{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.776 visninger | Oprettet:

Hvad er der blevet af pudlen som almindelig familiehund? {{forumTopicSubject}}

Afledt af en anden tråd, så tænker jeg på at da jeg var barn og ung, var pudlen en af de mere almindelige racehunde.
De er rigtig gode allround hunde. De er gode til lydighed, uden at klatre på vægene.
Jeg havde også en nabo der brugte, hvad der nok var en mellempudel til andejagt (der var ikke meget plads bag i den originale fiat 500)
De små varianter virker for mig, der ikke er til små hunde, som mindre temperamente end mange andre så racer.
Men den er blevet fortrængt som foretrukket familiehund af racer som fransk bulldog, chihuahua, desiderede jagthunde racer og en masse skiftende mode racer.
Er det fordi folk søger "anderledes" racer at den er blevet glemt?
Eller er det fordi den bliver forbundet med de ekstremt skulpturede udstillingshunde?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvad er der blevet af pudlen som almindelig familiehund?
  • #1   19. apr 2014 Jeg tror at du rammer plet i det sidste du skriver. Desværre. En pudel er jo en smuk hund og en klog hund.

  • #4   19. apr 2014 Da vi skulle have hvalp tænkte vi også på puddel men min far og jeg er begge helt forelskede i border collien så det blev sådan en, men have PUDLEN været der så var det nok blevet til sådan en, jeg kunne nok godt komme til og eje sådan en en dag smiley og har intet imod dem smiley

  • #5   19. apr 2014 Jamen det er det der rejser mit spørgsmål.
    Hvorfor vælger man en ekstremrace som en border collie, frem for en mere allround race, medmindre man vil hyrde får eller konkurrere på højteste plan i lydighed eller agility?


  • #6   19. apr 2014 Jeg tror - desværre - at mange vælger race over evne, derfor stormer racer som border collie, polarhundene og f.eks. mallenois frem og racer som f.eks. pudlen bliver betragtet som kedelige og derfor fravalgt, hvilket er utrolig synd, da jeg tror at mange har hunderacer de slet ikke forstår at stimulere (bruge) rigtigt.

  • #9   19. apr 2014 Det er umiddelbart pelsen der skræmmer mig.
    Og jeg har ellers en samojede, så der skal en del til at skræmme mig, når det kommer til pelspleje. ;o)

    Det bunder jo nok i, at jeg har en fantasi om at de er svære at redde igennem og kræver meget trimning - men det er ikke noget jeg på nogen måde har undersøgt, så det er altså bare (måske) ren indbildning.

    Og så havde min mor en puddel som barn, som hun var meget glad for, og sådan en vil hun ikke have igen - den minder for meget om den gamle, synes hun. :o)


  • #10   19. apr 2014 Jeg ville rigtig gerne have en Puddel. Jeg vil også gerne udstille og det er på grund af udstillingen at Pudlen bliver valgt fra.
    Jeg har hverken lyst eller evner til den pelspleje den Puddel kræver.


  • #11   19. apr 2014 Jeg har netop aldrig oplevet de små som temperamentale i forhold til andre små racer.
    Og storpudler har jeg været en del omkring, og dem har jeg aldrig set særlige problemer med. Tværtimod


  • #13   19. apr 2014 Vores border collie skal også bruges til de lydighed og AG men jeg ser dem og pudlen ret lige stillede men det blev nu borderen i denne omgang også fordi min mor ikke er så vild med pudler, og min bror det samme, men havde det bare været mig og min far så havde vi nok også haft kigget lidt mere på pudler smiley

  • #14   19. apr 2014 Og så også fordi vi ikke nåede så lagt i vores kigger før vi fandt den perfekte hvalp med de perfekte forældre smiley

  • #15   19. apr 2014 Jeg har haft Pudler i 16 år, og aldrig oplevet arrighed. De var rare selskabshunde, der havde jagtinstinkt. Jeg holdt op med racen, da den er utrolig svær og tidkrævende at hold i pelsen, og fordi den har hængeører, hvor der kunne opstå problemer som svamp og eksem. Desuden slæbte hundene alt ind med pelsen. Det satte sig i krøllerne. Pudlen var i 60érne og 70érne modehund - derfor de mange af racen rundt omkring.

