kan / kan ikke ?? {{forumTopicSubject}}
Jeg har lige et lov / morale spørgsmål som jeg ville dele med jer :
Igår var jeg ude at hente min stedlillesøster på et stutteri hvor hun modtager rideundervisning ( dette er ikke en offentligt rideskole men de giver undervisning til mange unge ryttere )
Jeg havde Shorty med i bilen og da vi kørte ind af indkørslen kom 2 hunde løbende, en stor basse ( berner sennen ) og en lille dansk/svensk gårdhundblanding, det tog os 3 minutter at køre ned af 25 m. indkørsel og parkere bilen da disse hunde rendte ud foran bilen hele tiden. Da jeg så åbnede døren stod den store ovre ved min side og knurrede af Shorty. Jeg skubbede ham væk, fik ham til at fokusere på mig ved at give ham ordren sæt dig og bliv. Shorty lod jeg, til min egen (og garenteret også hans) skuffelse.
Jeg gik ind i rytterstuen, snakkede med ejeren ( min gamle ridelærer ) og spurgte ham om den store hund altid var så aggrasiv overfor andre hanhunde og fik atvide at det var han altid.
Hunden er menneskeglad og utrolig sød overfor børn men kan bare ikke tåle andre hunde.
Hunden løber altid frit og er altid udenfor // staldhund.
Mine spørgsmål er så :
1.Er det moralsk rigtigt at lade en dominerende hund løbe frit omkring, både for uvidende besøgene og for naboer ?
2. Hvem har skylden hvis denne hund angriber en anden hund på stutteri grunden ?
3. Er det mig der er forkert på den ved at tage min hund med på et halv-offentligt stutteri/rideskole da jeg ved at min hund ikke gør andre noget, altid er i snor og nyder at kigge på disse "mærkelige" prustene dyr ?
Jeg har altid shorty med på den anden nærliggende rideskole og det samme har 90% af disse forældre og hundeejere som kommer derude også, så jeg finder det meget normalt at hunde kommer med på sådanne steder, men måske er det bare os i randers som er forkert på den...
maj 2005
Følger: 35 Følgere: 36 Hunde: 2 Emner: 235 Svar: 2.568
jan 2006
Følger: 8 Følgere: 8 Hunde: 2 Emner: 10 Svar: 38
1.Er det moralsk rigtigt at lade en dominerende hund løbe frit omkring, både for uvidende besøgene og for naboer ?
- Nej, det synes jeg ikke. Ikke hvis der kommer andre hunde, og de ikke kan kalde den til sig og det..
2. Hvem har skylden hvis denne hund angriber en anden hund på stutteri grunden ?
- Det har ejeren, vel.
3. Er det mig der er forkert på den ved at tage min hund med på et halv-offentligt stutteri/rideskole da jeg ved at min hund ikke gør andre noget, altid er i snor og nyder at kigge på disse "mærkelige" prustene dyr ?
- Nej, jeg synes ikke det er forkert af dig. Hunden er deres ansvar, og de burde ikke lade den rende, når de både ved at der kommer hunde og at deres hund ikke kan tåle andre hunde.
apr 2005
Følger: 16 Følgere: 16 Hunde: 2 Emner: 62 Svar: 736
feb 2006
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 1 Emner: 45 Svar: 773
maj 2005
føler i så at dette ville være fair for uvidende besøgene som tager deres vovse med for at hente deres datter efter ridning... eller for den uvidende gåganger som lufter sin hund på den anden side af vejen ?
Hunden render løs hele tiden, dvs. kl 23.30 om natten, når man kommer for at sætte sin stedsøster af kommer der en kæææmpe sort hund løbende som hopper opaf bilen ( godt nok med logrende hale) og igen tager det 6 minutter bare for at sætte en af.
Hunden er ikke vildt nem at kalde til sig og den går uden opsyn 70% af tiden så der er heller ikke nogen til at kalde den til sig.
Jeg ved ikke rigtig selv hvad jeg synes om sagen, nu kender jeg jo ejer privat og ved der altid har været løse staldhunde på skolen, men at en dominerende hund render løs gør mig da lidt nervøs.
maj 2005
Kisser : der er tale om en offentlig rideskole som så er blevet privat ejet og lavet om til stutteri / rideskole.
Altså jeg tager i hvert fald ikke Shorty med derud nu når jeg ved at den store hund ikke kan med fremmede hunde
jan 2005
Følger: 39 Følgere: 39 Hunde: 2 Emner: 413 Svar: 5.979
Husk på - du er på deres grund, uanset om det bliver brugt som stutteri eller ej. Hvis du i forvejen kan se, at det er et problem at have Shorty i bilen eller have ham med, synes jeg det er dit ansvar at evt. parkere bilen et andet sted, hvor hunden ikke kan se Shorty.
Det gør vi altid hvis vi kommer et sted hen og har Baloo med i bilen - hvis der er en hund på pladsen, jamen så må vi jo bare køre lidt væk og parkere.. Baloo er nu engang selv én af de hunde som ABSOLUT ikke kan med andre hunde - derfor beder vi også folk om at parkerer lidt væk - uden for Baloo´s snors rækkevidde hvis de har en hund med i bilen herhjem. Men Baloo er så også bundet indtil vi får sat stakit op...
Ikke nogen kritik overhovedet Sabina, men bare min mening og holdning....
maj 2005
jan 2005
jan 2005
jan 2005
jan 2006
Følger: 17 Følgere: 18 Hunde: 1 Emner: 606 Svar: 6.691
Kommer du besøg hos mig, ja. så får din hund også lov til at side i bilen., For eller bliver den fuglt til dørs af babett, hun er osse meget doninans, især når vi er hjemme..
Men hun kan godt sammen med andre hunde, og det er af begge køn. bare ikke hjemme.
maj 2005
Jeg skriver at hunden sagtens kan med mennesker og børn men den kan ikke med fremmede hunde overhovedet! og ejeren gav mig ret i at den ikke kunne med andre hunde overhovedet!
Og at den hopper op af biler ( stadig med logrende hale ) har vi pænt bevis på med en masse poteaftryk på vores bil.
Udover det, så vil jeg lige gøre jer andre opmærksom på at ejerne af hunden altså ikke bor på stutteriet med hunden, hunden bor på stutteriet, ejerne bor inde i byen. Hvis det var deres egen private grund/hjem så forstår jeg sagtens at deres hund "bestemmer"
kan / kan ikke ??