{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.094 visninger | Oprettet:

Hvalp gåtur - hvor meget? {{forumTopicSubject}}

Vi har Chessie, der er en samojede på 9 mdr.

Det er naturligvis en aktiv race, men det er faktisk ikke noget vi mærker ret meget til endnu. Da hun var helt lille var vi ude og se verdenen hver dag, men nu er det mere efter behov. De har hundegård og have de er i så meget de vil, og så går vi ture efter behov, og ellers er det mental aktivering (aktiveringsbold/-spil, søgeøvelser, kødben/tyggeben, tricks, lydighed osv.). Vi har aldrig haft problemer med hendes aktivitetsbehov, for er hun meget frisk en dag, så går vi bare en tur med hende og giver hende lidt ekstra mental aktivering. Vi har også dage, hvor hun bare ligger og slapper af det meste af dagen, uden at gå tur.

Nogle synes måske det er synd, men det fungerer, og vi har en glad hund. Hvis hun engang får behov for flere gåture, så gør vi selvfølgelig det. Når hun bliver gammel nok, vil der også naturligt komme mere motion, i form af løb, cykling, agility osv.

Vi har indtil nu fulgt fingerreglen med 1 minut pr. uge, så når hun nu er omkring 40 uger, er det 40 minutter.
Men hvornår behøver man ikke længere bruge den regel? Og hvor meget skal man tage højde fra andre aktiviteter i løbet af dagen?

I dag har de fx været ude i haven og lege, snuse og bide i ben i 30-45 minutter, og har efterfølgende haft fri adgang til hundegården, og de er meget trætte nu. Vil en 40 minutters tur så være for meget for hende? Jeg mærker selvfølgelig efter på hende, men det vil jo være surt at være gået 20 minutter ud, og hun så er for træt til at gå hjem igen. Hvordan vurderer I, hvor meget hundene kan klare, så I undgår at overbelaste dem?

Det er noget jeg tit tænker over.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvalp gåtur - hvor meget?
  • #1   19. apr 2014 Jeg stopper med at tælle når hunden er fyldt 1 år.

Mht. kombinationen gåtur/leg/træning osv. så tager jeg det sådan som det kommer. Nu har jeg aldrig været ude for en unghund der virkede træt, men nu har jeg så også belgier og de kører i højt gear. Men vil sige, at synes du hun virker træt nu, så ville jeg ikke tage hende ud og gå nu, men hellere vente lidt.

• #2   19. apr 2014 Jeg tror, at hvis der er ro i huset, så vil hun sove resten af eftermiddagen, måske endda indtil hun skal spise ved 19 tiden. Så hun er temmelig træt. :o)

• #3   19. apr 2014 Jeg har aldrig taget tid ,når jeg går tur med mine hunde Min den lille kræver ikke det som Linka gør Men den lille er med alligevel Det er måske en fejl jeg har gjort smiley

• #5   19. apr 2014 Linda - Ja, det er også det jeg forsøger.
    Men hvordan kan man på forhånd vurdere, hvor meget den kan holde til?
    Det vil jo være super træls at have måske 20 minutter tilbage, når hunden begynder at have fået nok.

Hvor lang tid før, kan du se, at din hund snart har fået for meget?

• #6   19. apr 2014 Vi har heller aldrig taget tid, vi har bare gået med Ozzy fra han var 8 uger. Han var ikke særlig gammel, da han var med rundt om brabrand søen, og der gik han næsten hele vejen selv, og blev så bare båret det sidste stykke vej.

Da han var 9 måneder, ja der var han altså fuld klar på en lang gåtur , jeg tror faktisk jeg ville blive bekymret, hvis han i den alder kun ville gå korte ture. Men altså som sagt, vi har heller aldrig taget tid, så Ozzy er opvokset med at få mange gåture dagligt, selvfølgelig i hans tempo.

• #7   19. apr 2014 Det er måske ligeså meget hvad man vænner dem til. :o)

Jeg kender mange samojeder der kan holde til meget mere, end Chessie kan. Men sådan har hun været fra dag 1, så det har aldrig bekymret mig. :o) Vi har altid gået mere op i mental aktivering og så fysisk aktivering efter behov.

• #8   19. apr 2014 Jeg har heller aldrig taget decideret tid. Men der er forskel på racerne. Visse racer har HD-issues og her bør man være bare LIDT påpasselig, hvis hunden går ture (specielt hvis de er i snor eller sammen med andre hunde på turen). Men det gælder primært om at holde øje med sin hund. Hvis den virker træt nu, så ville jeg ikke gå lige nu, men måske senere hvis den frisker lidt op.