  • #17   19. apr 2014 Jeg syntes bestemt også det er en skam, at folk ser pudlen som en hidsig lille møghund.

    Tror du rammer helt plet House..


  • #18   19. apr 2014 Jeg kendte en puddel som barn, det var en sød hund, ellers har jeg kun mødt pudler til ringtræning - både de almindelige (?) og kongepudlen. Bestemt dejlige og glade hunde, jeg er dog ikke så meget til deres udseende..

  • Pigen
    Pigen Tilmeldt:
    aug 2013

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 16
    #19   19. apr 2014 Personligt er det ikke en hund for mig og synes i øvrigt de er super grimme

  • #20   19. apr 2014 Jeg bryder mig personligt ikke om udseendet. Det er den eneste grund til, at jeg ikke skal have en puddel.

    Men jeg tror generelt, som du selv siger, at pelsen skræmmer mange væk, og så det at de har et stort ry som udstillingshunde, som virkelig kræver meget, for at klare sig godt på udstillingerne
    .
    For de er jo nogle super skønne og intelligente hunde, som absolut ikke kun kan bruges til udstillinger. Så synes, at det er lidt synd, at de har fået det "ry".


  • #21   19. apr 2014 Eneste grund til jeg ikke vil have en, er pelsen.... Og så er jeg ikke sikker på, hvor egnede de er til træk... smiley

    Men skønne er de.


  • #23   19. apr 2014 For mit vedkommende er det også pelsen. Ikke fordi jeg forventer at de SKAL være i udstillingsklip, men fordi jeg ikke gider have en hund der kræver trimning/klipning.
    Min kæreste har bla. pudlen på hans veto-liste, altså men at det er en af de racer han ikke vil gå med til. Og det er også pga. pelsplejen, men også fordi han ikke bryder sig om deres udseende.

    Hvis jeg engang fik lysten til at have en hund med pelspleje, så kunne jeg skam sagtens overveje en puddel, så skulle den bare være i babyklip eller hvad det hedder, bryder mig på ingen måder om de forkellige klipninger til udstilling. Men ja, det sker aldrig, for kæresten er ikke med på ideèn smiley


  • #24   19. apr 2014 tror simpelthen ikke folk vil bruge penge på deres hund. Når man læser annoncer i markedet, så søges der efter en billig hund, og trimning af pudler er altså lidt dyrt.

  • #25   19. apr 2014 Her er både mand og jeg vokset op med pudler. Mine forældre har haft 2 dværgpudler og en mellemhund, en han og 2 tæver. Alle har dejlige og meget lærenemme og absolut ikke hysteriske. Dog var mellempudlen mest stabil i temperament.

    Da vi som voksne selv skulle have hund, var vi enige i, at det ikke skulle være puddel. Jeg ved faktisk ikke konkret hvad det var, måske bare lysten til noget andet end vores forældre... Og så pelsplejen.

    Min svigerfar dyrkede lydighed på højt niveau med deres ene puddel, den var meget arbejdsvilig og meget dygtig. Min mor snuste til udstilling med deres mellempuddel, men fandt det for omstændigt at holde den i udstillingsklip.

    I dag er der ikke krav til udstillingsklip, og du kan udstille din puddel i bedste hvalpeklip - dog er jeg ikke stødt på en sådan endnu.


  • #26   20. apr 2014 Jeg forstår ikke hvorfor pelsen skræmmer folk...
    Man kan jo bare barbere dem ned... Så syntes jeg personligt ikke, at de er særligt pæne, men det ændre jo ikke på den måde de er.

