2.497 visninger
|
Oprettet:
Import af hund - Hvad skal man fokusere på? {{forumTopicSubject}}
Hej.
Min kone og jeg er virkelig interesseret i at anskaffe os en Japansk Akita.
Vi har fundet en hvalp der er klar til salg hos en avler i Kroatien.
Der er stamtavle med.
Han har erfaring med at eksportere hvalpe til andre lande og han bruger firmaet "Animals First" som er lokaliseret i Vienna.
Hvad skal man være opmærksom på i sådan en situation?
Hvad er reglerne ang. import, pas og alt sådan noget for hvalpe?
På forhånd tak for al information.
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
nov 2006
Følgere: 49 Hunde: 8 Emner: 131 Svar: 7.609
jun 2009
Følger: 50 Følgere: 253 Hunde: 2 Emner: 425 Svar: 10.635
Har altid lidt svært ved hunde fra udlandet af, også selvom de hævder, der er stamtavle med. Hunden ser jo egentlig sund ud, men ih... Jeg ville i hvert fald være ekstra forsigtig.
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
Denne kan muligvis svare på en del af dine spørgsmål.
aug 2011
Følger: 16 Følgere: 26 Hunde: 1 Emner: 49 Svar: 4.509
Gå ind på www.fvst.dk og vælg rejse med hund og guide til sådan rejser du med din hund.
mar 2010
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 6
Hun er lidt over 2 måneder gammel.
Han (sælgeren) virker utrolig pålidelig. Og hun (hunden) har allerede fået lavet pas og blevet chippet.
Jeg ved ikke om stamtavlen er FCI.
Det prøver jeg lige at spørge om.
Jeg er selv lidt nervøs med om man kan være helt sikker ved sådan et køb. Men hunden ser bare så perfekt ud. Vi fandt sælgeren igennem et forum for opdrættere.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
Er den over skal den have gældende rabiesvaccine.
Jeg ville selv tage ned efter hunden, hvis det var mig. Kender du opdrætter godt nok til at vide, hvordan leveforholdene er?
Vær obs. på sundhed.
Sørg for at sikre, der er FCI-anerkendt tavle.
Sørg for at det er med export pedigree.
Hvis i selv henter så vær obs. på, at der er ret strikse regler for hund i kabine på flyene.
Vi har lige været møllen igennem - dog ikke fra Kroatien - men du skal være velkommen til at spørge alligevel.
Ellers er der god information på fødevarestyrelsens hjemmeside omkring det rent papirmæssige
mar 2010
https://m.facebook.com/profile.php?id=100007569009461
mar 2010
http://www.akitapedigree.com/testmating.php?dam=74979&sire=63160
jun 2009
Tror ikke, at stamtavlen er en FCI.
mar 2010
Han er vidst bare en privat person som avler på hans egn(e) hund(e).
mar 2010
mar 2010
jun 2009
Men når det er en privatperson, så kan han reelt set selv have lavet sine stamtavler på hjemmesiden.
Han ser jo perfekt ud udadtil, men hvis du absolut vil købe hvalp fra ham, så ville jeg hente hunden selv og se hvilke forhold hans hunde lever under.
For det er meget nemt at få taget flotte billeder og så derefter skamavle på sine hunde bagved billederne..
jun 2009
HD er simpelthen forfærdeligt, din hunds lårknogler sidder ikke ordentligt i hofteskålen - Graden varierer så self. Og det gør altså ondt på en hund.
Mange hunde bliver kun 2-4 år pga. sådan noget som HD i D-E grad.
feb 2009
Følger: 21 Følgere: 30 Hunde: 5 Emner: 174 Svar: 7.694
mar 2006
Følger: 65 Følgere: 65 Hunde: 1 Emner: 499 Svar: 20.354
http://akita.nu/index.php?page=uppfoedare
Deres avlsstrategi kan læses her:
http://akita.nu/uploads/images/Akitan/RAS/RAS1.0.pdf
okt 2006
Følger: 60 Følgere: 48 Hunde: 7 Emner: 335 Svar: 14.015
Derfor handler man kun ved opdrættere man kan få anbefalinger på fra i racen. Jeg ville ringe til racerepræsentanten og spørge direkte hvad de ved op opdrætter og dennes hunde.
Man kan også tjekke hundeweb og se om nogen har købt hund der før. Og se evt. Sundhedsresultater ud fra kennelnavnet.
Jeg ville aldrig købe hos en udenlandsk opdrætter jeg ikke kunne få reference på og jeg kender i øvrigt heller ingen opdrættere som ville sælge til en hvalpekøber de ikke kunne få referencer på fra andre opdrættere.
mar 2009
Følger: 68 Følgere: 133 Hunde: 9 Annoncer: 1 Emner: 157 Svar: 12.758
FCI stamtavle er et must, da hunden så kan flyttes til DKK. Det åbner en verden af muligheder.
Det kan godt være du lige nu bare vil have en hund, men du aner ikke hvad dine interesser er om et år.
En Akita er ikke bare en hund. Det er en meget speciel hund. Hvad er dit formål med den? Kender du sindet?
Jeg ville aldrig købe hund uden at have mødt forældredyrene. Du skal kende deres sundhed, resultater og sind, da dette gives videre til hvalpene. Med tanke på at akitaen oftest har et meget skarpt sind, så bør du kun købe hvalp efter yderst afbalancerede forældredyr.
Held og lykke.
mar 2014
Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 10
En anden ting der bekymrer mig lidt er racen. Det har må du virkelig ikke opfatte som kritik men jeg vil bare høre om du ved hvad i går ind til?
Jeg har selv en Karelsk Bjørnehund og mentalt ligner den Akitaén en del. Det er ikke nemme racer men du skal være meget velkommen til at bombadere mig med spørgsmål hvis du har lyst, evt via pb.
Jeg stemmer altså også for at hente herhjemme eller i Sverige, men held og lykke, uanset hvad i vælger
Import af hund - Hvad skal man fokusere på?