Hund på slankekur? Hund på slankekur?
Hej Hunde-ejere
Jeg er så heldig at jeg i oktober 2013 fik en dejlig blandings-gadehund. Han er to år og en mellemstor hund på 20-22kg. cirka.
Han er nem, glad og energisk, venlig overfor alle mennesker og de fleste hunde også. Han kan være alene og er faktisk rent ud sagt den bedste hund jeg kunne have forestillet mig at få.
MEN han er altså blevet lidt tyk. Jeg synes ikke selv at det er så slemt, han kan sagtens løbe en tur med mig på små 5km og udover vores ugentlige 2-3 løbeture går vi i op til 2 timer om dagen fordelt over 2-3 ture. Vi leger også meget med ham i hjemmet, tovtrækning, opgaver, bolde og lign.
Jeg tror at problemet primært er for meget mad.
Jeg har undersøgt hvor meget en middelstor hund skal spise og jeg synes jeg følger det nogenlunde. Men jeg er alligevel usikker. Nogen gange får han ærlig talt lidt for mange godbidder og især når vi er på besøg hos min mor og morfar hvilket er ofte, får han gerne mange frikadeller, leverpostejsmadder og endda småkager. Det har jeg bedt min familie om at holde igen med.
De mener dog slet ikke at han er tyk.
MEN oppe i Maxi zoo mente de at han havde lidt for meget fedt og jeg mødte en hundeekspert i skoven, der sagde det samme. Også min veninde som har forstand på hunde sagde at han nok skulle tabe sig. Så efterhånden er der en del der har nævnt det og jeg har jo også selv tænkt det.
Spørgsmålet er hvordan håndterer man en hunds slankekur?
Altså hvor meget mad skal en hund have når den er på slankekur i forhold til hvad den normalt får? Self skal den have rigeligt motion også. Normalt fylder vi hans madskål med alm. tørfoder to gange dagligt og når vi så spiser aftensmad så får han også noget af det, hvilket ofte er vegetarisk mad med kikærter som han elsker. Han får faktisk kun rigtigt kød hos min mor og morfar. Han får dog gnaveben og tyggestænger også. Og så self lidt godbidder når vi leger og han løser opgaver/henter ting osv.
Jeg kunne egentlig godt bare tænke mig nogle generelle råd til hvordan jeg hjælper min hund til at komme i lidt bedre og slankere form for hans egen skyld, han skulle jo helst holde længe.
På forhånd tak
dec 2013
Følger: 83 Følgere: 69 Hunde: 2 Emner: 199 Svar: 8.916
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.138
Det er vigtig at skærer ned på godbidder og alt muligt andet mærkeligt I giver hunden(hvorfor skal den have kage og småkager?) Derudover skal du trække de godbidder, frikadeller mv. den får fra dens tørkost, så den får mindre tørkost end en plejer.
Når I vil give hunden mad ved siden af er det meget mere hensigtsmæssigt at det er kød den får, frem for brød, korn, hvede mv. Hunde er ikke vegetarer.
dec 2013
mar 2005
Følger: 7 Følgere: 7 Hunde: 4 Emner: 3 Svar: 196
jun 2013
Følger: 3 Følgere: 2 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 3
Ja jeg vil jo nødig have at han skal gå og være sulten..
Så slankefoder var måske en god idé..
Nu er hunde omnivorer så jeg vil helt klart ikke begynde at give ham mere kød når han trives glimrende med grønsager, kikærter og andre bælgfrugter samt sit tørfoder der dog ikke er plantebaseret
Kager og den slags skal han selvfølgelig ikke have. Det er heller ikke noget jeg giver ham normalt eller overhovedet har i huset, men mest familien der er ikke kan stå for hans tiggeri hvilket er irriterende af flere årsager da han så også lærer at det hjælper at tigge hvilket jeg prøver at undgå.
Også en god idé at skære noget tørfoder fra når han får nogle af de andre ting også. Og jeg skal nok også have talt med de mennesker omkring ham om at de fortæller mig når de har givet ham noget/godbidder, så vi ikke fodrer ham dobbelt hvilket jeg også har en mistanke om sker nogen gange..
Jeg har nogle billeder på min profil af ham, men kan også poste her hvis jeg kan hitte ud af det.
dec 2013
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 32 Hunde: 4 Annoncer: 5 Emner: 73 Svar: 4.138
Når I foder med at muligt andet ved siden af kan jeg virkelig ikke se nogen grund til at foder med to forskellige slags foder. Men vil som der allerede er forslået gå over til essentials foods.
Det er svært at vurderer ud fra et billede hvor hunden ligger ned og den burde tabe sig, men umiddelbart så ville den ikke tage skade af det. Og når så mange kyndige mennesker har sagt det må der være noget om snakken.
Rigtig mange hunde er desværre mindre overvægtig hvilket gør at folk bliver blinde for det, før det virkelig er slemt.
jun 2008
Følger: 12 Følgere: 12 Hunde: 2 Emner: 59 Svar: 1.201
Syns det er svært at se på billedet om han er overvægtig. Men en kær hund.
aug 2012
Følger: 15 Følgere: 1265 Hunde: 3 Emner: 156 Svar: 3.299
Vil også hellere have hun er lidt (for) slank end lidt for tyk - hun er af en race, der har tendens til overvægt og vejrtrækningsproblemer, så ingen grund til at gamble med det. Hellere tage det i opløbet.
sep 2013
Følger: 17 Følgere: 28 Hunde: 1 Emner: 199 Svar: 2.057
Sally får Arion Laks/Ris ofte til 400kr pr 15 kg i Maxizoo. Og så VEJ maden af på en køkkenvægt, så du ved præcis hvor meget han får. Og så gem et par stykker som han kan få som godbidder.
Hvis han bliver meget utilfreds med de par gram han går glip af kan slanke foder bruges. Men det er nok billigere at skære lidt ned på alm. foder.
Hund på slankekur?