{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.321 visninger | Oprettet:

Dyr som foder til hunde? {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har set, at der er nogle, der ynder at give deres hunde f.eks. kaniner som foder, og det rejser naturligt nogle spørgsmål for mig:

- Er det det eneste foder hunden(e) får?
- Kan det betale sig, både for hunden og for ejerens pengebog, i forhold til tørfoder?
- Er der nogle andre fordele ved at give dem smådyr, fremfor tørfoder?
- Er der nogle dyr de helst ikke må få?
- Hvordan bedømmer man hvor meget den enkelte hund skal/må få?

Ovenstående spørgsmål, er selvfølgelig i forhold til at opdrætte "foderet" selv, da jeg godt kan se at det måske vil være billigere og bedre for hunden(e), men jeg vil gerne høre jeres mening ^^

- Julie


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Dyr som foder til hunde?
  • #1   4. mar 2014 Jeg tvivler på der er nogen der udelukkende fodrer med kaniner (eller EN enkelt fødekilde i det hele taget)

    Prøv at søge på råfodring/BARF så kan du finder masser af info og selv tage stilling.

    Det er jo ikke noget folk gør fordi det bedre betaler sig økonomisk (selvom det ikke nødvendigvis behøver være den dyreste løsning), men fordi de mener det er det der er bedst for hunden.
    -men der skal altså flere fødeemner til, og det er ikke bare smådyr... Typisk fodres med stort set alle de kødtyper folk kan skaffe


  • #2   4. mar 2014 Dér må jeg så indrømme, at vi aldrig har fodret med andet en tørfoder, og jeg har altid fået at vide, at det er rigeligt, når de også får godbidder, tyggeben osv. Er vi blevet fejlinformeret? o.o

    Jeg vil i hvert fald alliere mig med Google, og se hvad jeg kan finde, om BARF o.o


  • #5   4. mar 2014 Jeg fodrer en del med råt, men ikke kun en proteinkilde. Mine får fra alla slags dyr jeg kan finde. Forskellige typer af fisk, kanin, hest, fjerkræ, ko, svin, ged, får, vildt...

    Som Michelle skriver, så tror jeg ikke der findes mange der kun fodrer med fx kaniner. Og det er ikke et spørgsmål om økonomi, men mere fordi hundene synes det er lækkert


  • #6   4. mar 2014 Hvis man fodrer med et ordentligt tørfoder, så mener jeg bestemt det er helt fint -det lever mine af, selvom det de da ose får ben med kød osv som snacks.

    Men det der med foder er jo næsten religion i sidste ende handler det om hvad hunden trives på. Og nogen mener altså at det eneste rigtige er at efterligne hvad ulve spiser (og altså fodre med råt kød, ben osv), andre har bare konstateret at deres hunde trives godt på det, for nogen er det et spørgsmå om at hunden er kræsen men gerne vil spise råt osv.

    Hvis man vælger at fodre råt (eller på anden vis selv sammensætte foder) er det dog vigtigt, synes jeg, at man sætter sig grundigt ind i hunens behov, så man er sikke rpå den bliver dækket ind med alt hvad sådan en hund nu skal have..


  • #8   4. mar 2014 Vi opdrætter selv kaniner til formålet....
    Og nej de lever ikke udelukkende af kanin smiley

    De får et godt tørfoder, og så bliver der suppleret en gang imellem med ½-1 kanin... i hel tilstand, dog uden pels...
    (min holdning... de skal ikke have dem med pels samtidig med, at de skal affinde sig med levende eksemplarer i løbegårde i haven)
    Og hele friskfangede fisk får de også i sommer halvåret..

    Det er kun disse to og ikke andet råt, da vi døjer med en hyper allergisk hund smiley

    Vores hunde vejer hhv 48 og 30 kg, og får som sagt ½-1 kanin somregel som erstatning for aften rationen af tørkost.... smiley


  • #9   4. mar 2014 Pia - Du siger du havde kaniner til formålet? Hvordan fungerede det? Bare slagte dem og servere den passende mængde, eller skal det fryses ned først, eller andet?

    Jeg lærer stadig som hundeejer, da vi ikke har haft hunden hjemme på længe, og derfor ikke har fået de "rigtige" erfaringer, som man nok normalt ville få. Jeg satser på at det ændrer sig, når vi flytter og får hundene hjem (der kom en ekstra til, der ellers skulle have været aflivet, fordi svigerforældrene ikke gad at bruge tid på at finde ham et nyt hjem, hvor han kunne få brugt sin energi, så vi valgte at vi tager ham med, når vi flytter) og derfor er det også jeg begynder at undersøge lidt om fodring, osv ^^

    Selvfølgelig vil jeg give mine hunde det bedste vi kan give dem, og prisen betyder ikke så meget, så længe det er overkommeligt, men når jeg spørger på denne måde, er det mere for at vurdere mulighederne for at opdrætte det selv, og eventuelt noget man også selv kan spise (jeg elsker kanin) så det ikke kun er til hundene ^^


  • #10   4. mar 2014 Pia -nu er det ikke os alle der har mulighed for at have en stor kummefryser e.l. stående -og det er altså nødvendigt hvis man vil fodre to større hunde udelukkende med råt.

