1.122 visninger
|
Oprettet:
Hvad tænker i? {{forumTopicSubject}}
Ja hvad tænker i om en blanding af en Shih tzu og Border collie??
jan 2013
Følger: 21 Følgere: 31 Hunde: 1 Emner: 370 Svar: 3.550
der er så mange blandnings hvalpe i DK at markedet er mættet.
apr 2010
Følger: 2 Følgere: 2 Hunde: 6 Emner: 2 Svar: 48
jan 2007
Følger: 18 Følgere: 52 Hunde: 4 Emner: 552 Svar: 31.069
Et er at lave blandinger. Det får ikke mig op af stolen hvis ellers man tænker sig om ( det gør man så åbenbart ikke så tit). Men hvad dælen er pointen i at blande racer der er SÅ forskellige... Det undrer mig altså... Hvad håber man at få ud af det?
nov 2012
Følger: 94 Følgere: 216 Hunde: 4 Emner: 285 Svar: 8.249
Og har 2 gode grunde.
1. det er generelt bare dumt at blande racer.
2. hvis man absolut skal blande racer, skal man sørger for begge forældre er tjekket for alle racerelaterede sygdomme i de racer der bliver blandet, OG at de passer sammen i sind osv. Det gør de to racer IKKE.. Den ene er en lille selskabshund og den anden en hardcore brugshund.
mar 2009
Følger: 6 Følgere: 6 Hunde: 1 Emner: 1 Svar: 44
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 348
Men det er fint for mig da Borderen og Shih tzuen er mine 2 yndlings racer.
Men tænkte nemlig også det med at blande en selskabshund med en brugshund
jun 2010
Følger: 42 Følgere: 62 Hunde: 11 Emner: 383 Svar: 3.516
jan 2013
jan 2013
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Og næst efter tænker jeg shit et temperament og egenskabsforvirring man risikerer..
Det governo så absolut ingen mening at blande en fuldblodshestes arbejdshund som er skabt til at arbejde 10 timer i træk og flytte 200 får, med en race som er lavet til at sidde på skødet og se sød ud..
Det er jo fuldstændig tåbeligt.
Hvornår begynder folk at gro lidt hjerne?
sep 2008
Følger: 12 Følgere: 33 Hunde: 4 Emner: 573 Svar: 10.537
En lille bitte selskabshund med en (i forhold til ST'en) ret stor hund..
jan 2013
jan 2007
men jeg ser godt nok et problem i at finde gode hjem til sådanne hvalpe -som køber skal man jo kunne håndtere alt fra en forholdsvist rolig skødehund til en fuldblods arbejdshund. Man kan altså ikek vælge hunden udfra at den passer til en, men må bare håbe på at den falder ud som noget man magter.
jun 2010
Her er min egen slet slet ikke forvirrede blanding mellem: Border Collie, Alaskan Husky (som så igen består af Alaskan Malemut og Siberian Husky), Pointer og Greyhound
sep 2005
Følger: 1 Følgere: 75 Hunde: 2 Emner: 341 Svar: 6.059
feb 2013
Følger: 9 Følgere: 24 Hunde: 3 Emner: 79 Svar: 7.333
Men altså langt de fleste blandinger jeg kender er bestemt ikke forvirrede mht hvilken slags hund de er. Jeg har fx en lille blanding af Islandsk Fårehund/shi tzu på hold lige pt. Den er godt nok sød og en rigtig god lille familiehund. Selvstændig men bestemt ikke umulig at træne med.
jun 2010
Men selv om jeg havde mindre heldig ved jeg ikke om hunden havde været mere eller mindre forvirret.
Jeg tror ofte det er ejerne som bliver forvirret over hvilke impulser hunden nu handler efter (og det er naturligvis et problem. Eller kan i hvert fald være det) Men at det skulle være hunden selv om er forvirret det har jeg aldrig oplevet.
Som ejer af et blanding af meget forskellige racer bør man være forberedt på at det kan være en hvilken som helst af de indblandede racer man for med hjem og ikke nødvendigvis en 50%/50% blanding af racerne. Men alt imellem de forskellige racer og deres sind og egenskaber.
