Hvilken hund skal vi vælge?? {{forumTopicSubject}}
Min kæreste og jeg. Har bestemt os for at skulle have en hvalp her til sommer.
Men vi kan ikke rigtig finde ud af hvilken hunde race eller blandingen det skal være. Så vi kunne godt tænke os lidt hjælp.??
Vi bor i en lejlighed på 71 km2. På Amager tæt på skov og strand og mange grønne områder.
Jeg er selv vokset op med hund, både labrador, tysk hønsehund og en toller.
Min kæreste ingen. Men han er rigtig glad for hunde.
Jeg er rigtig glad for labrador og toller. Og retvitriver gennaralt.
Men desværre mener min kæreste at de er for store til en lejlighed.
Jeg har kigget let på en engelsk cocker Spaniel, dansk svensk gårdhund, corgi, japansk spids, shiba , begel, eller Formel 1 labrador. Kan ikke rigtig finde ud af hvad for en hund der ville passe godt til os. Vi er os åben for andre racer.
Det må også gerne være en familiehund da vi har planer om børn om ca. 4-5 år.
Håber nogle kan/vil hjælpe os.
Hilsen
Caroline.
maj 2007
Følger: 5 Følgere: 36 Hunde: 4 Emner: 416 Svar: 13.986
Hvor længe skal den være alene?
Skal det være en hund der kan med fremmede hunde, eller er det lige meget?
Vil i have en hund med stor samarbejdsvilje, eller en der er mere selvstændig?
Er det et must at den kan gå uden snor? (Er det det, så er beaglen ikke sagen)
Og hvorfor er det lige en jagtlab af irske/engelske linjer du har tænkt på?
aug 2007
Følger: 41 Følgere: 78 Hunde: 8 Emner: 512 Svar: 12.425
Hvor stor må den være?
Iøvrigt mener jeg ikke, at størrelsen bør betyde noget i forhold til, at I bor i lejlighed. En velaktiveret hund er rolig indendørs - min er som regel nærmest på de samme 5 kvm., når vi er derhjemme
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.919
aug 2012
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 142 Svar: 1.552
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 22
aug 2007
Ikke på nogen måde ondt ment. Jeg er bare nysgerrig, fordi jeg ikke selv kan se dem
dec 2013
feb 2014
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 5
Men ellers efter det skal den lærer at kunne være alene i en 4-5 timers tid.
Den må meget gerne kunne med andre hund, ( jeg har en del veninder som også har hunde, så den vil blive vant til det med det samme). Men må også gerne kunne med fremmede.
Den må gerne være samarbejdes vilje.
Vil vil helst have at den kan lærer at kunne gå uden snor.
Jeg har tænkt mig at gå til hvalpe træning med den og til lydigheds træning bagefter.
Jeg er opvokset med jagt hunde, så kan bare godt lide den type hund, deres sind osv.
(Men vores skal ikke med på jagt).
Pelspleje er sådan mellem.
Vi havde tænkt en lille til mellem hund. Men kun op til ca. 16 kg.
Og vi ville gerne have en tæve.
Hilsen
Caroline.
maj 2007
Jeg tænker engelsk cocker, men husk tavlen og ordenligt opdræt. For der avles godt nok på meget skidt.
dec 2013
Men gårdhunden ville jeg tro var noget for dig Det er en lille aktiv hund som jeg syntes er meget lærenem og en hund man saktens kan lære at gå uden snor
Det kan du så også med labradoren men den er jo det større
feb 2014
maj 2007
feb 2014
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.637
Jeg tænker lidt en petit brabancon, hvis I er interesserede i hunde, der ligner FB og mopsen. Den er dog noget slankere bygget, men vist også (hæng mig ikke op på det) sundere end de to eksempler, jeg lige kom med.
feb 2014
aug 2007
Som du kan se, har jeg både blandingshund og racehund. For mig har det gennem livet været meget blandet. Jeg har købt stamtavle hund, når jeg har været afklaret, og vidst hvad jeg gerne ville have. Og jeg har fået blandingshunde, når de af en eller anden grund er dumpet ind i mit liv, hvor jeg så har været helt afklaret omkring, at jeg måtte arbejde med det jeg fik, og ikke kunne tillade mig at have nogen som helst krav eller forventninger.