    Man kan jo også lære at klippe selv. Det gør jeg. Jeg har giver 1400 i alt for klippeudstyret.. Det er en del billigere i længden, en de 5-600 det koster ved hundefrisøren hver 3. måned. smiley


  • #28   20. apr 2014 Når ja ja, som udstillingshund kan jeg også godt forstå det. Men mit indlæg var også mere, i forbindelse med pudlen, som alm. hverdags familie hund smiley

  • #30   20. apr 2014 Tror generelt bare, der er mange fordomme om pudler, som gør, at de bliver valgt fra smiley

  • #31   20. apr 2014 pudlen er klog, og den første hunderace der officielt blev trænet seriøst.


  • #32   20. apr 2014 Pudlen er nemlig rigtig klog, og det er ikke en hund der render på væggen, hvis den skal ligge stille en dags tid.
    De er rigtig gode til at tilpasse sig, deres familiers liv.


  • #34   20. apr 2014 Den kæmpe: For mig har det intet med pengene at gøre, det har noget at gøre med at uanset om jeg selv lære det, eller skal have den afsted til hundefrisør, så er der altså den pelspleje, og det gider jeg ikke.



  • #35   20. apr 2014 Når de er barberet ned, kræver de jo ikke så meget pelspleje smiley

  • #36   20. apr 2014 Næh, men det vokser jo altså ud igen smiley

    Jeg har som sagt intet imod mod pudler, ja eller andre hunde som kræver trimnin/klipning og pelspleje, jeg gider bare ikke selv eje en som det er pt.


  • #37   20. apr 2014 Ja det gør det smiley
    Og det er jo en smagssag, om man gider eller ej. smiley


  • #38   20. apr 2014 Problemet er, at hvis de er klippet ned, så kan de ikke udstilles mere........eller jo, det kan de godt, men så har de jo ikke en chance.

  • #39   20. apr 2014 Det er ikke rigtig Anni smiley
    Stockholmer klip, der er de trimmet næsten helt ned smiley


  • #40   20. apr 2014 Ja, men hvor mange med stockholmer klip har du set ligge i spidsen på en udstilling ?
    Jeg har endnu ikke set en eneste.
    Hvis den skal være en udstillings hund, så kan den hellere ikke få lov til at leve som hund, for så bliver pelsen også ødelagt.


  • #41   20. apr 2014 Nu har jeg selv kun været på en udstilling, og der var der kun 1 kortklippet, der var med i stor ring.
    Jeg ved godt, at klipningen har noget at sige, når man udstiller, det er der ingen tvivl om.

    Hvorfor mener du ikke, at udstillingspudler får lov, at være hund?
    Selvfølgelig passer man da på deres pels, men der er da også mange af dem, der samtidig træner fx lydighed.


  • #42   20. apr 2014 At træne lydighed er ikke det samme som at leve et rigtigt hundeliv.

    Jeg tror næppe, at en udstillings Puddel får lov til at rende gennem krat og mudrede moser, den får hellere ikke lov til at rende en dejlig tur på stranden hvor den kan svømme sig en tur for bagefter at rulle sig i sandet.....mm.



  • #43   20. apr 2014 Mon ikke det har været i bedste hvalp eller sådan noget?

  • #44   20. apr 2014 Så har du ikke mødt min pudel Anni. Hun er hvid og bliver blandt andet brugt til udstilling. Hun får både lov til at komme i skoven, ved strand + bade hvis hun vil, jeg har som sådan ingen begrænsninger på hvad hun må. For mig er hun hund før hun er udstillingshund, og jeg kan se at flere af dem jeg følger på facbook også lader deres (også hvide + udstilling) pudler rende igennem mudder mm. Jo jeg har også hørt om udstillingspudler, som ikke måtte lege med andre hunde og andre ting, fordi der var risiko for hakker i pelsen. Men kan se at det ikke kun er pudelfolk der afgrænser (eller hvad man lige skal kalde det) for at beskytte pelsen.. Men jo hvis man gerne vil udstille og vinde, men ikke gider pelsen, så er pudlen nok ikke det rigtige valg.