• #10   19. apr 2014 min er 5 mdr. og vi kan da godt gå en tur på 1 time.

• #11   19. apr 2014 Jeg synes det lyder ret voldsomt, så meget I går med dem.

Hvalpe skal jo ikke ud på deciderede gåture, men bare snuseture og tisseture.
    Er I ikke bange for at overbelaste den? Så meget kan de da slet ikke holde til, når de er så små.

• #12   19. apr 2014 Ozzy har nu ikke tager nogen skade af hans gåture fra hvalp. Er jo ikke sådan at vi slæbte ham afsted, han fik lov til at gå i hans eget tempo, og når han så blev træt, ja så røg han op på armen, men det er kun sket ganske få gange.

Han ville overhovedet ikke have kunne fungere, hvis han bare lige var kommet ud foran blokken og snuse og tisse, så havde vi haft en hund der løb på væggene 24/7.

• #13   19. apr 2014 Der er vel heller ingen der siger, at man skal nøjes med ud foran blokken. ;o) Der er vel en mellemvej, mellem ud foran blokken og så en lang tur. Det er der ihvertfald for mig. Jeg bruger så også mere mental aktivering, frem for fysisk aktivering.

Det er svært at køre Chessie træt rent fysisk. Det er mentalt, hun skal køres træt. Ellers kravler hun også på væggene. Så en lang gåtur vil ikke nødvendigvis køre hende træt, med mindre hun har brugt 90% af tiden på at snuse. Det er også derfor, vi kun giver gåture efter behov.

• #14   19. apr 2014 Jeg tror der er meget forskel på, hvor meget hvalpe af de enkelte racer kan holde til, afhængig af om det er en lille let hund, eller en større og tungere.

Tendensen til HD, AD mv. har også betydning for, hvor meget man skal passe på.
    Med whipperne har jeg aldrig sat tid på, men kigget på hvalpen og vurderet om den virkede frisk, eller var ved at være træt og indtil 5-6 måneders alderen går vi ikke ture på mange kilometer, men herefter trappes afstanden langsomt op.

Yota er knap 8 måneder og i går gik vi 6-7 kilometer, det gør vi jævnligt og det har jeg ingen skrupler med. Hun vokser ikke mere i højden, det hun mangler er bredde og fylde og det kommer langsomt over de næste 2-3 år.

Traven ved siden af cykel/løbende person venter vi med til efter 1-års alderen, det er mere ensformigt i bevægelsesmønstret og en hårdere belastning af kroppen end en gåtur, hvor hunden har mulighed for at snuse og skifte tempo.

• #15   19. apr 2014 Jeg siger jo heller ikke at vi gik flere timer eller km hver gang, da han var hvalp ( så havde vi jo ikke lavet andet end at gå ture med ham, da han var ude hver 2 time). Men han gik altså lange ture, forholdsvis tidligt, når vi f.eks var i skoven, ved stranden, ved søen osv.

Begge vores hunde har brug for deres gåture dagligt, ellers har vi hunde der er komlet umulige, hyler, løber på væggene, laver ballade , tisser på gulvet osv. Så for os er det bare en del af det at have hund, at vi går tur mindst 3 gange dagligt smiley

• #16   19. apr 2014 Rikke - Sådan er Chessie skam også, hvis vi ikke aktiverer mentalt. :o)
    Den fysiske aktivering vil ikke hjælpe ret meget på det, derimod. 3 daglige gåture ville ihvertfald ikke hjælpe. Det er som sagt det mentale der trætter hende. Også derfor hun er så træt i dag - hun har snuset rundt og bidt i ben i lidt over 1½ time i dag, og hun sover ret godt lige nu. :o)

Kirsten - Chessie er jo ikke fuldt udvokset i højden endnu. Så måske er fingerreglen, at når de er fuldt udvokset i højden, kan man begynde på de længere ture? Så går der ihvertfald lige lidt tid endnu.

• #17   19. apr 2014 Netop. Jeg tror der er en udbredt misforståelse med at det med at tælle har noget at gøre med udtrætning og hvad hvalpen kan holde til. Der er også mange som tror at de her antal minutter er den eneste motion hvalpen får, men det drejer sig jo kun om ture i snor/gåture hvor man forsøger at undgå de monotone bevægelser for at skåne de voksende led - især mht. HD.

Belgierne er faktisk ret sunde mht. HD, men jeg tager alligevel mine forholdsregler, kigger stamtavleresultater når jeg køber hund, fodrer kvalitetsfoder, sørger for hvalpen er slank, tæller minutter mht. gåture, undgår så vidt mulig trapper osv. og har 7-9-13 heldigvis altid haft HD A hunde.