jun 2009
Alt efter hvad den er blandet med, så kan den ene races instinkter være stærkere end den anden hunds, så man skal være forberedt på, at hvis man køber en jagthund/selskabshunds blanding, kan man godt få en hund med et stærkt jagtinstinkt, og ikke halvt om halvt.
dec 2013
Ang. blandinghunde har jeg også haft lidt af hvert .I dag har en bla af Tervuern/bordercollie og en bla af Pomeranier/pappilon Jeg kan ikke se noget forkert i at købe en bla. hund Men jeg også måske været heldig at mine aldrig har været syge
jun 2009
dec 2013
nov 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Hunde: 3 Emner: 237 Svar: 3.147
feb 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Hunde: 1 Emner: 5 Svar: 22
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 486
jun 2009
Og med planer om børn, så ville jeg på ovenstående grundlag ikke umiddelbart anbefale en kooiker...
Kooikerhondje-kendere må meget gerne sige mig imod, hvis jeg tager helt fejl, men.. synes det er værd at have med.
maj 2007
jan 2013
Følger: 5 Følgere: 5 Hunde: 4 Emner: 81 Svar: 486
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Nogen spidshunde er mere selvstændige end andre -f.eks. er en islænder en hel del mere samarbejdsvillig end en husky og med knapt så stor eventyrlyst hvis man kan sige det sådan.
Men geneelt er spidshundene altså ikke så nemme at træne som hyrdehundene eller retrieverne.
Lidt som at der osse findes eksempler på mynder der kan lufte uden snor, men køber man sådan en, skal man regne med en massiv indsats hvis det er målet, og man skal være villig til at acceptere at det måske ikke kan lade sig gøre.
Og så er der jo forskel på hvor man går -slap jeg Reiki i skoven og en hare kom forbi, så var han skredet og jeg havde ikke kunnet gøre noget ved det udover at vente på han kom retur med eller uden hare.
Slipper jeg ham på markerne hos de gamle (det gør jeg tit) hvor jeg har et godt overblik kan han sagtens kaldes hjem, osse selvom han lige får fært af noget. Og går jeg tur i byen, er det kun min manglende træning i at ignorere andre hunde, der gør at han ikke ville kunne gå løs (og DET er 100% et spørgsmål om manglende træning, ikke racen)
Så når nu det at kunne gå løs, er ret vigtigt for TS, ville jeg nu osse fraråde spidshunde.
Caroline -dunævner en F! labbe -hvis en alm labbe er for stor, så er en F1 det osse -de er ikke mindre, blot ofte noget lettere (i forhold til udstillingsmodellerne altså)
Mit bud er allerede nævnt -en dansk/svensk. men altså en rigtig en af slagsen (mange små brogede hunde sælges som værende DSG'er. De er det sjældent og der er godt nok stor forskel på om man får en hund med terrier-sind eller en med pincher-sind som DSG'en).
Og hvis ikke man afskrkkes af lidt pelspleje kunne dværg- eller mellempuddel måske osse være værd at kigge på
dec 2013
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.514
Har i elevator? Den har ikke godt af trapper...det kan den lange ryg ikke tåle i længden og det kan derfor godt blive en ret tung og lidt uhåndterlig vovse at bære op og ned flere gange om dagen.
Ang at gå uden snor...vores corgi går kun uden snor hvor vi har udsyn over arealet...ser han noget spændende, vil han med garanti stikke af...derfor er han kun løs på boldbanen når vi kaster pind
Hyrdeindstinkter kan desuden være ret stærkt hos nogle individer...Svende hyrder ikke som sådan (af hvad jeg umiddelbart tror) men kan være svær at få til at gå, hvis hele flokken ikke er samlet
Vi fik Svende da vi boede i lejlighed på 1 sal...dog med elevator. Han lærte som noget af det første at køre i elevator...dernæst ikke at gø Han klarede lejlighedslivet så flot...nu er han dog blevet villa hund med stor have
dec 2013
aug 2012
Hvis hun har haft toller, tror jeg ikke der er det store spring til kooiker
Men jeg er enig i at det måske ikke er den oplagte familiehund. Hverken toller eller kooiker. Vi har ikke børn endnu, og jeg tror heller ikke på det er vores egne børn der bliver et problem, men jeg er spændt på at se hvad der sker når børnene har legekammerater med hjem, men ork der er jo nogle år til endnu. Så er hunden nok så gammel at den tager det hele med ophøjet ro, både for vores vedkommende og for TS's.