    For mig handler det så heller ikke så meget om besværet, men simpelthen om at den ene nægter at spise råt kød, og at jeg ikke er af den overbevisning at naturligt altid = bedst.
    -jeg kender da til et par hunde der simpelthen har slidt kindtænderne ned på råt og derfor måtte skifte til tørfoder. Og i naturen er det på ingen måde usædvanligt at en voksen hund mangler et par tænder, har slidt nogen ned eller knækket dem.

    Og så den detalje at man jo osse skal være sikker på at huden er dækket ind med hvad de nu har behov for.

    Jeg er ikke imod rådfodring... men det er altså ikke den rigtige løsning til ALLE hunde


  • #13   4. mar 2014 jeg ville aldrig give min hund en hel kanin. så tror den jo at det er okay at slå en kanin eller kat ihjel...? smiley

  • #14   4. mar 2014 Stina: det er noget af en skrøne, lige som den med at de går i blodrus og bliver aggressive af kød.. smiley
    der er jo ikke snak om at hunden selv skal fange og nedlægge dyret.
    mine får også rå kost, men de rører det ikke hvis de er hele, pænt parteret eller hakket tak.


  • #18   4. mar 2014 Altså, nu er det jo ikke fordi min lille "kamphund" (manden insisterer på at han er "uber farlig" så meget som han logrer smiley ) af en gårdhund vejer det store, men han kommer vel nok op på en 15 kg, når han engang tager sig sammen til at blive færdigvokset ^^ Den engelske springer spaniel er så en anden sag.

    Jeg ville ikke købe kød til mine hunde, simpelthen fordi jeg ikke ved 100% hvad der er i. Jeg spiser det gerne selv, men jeg har nok bare den overbevisning at jeg selv er vant til det, det er dyrene altså ikke! Derfor ville jeg selv avle kaniner til det, og så give hundene lidt kød engang imellem ^^

    Manden kan godt finde ud af at slagte og flå en kanin, og jeg ville nok lære det meget hurtigt, så ingen problemer dér ^^ Desuden smager det jo godt, og hvis man skulle få overskydende unger, er det jo bare at smide dem ud i nye hjem, enten som slagt eller kæl ^^


  • #20   4. mar 2014 Julie, jeg tror så på, at hunde er mere velegnet indrettede til at spise råt kød end vi mennesker er. Og hvis jeg kan spise det, kan hunden det også. Måske ikke altid så meget omvendt smiley

    Min hund får jævnligt råt: kød, ben, fisk og skaldyr. Som regel får hun det fra fryseren (især fisk for at undgå parasitter). Kan jeg få fat i andre syr, får hun også det.
    Tørfoder er ikke naturlig kost for en hund, men en nem løsning for os mennesker hvor man har nem opbevaring, og hunden får (som regel) de nærringsstoffer, den har brug for.
    Men jeg kunne aldrig finde på at holde hund, hvis den ikke en gang imellem fik noget råt kød og ben at gnaske i.


  • #21   4. mar 2014 Som jeg sagde, er det jo bare min overbevisning. Det betyder ikke at jeg ikke ved, at de sagtens ville kunne tåle det smiley

    Men igen.. Jeg er ikke ligefrem pro hundeejer, og på grund af ændrede boligforhold, har vores hund boet hos svigeforældrene, det sidste år (han er kun 1½ >.<) så vi har ikke nået at få den store erfaring med foder osv. Det kommer dog til at blive lavet om, når vi flytter ^^


  • #22   4. mar 2014 Hej Julie smiley

    Jeg plejer at købe nøgleben og stegeben på tilbud i brugsen smiley
    Og kyllingestykker smiley
    Du kan vel bare købe øko på tilbud hvis det er du vil starte ham langsomt op?
    Det er vel lidt mere "rent"

    Hvordan gik det forresten med at kigge på hus?


  • #24   4. mar 2014 Jamen halløj da! ^^

    I guess, men hvordan vi helt gør det, bliver først fundet ud af når vi flytter ^^ Svigerforældrene ville blive pænt mugne, hvis vi smed kød el.ling. ud i fyrrummet til hundene o.o Og stakkels Morgan ville jo ikke have en chance, hvis Mitch besluttede sig for at tage det hele xD

    Pff, de valgte en anden lejer, der havde kontaktet dem om lørdagen, fordi det blot var nemmere for dem >.< Så var det ligemeget, at vi faktisk havde fået det hele på plads, over den uge vi havde skrevet frem og tilbage >.<
    Det er også derfor jeg var i så dårligt humør i søndags.


  • #25   4. mar 2014 Marvben fra Brugsen er super.

    profilbillede
  • #28   4. mar 2014 Ad! Jeg kan godt forestille mig, at hundene elsker det, men er det ikke lidt det samme, som hvis vi æder en masse peanuts, og bagefter er forvist til lokummet? o.o

  • #29   4. mar 2014 Så er det vel bare at fodre hundene udendørs én ad gangen.
    Min hund får det meste af sit foder i haven både råt og tørkost (tror ikke hendes madsskål har været brugt i flere år). smiley


    profilbillede
  • #30   4. mar 2014 Så kan jeg da godt forstå du var i dårligt humør!
    Hvor er det bare røvagtigt..