• #18   19. apr 2014 M.I - Præcis. Vi bruger ikke og har aldrig brugt gåture/snuseture som udtrætning. Hvis Chessie skulle køres træt med en gåtur, tror jeg vi skal gå meget langt, meget længere end hendes krop kan holdes til. :o) Hun vil blive fysisk træt, men ikke mentalt.

• #19   20. apr 2014 Man skal jo altså lige huske at alle hunde er forskellige smiley Så det handler vel i bund og grund om at kende sin hund , og så derefter opfylde deres behov. Som sagt ville vores hunde ikke trives, hvis de ikke fik deres daglige gåture, men det betyder jo ikke at alle andre hunde har det på samme måde. Ligesom at jeres hunde måske har brug for mest mentalt, det betyder jo heller ikke alle andres hunde har det sådan smiley

• #20   20. apr 2014 Rikke - Det er fuldstændig rigtigt. :o)
    Jeg har bare altid fået at vide, at man ikke må gå så meget med hvalpe, og at hunde skal køres træt mentalt, ikke fysisk. :o) Især de aktive racer. :o)

• #21   20. apr 2014 CTS: Vores hunde gider ikke det mentale særlig lang tid af gangen, altså selvfølgelig laver vi også mentale ting, som f.eks fodersøg. Men de får til gengæld rigtig meget ud af en god gåtur, hvor de får lov til at snuse osv.

Som sagt var det jo heller ikke fordi vi vadede afsted i flere timer, eller gik 5 km med Ozzy fra han var 8 uger smiley Men altså vi har gået MEGET mere, end det der med antal minutter svarende til uger.

Så ja vi gør jo hvad der er bedst for vores hunde, ligesom du med garanti gør med din smiley

• #22   20. apr 2014 Her er det en kombi af mental og fysisk aktivering, der virker. Det gælder den voksne hund, men i særdelshed for hvalpe/unghundene.

En del whippethvalpe er nogle energibundter af rang, jeg plejer at sige de bruger det meste af deres krudt de første to år, så de kan være rolige og velafbalancerede hunde resten af livet smiley

Yota kommer eks. på fodboldbanen om morgenen og får ræset af, så går det hjemad og herefter får hun foder i haven, som hun så bruger ca. tre kvarter på at finde.

Herefter er hun klar til en lur sammen med de 2 "gamle", der endnu ikke har forladt sengen, men først står op ved 11-tiden.

Hendes energiniveau er mange gange højere end de voksnes og sådan har alle mine whippethvalpe været, det er ganske normalt for racen. De skal nok selv fortælle om aktiveringsniveauet er passende, for er det ikke det, laver de ballade, stjæler fra borde mv. og bliver destruktive.

Det er ikke den fysiske belastning ved eks. en gåtur, der bekymrer mig, men de tåbeligheder de laver i kraft af deres adræthed og fysiske formåen, eks. spring ned fra høje møbler og for meget fart på i sving, det kan give benbrud/ledskader.
    HD findes, grundet bagpartiets bygning, ikke i racen.

• #24   20. apr 2014 man kan jo gå, som i gå, i 1 time, og så kan man gå og lade hunden snuse og opleve i 1 time.
    Det er kvalitet fremfor kvantitet, der er det vigtigste.

• #25   20. apr 2014 Linda - Selvfølgelig skal det ikke erstatte hinanden. Men her er det mentale noget vigtigere, for at Chessie ikke smadrer hytten. :o)
    Hun kan bedre undvære gåture, end hun kan undvære mental aktivering.

Doggymom - Det er også det, jeg altid er gået efter. :o) Kvalitet fremfor kvantitet. Især fordi min race knap nok kan køres fysisk død. :o)

• #26   20. apr 2014 Baby er 7 måneder, og vi går tur 2-3 timer om dagen.

Jeg ser mere på hunden, end jeg tæller minutter smiley

På vores ture træner og leger vi også. Så det er hyggeligt og sjovt for ham smiley

• #27   20. apr 2014 Den danske kæmpe - Hvordan bedømmer du på forhånd, hvor meget hunden kan klare?
    Jeg tænker bare, at hvis man er gået en time, og hunden så begynder at blive træt - så er der altså lang vej hjem. :o)

Baby er nok så lille, at du godt kan bære ham, men Chessie er lige tung nok at bære så langt. :o)

• #28   20. apr 2014 Jeg har øget ligeså stille smiley
    Men jeg går jo også hjemme, så jeg går med ham 3-4 gange om dagen smiley

• #29   20. apr 2014 vi går bare, og ser ikke på klokken. Der trænes på turen.

Kommentér på:
Hvalp gåtur - hvor meget?

Annonce