{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.497 visninger | Oprettet:

Daniel B
Daniel B
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6

Import af hund - Hvad skal man fokusere på? {{forumTopicSubject}}

Hej.
Min kone og jeg er virkelig interesseret i at anskaffe os en Japansk Akita.
Vi har fundet en hvalp der er klar til salg hos en avler i Kroatien.
Der er stamtavle med.
Han har erfaring med at eksportere hvalpe til andre lande og han bruger firmaet "Animals First" som er lokaliseret i Vienna.

Hvad skal man være opmærksom på i sådan en situation?
Hvad er reglerne ang. import, pas og alt sådan noget for hvalpe?

På forhånd tak for al information. smiley

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Import af hund - Hvad skal man fokusere på?
  • #1   17. mar 2014 Hvor gammel er hvalpen?

• #2   17. mar 2014 Når nu hunden er fra Kroatien så håber jeg I har sikret jer at det er en ordentlig opdrætter, hvor hundene bliver sundhedstjekkede og bor under ordentlige forhold!

• #3   17. mar 2014 Er det en FCI tavle, den er med?
    Har altid lidt svært ved hunde fra udlandet af, også selvom de hævder, der er stamtavle med. Hunden ser jo egentlig sund ud, men ih... Jeg ville i hvert fald være ekstra forsigtig.

• #4   17. mar 2014 Følg guiden på: http://www.foedevarestyrelsen.dk/Dyr/Rejse_med_kaeledyr/Sider/S%25C3%25A5dan-rejser-du-med-din-hund.aspx

Denne kan muligvis svare på en del af dine spørgsmål.

• #5   17. mar 2014 Ehh mit link virker vist ikke...

Gå ind på www.fvst.dk og vælg rejse med hund og guide til sådan rejser du med din hund.

• Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    mar 2010

#6   17. mar 2014 Hej.
    Hun er lidt over 2 måneder gammel.
    Han (sælgeren) virker utrolig pålidelig. Og hun (hunden) har allerede fået lavet pas og blevet chippet.
    Jeg ved ikke om stamtavlen er FCI.
    Det prøver jeg lige at spørge om. smiley

Jeg er selv lidt nervøs med om man kan være helt sikker ved sådan et køb. Men hunden ser bare så perfekt ud. Vi fandt sælgeren igennem et forum for opdrættere.

• #7   17. mar 2014 Er den under tre måneder skal i have en importtilladelse.
    Er den over skal den have gældende rabiesvaccine.

Jeg ville selv tage ned efter hunden, hvis det var mig. Kender du opdrætter godt nok til at vide, hvordan leveforholdene er?
    Vær obs. på sundhed.
    Sørg for at sikre, der er FCI-anerkendt tavle.
    Sørg for at det er med export pedigree.
    Hvis i selv henter så vær obs. på, at der er ret strikse regler for hund i kabine på flyene.

Vi har lige været møllen igennem - dog ikke fra Kroatien - men du skal være velkommen til at spørge alligevel. smiley
    Ellers er der god information på fødevarestyrelsens hjemmeside omkring det rent papirmæssige

• Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    mar 2010

#9   17. mar 2014 Nej jeg kender ikke opdrætteren ud over en smule korrespondance og hans Facebook side.

https://m.facebook.com/profile.php?id=100007569009461

• Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    mar 2010

#11   17. mar 2014 Dette er stamtavlen han sendte mig da jeg spurgte efter et link.

http://www.akitapedigree.com/testmating.php?dam=74979&sire=63160

• #13   17. mar 2014 Hans facebook ser jo helt rigtig ud - Men synes stadig det virker ret tvivlsomt.
    Tror ikke, at stamtavlen er en FCI.

• Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    mar 2010

#14   17. mar 2014 Jeg tror ikke han har en kennel.
    Han er vidst bare en privat person som avler på hans egn(e) hund(e). smiley

• Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    mar 2010

#15   17. mar 2014 Hvorfor er det vigtigt at det er FCI stamtavle?

