man viser hensyn og ikke er der, når der er fyldt med legende børn bare fordi at man har retten på sin side.

• #86   6. maj 2014 Max H - Nej, du har også dejlig meget styr på dine hunde smiley De gør ikke noget før de får lov smiley Især Victor smiley

• #88   6. maj 2014 rifter og ødelagt tøj mener jeg man generelt må forvente når man har børn med i en skov, hunde eller ej.. Og hvis de er flere kan de også vælte hinanden smiley

Jeg lader hvertfald ikke min datter kommer i skoven (hundeskov eller alm.) uden tøj der gerne må leges i, savles på, spildes på, komme mudder og andet "godt" på..

• #90   6. maj 2014 Maj-Britt - Jeg vidste ikke du var et barn

• #92   6. maj 2014 Maj-Britt - Dit tøj bliver ødelagt, når du bliver så betaget af at kigge på egern oppe i træerne at du glemmer at se dig for og snubler over en trærod, og slår hul på knæet

• #95   6. maj 2014 MB.. Ja det er ihvertfald sket her smiley

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#96   6. maj 2014 Til Maiken, du skriver i dit indlæg #87 vedkommende (det er mig) ja jeg skriver 99% ikke har bemærk venligst jeg skriver fuld kontrol! og med det mener jeg helt bogstaveligt fuld kontrol i alle tænkelige situationer.
    Som jeg tidligere har anført, er hundeskovens offentlig tilgængelige, og vi bestemmer ikke selv hvem eller hvilke hunde man møder, selvfølgelig skal der tages hensyn til hinanden og hinandens hunde, nogle vil gerne fræse rundt i leg andre vil bare passe sig selv.
    Jeg er opvokset med hunde i mit barndomshjem og har selv haft hunde, nu har jeg nr. 5 og har gået til træning med dem alle, så jeg vil i den forbindelse nok påberåbe mig en smule erfaring.
    Jeg har rejst emnet hundeskove/børn? Fordi tankeløse voksne medbringer børn i her tillader jeg mig at skrive indhegnet hundeskov med tydelig skiltning, og blot lader ungerne fræse rundt uden opsyn, selvfølgelig det har de ret til, da børn overalt har fortrinsret. Efter min mening, jo flere børn i en indhegnet offentlig hundeskov, jo mindre plads bliver der til vore hunde både dem der gerne vil lege og dem der ikke vil.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#101   6. maj 2014 Maiken, ja, det har jeg, det var før hundeskovens blev opfundet, jeg ville nok ikke tage den med i hundeskov.
    Det med at "læse" hundene kræver både træning og erfaring, samt input fra bøger og foredrag.
    Lige nu er jeg ejer af en intakt han, blanding Border Collie/Samojede på 2 år, i øjeblikket tager jeg ikke i hundeskov med ham, da han ind imellem har ørepropper på, især hvis løbsk tæve eller tæve på vej i løbetid, samt han er et stort legebarn og fræser rundt med fuld fart med andre hunde.
    I dag synes jeg mange "betragter" deres hund som et barn og handler derefter, hunden er jo oprindeligt et rovdyr og deres urinstinkter kan tage over, er der ikke mange der tænker over.
    Derfor mener jeg indhegnede hundeskove med tydelig skiltning ikke skal være alt for børnevenlige, hvilket er grunden til jeg har rejst denne debat.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#102   6. maj 2014 Maiken. Er enig i dine betragtninger,men man må være mere en naiv efterhånden hvis man går ud fra at folk har styr på sine hunde i en hundeskov. Det vil de have i den perfekte verden,men i den virkelige verden forholder det sig anderledes. Så længe det er sådan vil jeg ikke gå ind i en skov hvor der flere hunde jeg ikke kender og det hverken med hund eller børn.

Når det er sagt så mener jeg stadig man skal tænke sig om. Hvorfor lege gemmeleg,boldlege osv i en indhegnet hundeskov når der er så mange andre bedre steder man kan gøre det. Bare fordi man har ret til noget kan man godt tage hensyn til det området er beregnet til og tænke sig om.

• #103   6. maj 2014 Hvad syntes du så at hundeskovene er beregnet til max H ??