Og vokser hunden op med børn ind og ud af huset både toller og kooiker, så tror jeg ikke der bliver nogle problemer i det.
feb 2014
Men kan ikke helt finde ud af om de passer til os. Hvad syntes i?
feb 2013
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 60
Det ville nok også være smart, at tænke lidt på typen af hund, i forhold til hvilken racer den skal mødes med.
De leger meget forskelligt og nogle er mere dominante end andre.
Men nogle gange er det også bare sjovt de ikke er ens, men går godt i spænd.
Vores Hobie's (mini aussie) bedste ven er en Engelsk bulldog. De kan næsten ikke blive mere forskellige i måden de leger *gggg*
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.082
Caroline -jeg er ikke så stiv i de øvrige dunævner, men islænderen ved jeg da lidt om
Generelt er islænderen ikke så udpræget spidshund som mange andre spidser, forstået på den måde at den er forholdsvist trænbar og ikke helt så selvstændig. Men det ER stadig en spidshund -man får ikke en labbeagtig pleasende hund. De vil mægtig gerne træne, er enormt lærenemme og min egen er rigtig sjov at træne med. MEN der skal ikke så meget til at distrahere -en hare, et par rovfugle der flyver henover himlen, et par hunde der leger vildt i den anden ende af pladsen e.l. kan lynhurtigt flytte fokus fra arbejdet. Så det kræver en lille ekstra indsats af hundeføreren at holde motivationen på trods af distraktioner (og det gælder naturligvis osse udenfor træningspladsen).
Jeg kender en del islændere der kan gå fri, hvis ejernes definition af fri er at det er ok at den lige løber en hare op, så længe den kommer retur igen. Jeg kender kun få der kan gå fri uden at jage hvis chancen byder sig og ejer ikke er hurtigere end hunden til at spotte de potentielt jagtbare emner (men de findes -jeg kender da et par stykker og den vi havde da jeg var barn kunne osse).
Jeg er meget meget glad for min -han er fuldstændigt ukompliceret omkring børn, enes fint med langt de fleste andre hunde og er rigtig god til at give den gas ude, og så bare gå omkuld og sove når vi er hjemme -jeg bor osse i lejlighed og han trives helt fint med det, på den betingelse at man gider tilbringe god tid udenfor, for han kan altså rigtig god lide at ligge ude og slappe af, jage fluer, tygge i pinde osv
Islænderen er en gøende race -det betyder ikke at den gør af alt og intet, men den kan være noget "lydfølsom" så hvis naboens hunde gør, når skraldebilen kommer osv, så kan det være svært at overbevise den om at det er helt unødvendigt at sige vov.
Med fornuftig træning kan man sagtens lære dem ikke at gø hele tiden, men man skal IKKE forvente en lydløs hund!
Jeg har ikke de store problemer med at have min alene hjemme, men udfra tråde herinde og snak med andre IF-ejere, er det mit indtryk at de godt kan være vanskelige at alene-hjemmetræne.
Hanhundene kan have tendens til egetkønsaggression, men her har det stor betydning at vælge de rette linier -det forekommer mere i visse linier end i andre, så det er på ingen måde umuligt at finde en IF der kan med andre hunde af begge køn, hvis blot man er obs på det i udvælgelsen.
Det er en skøn skøn race -men bor i tæt med naboerne, er jeg ikke sikker på jeg ville vælge sådan en (det samme gælder for flere af de andre spidshunde) simpelthen pga det er hunde med lyd i.
feb 2013
Følger: 15 Følgere: 19 Hunde: 4 Emner: 1 Svar: 60
Men jo... det er ikke 100% sofa-hunde...
Jeg kunne selv finde på, at "hapse" en Toller, Det er en køn hund og absolut trænebar i alt.
En Spids, dvs. hverken Japansk eller Tysk, ville jeg ikke købe til lejlighed.
De har er stort vagtgen og larmer ofte. Det gjorde vores den sidste i hvert fald.
Men ellers dejlig familie hund.
maj 2007
jul 2006
Følger: 34 Følgere: 966 Hunde: 8 Annoncer: 2 Emner: 236 Svar: 9.477
feb 2014
Følger: 4 Følgere: 6 Hunde: 2 Emner: 32 Svar: 1.209
aug 2012
Ja man skal se sig for, hvor man får sin toller fra
Hvilken hund skal vi vælge??