• Daniel B
    Daniel B Tilmeldt:
    mar 2010

#17   17. mar 2014 Jeg går ikke så meget op i status og sådan noget. Har ikke tænkt mig at avle på den. Vil bare gerne have hunden. smiley

• #18   17. mar 2014 Det er nemmere at sikre sig en sund hvalp, da du kan se, hvad hundene er tjekkede for af racerelaterede sygdomme, plus deres resultater. Det finder jeg personligt meget vigtigt.

Men når det er en privatperson, så kan han reelt set selv have lavet sine stamtavler på hjemmesiden.
    Han ser jo perfekt ud udadtil, men hvis du absolut vil købe hvalp fra ham, så ville jeg hente hunden selv og se hvilke forhold hans hunde lever under.
    For det er meget nemt at få taget flotte billeder og så derefter skamavle på sine hunde bagved billederne..

• #19   17. mar 2014 HD status er jo stadig meget vigtigt, da det stadig påvirker din hund, hvis den har det.
    HD er simpelthen forfærdeligt, din hunds lårknogler sidder ikke ordentligt i hofteskålen - Graden varierer så self. Og det gør altså ondt på en hund.

Mange hunde bliver kun 2-4 år pga. sådan noget som HD i D-E grad.

• #20   17. mar 2014 Hvis du vil have en sund hund der lever i mange år så er f.eks. HD-status da super vigtigt.

• #22   18. mar 2014 Sverige er tættere på, og de har en fornuftig avlsstrategi i specialklubben:
    http://akita.nu/index.php?page=uppfoedare

Deres avlsstrategi kan læses her:
    http://akita.nu/uploads/images/Akitan/RAS/RAS1.0.pdf

• #23   18. mar 2014 Køber man i udlandet, så skal man være OB's på man ikke har den danske lovgivning til at hjælpe i den situation hunden har mangler og slemme fejl.
    Derfor handler man kun ved opdrættere man kan få anbefalinger på fra i racen. Jeg ville ringe til racerepræsentanten og spørge direkte hvad de ved op opdrætter og dennes hunde.
    Man kan også tjekke hundeweb og se om nogen har købt hund der før. Og se evt. Sundhedsresultater ud fra kennelnavnet.

Jeg ville aldrig købe hos en udenlandsk opdrætter jeg ikke kunne få reference på og jeg kender i øvrigt heller ingen opdrættere som ville sælge til en hvalpekøber de ikke kunne få referencer på fra andre opdrættere.

• #24   18. mar 2014 Racen skal tjekkes for HD og AD før avl. Køber du hvalp, hvor forældredyrene ikke er tjekket herfor, beder du selv om problemer.

FCI stamtavle er et must, da hunden så kan flyttes til DKK. Det åbner en verden af muligheder.
    Det kan godt være du lige nu bare vil have en hund, men du aner ikke hvad dine interesser er om et år.
    En Akita er ikke bare en hund. Det er en meget speciel hund. Hvad er dit formål med den? Kender du sindet?

Jeg ville aldrig købe hund uden at have mødt forældredyrene. Du skal kende deres sundhed, resultater og sind, da dette gives videre til hvalpene. Med tanke på at akitaen oftest har et meget skarpt sind, så bør du kun købe hvalp efter yderst afbalancerede forældredyr.

Held og lykke.

• Katrine D
    Katrine D Tilmeldt:
    mar 2014

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 10
    #25   18. mar 2014 Personligt er jeg jo meget bekymret når der hentes hunde i østlande. Har desværre på mit arbejde set nogle rigtig kedelige tilfælde. De har en masse sygdomme som vi her i landet er fri for.
    En anden ting der bekymrer mig lidt er racen. Det har må du virkelig ikke opfatte som kritik men jeg vil bare høre om du ved hvad i går ind til?
    Jeg har selv en Karelsk Bjørnehund og mentalt ligner den Akitaén en del. Det er ikke nemme racer men du skal være meget velkommen til at bombadere mig med spørgsmål hvis du har lyst, evt via pb.
    Jeg stemmer altså også for at hente herhjemme eller i Sverige, men held og lykke, uanset hvad i vælger

Kommentér på:
Import af hund - Hvad skal man fokusere på?

Annonce