Hvalp gåtur - hvor meget? {{forumTopicSubject}}
Vi har Chessie, der er en samojede på 9 mdr.
Det er naturligvis en aktiv race, men det er faktisk ikke noget vi mærker ret meget til endnu. Da hun var helt lille var vi ude og se verdenen hver dag, men nu er det mere efter behov. De har hundegård og have de er i så meget de vil, og så går vi ture efter behov, og ellers er det mental aktivering (aktiveringsbold/-spil, søgeøvelser, kødben/tyggeben, tricks, lydighed osv.). Vi har aldrig haft problemer med hendes aktivitetsbehov, for er hun meget frisk en dag, så går vi bare en tur med hende og giver hende lidt ekstra mental aktivering. Vi har også dage, hvor hun bare ligger og slapper af det meste af dagen, uden at gå tur.
Nogle synes måske det er synd, men det fungerer, og vi har en glad hund. Hvis hun engang får behov for flere gåture, så gør vi selvfølgelig det. Når hun bliver gammel nok, vil der også naturligt komme mere motion, i form af løb, cykling, agility osv.
Vi har indtil nu fulgt fingerreglen med 1 minut pr. uge, så når hun nu er omkring 40 uger, er det 40 minutter.
Men hvornår behøver man ikke længere bruge den regel? Og hvor meget skal man tage højde fra andre aktiviteter i løbet af dagen?
I dag har de fx været ude i haven og lege, snuse og bide i ben i 30-45 minutter, og har efterfølgende haft fri adgang til hundegården, og de er meget trætte nu. Vil en 40 minutters tur så være for meget for hende? Jeg mærker selvfølgelig efter på hende, men det vil jo være surt at være gået 20 minutter ud, og hun så er for træt til at gå hjem igen. Hvordan vurderer I, hvor meget hundene kan klare, så I undgår at overbelaste dem?
Det er noget jeg tit tænker over.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Mht. kombinationen gåtur/leg/træning osv. så tager jeg det sådan som det kommer. Nu har jeg aldrig været ude for en unghund der virkede træt, men nu har jeg så også belgier og de kører i højt gear. Men vil sige, at synes du hun virker træt nu, så ville jeg ikke tage hende ud og gå nu, men hellere vente lidt.
maj 2004
Følger: 10 Følgere: 15 Hunde: 5 Emner: 78 Svar: 2.571
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
maj 2004
Men hvordan kan man på forhånd vurdere, hvor meget den kan holde til?
Det vil jo være super træls at have måske 20 minutter tilbage, når hunden begynder at have fået nok.
Hvor lang tid før, kan du se, at din hund snart har fået for meget?
aug 2013
Følger: 11 Følgere: 75 Hunde: 3 Annoncer: 3 Emner: 262 Svar: 7.994
Da han var 9 måneder, ja der var han altså fuld klar på en lang gåtur , jeg tror faktisk jeg ville blive bekymret, hvis han i den alder kun ville gå korte ture. Men altså som sagt, vi har heller aldrig taget tid, så Ozzy er opvokset med at få mange gåture dagligt, selvfølgelig i hans tempo.
maj 2004
Jeg kender mange samojeder der kan holde til meget mere, end Chessie kan. Men sådan har hun været fra dag 1, så det har aldrig bekymret mig. :o) Vi har altid gået mere op i mental aktivering og så fysisk aktivering efter behov.
maj 2007
Følger: 43 Følgere: 144 Hunde: 5 Emner: 1.106 Svar: 39.856
sep 2005
Følgere: 12 Hunde: 3 Emner: 591 Svar: 8.003
maj 2004
Hvalpe skal jo ikke ud på deciderede gåture, men bare snuseture og tisseture.
Er I ikke bange for at overbelaste den? Så meget kan de da slet ikke holde til, når de er så små.
aug 2013
Han ville overhovedet ikke have kunne fungere, hvis han bare lige var kommet ud foran blokken og snuse og tisse, så havde vi haft en hund der løb på væggene 24/7.
maj 2004
Det er svært at køre Chessie træt rent fysisk. Det er mentalt, hun skal køres træt. Ellers kravler hun også på væggene. Så en lang gåtur vil ikke nødvendigvis køre hende træt, med mindre hun har brugt 90% af tiden på at snuse. Det er også derfor, vi kun giver gåture efter behov.
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.941
Tendensen til HD, AD mv. har også betydning for, hvor meget man skal passe på.
Med whipperne har jeg aldrig sat tid på, men kigget på hvalpen og vurderet om den virkede frisk, eller var ved at være træt og indtil 5-6 måneders alderen går vi ikke ture på mange kilometer, men herefter trappes afstanden langsomt op.