Salik har Border Colliens intelligens og aktivitetsniveau. Desuden har han på nogle tidspunker Border Colliens og Pointerens følsomme sind, men til andre tider Maleuttens mere rå mentalitet. Han har Greyhoundens jagtinteresse og pludselige ekspressive energi og fart. Desuden har han alle racernes forkærlighed for at løbe, længe og stærkt. Han har arvet Huksyens og Malemuttens kærlighed for at trække. Og huskyens hylen. Desuden har han arvet Border Colliens store interesse for at samarbejde og arbejde men også Huskyens værdighed og han er på igen måde pleesende. Derudover har han en ekstrem stor vildtdrift og jagtdrift. Og ja jeg synes jeg er ekstrem heldig med ham men det er også fordi jeg kan tilbyde ham en hverdag hvor hans behov opfyldes og hvor hans mentalitet passer ind. Jeg er ikke i tvivl om at mange andre mennesker ville opleve det at have ham som meget krævede og problematisk.
Så om man har været heldig med hunden kommer vel i det store hele an på om man har valgt den rigtige hund og kan tilbyde den et liv den trives med.
sep 2005
jun 2010
sep 2005
Her tror jeg netop at en del af problemet er de mange moderne popsmarter 'racer' som dukker, hvor der blandes uhensigtsmæssigt, og hvor sælger så sælger 'produktet' som én ting, uden at tage højde for de måske modstridende racer som er i hunden.
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.636
Shih tzu og BC er jo lille og mellem hund.
Det er det samme, når man fx. blander labrador med gravhund - Det er jo helt absurd, du kan få en stor hund med mega korte ben, som både kan have HD, rygproblemer og konflikter i hovedet, fordi den ikke kan være lige så aktiiv, som den gerne vil være.
Jeg er ikke imod blandinger som sådan, synes bare at man skal tænke sig lidt om, før man blander.
jan 2007
Jeg er ganske ofte stødt på argumentet at hunden vil blive forvirret over disse modstridende egenskaber, og jeg har endnu til gode at møde en hund hvor jeg mener det er tilfældet.
derfor kan det self stadig være et uheldigt mix af egenskaber. F.eks. tænker jeg at blander men en rce der generelt er lidt tilbageholdende måske endda med nervøse tendenser, med en race med stærke vogter-egenskaber, kan det gå rigtigt galt. Ikke fordi hunen er forvirret, men fordi den måske får begge dele, og derfor både er nervøst anlagt OG ekstrem vogtende (her tænker jeg at det kunne give en hund der bider først og spørger bagefter)
Eller hvis man blander en super ativ hund med en hund hvor fysiken gør megen aktivitet vanskeligt.
Og ja, der kan sikkert findes mange flere eksempler. Min pointe er at jeg ikke tror på at problemerne opstår fordi hunden ikke kan finde ud af om den skal være det ene eller det andet.
Det største probleme r for mig at se, at det er helt umuligt at forudsige hvilket hjemhvalpen vil passe til, for man ved simpelthen ikke på forhånd om den skal ud til en aktiv familie der vil give den gas på træningspladse, eller om det er fint med et hjem hvor den bare skal være klappe-kagehund.
Og så self at man risikerer at det ikke lige var de mest ønskelige træk fra de racer den er blandet af som kommer til udtryk i hvalpen.
Jeg er osse rendt på labbe/BC-mix der var ret uheldige. Jeg tror ikke det handler om forvirring, men om at de ting hvalpen fik ud af mix'et ikke bare var labbens lalleglade og rolige sind (som mange jo forventer når de køber labbe-blanding) men osse lige en god slat stress-tendenser og en sluk-knap der var svær at finde.
apr 2013
Følger: 6 Følgere: 4 Hunde: 1 Emner: 58 Svar: 348
Som sagt skal jeg måske passe hunden der er af de to blandinger, og jeg skrev bare at det var fint at det var mine to yndlings racer.
Jeg skrev jo ikke at jeg ville blande de to racer fordi det er mine yndlingsracer.
Og desuden tror jeg ikke de to racer er blevet blandet sammen pga at det er mine yndlings racer.....
Hvad tænker i?