• #109   7. maj 2014 Der er klart geografiske forskelle.
    Jeg møder 9 ud af 10 gange ikke andre i hundeskoven, medmindre jeg har aftalt et møde.
    Og skoven er så stor, at når der er andre der, kan man undgå hinanden , hvis det er det man vil.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#113   7. maj 2014 Maiken. Og her er der en mulighed for at gøre en forskel. Hvis man kunne ændre den kultur der er mange steder hvor hr og fru Dk kommer og træner,kan det gøre en forskel. Mange af dem er ikke klar over andet fordi at de hører at det er vigtig at hunden får lov at snakke med alle.

Når man så samtidlig har hvalpeleg uden kontrol så er det op af bakke. De klubber bærer et stor ansvar og det ansvar lever de ikke op til

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#117   7. maj 2014 Debatten er nok skredet lidt fra hundeskove/børn, men de input om gensidig hensyntagen når man går med sin hund i snor. Personlig kommer min hund på plads på min venstre side når jeg møder nogle det være sig gående, gående med hunde og cyklister,og jeg går helt ude til venstre med min hund i ultra kort snor, så han nærmest går op ad mit lår, bare andre ville gøre det samme i god tid især dem der går med deres små hunde i flexline. Ja jeg går selv tur med min hund i flexline.
    Det er min erfaring at når jeg handler på den måde undgår jeg som regel problemer, imen der er selvfølgelig nogle paphoveder, der mener hunde absolut skal hilse på hinanden uden at spørge.
    Dog synes jeg debatten er gået fra børn/hunde til hunde/hunde.
    Hvad mener I om at ildsjælene i den lokale hundeskov (der er indhegnet) ville lave en speciel familieafdeling indenfor hegnet med gynger til børnene og borde til forældrene så de kunne hygge sig medens både børn og hunde blev luftet

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#125   7. maj 2014 Maiken. Jeg forstår ikke rigtig hvad du mener med der gælder de samme regler over for fremmede børn og fremmede hunde.
    Tænkte eksempler et fremmed barn får en kæmpe forskrækkelse over en hund og bider den - hvad sker der? En fremmed hund for en kæmpe forskrækkelse over et barn og bider det - hvad sker der? Jeg spørger bare.
    Børnene har mange legepladser og ved nogle legepladser er der hund forbudt skilte, hundene har få indhegnede hundeskove og ved ingen af disse er der adgang forbudt skilte for børn.
    Så jeg mener debatten ligger langt fra hinanden.

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#126   7. maj 2014 Inger. Det mener jeg ikke. Ser du et barn kalder du hunden til dig før du snakker med den barnet følges med. Her kan man så bestemme om hunden skal have lov at snakke. I mit tilfælde skal hunden ikke klappes.

Den anden vej rundt går jeg ud fra at man også har styr på sine børn og viser hensyn. Det vil ikke være ok at et barn løber hen og klapper min hund når den er kaldt til mig eller i det hele taget.

Hvis vi alle viste hensyn til at vi ikke er ens(hverken mennesker eller dyr) og udviste lidt respekt over for andre og de steder vi færdes,ville det være muligt at der var plads til alle,også de folk der rent faktisk har styr på deres hunde og ikke ønsker kontakt uden at have aftalt det først.

• Inger H
    Inger H Tilmeldt:
    apr 2011

#127   7. maj 2014 Ok. Så laver jeg et yderligere tænkt eksempel. Så jeg kommer gående ad en sti med tæt beplantning og bladene er sprunget ud på min venstre side, hunden er på plads i kort snor ved min venstre side og jeg har ikke mulighed for at se gennem beplantningen, pludselig springer et barn ud lige ved min venstre side hvor hunden går, den bliver forskrækket og bider, hvad så?

• Max H
    Max H Tilmeldt:
    dec 2008

#128   7. maj 2014 læs hvad jeg skriver. Hvor end man tager sin hund eller børn med hen lærer man dem at vise hensyn. Syntes du at det er at tage hensyn at springe ud foran dig? Det gælder jo ikke kun i hundeskoven men alle steder man færdes. Problemet med hundeskovene er jo bare at rigtig mange ikke forstår hvordan man begår sig der,eller bare er ligeglade

Tit ser man folk skrive om hvor forfærdelig hundeskovene er og det er jeg ikke enig i. Meningen med dem er god nok,men bliver ødelagt af flertallet af de folk der færdes der.

Kommentér på:
Hundeskove/børn?

Annonce