    Allergisk - egetkønsaggressiv? det har jeg aldrig mødt en pudel der var? Og jeg har aldrig hørt at det skulle være generelt for racen.. Tvært imod synes jeg alle de pudler jeg kender, både hanner og tæver, har kunnet med alle.


  • #45   20. apr 2014 Det kan de da sagtens :)?
    Man giver dem bare "tøj" på de steder, hvor pelsen er længest, og sværest at redde ud. Som benene og halsen smiley


  • #46   20. apr 2014 Liv, det glæder mig at høre, at de kan få lov til at leve et ordentligt hundeliv selv om de er udstillingshunde.
    jeg har set udestillings Pudler til hverdag. De gik pænt i snor. havde skåneærmeler over benene og ørene var sat sammen med elastik oven på hovedet .........

    Og nej, det er ikke kun puddel folk som sætter begrænsninger for deres udstillingshunde, men nu er det jo pudeler den her tråd drejer sig om.


  • #47   20. apr 2014 Jeg ser ikke noget galt i, at passe på deres pels.
    Baby skulle også have været udstillingshund, men er af forskellige grunde ikke blevet det alligevel.
    Men der skulle han da stadig med i skoven, og ud og nyde livet smiley
    Og sådan ved jeg, at min opdrætter også har hund.

    Men jeg ved godt, at der er hunde der ikke får lov, og det syntes jeg heller ikke er okay.
    Min opdrætter fortalte om en kennel i Holland, der havde en hund til at gå, dækket til i plastic, for at gøre pelsen blød... Den gik med det i 6 måneder!
    Og det syntes jeg både er ulækkert og synd..

    De er jo ikke maskiner. Men desværre er der folk, inde for alle racer, der kun udstiller for præmierne, og glemmer hundene er levende væsner.

    Men sådan tror jeg det er inden for alle konkurrencer med dyr. Fx hestesporten.


  • #48   20. apr 2014 Jeg synes pudlen er en pragtfuld hund, men som flere andre vil jeg gerne udstille og orker ikke pelsplejen. Generelt gider jeg ikke pelspleje, jeg kan lige magte vores langhårede dværggravhund, men ikke mere end det.

    Kan da fortælle at en af de mest vindende storpudler Abicas Miles Ahead lever et helt normalt hundeliv udenfor udstillingsringen, der er ikke meget showhund over ham til hverdag, bortset lige fra klipningen. Hans opdrætter har også afghanere og hun elsker pelspleje.

    Det er jo netop en af grundene til at han vinder så meget som han gør, at han er i topkondition og det kommer en hund ikke uden at få lov til at bevæge sig.


  • #49   20. apr 2014 Nemlig Kirsten, mener der var en artikel om ham í Hunden for et stykke tid siden, hvor de nemlig fortalte om hans hverdag??

  • #51   20. apr 2014 Alle hunde, især han hunde, har tendenser til at være egetkønsaggressive.
    Og det gælder vel egentligt aller andre specier inkl vores egen (hvor hunnerne dog ser ud til at være lige så slemme som os smiley )


  • #52   20. apr 2014 jeg har så aldrig mødt en agressiv puddel.. never.

    Her mine i selskab med den ene af deres bedste puddelvenner. smiley Liv skønne Mango.


    profilbillede
  • #53   21. apr 2014 Egetkønsagressiv??? Jeg har 3 drenge (pudler) gående sammen, ingen problemer, alle mine veninder har pudler og vi kan alle være sammen med hunde uden problemer.

  • #54   21. apr 2014 Jeg har haft Pudel, og han var både skøn, glad og hamrende klog. Jeg brugte ham bla som hyrdehund, til at hente høns og kaniner hjem om aftenen. Det var han virkelig dygtig til, og han lystrede den mindste kommando.