Yota er knap 8 måneder og i går gik vi 6-7 kilometer, det gør vi jævnligt og det har jeg ingen skrupler med. Hun vokser ikke mere i højden, det hun mangler er bredde og fylde og det kommer langsomt over de næste 2-3 år.
Traven ved siden af cykel/løbende person venter vi med til efter 1-års alderen, det er mere ensformigt i bevægelsesmønstret og en hårdere belastning af kroppen end en gåtur, hvor hunden har mulighed for at snuse og skifte tempo.
aug 2013
Begge vores hunde har brug for deres gåture dagligt, ellers har vi hunde der er komlet umulige, hyler, løber på væggene, laver ballade , tisser på gulvet osv. Så for os er det bare en del af det at have hund, at vi går tur mindst 3 gange dagligt
maj 2004
Den fysiske aktivering vil ikke hjælpe ret meget på det, derimod. 3 daglige gåture ville ihvertfald ikke hjælpe. Det er som sagt det mentale der trætter hende. Også derfor hun er så træt i dag - hun har snuset rundt og bidt i ben i lidt over 1½ time i dag, og hun sover ret godt lige nu. :o)
Kirsten - Chessie er jo ikke fuldt udvokset i højden endnu. Så måske er fingerreglen, at når de er fuldt udvokset i højden, kan man begynde på de længere ture? Så går der ihvertfald lige lidt tid endnu.
aug 2008
Følgere: 8 Hunde: 1 Emner: 104 Svar: 5.012
Belgierne er faktisk ret sunde mht. HD, men jeg tager alligevel mine forholdsregler, kigger stamtavleresultater når jeg køber hund, fodrer kvalitetsfoder, sørger for hvalpen er slank, tæller minutter mht. gåture, undgår så vidt mulig trapper osv. og har 7-9-13 heldigvis altid haft HD A hunde.
maj 2004
aug 2013
maj 2004
Jeg har bare altid fået at vide, at man ikke må gå så meget med hvalpe, og at hunde skal køres træt mentalt, ikke fysisk. :o) Især de aktive racer. :o)
aug 2013
Som sagt var det jo heller ikke fordi vi vadede afsted i flere timer, eller gik 5 km med Ozzy fra han var 8 uger Men altså vi har gået MEGET mere, end det der med antal minutter svarende til uger.
Så ja vi gør jo hvad der er bedst for vores hunde, ligesom du med garanti gør med din
okt 2010
Følger: 18 Følgere: 47 Hunde: 10 Emner: 77 Svar: 7.941
En del whippethvalpe er nogle energibundter af rang, jeg plejer at sige de bruger det meste af deres krudt de første to år, så de kan være rolige og velafbalancerede hunde resten af livet
Yota kommer eks. på fodboldbanen om morgenen og får ræset af, så går det hjemad og herefter får hun foder i haven, som hun så bruger ca. tre kvarter på at finde.
Herefter er hun klar til en lur sammen med de 2 "gamle", der endnu ikke har forladt sengen, men først står op ved 11-tiden.
Hendes energiniveau er mange gange højere end de voksnes og sådan har alle mine whippethvalpe været, det er ganske normalt for racen. De skal nok selv fortælle om aktiveringsniveauet er passende, for er det ikke det, laver de ballade, stjæler fra borde mv. og bliver destruktive.
Det er ikke den fysiske belastning ved eks. en gåtur, der bekymrer mig, men de tåbeligheder de laver i kraft af deres adræthed og fysiske formåen, eks. spring ned fra høje møbler og for meget fart på i sving, det kan give benbrud/ledskader.
HD findes, grundet bagpartiets bygning, ikke i racen.
sep 2005
Det er kvalitet fremfor kvantitet, der er det vigtigste.
maj 2004
Hun kan bedre undvære gåture, end hun kan undvære mental aktivering.
Doggymom - Det er også det, jeg altid er gået efter. :o) Kvalitet fremfor kvantitet. Især fordi min race knap nok kan køres fysisk død. :o)
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Jeg ser mere på hunden, end jeg tæller minutter
På vores ture træner og leger vi også. Så det er hyggeligt og sjovt for ham
maj 2004
Jeg tænker bare, at hvis man er gået en time, og hunden så begynder at blive træt - så er der altså lang vej hjem. :o)
Baby er nok så lille, at du godt kan bære ham, men Chessie er lige tung nok at bære så langt. :o)
mar 2008
Følger: 35 Følgere: 939 Hunde: 8 Emner: 350 Svar: 8.210
Men jeg går jo også hjemme, så jeg går med ham 3-4 gange om dagen
sep 2005
Hvalp gåtur - hvor meget?