    Med hensyn til marvben.
    Altså mine køtere kan godt tåle en smule marv men ikke for meget for så er det netop man risikerer at skulle rende ud med hunden konstant.. Har selv prøvet det smiley

    Kyllingelår/bryst er super godt for Cody da knoglerne er tilpas bløde til at han gider spise dem. smiley
    Stegeben kan han også æde hvis han gider.


  • #31   4. mar 2014 mine hunde har ikke fået dårlig mave af marvben. Og benet er godt for tænder. de behøver ikke æde det.

  • #32   4. mar 2014 Og en bette kylling smiley

    profilbillede
  • #33   4. mar 2014 Marvben får min også en gang imellem, og hun får ikke dårlig mave af det eller prutter mere. Jeg genbruger også de hule knogler og fylder dem med hakket lever af kylling, and, gris m.v., hakket kød i div. varianter, grøntsager, en rest kogt ris etc. - en tur i fryseren, og så er der igen naturlige tygge-/smasketing.

  • #34   4. mar 2014 Miemiv - Nu er det jo netop at hunden er hos svigerforældrene, der ikke ligefrem er ekstatiske over at have hund i forvejen. (Det er egentlig kun min svigerfar, og min mands 11-årige søster, der gider dem, og tøsen gør det kun når hun kan holde mor i hånden (der pt ikke kan gå uden krykker) og svigerfar er syg, og er lige kommet på ny medicin, så han har ikke energien til to hunde)

    Derfor vil de helt ikke have sådan noget fordi de mener det er ulækkert. Og at der ikke er tid til hundene, er noget der virkelig irriterer mig, men der er ikke så meget vi kan gøre, før vi flytter, men når vi flytter tager vi til gengæld begge hundene med, da alternativet er at Springer Spanielen bliver aflivet smiley

    Elisabeth - Yeah, virkelig >.<

    Morgan ville sgu nok også nyde det, skal du se smiley


  • #35   4. mar 2014 Men ud over det... nej så vil jeg ikke mene, at det kan betale sig at opdrætte fx kaniner selv... man skal kun gøre det, hvis man fx ser det som en sideløbende hobby smiley

  • #36   4. mar 2014 Julie - Det lyder desværre som om I står i en træls situation, og jeg håber det snart læser sig med bolig.
    Men stadig må det da være nemmere at smide noget mad (ferske rå dyr eller tørfoder) udenfor, så de slipper for griseri og madskåle i køkken/bryggers.

    T - Nej man skal nok ikke regne med at blive selvforsynende på den konto smiley


  • #37   4. mar 2014 mine spiser altid udenfor, det er yderst sjældent (totalt møgvejr) at de spiser inde.
    Det er nu ikke fordi jeg er sart eller noget, men det er da ret praktisk uanset hvad de får at spise.


  • #38   4. mar 2014 T - Nu regnede jeg heller ikke med at være selvforsynende, til to daglige måltider af begge hunde, plus mad til os selv smiley

    Miemiv - Yeah, uden tvivl, især fordi der kommer barn til august, så vi har virkelig sat ind, for at finde et sted at bo. Jeg vil så helst have det er på landet, hvor jeg både kan have hunde og min hest, da jeg ved at jeg ellers vil blive nødt til at flytte igen om ganske få år. Jeg har bare brug for mine dyr >.<

    Hesten kan jeg leve uden, hvis vi får et sted i nærheden af opstaldningen, men det ville klart være mest optimalt, hvis jeg bare kunne gå ud i stalden, i stedet for at afsætte tid til at tage hen til opstaldningsstedet.


  • #39   4. mar 2014 Julie - gik jeg heller ikke ud fra smiley
    Det var mere fordi, at folk tror, at det er billigt at opdrætte dyrene selv... og det er det sjældent smiley
    I hvert fald ikke, hvis man gerne vil have det godt, så længe de er her... og det kræver jo også tid og overskud smiley


  • #40   4. mar 2014 Julie - Det kan jeg godt forstå. Held og lykke - og tillykke med omstændighederne smiley

  • #41   4. mar 2014 T- Yeah, det er jo lige det ^^

    Men endnu en grund, til at jeg godt ville opdrætte lidt selv (om det bliver kaniner eller måske nogle hyggefår, må jeg finde ud af når vi engang flytter) er også for at have noget for mig at lave, da jeg pt intet har at lave, udover at sidde foran computeren, og hade at forlade mit hjem, medmindre jeg skal i aktivering >.<

    Når vi har hunden heroppe, (vi har en særlig aftale med udlejer, om at have ham i weekenderne) kan jeg da også komme ud og lufte ham, men ellers kan jeg bare ikke få det gjort, på trods af at jeg ved det ville være bedre for både mig og baby >.<


  • #42   4. mar 2014 Miemiv - Tak ^^

Kommentér på:
Dyr som foder til hunde?

Annonce