    På hans gamle dag, blev han døv. Men det tog kun en uges tid, så kunne han alle kommandoer efter håndtegn i stedet for.

    Jeg klippede ham selv, med en hundeklippemaskine (købt i Harald Nyborg). Han blev bare studset, hver anden eller tredie måned. Det var ikke fasonklip, bare klip. Og så lige studset lidt ekstra omkring snude og poter.

    Jeg kender flere storpudler, og et par mini pudler. De er både søde og sociale.


    profilbillede
  • #55   21. apr 2014 Alm. familier gider ikke pelspleje nu om dage..
    De vil have en hund, som ikke fælder, ikke gøer, ikke kræver for megen stimuli, ikke kræve vedvarende hundetræning, ikke skal børstes og bades, Ikke graver i haven, ikke skal lære at omgås børn.
    Men som lille lise kan lufte alene, passer på huset, kan være alene i 8-9 timer dagligt, vil med på gåtur i skoven og er med på sofahygge. Og så må den meget gerne være lidt speciel, give lidt streetcredit, og matche sofaens farver.

    Med andre ord er en pudelpels alt for krævende til den alm. danske familie i dag..


  • #56   21. apr 2014 Allergisk: jeg kan godt se jeg så må have været heldig, det samme må min oldemor, mormor, mor og moster, alle har haft og er selv opvokset med pudler inkl. mig selv.


  • #58   21. apr 2014 Egetkøns aggression syntes jeg heller ikke jeg har hverken oplevet, hørt, eller læst om.


  • #59   21. apr 2014 Åh, Livs 2 piger er bare så skønne smiley

  • #61   21. apr 2014 Kan ikke huske hvem der skrev at udstillingspudler ikke fik lov at være hund. Vil bare lige vise et billede af Livs Mango (udstillingshund) i ruinen og søge efter figuranter.

    profilbillede
  • #62   21. apr 2014 Eller:

    profilbillede
  • #63   21. apr 2014 Sådan Sarah! Dejlige billeder smiley

  • #64   21. apr 2014 Og Kiwi:

    profilbillede
  • #66   22. apr 2014 de pudler jeg har mødt har desværre været irriterende og hidsige...

  • #67   22. apr 2014 Jeg tror som Palle, at de er meget misforståede. De er blevet sat i den kasse der hedder "Sur gammelmands hund der gøer og skaber sig"
    Jo jo, der er da lyd på racen, og Baby fortæller da også fint når han er utilfreds.
    Men det er der jo mange små racer der gør.

    Jeg tror de hidsige og arrige pudler, er lige præcis dem, der er gammelsmands hunde.. Dem der ikke kommer ud og lave nok, og bare leger sofakartofler.
    Ligesom med Labradoren, så glemmer man, at det er en aktiv hund. Men fordi den tilpasser sig godt, så gør man den dvask.. Og det skaber jo nogle konflikter for den lille hund, som tildels kan medføre at den gør, og bliver hidsig/udfarende.

    Ikke at der ikke findes pudler, der kan være det alligevel.
    Min Baby er ikke begejstret for andre hunde på afstand, så de får skisme at vide, hvor skabet skal stå. Men igen, det er noget der oftest kan trænes væk!


  • #69   22. apr 2014 Hmm Allergisk, jeg kan slet ikke genkende den agression du beskriver! smiley
    På den puddel udstilling jeg var på for en måneds tid siden, var alle super venlige, og de skabte sig faktisk først, da der gik en Beagle ind i lokalet.

    Nu er jeg jo meget ny med pudler, så det kan godt være jeg bare har været heldig!


  • #71   22. apr 2014 Hanne.. hold op han så sød ud, så synes jeg faktisk at en puddel er en ganske køn hund smiley

Kommentér på:
Hvad er der blevet af pudlen som almindelig familiehund?

Annonce